Kurumlar vergisi matrahından indirilebilen giderler nelerdir?

5520 sayılı Kurumlar Vergisinde yer alan düzenlemeye göre indirilebilen giderler şunlardır: 
a) Kuruluş ve örgütlenme giderleri 
b) Genel kurul toplantı giderleri ile kooperatiflerin birleşme, fesih ve tasfiye giderleri 
c) Hisse ve tahvil senetlerinin ihraç giderleri 
d) Bilançolarda her yılın zararları ayrı ayrı gösterilmek şartıyla 5 yılı aşmayan zararlar 
e) Ar-Ge harcamaları 
f) Bağış ve yardımlar,

Kurumlar vergisi matrahı nedir?

Kurumlar vergisi matrahına dair düzenleme 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 6. maddesinde yer almaktadır. Buna göre kurumlar vergisi, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi (net) kurum kazancı üzerinden hesaplanır. Kooperatiflerde de bir hesap döneminde elde edilen safi kazanç üzerinden hesaplanır. Saf kurum kazancının tespitinde gelir vergisi kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümleri uygulanır. Zira faaliyette bulunan kurumların bu faaliyetlerinden doğan kazançların tespitinde Gelir Vergisi Kanunu'nun 59. maddesinin hükmü de dikkate alınır. Gelir Vergisi Kanunu'nun ortaklara kar haddi ve asgari gayri safi hâsıla esas hakkındaki hükümleri kurumlar vergisi mükellef olan kooperatifler için de uygulanır (Madde 6). Bir yıl içerisinde elde edilen net kurum kazancı kurumlar vergisi matrahını oluşturur. Bir diğer anlatımla kurum kazancı, gelir vergisinde olduğu gibi ticari, zirai ve mesleki kazançlardan, ücretlerden, gayrimenkul ve menkul sermaye iratları ile diğer kazanç ve iratlardan oluşur (Kurumlar Vergisi Kanunu madde 1).

Kurumlar vergisi matrahından indirilebilen giderler nelerdir?

5520 sayılı Kurumlar Vergisinde yer alan düzenlemeye göre indirilebilen giderler şunlardır: a) Kuruluş ve örgütlenme giderleri b) Genel kurul toplantı giderleri ile kooperatiflerin birleşme, fesih ve tasfiye giderleri c) Hisse ve tahvil senetlerinin ihraç giderleri d) Bilançolarda her yılın zararları ayrı ayrı gösterilmek şartıyla 5 yılı aşmayan zararlar e) Ar-Ge harcamaları f) Bağış ve yardımlar,

Kurumlar vergisi matrahı nedir?

Kurumlar vergisi matrahına dair düzenleme 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 6. maddesinde yer almaktadır. Buna göre kurumlar vergisi, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi (net) kurum kazancı üzerinden hesaplanır. Kooperatiflerde de bir hesap döneminde elde edilen safi kazanç üzerinden hesaplanır. Saf kurum kazancının tespitinde gelir vergisi kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümleri uygulanır. Zira faaliyette bulunan kurumların bu faaliyetlerinden doğan kazançların tespitinde Gelir Vergisi Kanunu'nun 59. maddesinin hükmü de dikkate alınır. Gelir Vergisi Kanunu'nun ortaklara kar haddi ve asgari gayri safi hâsıla esas hakkındaki hükümleri kurumlar vergisi mükellef olan kooperatifler için de uygulanır (Madde 6). Bir yıl içerisinde elde edilen net kurum kazancı kurumlar vergisi matrahını oluşturur. Bir diğer anlatımla kurum kazancı, gelir vergisinde olduğu gibi ticari, zirai ve mesleki kazançlardan, ücretlerden, gayrimenkul ve menkul sermaye iratları ile diğer kazanç ve iratlardan oluşur (Kurumlar Vergisi Kanunu madde 1).

Kurumlar vergisi matrahından indirilebilen giderler nelerdir?

5520 sayılı Kurumlar Vergisinde yer alan düzenlemeye göre indirilebilen giderler şunlardır: a) Kuruluş ve örgütlenme giderleri b) Genel kurul toplantı giderleri ile kooperatiflerin birleşme, fesih ve tasfiye giderleri c) Hisse ve tahvil senetlerinin ihraç giderleri d) Bilançolarda her yılın zararları ayrı ayrı gösterilmek şartıyla 5 yılı aşmayan zararlar e) Ar-Ge harcamaları f) Bağış ve yardımlar,

Kurumlar vergisi matrahı nedir?

