TÜRKİYE DAMIZLIK
KOYUN-KEÇİ YETİŞTİRİCİLERİ MERKEZ BİRLİĞİ
KURULUŞ BELGESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Merkez Birliğinin Kuruluşu, Amaç Ve
Çalışma Konuları
Kuruluş, Birliğin Adı
MADDE 1-(1)Bu kuruluş belgesi hükümlerini kabul eden ,
aynı çalışma konularına sahip ve aynı saf ırkı ıslah etmek üzere il düzeyinde
kurulmuş olan Damızlık Koyun-Keçi Yetiştiricileri Birlikleri arasından
"Türkiye Damızlık Koyun-Keçi Yetiştiricileri Merkez Birliği"
kurulmuştur.
(2) Merkez Birliğinin merkezi Ankara 'dır.
(3) Merkez Birliğinin çalışma alanı
ulusal ve uluslararasıdır.
(4) Birliğinin kısaltılmış unvanı
TÜDKİYEB olacaktır.
Amaç
MADDE 2-(1)Merkez Birliğinin amacı; üstün verimli
hayvanlar yetiştirmesi için gerek yurt içinde yetiştirilen gerek yurt dışından
ithal edilen ve gerekse yerli ırkların genetik potansiyellerinin geliştirilmesi
amacıyla Bakanlıkca belirlenecek bölgesel ya da ülkesel düzeyde ıslah
programlarının uygulanması, verimlerinin artırılması, bunların soykütüğü, ön
soykütüğü kayıtlarının tutulması, toplanan verilerin değerlendirilmesi ve
sigorta işlemlerinin yapılması, birlik personelinin eğitimlerinin sağlanması,
bölgesel ve ulusal düzeyde yarışmalar düzenlenmesi, birlik ihtiyaçlarının temin
ve tedariki ile üretimin yurt içi ve yurt dışında pazarlanması, ürünlerin
değerlendirilmesi için gerekli tesislerin kurulması, diğer ülkelerle
ilişkilerin düzenlenmesi, geliştirilmesi ve işletilmesi gibi hususlar ile
Bakanlıkça belirlenecek her türlü hayvan ıslahı çalışmalarını yapmak,
hayvancılık politikaları üretmektir.
Çalişma Konulari
MADDE 3-(1)Merkez Birliği aşağıdaki konularda faaliyet
gösterir.
a) Bakanlıkca belirlenecek bölgesel
ya da ülkesel düzeyde ıslah programları yapmak ve uygulamak,
b) Üye birliklerini yurt içinde ve
yurt dışında temsil etmek, çıkarlarını korumak, yasa, tüzük ve yönetmeliklerde
belirtilen amaçlarını gerçekleştirmeleri doğrultusunda faaliyetlerini
yönlendirmek, bu birliklerin gelişmelerine yardımcı olmak, gerekli önerilerde
bulunmak ve yaptırımlar uygulamak,
c) Birliklerin, Ülke Hayvancılığı
politikası yönünde çalışmalarını temin etmek, birliklerin dilek ve
ihtiyaçlarını yetkili mercilerine iletmek ve çözümlemek için çaba sarfetmek,
ç) Yasa ve yönetmeliklerde
belirtilen görevleri yapmak, görevlerin dışına çıkan birlikleri tespit etmek ve
gerekli yaptırımları uygulamak,
d) Merkez Birliği Yönetim Kurulu;
Genel Kuruldan devralınan yetki ile uluslararası hayvancılık birliklerine,
enstitülerine üye olmak, hayvan sergi ve panayırlarına katılmak,
e) Hayvan ve hayvansal ürünlerin
ihracatı ile damızlık ithal ve ihracatı konularında hükümet yetkilileri
nezdinde gerekli girişimlerde bulunmak,
f) Hayvan ve hayvansal ürünlerin
üretim, pazarlama ve ilgili diğer organizasyonlarda görev almak,
g) Dış ülkelerdeki hayvancılık ve
hayvancılıkla ilgili kuruluşların çalışmalarını takip etmek, bu konudaki
yenilikleri yayın ve eğitim yoluyla tüm üye birliklere iletmek,
ğ) Yasa ve yönetmeliklerde günün
şartlarına göre yapılması istenen değişiklikler için hükümet mercileri ile
ilişki kurmak,
h) Hayvancılık konusunda devletçe
yapılacak yatırımlara yardımcı olmak ve önerilerde bulunmak, gerektiğinde
Bakanlıkla bu konularda müştereken çalışmak,
ı) Birliklere iç ve dış kaynaklardan
kredi sağlamak,
i) Birliklerin ihtiyaç duyduğu
eğitimlerini yapmak, seminerler düzenlemek, yetiştirme konularında yayınlar
çıkarmak,
j) Birliklerin her tür ihtiyaçlarını
karşılamak, bu işler için gerektiğinde şirket kurmak, şirketlere ortak olmak,
sigorta işlemleri yapmak,
k) Birliklerin kurulamadığı veya
aktif hale gelemediği illerde gerektiğinde birlik faaliyetlerini yürütmek
amacıyla şubeler açmak, şubenin görevlerini komşu birliklere veya kamu
kurumları ile yapacağı protokol veya proje çerçevesinde anılan kuruluşlarla
ortaklaşa yapmak,
l) Ulusal düzeyde ıslah
programlarının gereklerinin yerine getirilmesi için gayret göstermek.
Bakanlığın çıkaracağı talimatlar doğrultusunda damızlık değer tahminlerini
yapmak, yaptırmak ve yayınlamaktır.
İKİNCİ BÖLÜM
Üyelik İşlemleri
MADDE 4-
(1)Merkez Birliğinin üye sayısı il sayısı kadardır ve her ilden bir birlik
üyeliğe kabul edilir. Merkez Birliği en az 7 adet Damızlık Koyun Keçi
Yetiştirici Birliklerinin iştiraki ile kurulur.
Üyelik Şartları
MADDE 5-
(1)Aşağıdaki niteliklere haiz damızlık koyun keçi yetiştirici birlikleri merkez
birliğine üye olabilirler:
a) Kuruluşunu tamamlamış ve
kuruluş genel kurulunu yapmış ve organlarını teşekkül ettirmiş olmak,
Üyeliğe Kabul
MADDE 6-
(1)Merkez birliğine üye olabilmek için, merkez birliği kuruluş belgesinde
yazılı üyelik hak ve ödevlerini; kuruluş aşamasında kuruluş belgesini
imzalayarak; sonradan girişte ise kuruluş belgesini kabul ettiklerine dair bir
üyelik taahhütnamesi vermek suretiyle kabul etmiş olmak şartı aranır.
(2)Merkez
birliği yönetim kurulu, üyelik için yapılan başvuruyu inceleyerek, en geç dört
ay içerisinde cevaplamakla yükümlüdür. Cevap olumsuz olduğu takdirde; eksik
olan belgeler yeniden düzenlenerek Merkez Birliğine sunulur. Merkez birliğine
kabul, yönetim kurulu kararı ile olur. Yönetim kurulu, kuruluş belgesinde
belirtilen üyelik şartlarını taşıyan birlikleri üyeliğe kabul etmek zorundadır.
(3)Birliklerin
kurulamadığı veya aktif hale gelemediği illerde; ön soy kütüğü ve soy kütüğü
faaliyetlerini yürütmek amacıyla oluşturulan şubeler; geçici veya aday üye
statüsünde üye kabul edebilir ve her türlü yükümlülüklerini Merkez birliği
yönetim kurulu ile yapacakları protokolle belirler. Genel kurullarda oy
kullanamazlar. Merkez birliği genel kurullarına delege olarak katılamazlar.
Üyelikten Çıkma
MADDE 7-
(1)Üye birlikler, genel kurullarından alacakları karara istinaden kendi
istekleriyle üyelikten çıkabilirler. Üyelikten çıkma, merkez birliği yönetim
kurulu kararıyla olur.
(2)İl
birliğinin üyelikten çıkması, merkez birliğine olan borçlarını ortadan
kaldırmaz. Üyelikten çıkan birlik 2 ay içerisinde merkez birliğine olan
borçlarını ödemek zorundadır.
Üyelikten Çıkmanın Sınırlandırılması
MADDE 8-
(1)Kanuni bir zorunluluğu olmayan birlikler, üyelik asgari süresi olan iki yılı
doldurmadan önce, üyelikten çıkmak için başvuramazlar. Ayrıca, merkez
birliğinin mevcudiyetinin tehlikeye düşmesi gerekçesiyle yönetim kurulu çıkma
taleplerine sınırlandırma getirebilir. Bu sınırlama iki yılı aşamaz.
Üyelikten Çıkarılma
MADDE 9-(1) Aşağıdaki hallerde birlikler
üyelikten çıkarılabilir:
a) Kanun,
yönetmelik ve kuruluş belgesindeki yükümlülükleri bir ay ara ile yapılacak iki
yazılı tebligata rağmen yerine getirmemek,
b) Merkez
birliğinin maddi ve yargı kararıyla belirlenen manevi zararına olabilecek
faaliyetlerde bulunmak,.
c) Merkez
birliğinin kefaletiyle temin edilmiş kredi ve yardımları merkez birliği
talimatı dışında kullanmış olmak.
