GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞININ KOOPERATİFLERLE İLGİLİ ŞİKAYETLERİ DEĞERLENDİRMESİ


1)   SS ……….. Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi ortağıyım. Kooperatif yönetim kurulu üyelerinin Kanun ve anasözleşmeye aykırı faaliyetleri bulunmakta, kooperatifin  hesaplarının denetlenmesini nereden ve nasıl isteyebilirim?


Her kooperatif ortağı kooperatiflerinin tüm faaliyetlerinin ve hesaplarının incelenmesini;  


  • İlgili kooperatifin Denetim Kurulu Üyelerinden Kooperatifler Kanununun 66 ve 67nci maddelerine istinaden denetlenmesini, 
  • Veya  aynı Kanunun 90ıncı maddesi çerçevesinde müfettişlerce denetlenmesini Bakanlığımızdan talep edebilirler. 
  • Yine ortaklar kooperatiflerinin Ticaret İl Müdürlüğünce görevlendirilecek personelce denetlenmesini isteyebilirler.              


2)   ……İlçesinde esnafım, Burada faaliyet gösteren SS Esnaf Sanatkar Kredi ve Kefalet Kooperatifi yöneticileri kooperatiften kredi kullandırmada ayrımcılık yapıyor, kredi için gerekli şartları taşıdığım ve borcum da olmadığı halde bana kredi kullandırmamaktadır. Borcunu aksatan bazı esnafa yeniden kredi vermekte, kooperatifin ve yöneticilerinin işlemleri nasıl  denetlenebilir?   

Esnaf sanatkar kredi ve kefalet kooperatiflerinin faaliyetleri de;        Kanununun 66 ve 67 nci maddelerine istinaden İlgili kooperatifin Denetim Kurulu Üyelerine, veya  aynı Kanunun 90 ıncı ve 91inci  maddeleri  çerçevesinde Bakanlığımız müfettişlerine, Bakanlıkça (Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü veya Ticaret İl Müdürlüğünce görevlendirilecek personele ya da ilgili üst kuruluşlarına denetletebilir.  

3)   Bakanlığınızdan hangi tür kooperatiflerin denetlenmesi, haklarında bilgi ve görüş istenmektedir.? 

Bakanlığımızdan, yapı kooperatifleri ile tarımsal amaçlı, tarım kredi kalkınma kooperatifleri hariç  sorumlu ve yetkili olduğumuz 30'un üzerinde diğer kooperatifler hakkında bilgi, görüş ve denetlenmesi talep edilebilir.  
Bu kooperatif türleri şunlardır. 
Esnaf sanatkar kredi kefalet kooperatifi ve üst birlikleri, 
Motorlu taşıyıcılar kooperatifleri, 
İşletme - üretim pazarlama - tüketim - temin ve tevzi - turizm geliştirme - eğitim kooperatifleri , 
Gayrimenkul girişimciliği 
Karşılıklı sigorta kooperatifleri, 
Kadın Girişimi üretim ve işletme kooperatifleri vb.dir.

4)   Bakanlığınızın sorumlu olduğu kooperatifler hakkında inceleme ve denetim başvurularını nasıl yapabilirim?

İnceleme ve denetim talepleri, 3071 sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun hükümleri çerçevesinde;   Posta yoluyla yazılı başvuru ile, doğrudan Bakanlığa  dilekçe ile, Başbakanlık BİMER (ALO 150) başvuru kanalıyla e-mail olarak veya Bakanlığımız Bilgi Edinme ve İletişim merkezi aracılığıyla başvuru yapılabilir.

5)   Kooperatif inceleme ve denetim başvuru sahiplerine nasıl bilgi verilmektedir?

Başvuru sahiplerine 4982 sayılı Bilgi Edinme Kanunu ve diğer mevzuat çerçevesinde incelemenin hangi birim vasıtasıyla ve  yapılacağı ve sonucundan nasıl bilgi verileceği hususunda başlangıçta bilgi verilmektedir.