Kurumlar vergisi matrahına dair düzenleme 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 6. maddesinde yer almaktadır. Buna göre kurumlar vergisi, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safi (net) kurum kazancı üzerinden hesaplanır. Kooperatiflerde de bir hesap döneminde elde edilen safi kazanç üzerinden hesaplanır. Saf kurum kazancının tespitinde gelir vergisi kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümleri uygulanır. Zira faaliyette bulunan kurumların bu faaliyetlerinden doğan kazançların tespitinde Gelir Vergisi Kanunu'nun 59. maddesinin hükmü de dikkate alınır. Gelir Vergisi Kanunu'nun ortaklara kar haddi ve asgari gayri safi hâsıla esas hakkındaki hükümleri kurumlar vergisi mükellef olan kooperatifler için de uygulanır (Madde 6). Bir yıl içerisinde elde edilen net kurum kazancı kurumlar vergisi matrahını oluşturur. Bir diğer anlatımla kurum kazancı, gelir vergisinde olduğu gibi ticari, zirai ve mesleki kazançlardan, ücretlerden, gayrimenkul ve menkul sermaye iratları ile diğer kazanç ve iratlardan oluşur (Kurumlar Vergisi Kanunu madde 1).

Kooperatiflerde kurumlar vergisi (risturn) istisnası nasıl uygulanır?

Kooperatif ortaklarının yönetim gideri karşılığı olarak ödedikleri paralardan harcanmayarak iade edilen kısımlar ile ortakların üreterek kooperatife sattıkları veya kooperatiften üretim faaliyetinde kullanmak üzere satın aldıkları malların değerine göre hesapladıkları risturnların ortaklara dağıtımı, kar dağıtımı sayılmaz. Risturnun nakden veya aynı değerde mal ile ödenmesi istisnanın uygulanmasına engel değildir. Ortaklardan başka kimselerle yapılan işlemlerden doğan kazançlar ile ortaklarla ortaklık statüsü dışında yapılan işlemlerden doğan kazançlar hakkında risturnlara ilişkin istisna hükmü uygulanmaz. Bunların genel kazançtan ayrılmasında, ortaklarla yapılan iş hacminin genel iş hacmine olan oranı esas alınır (Kurumlar Vergisi Kanunu 5. madde).

Kooperatiflerde kurumlar vergisi (risturn) istisnası nasıl uygulanır?

Kooperatif ortaklarının yönetim gideri karşılığı olarak ödedikleri paralardan harcanmayarak iade edilen kısımlar ile ortakların üreterek kooperatife sattıkları veya kooperatiften üretim faaliyetinde kullanmak üzere satın aldıkları malların değerine göre hesapladıkları risturnların ortaklara dağıtımı, kar dağıtımı sayılmaz. Risturnun nakden veya aynı değerde mal ile ödenmesi istisnanın uygulanmasına engel değildir. Ortaklardan başka kimselerle yapılan işlemlerden doğan kazançlar ile ortaklarla ortaklık statüsü dışında yapılan işlemlerden doğan kazançlar hakkında risturnlara ilişkin istisna hükmü uygulanmaz. Bunların genel kazançtan ayrılmasında, ortaklarla yapılan iş hacminin genel iş hacmine olan oranı esas alınır (Kurumlar Vergisi Kanunu 5. madde).

Kooperatiflerde kurumlar vergisi (risturn) istisnası nasıl uygulanır?

Kooperatif ortaklarının yönetim gideri karşılığı olarak ödedikleri paralardan harcanmayarak iade edilen kısımlar ile ortakların üreterek kooperatife sattıkları veya kooperatiften üretim faaliyetinde kullanmak üzere satın aldıkları malların değerine göre hesapladıkları risturnların ortaklara dağıtımı, kar dağıtımı sayılmaz. Risturnun nakden veya aynı değerde mal ile ödenmesi istisnanın uygulanmasına engel değildir. Ortaklardan başka kimselerle yapılan işlemlerden doğan kazançlar ile ortaklarla ortaklık statüsü dışında yapılan işlemlerden doğan kazançlar hakkında risturnlara ilişkin istisna hükmü uygulanmaz. Bunların genel kazançtan ayrılmasında, ortaklarla yapılan iş hacminin genel iş hacmine olan oranı esas alınır (Kurumlar Vergisi Kanunu 5. madde).