(2)Kuruluş
belgesinde gösterilmeyen nedenlerle üyeler üyelikten çıkarılamaz.,Üyelikten
çıkarılma, merkez birliği yönetim kurulu geçici ihraç kararı şeklinde olur. Bu
karar, yapılacak ilk genel kurulda kesin karara bağlanır. Üyeler, çıkarılma
kararına tebliğ tarihinden itibaren 3 ay içerisinde, Merkez birliğinin
bulunduğu adli mercilerde iptal davası açabilirler. 3 ay içerisinde mahkemeye
başvurmak üzere itiraz edilmeyen çıkartılma kararı kesinleşir. Haklarında
çıkarılma kararı kesinleşmeyen üyelerin hak ve yükümlülükleri çıkarılma
kararları kesinleşinceye kadar devam eder.
(3)Üyelikten
çıkarılma kararı kesinleşen birlik, üyelikten çıkarıldığı tarihten itibaren 1
yıl süre ile merkez birliğine tekrar üye olamaz.
Üyelikten Düşme
MADDE 10-(1) Aşağıdaki hallerde birliğin merkez
birliğine olan üyeliği düşer:
a)Kuruluş
belgesinin 5. maddesin de yer alan merkez birliği üyelik yükümlülüklerini
kısmen veya tamamen yitirmiş olmak,
b)Birliğin
kapanması, dağılması veya iflası halinde,
(2)Üyelikten
düşme, birliğin merkez birliğine olan borçlarını ortadan kaldırmaz.
(3)Birliğin
üyelikten düşme tarihinden itibaren merkez birliği icra ve iflas kanunu ve
ilgili mevzuat hükümleri uyarınca tahsili için gerekli iş ve işlemleri yerine
getirir.
(4)Üyelikten düşme merkez birliği yönetim
kurulu kararı ile olur. Merkez birliği, üyelikten düşme durumunu, yönetim
kurulu karar tarihini müteakip bir ay içerisinde birliğe yazılı olarak tebliğ
etmekle yükümlüdür
(5)Üyelikten
düşme işlemi, genel kurul kararı gerektirmez.
(6)Üyeliği düşen birlik, üyeliği düştüğü
tarihten itibaren bir yıl süre ile merkez birliğine tekrar üye olamaz.
Üyeliğin Askıya Alınması
MADDE 11-(1) Merkez birliği yönetim kurulu;
Bakanlığın teknik denetimi sonunda hazırladığı rapor doğrultusunda veya merkez
birliği denetleme kurulunun talebi ile üye birliğin üyeliğini belirtilen
sürelerle askıya alabilir. Askıya alma süresi üç ayı geçemez. Bu süre
içerisinde birlik üyesi yetiştiricilerin mağduriyetleri merkez birliği ve
Bakanlık tarafından alınacak tedbirlerle önlenir. Askı süresince kusurlarını
düzeltmeyen birliklerin fesih işlemlerine başlanılmasını Merkez Birliği yönetim
kurulu il birliği genel kuruluna ssunar.
Çıkan,
Çıkarılan Veya Üyelikten Düşen Birliklerle Hesaplaşma
MADDE 12-(1) Merkez birliği üyeliğinden çıkan,
çıkarılan veya üyelikten düşen birliklerle üç ay içerisinde hesaplaşma yapılır.
Hesaplaşmada merkez birliğinin mal varlığı ve yedek akçeleri üzerinde hak iddia
edilemez. Hesaplaşma sadece borç ve alacakların tasfiyesini içerir. Dağılma
hali nedeniyle üyeliği düşen birliğin kalan mal varlığı merkez birliğine
devredilir.
Birliğe Tekrar Girme
MADDE 13-(1)Merkez
birliği üyeliğinden çıkmış, çıkarılmış ve üyelikten düşmüş olan birlikler,
çıkma, çıkarılma veya düşme nedenlerini ortadan kaldırmış olsalar dahi, bir
yıldan önce Merkez birliğine tekrar üye olamazlar,
(2)İki defa
üyelikten çıkan veya iki defa üyeliği düşen birlikler ile merkez birliği
aleyhine, merkez birliğinin yargı kararıyla belirlenen manevi ve maddi zararına
olabilecek faaliyette bulunma nedeniyle bir kez üyelikten çıkarılan birlikler,
üç yıl süre ile merkez birliğine tekrar üye olamazlar,
merkez birliğine tekrar üye olmak
isteyen birliklerde, yeni üyelik şartları aranır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üyelerin Hak Ve Ödevleri
Katılım Payı Ve Aidatlar
MADDE 14-
(1)Merkez birliği üyeleri, genel kurul tarafından belirlenen giriş aidatı,
yıllık aidatları ve soy kütüğü hizmet bedellerini ödemekle yükümlüdürler.
Giriş Aidatı
MADDE 15-
(1)Merkez birliği genel kurulu tarafından belirlenen giriş aidatı; merkez
birliğine üyeliği kabul edilen il birliği tarafından bir defada girişte ödenir.
Yıllık Aidat
MADDE 16-
(1)Merkez birliği genel kurulu tarafından belirlenen yıllık aidat; üye il
birlikleri üye sayısı veya hayvan sayısı esas alınarak tespit edilir. Giriş
aidatının ödendiği yıl yıllık aidat ödenmez.
Soykütüğü Hizmet Bedeli
MADDE 17-(1)
Merkez Birliğine üye il
birliklerinin koyun-keçi başına almış oldukları soykütüğü hizmet bedelinin %10
u Merkez Birliğine ödenir. Önsoykütüğü ve soykütüğü hizmetleri götürmek
amacıyla oluşturulan birliği olmayan şubelerden Özel protokol kapsamında Merkez
Birliği Yönetim Kurulunca karşılıklı olarak tesbiti yapılan soykütüğü hizmet
bedelinin ödeme miktarı ve şekli ayrıca belirlenir.
Aidatların Ödenme Şekli
MADDE 18-(1) Giriş aidatı, bir kereye mahsus
olmak üzere, üyelik başvurusu yapılırken peşin olarak ödenir. Katılım payları
ve yıllık aidatlar ve soy kütüğü hizmet bedelleri merkez birliği genel
kurulunun vereceği karara göre aylık, üç aylık veya altı aylık dönemlerle
tahsil edilir.
Sermaye
MADDE 19-(1)
Merkez Birliğinin sermayesi değişebilir olup, birliklerin merkez birliğine
girerken ödemiş oldukları giriş aidatları merkez birliğinin ana sermayesini
oluşturur. Girişte bu sermaye genel kurulca belirlenen miktardan az olamaz.
Aidat artırımları genel kurul kararı ile tespit olunur. Bağış ve yardım dışında
ayni sermaye kabul edilemez.
Borç Para Alma
MADDE 20-(1) Merkez birliği amaçlarını
gerçekleştirmek için bankalar ile uygun bulacağı kişi ve kuruluşlardan ve
üyelerden borç para alabilir; resmi ve özel teşekküllerden bağış ve yardım
kabul edebilir.
Bilgi Edinme Hakkı
MADDE 21-(1) Yönetim kurulunun faaliyet raporu,
bilanço ve gelir-gider farkı cetveli ile denetleme kurulu raporları genel kurul
toplantısına bir ay kala üyelerin tetkiki için birlik merkezi ilan panosuna
asılır. Bu konuda üyelerin bilgi edinme hakkı birlik organlarından birinin
kararı ile yok edilemez veya sınırlandırılamaz.
Sorumluluk
MADDE 22-
(1)Merkez birliği borçlarından dolayı alacaklılarına karşı mal varlığı ile
sorumludur. Üye birlikler giriş aidatları kadar sorumlu olup bunun dışında
herhangi bir sorumluluğu yoktur.
İflas Halinde Yükümlülük
MADDE 23-
(1)Merkez birliğinin iflası halinde, iflas idaresi üyelerin her birinden payına
düşen borcun ödenmesini ister. Aktif bakiyesi pay cetvellerinin kesin olarak
tespiti üzerine geri verilir. Üyelerin geçici olarak tespit olunan borçları ile
pay cetveli aleyhine icra ve iflas kanunu hükümlerine göre itiraz hakları
vardır.
Birliğe Yeni Giren Üyelerin Sorumlulukları
MADDE 24-(1) Merkez birliğinin mali durumunu
bilerek merkez birliğine yeni üye olan birlikler üyeliklerinden önce doğmuş
olan birlik borçlarından diğer üyeler gibi sorumlu olurlar. Buna aykırı
mukavele hükümleri ile üyeler arasındaki anlaşmalar üçüncü şahıslar için hüküm
ifade etmez.
Sır Saklama Yükümlülüğü
MADDE 25-
(1)Merkez birliğinin ticari defteri ve haberleşme ile ilgili hususların tetkiki
genel kurulun açık bir müsaadesi veya yönetim kurulu kararı ile mümkündür. İncelenmesine
müsaade edilen defter ve belgelerden öğrenilecek sırlar hariç, hiçbir üye iş
sırlarını öğrenmeye yetkili değildir. Her üye, her ne suretle olursa olsun
öğrenmiş olduğu birliğe ait sırları sonradan üyelik hakkını kaybetmiş olsa da
gizli tutmak zorundadır. Bu mecburiyete uymayan üye, meydana gelebilecek
zarardan merkez birliğine karşı sorumlu olduğu gibi birliğin şikâyeti üzerine
herhangi bir zarar umulmasa dahi gerekli yasal işlemlere başvurulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Merkez Birliğinin Organları
MADDE 26-
Merkez birliği organları şunlardır:
a) Merkez
birliği genel kurulu
b) Merkez
birliği yönetim kurulu
c) Merkez
birliği denetleme kurulu
Genel Kurul
MADDE 27-
(1) Merkez birliği genel kurulu en yetkili karar organı olup; iki yılda bir
Yönetim Kurulunun daveti üzerine asıl delege tam sayısının asgari yarısından
bir fazlasının katılımı ile Ankara’da toplanır.