Kooperatiflerin kurumlar vergisinden muaf olabilmeleri için gerekli şartlar nelerdir?

5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu (VUK)'nun 4.cü maddesinin (k) bendinde, ana sözleşmelerinde aşağıdaki bilgiler bulunan kooperatiflerin kurumlar vergisinden muaf oldukları hükme bağlanmıştır: a) Sermaye üzerinden kazanç dağıtmamak b) Yönetim Kurulu başkan ve üyelerine kazanç üzerinden hisse vermemek c) Yedek akçelerini ortaklara dağıtmamak d) Münhasıran ortaklarıyla iş görmek Diğer taraftan, 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu'nun 93. maddesinin 4. fıkrasında kooperatifler, kooperatif birlikleri ve kooperatif merkez birliklerinden faaliyete geçen üst kuruluşlara girmedikleri takdirde, kurumlar vergisi muaflığından yararlanamayacakları hükme bağlanmıştır. Ancak, kooperatifler kanunundan sonra değişen kurumlar vergisi kanununda eski kanundaki üst birliğe üye olma şartı yer almadığından, Maliye Bakanlığı'nın Kurumlar Vergisi ile ilgili tebliğlerinde Kooperatifler Kanunu'ndaki hüküm dikkate alınmamıştır. Kooperatiflerin, kurumlar vergisi muafiyetinden faydalanabilmeleri için; a) Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 4/k maddesindeki muafiyet şartlarının kooperatif ana sözleşmelerinde yazılı bulunması, b) Ana sözleşmede muafiyet şartları yazılı olmakla beraber, fiiliyatta da bu kayıt ve şartlar dâhilinde faaliyet göstermeleri gerekmektedir.

Kooperatiflerin kurumlar vergisinden muaf olabilmeleri için gerekli şartlar nelerdir?

5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu (VUK)'nun 4.ü maddesinin (k) bendinde, ana sözleşmelerinde aşağıdaki bilgiler bulunan kooperatiflerin kurumlar vergisinden muaf oldukları hükme bağlanmıştır: a) Sermaye üzerinden kazanç dağıtmamak b) Yönetim Kurulu başkan ve üyelerine kazanç üzerinden hisse vermemek c) Yedek akçelerini ortaklara dağıtmamak d) Münhasıran ortaklarıyla iş görmek Diğer taraftan, 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu'nun 93. maddesinin 4. fıkrasında kooperatifler, kooperatif birlikleri ve kooperatif merkez birliklerinden faaliyete geçen üst kuruluşlara girmedikleri takdirde, kurumlar vergisi muaflığından yararlanamayacakları hükme bağlanmıştır. Ancak, kooperatifler kanunundan sonra değişen kurumlar vergisi kanununda eski kanundaki üst birliğe üye olma şartı yer almadığından, Maliye Bakanlığı'nın Kurumlar Vergisi ile ilgili tebliğlerinde Kooperatifler Kanunu'ndaki hüküm dikkate alınmamıştır. Kooperatiflerin, kurumlar vergisi muafiyetinden faydalanabilmeleri için; a) Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 4/k maddesindeki muafiyet şartlarının kooperatif ana sözleşmelerinde yazılı bulunması, b) Ana sözleşmede muafiyet şartları yazılı olmakla beraber, fiiliyatta da bu kayıt ve şartlar dâhilinde faaliyet göstermeleri gerekmektedir.

Kooperatiflerin kurumlar vergisinden muaf olabilmeleri için gerekli şartlar nelerdir?