Merkez birliği genel kurulunda, genel kurul tarihinden en az üç ay önce
üye olan ve merkez birliğine karşı yükümlülüklerini yerine getiren il birlikleri
delegelerinin oy kullanma hakkı vardır. Her delege bir oy kullanır. İl
birlikleri kesin delege sayıları ve isimlerini merkez birliği genel kurul
tarihinden en geç 30 gün önce merkez birliğine bildirmekle yükümlüdürler.
Tespiti yapılan delegelerden geçerli mazeretle genel kurula katılamayacak olan
asil delegelerin yerine seçilme sırasına göre yedek listeden tamamlanır.
Vekâleten oy kullanılmaz.
Genel Kurulun
Devredilemeyen Görevleri
MADDE 28-(1) Genel Kurulun
devredilemeyen görevleri şunlardır.
a)
Yönetim Kurulunca Bakanlığa teklif edilmesi düşünülen
mevzuat değişiklikleri ve kuruluş belgesinde yapılması istenen değişiklikler
için karar almak. Bu konuda ilgili kurum ve kuruluş yetkilileri ile görüşmek
üzere Yönetim Kuruluna yetki vermek,
b)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve ihtiyaç
duyulduğunda Hesap Tetkik Komisyonu ve Tasfiye Kurulu üyelerini seçmek,
gerektiğinde her üç kurulun da üyelerinin işlerine son vermek,
c)
Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulunu, Tasfiye Kurulunu
gerektiğinde ibra veya reddetmek,
ç) Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu faaliyet
raporlarını ibra veya ret etmek,
d)
Bilanço (gelir-gider farkı) hesapları ve yıllık çalışma
raporları hakkında karar almak ve bu konuda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
e)
Yönetim Kurulunun hazırlamış olduğu iş programı ve yeni
bütçeyi onaylamak,
f)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulu ve
üye birlikler tarafından yapılacak teklifleri incelemek, bunlar arasından
yerine getirilmesi uygun görülenlerin iş programına alınmasına ve uygulanmasına
karar vermek,
g)
Gayrimenkul alım ve satımında takip edilecek usul ile
alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
h)
İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
ı) Amaç
ile ilgili kuruluşlara iştirake karar vermek ve katılım paylarını belirlemek,
i) Yönetim Kurulu tarafından Genel Kurula
getirilen üyelikten çıkarılma ve diğer teklifler hakkında karar vermek,
j)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulu üyelerine verilecek
yolluk ile aşağıda belirtilen alt ve üst sınırlara uygun olmak üzere huzur
hakkı miktarlarını belirlemek,
k) Üye
birliklerin ödemeleri gereken üyelik giriş aidatını ve üye yıllık aidatını
belirlemek,
l) Yasa ve
yönetmeliklerle Genel Kurula bırakılmış konular hakkında karar almak, bu konuda
ilgili merciler ile görüşmeler yapmak üzere Merkez Birliği Yönetim Kurulu'na
görev vermek,
m) Merkez Birliği faaliyetleri
hakkında öneri ve direktiflerde bulunmak,
n) Üye
Birlikler ile ilgili tüm ödentileri tespit etmek.
o) İşletme
hesabıyla, bilanço ve gerektiğinde gelir-gider farklarının birliklere
bölüştürülmesi hakkında kararlar almak,
ö) Üye
Birliklerin müşterek menfaatlerini ilgilendiren ve Yönetim Kurulunun yetkisi
dışında olan her konuda karar almak.
p) Genel
Kurul, Yönetim Kurulu Başkanına farklı olmak üzere Yönetim kurulu, Denetleme
Kurulu ve Tasfiye Kurulu üyeleri için ücret ve yolluk bedellerini belirlemekle
yükümlüdür.
(2)Denetleme
Kurulu üyelerine üç ayda bir gerçekleştirecekleri mutat toplantı başına
ödenecek huzur hakkı tutarı brüt-net olarak iki asgari ücretten az, üç asgari
ücretten fazla olamaz.
(3)Tasfiye Kurulu üyeleri için belirlenecek
aylık ücret, yolluk ve huzur hakkı bedelleri için Denetleme Kurulu üyeleri esas
alınır.
(4) Yönetim
Kurulu Başkanına aylık mutat toplantı başına ödenecek huzur hakkı tutarı,
brüt-net olarak iki asgari ücretten az, beş asgari ücretten fazla olamaz.
Yönetim Kurulu üyelerine aylık mutat toplantı başına ödenecek huzur hakkı
tutarı, brüt-net olarak iki asgari ücretten az, üç asgari ücretten fazla
olamaz.
Genel Kurulun Devredilebilen Görevleri
MADDE 29- (1) Genel Kurulun
devredilebilen görevleri şunlardır:
a)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve üye birlikler
tarafından yapılan teklifleri incelemek, yerine getirilmesi uygun görülenlerin
iş programına alınmasına ve uygulanmasına karar verilen konularda Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
b)
Merkez Birliğinin başka örgütlerle işbirliği yapmasına
karar vermek ve bu konuda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
c)
Aynı faaliyet alanı ile ilgili kuruluşlara iştirake
karar vermek ve katılma paylarını belirlemek, bu konuda Yönetim Kuruluna yetki
vermek,
ç)Üye birliklere Merkez Birliği aracılığıyla
sağlanan ayni ve nakdi kredilerin ödeme şekli ve miktarını tespit etmek ve bu
konuda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
d)
Yeni müdürlükler ihdas etmek, büro, alım ve satım
merkezlerini açmak ve her türlü kiralama konusunda karar vermek ve bu konularda
Yönetim Kuruluna yetki vermek,
e)
Satın alınacak veya satışı yapılacak gayrimenkul ile
ilgili tüm iş ve işlemler için Yönetim Kuruluna yetki vermek,
f)
İmalat ve inşaat işlerinin yaptırılması ile ilgili tüm
iş ve işlemler için Yönetim Kuruluna yetki vermek,
ğ) Karara bağlanan bilanço
hesapları, yıllık bütçeler ve yıllık çalışma programlarının uygulanması
konularında Yönetim Kuruluna yetki vermek,
h)
Üyelerin ve Merkez Birliğinin ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç,
demirbaşlar ve üretim maddelerinin temin edilmesi, kullanımı, bakımı,
depolanması, dağıtımı ve pazarlanması hususlarında Yönetim Kuruluna yetki
vermek,
ı) Her türlü hayvansal ürünün
üretimi ile işlenmesi için gerekli tesisleri kurmak, işletmek, kurulu olan
tesislere ortak olmak, pazarlama organizasyonları kurmak ve işletmek ile ürün
pazarlama bayiliği verme konularında Yönetim Kuruluna yetki vermek,
i) Personel kadrosu ve ücretleri
ile yurt içi ve yurt dışı görev yolluklarının tespiti ve uygulanması konularında
Yönetim Kuruluna yetki vermek,
j) Banka ve kamu kuruluşlarından
temin edilecek kredi ve yardımlarla, gerçekleştirilecek yatırımlara ve
faaliyetlere karar vermek. Bu konularda iş ve işlemlerin yürütülmesi için
Yönetim Kuruluna yetki vermek,
k) Birliklerin müşterek menfaatlerini
ilgilendiren ve Yönetim Kurulunun yetkisi dışında olan konularla ilgili alınan
kararlar çerçevesinde tüm iş ve işlemlerin yürütülmesi hususunda Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
l) Merkez Birliğinin başka
birliklerle işbirliği yapması konusunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
m)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu ve Tasfiye Kurulu üyeleri için karara bağlanan
huzur hakkı ve yolluklar ile ilgili tüm iş ve işlemlerin yürütülmesi
doğrultusunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
n)
Terkinine karar verilen canlı ve cansız demirbaşlar ile ilgili tüm iş ve
işlemler için Yönetim Kuruluna yetki vermek,
o)Her
türlü kiralama konusunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,,
ö) Üye birliklerin ve Merkez
Birliğinin menfaatine olacak her konudaki iş ve işlemlerin yürütülmesi
hususunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
p) Üye birliklerin ödemeleri gereken
üyelik giriş aidatı, üyelik yıllık aidatı ve soy kütüğü hizmet bedeli ile
üyelere satılan mal ve hizmet karşılığı bedellerin tahsili konusunda Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
r) Bakanlık tarafından üyelere
verilecek hibe, teşvik ve desteklemeler ile ilgili her türlü iş ve işlemlerin
yürütülmesi için Yönetim Kuruluna yetki vermek,
s) Birliklerin Kurulu olmadığı veya
aktif olmadığı yerlerde soy kütüğü ve ön soy kütüğü ve benzeri ıslah amaçlı
faaliyetleri yürütmek amacıyla özel protokoller ve projeler yapmak için Yönetim
Kuruluna yetki vermek,
ş) Birliklerin ıslah programları
kapsamında her türlü faaliyetlerini yürütebilmeleri için gerekli her türlü
girdi ve genetik materyali üretmek, temin etmek, depolamak, birliklere
kullandırmak, yurt çapında dağıtma ve pazarlama konularındaki tüm iş ve
işlemler için Yönetim Kuruluna yetki vermek,
t)
İç ve dış kaynaklardan kredi temini ile her türlü sigorta işlemlerini yapmak
veya yaptırmak hususunda tüm iş ve işlemler için Yönetim Kuruluna yetki vermek,
u)Merkez Birliği ve İl Birliklerinin
personel çalışma usul ve esaslarını belirlemek, Genel Kurulca kabul edilen personel
mevzuatının uygulanması ve takibi hususunda Yönetim Kuruluna yetki vermek,
Genel Kurul Toplantıları
MADDE 30-(1) Genel Kurul aşağıdaki şekilde
toplanır :
a) Olağan
genel kurul
b) Olağanüstü
genel kurul
(2)Üye birlik
delegeleri, merkez birliği genel kuruluna asaleten katılırlar. Katılan her
delegenin bir oy hakkı vardır. Delegeler vekâlet yoluyla oy kullanamazlar.