5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu (VUK)'nun 4.ü maddesinin (k) bendinde, ana sözleşmelerinde aşağıdaki bilgiler bulunan kooperatiflerin kurumlar vergisinden muaf oldukları hükme bağlanmıştır: a) Sermaye üzerinden kazanç dağıtmamak b) Yönetim Kurulu başkan ve üyelerine kazanç üzerinden hisse vermemek c) Yedek akçelerini ortaklara dağıtmamak d) Münhasıran ortaklarıyla iş görmek Diğer taraftan, 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu'nun 93. maddesinin 4. fıkrasında kooperatifler, kooperatif birlikleri ve kooperatif merkez birliklerinden faaliyete geçen üst kuruluşlara girmedikleri takdirde, kurumlar vergisi muaflığından yararlanamayacakları hükme bağlanmıştır. Ancak, kooperatifler kanunundan sonra değişen kurumlar vergisi kanununda eski kanundaki üst birliğe üye olma şartı yer almadığından, Maliye Bakanlığı'nın Kurumlar Vergisi ile ilgili tebliğlerinde Kooperatifler Kanunu'ndaki hüküm dikkate alınmamıştır. Kooperatiflerin, kurumlar vergisi muafiyetinden faydalanabilmeleri için; a) Kurumlar Vergisi Kanunu'nun 4/k maddesindeki muafiyet şartlarının kooperatif ana sözleşmelerinde yazılı bulunması, b) Ana sözleşmede muafiyet şartları yazılı olmakla beraber, fiiliyatta da bu kayıt ve şartlar dâhilinde faaliyet göstermeleri gerekmektedir.

Bir kooperatif bölge birliğinin kurulma aşamaları nelerdir?

1163 sayılı Kanun ve ana sözleşme, genelge ve yürürlükteki diğer mevzuat gereği kooperatif birliklerinin kuruluş işlemleri aşağıda belirtilen şekilde yürütülür. 

1. Genel kurulunda karar alan ve birlik kurmak üzere bir araya gelen aynı çalışma konularına sahip en az 7 kooperatifin yetkili temsilcilerinin imzasını taşıyan kuruluş dilekçesi GTHB İl Müdürlüğüne sunulması ile etüt çalışmalarına başlanır. 

2. Kurulacak birlik birden fazla ili kapsıyorsa, başvuru yapılan ilin GTHB İl Müdürlüğü, durumu bölgedeki diğer illere yazılı olarak bildirir. Bundan sonraki işlemler, Bakanlık tarafından o bölgenin bölge merkezi olarak tanımlanmış ilin GTHB İl Müdürlüğü'nce yürütülür. 

3. Müteşebbis kooperatiflerin GTHB İl Müdürlüklerinde bulunan dosyalarından kuruluş tarihlerine, tescil ve ilanlarına ve genel kurul toplantılarına ilişkin bilgilere bakılır. Eğer bu kooperatifler 25 Ekim 1988 tarihinden önce kurulmuş ise, 3476 Sayılı Kanun'a göre intibak edip etmediği, intibakını yapmış ise tescil ve ilan işlemlerinin tamamlanıp tamamlanmadığı araştırılır ve intibak tarihleri yazılır. 25.10.1988 tarihinden sonra kurulmuş kooperatifler için sadece tescil ve ilan ile genel kurul toplantıları dikkate alınır. 

4. Bölge merkezi konumundaki ilin GTHB İl Müdürlüğünce, müteşebbis kooperatiflerin birlik kurma konusunda en son genel kurullarından karar alıp almadıkları, karar almışlarsa bu kararın hangi temsilciler tarafından kullanılacağı, kuruluş dilekçesinde imzası bulunan temsilcilerin genel kurul toplantısından alınan yetkilerinin bulunup bulunmadığı, genel kurul belgelerinden kurucu kooperatiflerin fiilen faaliyet gösterdikleri konuların kurulmak istenen birliğin amacına uygun olup olmadığı incelenerek raporda belirtilir. 

5. Kooperatifler için hazırlanan inceleme raporlarından da istifade edilerek kurucu kooperatiflerin, idari-mali ve hukuki yapıları, ortak sayıları, sermayeleri, uyguladıkları proje konusu, yıllık üretimleri, kooperatif olarak ortaklarına sağladığı hizmetler, ortak-kooperatif ilişkisinin durumu vb. konularını kapsayan detaylı bir rapor hazırlanır. 

6. Bu bilgilerle birlikte, Kuruluş Etüt Talimatı'na uygun olarak hazırlanan kuruluş etüt raporu GTHB İl Müdürlüğünün yazısı ekinde Bakanlığın ilgili birimine, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü'ne (TRGM) gönderilir. TRGM'ne sunulacak yazı ekinde, kurucu kooperatiflerin idari-mali ve hukuki yapılarını içeren rapor, kuruluş etüt raporu ile birlikte kurucu heyetin birlik kurma talebine ilişkin dilekçesi, birlik kurma konusunda kararın alındığı en son genel kurula ilişkin gündem maddeleri, toplantı tutanağı ve bilançonun onaylı birer örneği ve bölge merkezine bağlı illerdeki bağlı GTHB İl Müdürlükleri arasında bu konuda yapılan yazışmaların birer örneği ile rapora ilişkin diğer ek belgelerin gönderilmesi gerekmektedir. 

7. TRGM başvuruyu ve ekli bilgileri inceler ve olumlu birliğin kurulmasına olumlu veya olumsuz karar verir. Kararın olumlu olması halinde kuruluş etüt ön izni verilir. 

8. 1163 sayılı Kanun'un 3. ve 72. maddelerine göre, TRGM tarafından birliğe kuruluş onayı/izni verilmesinden sonra ana sözleşmelerin tanzimi ve diğer kuruluş işlemleri kooperatif kuruluşlarında olduğu gibi gibidir.

Bir kooperatif bölge birliğinin kurulma aşamaları nelerdir?

1163 sayılı Kanun ve ana sözleşme, genelge ve yürürlükteki diğer mevzuat gereği kooperatif birliklerinin kuruluş işlemleri aşağıda belirtilen şekilde yürütülür. 1. Genel kurulunda karar alan ve birlik kurmak üzere bir araya gelen aynı çalışma konularına sahip en az 7 kooperatifin yetkili temsilcilerinin imzasını taşıyan kuruluş dilekçesi GTHB İl Müdürlüğüne sunulması ile etüt çalışmalarına başlanır. 2. Kurulacak birlik birden fazla ili kapsıyorsa, başvuru yapılan ilin GTHB İl Müdürlüğü, durumu bölgedeki diğer illere yazılı olarak bildirir. Bundan sonraki işlemler, Bakanlık tarafından o bölgenin bölge merkezi olarak tanımlanmış ilin GTHB İl Müdürlüğü'nce yürütülür. 3. Müteşebbis kooperatiflerin GTHB İl Müdürlüklerinde bulunan dosyalarından kuruluş tarihlerine, tescil ve ilanlarına ve genel kurul toplantılarına ilişkin bilgilere bakılır. Eğer bu kooperatifler 25 Ekim 1988 tarihinden önce kurulmuş ise, 3476 Sayılı Kanun'a göre intibak edip etmediği, intibakını yapmış ise tescil ve ilan işlemlerinin tamamlanıp tamamlanmadığı araştırılır ve intibak tarihleri yazılır. 25.10.1988 tarihinden sonra kurulmuş kooperatifler için sadece tescil ve ilan ile genel kurul toplantıları dikkate alınır. 4. Bölge merkezi konumundaki ilin GTHB İl Müdürlüğünce, müteşebbis kooperatiflerin birlik kurma konusunda en son genel kurullarından karar alıp almadıkları, karar almışlarsa bu kararın hangi temsilciler tarafından kullanılacağı, kuruluş dilekçesinde imzası bulunan temsilcilerin genel kurul toplantısından alınan yetkilerinin bulunup bulunmadığı, genel kurul belgelerinden kurucu kooperatiflerin fiilen faaliyet gösterdikleri konuların kurulmak istenen birliğin amacına uygun olup olmadığı incelenerek raporda belirtilir. 5. Kooperatifler için hazırlanan inceleme raporlarından da istifade edilerek kurucu kooperatiflerin, idari-mali ve hukuki yapıları, ortak sayıları, sermayeleri, uyguladıkları proje konusu, yıllık üretimleri, kooperatif olarak ortaklarına sağladığı hizmetler, ortak-kooperatif ilişkisinin durumu vb. konularını kapsayan detaylı bir rapor hazırlanır. 6. Bu bilgilerle birlikte, Kuruluş Etüt Talimatı'na uygun olarak hazırlanan kuruluş etüt raporu GTHB İl Müdürlüğünün yazısı ekinde Bakanlığın ilgili birimine, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü'ne (TRGM) gönderilir. TRGM'ne sunulacak yazı ekinde, kurucu kooperatiflerin idari-mali ve hukuki yapılarını içeren rapor, kuruluş etüt raporu ile birlikte kurucu heyetin birlik kurma talebine ilişkin dilekçesi, birlik kurma konusunda kararın alındığı en son genel kurula ilişkin gündem maddeleri, toplantı tutanağı ve bilançonun onaylı birer örneği ve bölge merkezine bağlı illerdeki bağlı GTHB İl Müdürlükleri arasında bu konuda yapılan yazışmaların birer örneği ile rapora ilişkin diğer ek belgelerin gönderilmesi gerekmektedir. 7. TRGM başvuruyu ve ekli bilgileri inceler ve olumlu birliğin kurulmasına olumlu veya olumsuz karar verir. Kararın olumlu olması halinde kuruluş etüt ön izni verilir. 8. 1163 sayılı Kanun'un 3. ve 72. maddelerine göre, TRGM tarafından birliğe kuruluş onayı/izni verilmesinden sonra ana sözleşmelerin tanzimi ve diğer kuruluş işlemleri kooperatif kuruluşlarında olduğu gibi gibidir.