Olağan Genel Kurul Toplantısı
MADDE 31-(1)
Merkez Birliği Genel Kurulu, iki yılda bir Yönetim Kurulunun daveti üzerine
asıl delege tam sayısının asgari yarısından bir fazlasının katılımı ile
Ankara’da toplanır. Genel Kurulda toplantı için gerekli çoğunluk sağlanamadığı
takdirde, kurucu il sayısı olan asgari yedi farklı ilden yirmi beş asıl delegeden
az olmamak şartıyla, çoğunluk aranmaksızın birinci toplantı ile arasında 15
günden az olmamak kaydıyla en geç bir ay içerisinde ikinci toplantı yapılır.
Olağan Genel Kurul toplantıları aşağıdaki şekillerde yapılır.
a)
Seçimli Olağan Genel Kurul:, Yönetim Kurulu ve
Denetleme Kurulu üyelerinin seçiminin yapılması ve diğer konuların görüşülerek
karara bağlanması için dört yılda bir Ekim ayı sonuna kadar gerçekleştirilen
genel kuruldur.
b)
Mali Olağan Genel Kurul: İki yılda bir gerçekleşen ve
tahmini bütçelerin görüşülmesi ve ibrası ile diğer konuları görüşmek ve karara
bağlamak amacıyla, Yönetim Kurulunun daveti ile Ekim ayı sonuna kadar
gerçekleştirilen genel kuruldur.
Olağanüstü Genel Kurul Toplantısı
MADDE 32-(1)
Yönetim Kurulu, Denetleme Kurulu, Tasfiye Kurulu kararı veya delege tam
sayısının en az 1 / 5'inin yazılı müracaatını takiben 2 ay içerisinde Genel
Kurul olağanüstü toplantıya çağrılabilir. Genel Kurulda çoğunluk sağlanamaması
durumunda en geç bir ay içerisinde Yönetim Kurulunun daveti ile çoğunluk
aranmaksızın yirmi beş asıl üyeden az olmamak şartıyla ikinci toplantı yapılır.
Olağanüstü toplantının gerçekleşmemesi durumunda Merkez Birliği Yönetim Kurulu,
Birlik Genel Kurulunu resen toplantıya çağırarak toplantıyı gerçekleştirir.
Belirtilen yollarla Genel Kurulun gerçekleşmemesi halinde Genel Kurul Bakanlık
tarafından resen gerçekleştirilir.
Çağırma Şekli Ve Gündem
MADDE 33-(1)
Merkez birliği yönetim kurulu o yıla ait genel kurul toplantısının yapılacağı
tarihten bir ay önce toplantı ilanını içeren yazı ekinde gündemi taahhütlü
mektup ile asıl delegelere gönderir veya imza karşılığı elden asıl delegelere
ulaştırılmak üzere üye il birliği yönetim kurullarına gönderir. Ayrıca genel kurul toplantısının yapılacağı
tarihten 15 gün önce delegelerin en kolay ve en emin şekilde haber almalarını
sağlamak üzere ulusal gazetelerden birisine toplantı çağrısı ve ilanını yapar.
İlanda; çoğunluğun sağlanamaması halinde ikinci toplantının yeri ve tarihi de
belirtilir. Kuruluş belgesinin değiştirilmesi söz konusu ise yapılacak ilanda
değiştirilecek madde numaralarının yazılması ile yetinilir. İlanların bir
örneği toplantıdan en az 15 gün evvel Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ve
Mülki İdare Amirliğine gönderilir. Toplantı için gözlemci olarak bakanlık temsilcisi
atanması istenir. Bakanlık temsilcisi toplantıya 1 saat içerisinde gelmez ise
toplantıya katılan asıl delegelerin birinin nezaretinde toplantı
yapılır.Toplantı gündeminde olmayan hususlar görüşülemez. Ancak, Genel Kurul
gündeminde Divan Teşekkülünden sonra diğer maddelerin görüşülmesine geçilmeden
önce, Merkez Birliği asıl delege tam sayısının en az 1/5’inin Divan
Başkanlığına verecekleri yazılı teklif ile gündeme yeni maddeler ilave
edilebilir. Gündeme yeni maddelerin ilavesi için toplantıya katılan Merkez
Birliği asıl delegelerinin yarıdan bir fazlasının olumlu oyu şarttır.
Toplantıya Başlama
MADDE 34-(1)
Yoklamayı müteakip toplantı, yönetim kurulu başkanı tarafından açılır. Yönetim
kurulu başkanının toplantıda bulunmaması durumunda, toplantı yönetim kurulu
üyelerinden biri, o da yoksa denetleme kurulu üyelerinden birisi,
bulunmadıkları zaman ise genel kurulca gösterilecek bir delege tarafından
açılır. Toplantıda delege sayısının yarıdan bir fazlası olduğu anlaşılınca
başkanlık divanının seçimine geçilir. Toplantıya katılan oy verme yetkisine
haiz delegeler arasından toplantıyı yönetecek bir başkan, 2 katip seçilir.
Seçimlerin gizli yapılması durumunda ayrıca 2 oy tasnifçisi seçilir. Başkanlık
divanına birlik başkanı, yönetim kurulu üyeleri, denetleme kurulu üyeleri ve
birlik çalışanlarından herhangi biri seçilemez. Olağan Mali Genel Kurul
toplantılarında, gündemde Yönetim ve Denetleme Kurullarının seçimi yok ise
Divan seçiminde oy tasnifçilerinin seçilmesine gerek yoktur. Toplantının açılıp
gündem maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir sebeple
toplantının devamına imkân görülmemesi veya divanın çekilmesi halinde gündemi
tamamlamak üzere; genel kurulda ibra maddesi görüşülmemişse yönetim kurulu,
görüşülmüşse genel kurulca ya da bakanlıkça veya yetkili mahkemece atanacak
yönetici kurul (kayyum) tarafından yapılacak çağrı üzerine genel kurul kaldığı
yerden yeniden toplanır. Çağrı, 33. Maddeye uygun olarak gerçekleştirilir.
Hazır Bulunanlar Listesi
MADDE 35-(1)
Genel kurul toplantısına katılan delegeleri gösteren "Hazır Bulunanlar
Listesi" düzenlenir. Bu listeye oy yetkisine haiz delegenin adı, soyadı,
Türkiye Cumhuriyeti Vatandaşlık Kimlik Numarası, tüzel kişiliği haiz
delegelerin unvanları ve vergi kimlik numarası, temsil ettiği il birliği ve
imza hanesi yazılır. Liste toplantıya katılan delegelere toplantıya başlamadan
önce imzalatılır. Listenin bakanlık temsilcisi ve genel kurul divan heyeti
tarafından da imzalanması gereklidir.
Karar Nisabı
MADDE 36-(1) Kararlar hazır bulunan delegelerin
çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği durumunda tekrar oylama yapılır. İkinci
tur oylamada da eşit çıktığı takdirde madde kabul edilmemiş sayılır. Ancak
kuruluş belgesi değişikliği, dağılma ve birliğin feshi teklifleri konularında
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu, sorumlulukların ağırlaştırılması veya ek
ödeme yükümlülükleri konusunda alınacak kararlar için kullanılan oyların 3/4'
ünün rızası gereklidir. Genel kurulda verilen kararlar tüm üye il birlikleri ve
il birliği üyeleri için geçerlidir.
Çoğunluğun Hazır Bulunması
MADDE 37-(1) Bütün delegelerin toplantıda hazır
bulunması halinde genel kurul toplantısına dair diğer hükümler saklı kalmak
şartı ile toplantıya çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar
alınabilir.
Oy Kullanamayacaklar
MADDE 38-(1) Birlik
işlerinin yürütülmesinde yönetim kurulunca görevlendirilen delegeler, yönetim
kurulunun ibrasına ait kararlarda oylamaya katılamazlar. Bu hüküm denetleme
kurulu üyeleri için geçerli değildir. Merkez Birliği
asıl delegeleri dışındakiler oy kullanamazlar. Vekâlet yoluyla oy kullanılmaz.
Merkez Birliği Yönetim Kurulu Ve Denetleme Kurulunun Seçimi
MADDE 39-(1)
Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu seçimleri adayların tek listede toplanması
halinde açık oylama ile, birden fazla
listede toplanması halinde ise gizli oylama ile yapılır.
(2)Seçimlerin
gizli yapılması halinde Merkez Birliği mührünü taşıyan zarflar divan heyeti
tarafından hazır bulunanlar listesini imza eden delegelere verilir. Delegeler,
tasnif kurulunun huzurunda imzaları kontrol edilerek oylarını seçim sandığına
atarlar. Kullanılan oyların katılan delege sayısına göre fazla çıkması halinde,
fazla oy sayısı kadar oy pusulası açılmadan ve içeriği anlaşılamayacak hale
getirilerek iptal edilir. Sandık açılıp, oy sayımı bittikten sonra sonuçlar
tutanağa yazılır.