Bir kooperatif bölge birliğinin kurulma aşamaları nelerdir?

1163 sayılı Kanun ve ana sözleşme, genelge ve yürürlükteki diğer mevzuat gereği kooperatif birliklerinin kuruluş işlemleri aşağıda belirtilen şekilde yürütülür. 1. Genel kurulunda karar alan ve birlik kurmak üzere bir araya gelen aynı çalışma konularına sahip en az 7 kooperatifin yetkili temsilcilerinin imzasını taşıyan kuruluş dilekçesi GTHB İl Müdürlüğüne sunulması ile etüt çalışmalarına başlanır. 2. Kurulacak birlik birden fazla ili kapsıyorsa, başvuru yapılan ilin GTHB İl Müdürlüğü, durumu bölgedeki diğer illere yazılı olarak bildirir. Bundan sonraki işlemler, Bakanlık tarafından o bölgenin bölge merkezi olarak tanımlanmış ilin GTHB İl Müdürlüğü'nce yürütülür. 3. Müteşebbis kooperatiflerin GTHB İl Müdürlüklerinde bulunan dosyalarından kuruluş tarihlerine, tescil ve ilanlarına ve genel kurul toplantılarına ilişkin bilgilere bakılır. Eğer bu kooperatifler 25 Ekim 1988 tarihinden önce kurulmuş ise, 3476 Sayılı Kanun'a göre intibak edip etmediği, intibakını yapmış ise tescil ve ilan işlemlerinin tamamlanıp tamamlanmadığı araştırılır ve intibak tarihleri yazılır. 25.10.1988 tarihinden sonra kurulmuş kooperatifler için sadece tescil ve ilan ile genel kurul toplantıları dikkate alınır. 4. Bölge merkezi konumundaki ilin GTHB İl Müdürlüğünce, müteşebbis kooperatiflerin birlik kurma konusunda en son genel kurullarından karar alıp almadıkları, karar almışlarsa bu kararın hangi temsilciler tarafından kullanılacağı, kuruluş dilekçesinde imzası bulunan temsilcilerin genel kurul toplantısından alınan yetkilerinin bulunup bulunmadığı, genel kurul belgelerinden kurucu kooperatiflerin fiilen faaliyet gösterdikleri konuların kurulmak istenen birliğin amacına uygun olup olmadığı incelenerek raporda belirtilir. 5. Kooperatifler için hazırlanan inceleme raporlarından da istifade edilerek kurucu kooperatiflerin, idari-mali ve hukuki yapıları, ortak sayıları, sermayeleri, uyguladıkları proje konusu, yıllık üretimleri, kooperatif olarak ortaklarına sağladığı hizmetler, ortak-kooperatif ilişkisinin durumu vb. konularını kapsayan detaylı bir rapor hazırlanır. 6. Bu bilgilerle birlikte, Kuruluş Etüt Talimatı'na uygun olarak hazırlanan kuruluş etüt raporu GTHB İl Müdürlüğünün yazısı ekinde Bakanlığın ilgili birimine, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü'ne (TRGM) gönderilir. TRGM'ne sunulacak yazı ekinde, kurucu kooperatiflerin idari-mali ve hukuki yapılarını içeren rapor, kuruluş etüt raporu ile birlikte kurucu heyetin birlik kurma talebine ilişkin dilekçesi, birlik kurma konusunda kararın alındığı en son genel kurula ilişkin gündem maddeleri, toplantı tutanağı ve bilançonun onaylı birer örneği ve bölge merkezine bağlı illerdeki bağlı GTHB İl Müdürlükleri arasında bu konuda yapılan yazışmaların birer örneği ile rapora ilişkin diğer ek belgelerin gönderilmesi gerekmektedir. 7. TRGM başvuruyu ve ekli bilgileri inceler ve olumlu birliğin kurulmasına olumlu veya olumsuz karar verir. Kararın olumlu olması halinde kuruluş etüt ön izni verilir. 8. 1163 sayılı Kanun'un 3. ve 72. maddelerine göre, TRGM tarafından birliğe kuruluş onayı/izni verilmesinden sonra ana sözleşmelerin tanzimi ve diğer kuruluş işlemleri kooperatif kuruluşlarında olduğu gibi gibidir.