(3) Seçime
katılan Yönetim Kurulu ve Denetleme Kurulu listeleri kendi aralarında asıl ve
yedek olarak değerlendirilir.
(4) Seçimlerde
tarafları farklı renkle temsil eden basılı oy pusulaları kullanılır. Oy
pusulalarının hazırlanması öncesinde liste temsilcileri pusula rengi konusunda
anlaşarak en az üç tur seçimde kullanılmaya yetecek sayıda basılı oy pusulası
hazırlama konusunda sorumludurlar.
(5) Üzerinde
çizik, tahrifat ve iptaller bulunan basılı oy pusulaları değerlendirmeye
alınmaz.
(6) Seçimlerde
geçerli olan oy pusulası sayısı esas alınır.
(7) Üye olan
İl Birliği, Merkez Birliği Yönetim Kurulu listesi (asil ve yedek) veya
Denetleme Kurulu listesinde (asil ve yedek) sadece bir asıl delege ile temsil
edilir. Aynı organ (Yönetim Kurulu listesi veya Denetleme Kurulu listesi)
içerisinde bir il birliği birden fazla delege ile temsil edilemez.
(8)Oy sayımı sonucunda tarafların eşit oy
alması durumda, seçim iki tura kadar daha tekrarlanır. Üçüncü turda da
tarafların oy eşitliğinin bozulmaması halinde tarafların yazılı muvafakati ile
kazanan liste kura ile belirlenir.
Genel Kurul
Toplantısına Ait Belgelerin Gıda Tarım Ve Hayvancılık Bakanlığına Gönderilmesi
MADDE 40-(1)
Genel Kurul görüşmeleri tutanağa bağlanır. Divan başkanı, kâtipler ve Bakanlık
temsilcisi tarafından her bir sayfası imzalanan bu tutanakta ayrıca, toplantıya
katılan asıl delege sayısı belirtilir. Yeni seçilip göreve başlayan Yönetim
Kurulu tarafından, Genel Kurul toplantısının gerçekleştiği günden itibaren en
geç on beş işgünü sonuna kadar aşağıdaki belgeler Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı’na gönderilir veya elden teslim edilir.
a)
Toplantıya ilişkin ilanlar ve diğer belgeler,
b)
Gündem,
c)
Bakanlık temsilcisi ve Divan üyeleri tarafından
imzalanmış Genel Kurul tutanağı,
ç) Bakanlık temsilcisi ve Divan
üyeleri tarafından imzalanmış Hazır Bulunanlar Listesi,
d)
Genel Kurula sunulan mali tablolar, faaliyet ve denetim
raporları ve diğer belgeler.
Kararların Bozulması
MADDE 41-(1)
Yönetmeliğe, kuruluş belgesi hükümlerine ve iyi niyet esaslarına aykırı olduğu
iddiası ile aşağıda belirtilen kimseler genel kurul kararları aleyhine
toplantıyı takip eden günden başlamak üzere 30 gün içinde merkez birliği
merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilir. Bu kimseler;
a) Toplantıda
hazır bulunup da kararlara katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa geçirten;
oyunun kullanılmasına haksız olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının
usulüne uygun yapılmadığını, gündemin gereği gibi ilan veya tebliğ
edilmediğini, genel kurul toplantısına katılmaya yetkili olmayan kimselerin
karara katılmış bulunduklarını iddia eden delegeler,
b) Yönetim Kurulu,
c) Kararların
yerine getirilmesi, yönetim kurulu üyeleri ile denetleme kurulu üyelerinin
şahsi sorumluluklarını gerektirdiğinde, bu kurulların üyelerinden her biri,
(2)Ayrıca
bozma davasının açıldığı ve duruşmanın yapıldığı gün, yönetim kurulu tarafından
usulen ilan olunur.
(3)Genel
kurulda alınan bir kararın mahkeme tarafından bozulması bütün üyeler için hüküm
ifade eder.
Yönetim Kurulu
MADDE 42-(1)
Yönetim kurulu, kanun, ilgili yönetmelik ve kuruluş belgesi hükümleri içinde
birliğin kanuni temsilcisi olan ve faaliyetlerini yürüten icra organıdır.
Üye Sayısı Ve Üyelik Şartları
MADDE 43-(1)
Merkez birliği yönetim kurulu, dört yıl için genel kurul tarafından delegeler
arasından seçilen, yedi asıl üye, beş yedek üyeden oluşur. Yönetim kuruluna bir
ilden en fazla bir üye girer. Kendi birliklerinde asil üyeliği düşen yönetim
kurulu üyelerinin merkez birliği yönetim kurulu üyeliği de düşer. Yönetim
kurulu üyeliğinden ayrılan üyelerin tekrar seçilme hakkı vardır. Yönetim kurulu
üyeleri aynı zamanda denetleme kurulu üyesi olamaz. Yönetim kurulu üyeliğine
aday olabilmek için;
a) T.C.
vatandaşı olmak
b) Türk ceza
kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal, sahtekarlık,
hırsızlık, dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve devletin manevi
şahsiyetine karşı işlenen suçlardan mahkum olmamak (cezası ertelenenler ile af
kapsamına girenler hariç),
c) Hacir
altında bulunmamak,
ç) 18 yaşından küçük olmamak,
d) Yönetim
kurulu üyeleri birbirleriyle ve denetleme kurulu üyeleriyle üçüncü
dereceye kadar (bu derece dâhil) kan ve
sihri akrabalıkları olamaz.
e) En az
ilkokul ve/veya ilköğretim okulu mezunu olmak,
f) Merkez
birliği faaliyetleri ile ilgili ticari faaliyette bulunan delegeler yönetim
kurulu üyesi olamaz.
g) Damızlık
yetiştiriciliğin temel esası olan soy kütüğü sistemi faaliyetlerini kendi
işletmesinde yapıyor veya yaptırıyor olmak,
(2)Merkez
birliği yönetim kurulu başkanı başka bir sivil toplum örgütünde başkan ya da
kamu görevlisi olamaz.
(3)İki dönem
yönetim kurulu başkanı olarak görev yapan üye, takip eden dönemde yeniden
başkanlığa seçilemez.
(4)Üyelik
şartları denetleme kurulu tarafından araştırılır. Bu şartları taşımadıkları
halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine yönetim kurulunca son
verilir. Genel kurulda en çok oy alanlar yönetim kurulu asil ve yedek
üyeliklere seçilmiş olurlar. Eşit oy alanların sıralanmasının belirlenmesinde
kuraya başvurulur. Yönetim kurulundan ayrılan bir üyenin yerine yedek üyelerden
alınan oy sırasına göre biri geçer.
(5)Her hangi
bir sebeple yönetim kurulu toplantı nisabını kaybederse boşalan yönetim kurulu
üyeliklerine yönetim kurulu üyeleri tarafından yeteri kadar yedek listeden üye
çağırılır.
Yönetim Kurulu İş Ve Çalışma Şekli
MADDE 44-
(1)Yönetim Kurulu, Kanun, Yönetmelik ve Kuruluş Belgesinde belirtilen hükümler
çerçevesinde, Merkez Birliği ve üye birliklerin kanuni temsilcisi olan ve
faaliyetlerini yürüten icra organıdır.
(2)Merkez
birliği yönetim kurulu kendi aralarında; bir başkan, bir başkan yardımcısı ve
bir muhasip üye ile sekretaryayı yürütecek bir üyeyi seçer, diğerleri üye
sıfatını alır. Yönetim kurulu başkanı; aynı anda ayrıca başka bir sivil toplum
örgütünde başkan ya da kamu görevlisi olamaz. Birisini tercih etmek zorundadır.
Ayrıca lüzumu halinde yapılması zorunlu olan mutat dışı toplantılara yönetim
kurulu üyeleri yazılı olarak davet edilir. Başkan ve bir yönetim kurulu üyesi
olmak üzere en az iki kişi merkez birliğini temsile yetkili kılınarak Ticaret
Siciline tescil ettirilir. Aynı toplantıda yönetim kurulunun yapacağı toplantı
tarihi ve yeri belirlenir. Bu toplantıda ayrıca gerektiğinde zorunlu olabilecek
olağandışı toplantılara ilişkin karar alınır.
(3)Yönetim
kurulu yönetim kurulu başkanının katılımı ile toplanır. Başkanın mazeret
bildirdiği toplantılar başkan yardımcısının başkanlığında gerçekleştirilir.
Yönetim kurulunda görev değişikliği ile ilgili olarak, yönetim kurulu
üyelerinin yapacağı yazılı müracaatlar yönetim kurulu başkanı tarafından bir ay
içinde yerine getirilir.
(4)Yönetim
kurulu kararları çoğunlukla alınır. Oylar eşit olduğu takdirde görüşme
konusunda başkanın oyu belirleyici olur. Toplantı karar nisabı 4 üyedir.