Kooperatifler bölge birliklerinde nasıl temsil ediliyor?

Bölge birliğine üye olan her kooperatifin genel kurulu, bölge birliğinin ana sözleşmesinde belirtilen sayıda üst birlik delegesi seçer ve bir sonraki seçimli genel kurula kadar görevlendirir. Örneğin, Hayvancılık Kooperatifleri Birliklerinin 2010 yılında düzenlenen ana sözleşmelerine göre, delegeler (temsilciler) 1–4 yıl için seçilebiliyor ve seçilecek delege sayısı aşağıda belirtilen şekilde belirlenir: 

ORTAK SAYISI DELEGE SAYISI 
51'den az 2 
51-100 3 
101-200 4 
200'den çok 5

Kooperatifler bölge birliklerinde nasıl temsil ediliyor?

Bölge birliğine üye olan her kooperatifin genel kurulu, bölge birliğinin ana sözleşmesinde belirtilen sayıda üst birlik delegesi seçer ve bir sonraki seçimli genel kurula kadar görevlendirir. Örneğin, Hayvancılık Kooperatifleri Birliklerinin 2010 yılında düzenlenen ana sözleşmelerine göre, delegeler (temsilciler) 1–4 yıl için seçilebiliyor ve seçilecek delege sayısı aşağıda belirtilen şekilde belirlenir: ORTAK SAYISI DELEGE SAYISI 51'den az 2 51-100 3 101-200 4 200'den çok 5

Kooperatifler bölge birliklerinde nasıl temsil ediliyor?

Bölge birliğine üye olan her kooperatifin genel kurulu, bölge birliğinin ana sözleşmesinde belirtilen sayıda üst birlik delegesi seçer ve bir sonraki seçimli genel kurula kadar görevlendirir. Örneğin, Hayvancılık Kooperatifleri Birliklerinin 2010 yılında düzenlenen ana sözleşmelerine göre, delegeler (temsilciler) 1–4 yıl için seçilebiliyor ve seçilecek delege sayısı aşağıda belirtilen şekilde belirlenir: ORTAK SAYISI DELEGE SAYISI 51'den az 2 51-100 3 101-200 4 200'den çok 5

Birim kooperatifleri denetlemek bölge birliğinin görevi midir?

Birim kooperatiflere denetleme hizmeti sunmak merkez birliğinin görevidir. Fakat merkez birliği kuruluşu tamamlanamamış veya bu hizmeti sunacak güce erişememiş ise, birim kooperatifleri denetleme görevi bölge birliklerine geçer. Üst örgütler tarafından yapılan denetim sonuçları ilgili Bakanlığa bildirilir (1163 sayılı Kooperatifler Kanunu madde 75).

Birim kooperatifleri denetlemek bölge birliğinin görevi midir?

Birim kooperatiflere denetleme hizmeti sunmak merkez birliğinin görevidir. Fakat merkez birliği kuruluşu tamamlanamamış veya bu hizmeti sunacak güce erişememiş ise, birim kooperatifleri denetleme görevi bölge birliklerine geçer. Üst örgütler tarafından yapılan denetim sonuçları ilgili Bakanlığa bildirilir (1163 sayılı Kooperatifler Kanunu madde 75).

Birim kooperatifleri denetlemek bölge birliğinin görevi midir?

Birim kooperatiflere denetleme hizmeti sunmak merkez birliğinin görevidir. Fakat merkez birliği kuruluşu tamamlanamamış veya bu hizmeti sunacak güce erişememiş ise, birim kooperatifleri denetleme görevi bölge birliklerine geçer. Üst örgütler tarafından yapılan denetim sonuçları ilgili Bakanlığa bildirilir (1163 sayılı Kooperatifler Kanunu madde 75).