Yönetim kurulunda üyeler vekâlet yolu ile oy kullanamazlar. Mazeretsiz olarak
birbiri ardına üç mutat toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır. Yönetim
kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik edilmiş bir karar defterine sıra
numarası ve tarihi ile kayıt olunup imzalanır. Verilen karara, karşı görüşte
olanlar veya çekimser kalanlar muhalefet sebeplerini kararın altına yazarak
imzalamak zorundadırlar. Yönetim kurulu üyelerine genel kurulca belirlenen
huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında başkaca ödeme yapılmaz. Yönetim
kurulu üyeleri her zaman üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş
gördüğü zamana ait sorumluluğu ile ilgili olarak zarar ve sorumluluklarının
öğrenildiği tarihten itibaren 5 yıllık süre içerisinde aleyhinde tazminat
davası açılabilir. Yönetim kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veya mevcut
yedeklerin istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı taktirde; olağanüstü genel
kurul toplantısına gidilerek yeniden yönetim kurulu üyeleri seçilir. Yönetim kurulundan istifa eden bir üyenin yerine geçecek
yedek üye yok ise yönetim kurulu merkez birliği asıl delegeleri arasından birini
yönetim kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk genel kurulun
onayına sunar. Görevi son bulan eski yönetim kurulu, yeni yönetim
kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde görevini devretmek
zorundadır.
(5)Olağanüstü
Genel Kurul toplantılarında Yönetim Kurulu üyeliğine seçilenlerin görev süresi,
önceki Yönetim Kurulu’nun kalan görev süresi kadardır.
Seçilen yönetim kurulunun görev
süresi, bir sonraki genel kurul sonucu seçilen yeni yönetim kuruluna görevi
devir edinceye kadar devam eder.
(6)Genel kurul
tarafından ibra edilmeyen yönetim kurulu üyeleri tekrar hiçbir kurula
seçilemezler.
Yönetim Kurulunun Görevleri
MADDE 45- (1)Merkez Birliği Yönetim
Kurulunun görevleri şunlardır;
a) Kanun ve
yönetmelikler ile kuruluş belgesinde belirtilen görevleri yürütür ve bu amaçla
her ay mutat toplantı yapar.
b) Merkez
Birliğinin bütçesini hazırlar. Birliğin her türlü faaliyet ve kayıt işlerini
yürütür.
c) Genel
Kurulu Toplantıya çağırır. Çalışmalarını rapor halinde Genel Kurula sunar.
Gerektiğinde Genel Kurulu olağanüstü toplantıya çağırabilir.
ç) Genel Kurul
tarafından verilen görevleri yapar. Sonucu hakkında yine Genel Kurula bilgi
verir.
d) Yetiştirici ve birliklerin personellerinin eğitimlerini yapar, seminerler düzenler, yetiştirme konularıyla ilgili yayınlar hazırlar veya hazırlatır.
d) Yetiştirici ve birliklerin personellerinin eğitimlerini yapar, seminerler düzenler, yetiştirme konularıyla ilgili yayınlar hazırlar veya hazırlatır.
e) İller
itibariyle çeşitli pazar haberlerini, yayınları ile üyelerine duyurur.
f) Yasa ve
yönetmeliklerde ve kuruluş belgesinde yapılması istenilen değişiklikler Genel
Kurul onayını alarak Bakanlığa iletilir.
g) Merkez Birliğine bağlı birliklerin,
amaçlarından sapması halinde; Merkez Birliği il birliği Genel Kurulunu
olağanüstü genel kurul toplantısına çağırır. Bunların fesh edilmesi teklifini
genel kurula sunar
ğ) Merkez
Birliği üyesi olan tüm birlikleri denetler gerektiğinde Bakanlıktan veya
bağımsız denetim kurumlarından denetim ister.
h) Genel
Sekreteri ve diğer personeli işe alır.
ı) Üyesi olan
il birliklerine kredi sağlar.
i) Yeni
kurulan birliklerin üyelik işlemlerini yürütür.
j)Asli
görevlerin yürütülmesi amacıyla teknik ve sağlık personeli çalıştırmak.
Yönetim Kurulunun Sorumlulukları
MADDE 46-
(1)Yönetim kurulu üyeleri merkez birliğine, üyelerine ve merkez birliği
alacaklılarına karşı müteselsil sorumludur.
(2)Yönetim
kurulu ibra edilmedikçe üyelerinden hiçbiri kurullarda görev alamaz. Görevini
yapmadıkları anlaşılan yönetim kurulu üyelerini genel kurul her zaman
azledebilir ve haklarında takibat kararı verebilir. Her üyenin, sorumluluğu
olan yöneticilere münferiden dava açma hakkı mahfuzdur. Yönetim kurulu
aleyhindeki davalar denetleme kurulunca açılır. Yönetim kurulu üyelerinden her
biri, genel kurulun kararı şahsi mesuliyetini gerektirdiği ahvalde karar
aleyhine iptal davası açabilir. Yönetim kurulu üyeleri ve merkez birliği
memurları kasıtlı bulunsun veya bulunmasın kendi kusurlarından ileri gelen
zararlardan sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil ve hareketlerden dolayı
haklarında yasal işleme başvurulur. Yönetim kurulu, tescil ve kayıt için
gerçeğe aykırı beyanda bulunması halinde cezai bakımdan sorumlu olur. Yönetim
veya temsile yetkili şahıslar, merkez birliğine ait görevlerini yürütmeleri
esnasında meydana getirdikleri fiillerden doğan zararlardan birlikte
sorumludurlar.
Birliğin Aczi Halinde Yapılacak İşler
MADDE 47-(1) Merkez birliğinin aciz halde
bulunduğunu kabul ettirecek ciddi sebepler mevcut ise, yönetim kurulu
piyasadaki cari fiyatlar esas olmak üzere derhal bir ara bilanço düzenler. Son
yılın bilançosu veya daha sonra yapılan bir tasfiye bilançosu veya yukarıda adı
geçen ara bilançosu merkez birliği mevcudunun borçlarını karşılayamayacağını
belirtiyorsa yönetim kurulu merkez birliği genel kurulunu olağanüstü toplantıya
çağırır.Genel kurul; mevcut sermayesi yeterli olmayan merkez birliğinin
dağılmasını veya mahkemeye müracaatla merkez birliğinin iflasını isteme
kararlarından birisini kullanarak ilgili makamlara müracaat eder.
(2)Merkez
birliğinin son bilançosunda varlığının yarısı merkez birliği borçlarını
karşılayamıyorsa, durum yönetim kurulunca Gıda ve Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
ve mahkemeye bildirilerek genel kurulu derhal toplantıya çağrılır. Denetleme
kurulunun yapacağı inceleme sonucu merkez birliğinin mali durumunun
düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde yönetim Kurulu veya alacaklılardan
birinin isteği üzerine iflasın açılması ertelenebilir. Bu takdirde yönetim
kurulu, merkez birliğinin durumunu düzeltecek mali tedbirleri alır. Mevcutlar
defterinin tutulması, yönetim memuru atanması gibi merkez birliğinin varlığının
korunmasına ve devamına yarayan tedbirler ise mahkemece alınır.
Denetleme Kurulu
MADDE 48-(1) Denetleme Kurulu, Genel Kurul
namına Merkez Birliğinin bütün işlem ve hesaplarını inceler. Merkez birliği
denetleme kurulu üyeliği dört yıl için, genel kurul delegeleri arasından
seçilen 3 asil üye ile 3 yedek üyeden teşekkül eder. Bu üyelerde de yönetim
kurulu üyelerinde aranan şartlar aranır. Genel Kurul tarafından ibra edilmeyen
Denetleme Kurulu üyeleri tekrar hiçbir Kurula seçilemez.
(2)Denetleme
kuruluna veya yönetim kuruluna aynı ilden en fazla bir üye seçilir. Birlik
üyeliği düşen Denetleme Kurulu üyelerinin, Merkez Birliği Denetleme Kurulu
üyeliği de düşer, Denetleme Kurulu üyeliği düşenlerin yerine yedek listeden
sıra esasına göre yeteri kadar yedek üye çağırılır.
(3)Denetleme
kurulu üyeleri aynı zamanda yönetim kurulu üyesi olamaz. Birbirleriyle ve
yönetim kurulu üyeleriyle üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve sıhri
akrabalıkları olanlar üyeliğe seçilemez.
(4)Olağanüstü
Genel Kurul toplantılarında Denetleme Kurulu üyeliğine seçilenler, önceki
denetleme kurulunun kalan görev süresini tamamlarlar. Görev kusurlarından veya
suç teşkil eden fiillerinden ötürü yönetim kurulu ve denetleme kurulu
üyeliğinden uzaklaştırılanlar
tekrar denetleme kurulu üyeliğine
getirilemezler.
Denetleme Kurulu Üyelerinin Sorumluluğu
MADDE 49-(1) Asıl üyeler, kanun, ilgili
yönetmelik ve kuruluş belgesi ile kendilerine yüklenen görevleri hiç veya
gereği gibi yapmamalarından doğan zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat
etmedikçe, müteselsilin sorumludurlar.
Bir Üyeliğin Açılması Ve Çekilme
MADDE 50-(1) Denetleme kurulu üyelerinden
birinin ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini yapamayacak halde
bulunması, iflası veya hacir altına alınması gibi sebeplerle görevlerinin sona
ermesi ve yüz kızartıcı bir suçtan dolayı, mahkûmiyetinin kesinleşmesi halinde
diğer üyeler genel kurulun ilk toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine
yedeklerinden birini çağırırlar. Denetleme kurulu üyeleri her zaman görevden
çekilebilirler. Ancak, toptan çekilme halinde genel kurul, yönetim kurulu
tarafından derhal toplantıya çağırılır ve yeniden denetleme kurulu asil ve
yedek üyelerini otuz gün içinde seçer.Açılan üyeliğe yedek üye getirilir.
Ancak, bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye bulunamazsa genel kurul
toplantıya çağrılmadan merkez birliği delegelerinden denetleme kurulu
tarafından bir asil, bir yedek üye çağrılır.
İnceleme Yükümlülüğü
MADDE 51-(1)
Denetleme kurulu üyeleri işletme hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk
halinde bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette tutulup
tutulmadığını ve işletmenin neticeleriyle mal varlığı hakkında uyulması gerekli
olan hükümlere göre işlem yapılıp yapılmadığını incelemekle yükümlüdürler.
Üyeleri şahsen sorumlu veya ek ödeme ile yükümlü olan birliklerde, üyelerin
verdiği taahhütnameler ile üyelik defterlerinin usulüne uygun olarak tutulup
tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.Yönetim kurulu bu maksatla denetleme
kurulu üyelerine defter ve belgeleri verir. Onların istekleri üzerine müfredat
defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği ve istenilen her konu
hakkında bilgi verilir. Üyeler gerekli gördükleri hususlarda denetleme kurulu üyelerinin
dikkatini çekmeye ve açıklama yapılmasını istemeye yetkilidirler.
Denetleme Kurulunun Çalışma Düzeni Ve Görevleri
MADDE 52-(1) Denetleme kurulu üyeleri, yılda en
az 3 ay ara ile 4 defa toplanarak merkez birliğinin işlemlerini ve hesaplarını
denetler, malları ve kasayı sayar ve görülen noksanlıkları, düzensizlikleri
inceleyerek bunları birer rapora bağlar ve aksaklıkları yönetim kuruluna
bildirir. Bu raporları denetleme kurulu dosyasında saklar.
(2)Denetleme
Kurulu üyelerine Genel Kurul tarafından belirlenen huzur hakkı ve yolluk
dışında herhangi bir ad altında başkaca ödeme yapılamaz.Denetleme kurulu
üyeleri, genel kurul toplantısından önce bilançoyu, yönetim kurulunun
hazırladığı çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü işlemleri, hesapları
ve mevcutları elden geçirir ve kanaatlerini açık olarak belirten bir rapor
hazırlarlar. Denetleme kurulu üyeleri, bu raporda, yönetim kurulunun çalışma
düzenini ve başarı derecelerini de belirtirler. Denetleme kurulu üyelerinin
görevleri, birliğin iş ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetleme kurulu
üyeleri aşağıdaki görevleri yapmak zorundadırlar.
a) Genel kurul
adına merkez birliğinin işlem ve hesaplarının tetkiki sonunda buldukları noksan
ve hataların giderilmesi için yönetim kuruluna rapor sunmak, yönetim kurulu
gereğini yapmadığında genel kurula sunmak,
b) Bütçe ve
bilançoyu kontrol etmek, bilançonun Türk Ticaret Kanununun 74 üncü Maddesi
esaslarına veya Maliye Bakanlığının kabul ettiği örnek bilançoya göre
hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak,
c) Yönetim
Kurulu üyelerinin üyelik şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak, bu
şartları taşımadıkları halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine
son verilmesi için keyfiyeti yönetim kuruluna bildirmek,
d) Birlik
çalışmaları hakkında bilgi almak ve lüzumlu kayıtların tutulmasını sağlamak
maksadıyla birliğin defterlerini incelemek,
e) Üç ayda bir
ara denetim yapmak ve haber vermeksizin birlik veznesini denetlemek, inceleme
sonuçları olumsuz çıktığı takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini yönetim
kurulu başkanına vermek,
f) Merkez birliği ile il
birlikleri ve merkez birliği yönetim kurulu üyeleri arasındaki anlaşmazlıkla
ilgili konuları genel kurul gündemine aldırmak ve yönetim kurulunun genel
kurulu toplantıya çağırmaması durumunda olağanüstü olarak genel kurulu
toplantıya çağırmak,
g) Kuruluş belgesinde delegelerin
genel kurul toplantılarına katılmaları için gerekli şartların yerine getirilip
getirilmediğini incelemek,
h) Yapılacak
denetimler sonucunda düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit edilen
yönetim kurulu üyelerinin ve çalışan personeli hakkında genel kurul kararına
istinaden gerekli davaları açmak, yetkili mercilere suç duyurusunda bulunmak,
ı) Merkez
birliği yönetim kurulunun isteği doğrultusunda üye il birliklerini denetler,
j)
Gerektiğinde merkez birliği genel kurulunu olağanüstü genel kurula çağırır,
k) Genel kurul
toplantılarında hazır bulunur,
l) Tasfiye
işlemlerine nezaret eder,
m)
Gerektiğinde yönetim kurulunun daveti ile yönetim kurulu toplantılarına katılır.
Toplantıda oy hakları yoktur.
Denetleme kurulu üyelerinin yukarıda yazılı kontrol yetkileri genel kurul
kararı ile sınırlandırılamaz. Denetleme kurulu üyeleri ayrıca birlik
zararlarını kapatmak için genel kurula sunulacak teklifleri hazırlayarak toplantı
gündemine aldırırlar.
n) Merkez Birliğini temsilen, Yönetim
Kurulu üyeleri ve üye birlikler ile diğer kişi ve kuruluşlar aleyhine her türlü
davayı açar.
Toplantı Ve Raporlar
MADDE 53-(1)
Denetleme kurulu üyeleri çalışma raporlarıyla benzer tekliflerini genel kurula
sunmaya mecburdurlar.
(2)Denetleme
kurulu üyeleri, görevleri esnasında işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun,
yönetmelik veya kuruluş belgesine aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların
bağlı bulundukları organa ve gerekli hallerde genel kurula haber vermekle
yükümlüdürler.
(3)Denetleme kurulu raporları üye çoğunluğu tarafından imzalanır. Rapora katılamayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak ve/veya münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Genel kurul toplantısında "Denetleme Kurulu Raporu" okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda karar alınamaz.
(3)Denetleme kurulu raporları üye çoğunluğu tarafından imzalanır. Rapora katılamayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak ve/veya münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Genel kurul toplantısında "Denetleme Kurulu Raporu" okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda karar alınamaz.
Merkez birliği genel kurulu
tarafından denetim kurulu üyelerinin görevlerine her zaman son verilebilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet Organlarının Yapılanması
Genel Sekreter
MADDE 54-(1)
Genel sekreter; ziraat fakültesi veya veteriner fakültesi mezunu, birliğin
faaliyeti ile ilgili yürüttüğü konularda en az 5 yıl tecrübeli kişiler
arasından merkez birliği yönetim kurulunca sözleşmeli olarak istihdam edilir.
Genel sekreter aynı zamanda yönetim kurulunun tabii üyesidir ve oy hakkı
yoktur. Yönetim kurulu kararlarını uygular.
Şube Müdürlükleri
Merkez Birliği Teknik İşleri Şube Müdürlüğü
MADDE 55-(1) Merkez birliği yönetim kurulu
tarafından ziraat fakültesi zootekni bölümü mezunu, konusunda asgari beş yıl
deneyimi olan kişiler arasından teknik işler şube müdürü atanır. Teknik işler
şube müdürünün görevleri şunlardır:
a) Birliklerin teknik işler şube müdürlükleri
tarafından yürütülen görevlerle ilgili tüm bilgileri toplar, değerlendirir ve
denetler.
b) Bakanlık mevzuatları çerçevesinde pedigri
belgelerini düzenler, soy kütüğü, ön soy kütüğü ve ıslah programları ile ilgili
esasları belirler. Sergi, müsabaka ve benzeri gösterilerle ilgili kuralları
tespit eder.
c) Türlere ait bakanlığın belirlediği kriterlere göre
ıslah programlarını hazırlar. Soy kütüğünden çıkartılacak hayvanlar hakkında
karar verir. Soy kütüğü ile ilgili son gelişmeleri ve alınacak tedbirleri
belirler ve bunları yayınlar.
ç) Ön soy kütüğü, soy kütüğü ve ıslah programları ile
ilgili olarak birliklerin faaliyetlere katılımını belirler ve resmi belgeleri
muhafaza eder. Islah programlarını yürütür ve koordine eder.
d) Birliklerin teknik konularda eğitim, denetim ve
koordinasyon çalışmalarını yürütür.
Gerektiğinde konu bazında alt birimler kurulabilir.
Merkez Birliği Sağlık
İşleri Şube Müdürlüğü
MADDE 56-(1)
Merkez birliği yönetim kurulu tarafından veteriner fakültesi mezunu, konusunda
asgari beş yıl deneyimi olan kişiler arasından sağlık işleri şube müdürü
atanır. Merkez sağlık işleri şube müdürünün görevleri şunlardır:
a) Birliklerin sağlık işleri şube müdürlükleri
tarafından yürütülen hayvan sağlığı programlarının hazırlanmasına yardımcı
olur.
b) Merkez birliğinin ıslah programları kapsamında
sağlık ile ilgili faaliyetleri düzenler.
c) Birliklerin sağlık konusunda eğitim, denetim ve
koordinasyon çalışmalarını yürütür.
d) Birliklerin
Sağlık İşleri Müdürlükleri tarafından yürütülen görevlerle ilgili tüm bilgileri
toplar, değerlendirir.
(2)Gerektiğinde konu bazında alt
birimler kurulabilir.
İdari Ve Mali İşler Şube
Müdürlüğü
MADDE 57-(1)Merkez
birliği yönetim kurulu tarafından, dört yıllık fakülte mezunu idari ve mali
konularda asgari beş yıl deneyimli kişiler arasından atanır. Merkez birliğinin
idari ve mali işlerini yürütür. Birliklerde örnek bir idari ve mali yapının
oluşturulması doğrultusunda birlik ve şube müdürlükleri arasında koordinasyonu
sağlar. Birliklerin idari ve mali konularda eğitim, denetim ve koordinasyon
çalışmalarını yürütür. Gerektiğinde konu bazında alt birimler kurulabilir.
Yeni Müdürlük İhdas Etme
MADDE 58-(1) Merkez birliği yönetim kurulu,
genel kuruldan aldığı yetki ile günün gelişen koşullarına uygun olarak yeni
müdürlükler ihdas edebilir.
İşten Çıkarılma
MADDE 59-(1)
Yönetim kurulu, genel kuruldan aldığı yetki dahilinde işlerin görülmesiyle
görevlendirdiği kimseleri, genel sekreteri, atadığı müdürleri, diğer temsilci
ve vekilleriyle hizmet personelini sözleşme şartlarına uymadıkları takdirde
yazılı olarak uyarır, yazılı uyarıya rağmen sözleşme şartlarını bir ay sonuna
kadar yerine getirmeyenler işten çıkarabilir. İşten çıkarılan kusursuz
kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
Dışarıya Karşı Temsil Ve İmza Yetkisi
MADDE 60-(1) Merkez birliği yönetim kurulu;
resmi dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini
genel sekreter ve ilgili müdürlere devredebilir. Ancak, birliği taahhüt altına
koyabilecek işlerde yönetim kurulunun vereceği yetki ile genel sekreter
yetkilendirilir. Genel sekretere birinci derecede imza yetkisi verilebilir.
Tescil
MADDE 61-(1) Merkez birliği yönetim kurulu düzenlenecek ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak, bunu notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir. Bu imza örnekleri Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile kredi müesseselerine ve diğer ilgili kuruluşlara gönderilir.
MADDE 61-(1) Merkez birliği yönetim kurulu düzenlenecek ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak, bunu notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir. Bu imza örnekleri Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile kredi müesseselerine ve diğer ilgili kuruluşlara gönderilir.
ALTINCI BÖLÜM
Merkez Birliğinin Dağılması Ve Tasfiye İşlemleri
Dağılma Sebepleri
MADDE 62-(1)
Merkez birliği aşağıda belirtilen sebeplerden dolayı dağılır;
a)
Genel kurul kararı,
b) İflasın
açılması ile,
c) Üye birlik
sayısının 7'nin altına düşmesi, Merkez birliği organlarının kurulamaması ve
çalışma konusu dışına çıkması,
d) Süresi
içerisinde üst üste iki olağan genel kurulunu yapamaması halinde.
Tasfiye Kurulunun Atanması
MADDE 63-(1)
Genel kurulca tasfiye kurulu seçilmediği takdirde tasfiye işlemlerini yönetim
kurulu yapar. Yönetim kurulu tasfiye memurlarını ticaret siciline tescil ve
ilan ettirir. Tasfiye kurulu üyelerine, atamayı yapan merci tarafından tespit
edilecek miktarda ücret ödenir.
Tasfiye Edilecek Mal Varlığının Paylaştırılması
MADDE 64-(1)
Tasfiye haline giren merkez birliğinin bütün borçları ödendikten sonra kalan
mallar delege sayısı dikkate alınarak üye birliklere devredilir. Mal varlığını
devir edecek üye birlik bulunmaması halinde, Merkez Birliğinin kalan mal
varlığı resmi işlemler çerçevesinde devlet hazinesine devredilir.
Tasfiye Halinde
MADDE 65-(1)
Tasfiye haline giren merkez birliği; üyeleri ile olan ilişkilerinde dahi
tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini korur ve unvanını Tasfiye Halinde -
ibaresini eklemek suretiyle kullanmakta devam eder.
Tasfiye Kurulunun Azli
MADDE 66-(1)
Genel kurul kararı ile atanmış olan tasfiye kurulu veya bu görevi yapan yönetim
kurulu üyeleri genel kurul tarafından azledilebilir ve yerlerine yenileri
atanabilir.
(2) Üyelerden
birinin itirazı ve bu itirazın merkez birliğince haklı bulunması durumunda ayni
azil ve görevlendirme işlemi uygulanır. Bu işlem tescil ve ilan ettirilir.
Aktifleri Satma Yetkisi
MADDE 67-(1) Merkez birliği genel kurulu aksine
karar vermedikçe, tasfiye kurulu birliğin aktiflerini pazarlık suretiyle de
satabilir. Aktiflerin toptan satılabilmesi için genel kurulun kararı
gereklidir. Bu karar genel kurulun 2/3 çoğunluğu ile alınır.
Tasfiye İşleri, İlk Envanter Ve Bilanço
MADDE 68-(1)
Tasfiye kurulu göreve başlar başlamaz merkez birliğinin tasfiyesinin
başlangıcındaki hal ve durumunu inceleyerek buna göre envanter defterleri ile
bilançosunu düzenler ve merkez birliği genel kurulunun onayına sunar. Tasfiye
halinde genel kurul toplantılarında nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile
verilir.
(2)Tasfiye
kurulu, merkez birliği yönetim kurulu ve denetleme kurulunu davet eder,
birliğin mali durumunu gösteren bir envanter ile bir bilançoyu birlikte
düzenler. Bu düzenleme işinde sözü edilen organ üyelerinden katılmayanları
beklemek zorunda değildir. Tasfiye kurulu, gerek görürse merkez birliği
mallarına değer biçmek için eksperlere başvurabilirler. Düzenlenen envanter ile
bilanço, tasfiye kurulunun huzurunda birlik yönetim kurulu tarafından imzalanır.
Envanter ile bilançonun imzalanmasından sonra tasfiye kurulu dağılma halinde
bulunan merkez birliğinin envanteri yazılı bütün malları ile evrak defterlerine
el koyarlar.
Alacaklıları Davet Ve Koruma
MADDE 69-(1) Alacaklı oldukları, merkez birliği
defteri veya diğer belgelerden anlaşılan ve ikametgâhları bilinen şahıslar
taahhütlü mektupla, diğer alacaklılar ticaret sicil gazetesinde ilan suretiyle
merkez birliğinin dağılmasından haberdar edilerek alacaklarını beyana
çağırırlar. Alacaklı oldukları belli olanlar beyanda bulunmazlarsa
alacaklarının tutarı notere verilir. Merkez birliğinin henüz vadesi dolmayan
borçları ile muvazaalı bulunan borçların karşılığı olan para notere verilir.
Defterlerin Saklanması
MADDE 70-(1) Tasfiye sonucunda evrak ve defterler 10 yıl saklanmak
üzere notere verilir.
Birlik Unvanının Ticaret Sicilinden Çıkarılması
MADDE 71-(1) Tasfiyenin sona ermesi üzerine
merkez birliğine ait unvanın ticaret sicilinden çıkarılması tasfiye kurulu
tarafından sicil memurluğundan talep olunur. Bu talep üzerine sicilden
çıkarılma durumu tescil ve ilan edilir.
Tasfiye Kurulunun Sorumluluğu
MADDE 72-(1) Tasfiye
Kurulu üyeleri, tasfiye işlerinin bir an önce bitirilmesinden sorumludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Mali Hükümler
Usül
MADDE 73-(1)
Merkez birliği muhasebe usulünü bilanço esasına göre kurar ve kanunen tutulması
gerekli defterleri tutar, çalışmalarını iş prensipleri esaslarına uygun olarak
düzenler. Maliye Bakanlığı'nca kabul edilen tek tip hesap planı ve bilanço
usulünün uygulanmasını sağlar.
Hesap Yılı
MADDE 74-(1) Hesap yılı
ocak ayının birinci günü başlar. Aralık ayının son günü biter. Ancak, 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa göre özel hesap dönemi alınabilir.
Defter Tutma Yükümlülüğü
MADDE 75-(1) Merkez birliği, birliğin ekonomik
ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her iş yılı içinde elde edilen
neticeleri belirlemek amacıyla birliğin nitelik ve önemini gerektirdiği bütün
defterleri (Yevmiye Defteri, Defteri Kebir, Envanter Defteri ve Karar Defteri
gibi) tutmaya mecburdur.
Tasdik Ettirme Ve Beyanname Verme Yükümlülüğü
MADDE 76-(1) Defterler yönetim kurulunca
kullanılmaya başlanılmadan önce merkez birliğinin bulunduğu yerin noterine
tasdik ettirilir.
Merkez birliği, tutmaya mecbur
olduğu defterlerle tutmak istediği diğer defterleri lehine delil olarak
kullanabilmek için, her birinin cins ve durumları ile sahife sayısını gösteren
iki nüsha beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan önce Ticaret Sicil
Memuruna vermeye mecburdur. Memur bunlardan birini tasdik ederek birliğe geri
verir.
Birlik Gelirleri
MADDE 77-
(1) Merkez Birliğinin gelirleri aşağıdaki kalemlerden oluşmaktadır;
a) Kuruluş belgesinde yer alan Genel Kurulca tespit
edilen üyelik giriş bedeli, yıllık aidat ve ıslah programı hizmet bedeli
karşılığı alınan gelirler,
b) Ürün bedeli olarak alınacak ıslah programı hizmet
bedelinin %90’ı birliğe, %10’u Merkez Birliğine aktarılan gelirler,
c) Yapılan hizmetler karşılığı elde edilen gelirler;
ç) İşletme ve hayvan tanımlama hizmeti, verim
kontrolleri, soykütüğüne kayıt, yetiştirme hastalıkları ve diğer hastalıkların
takibi için alınacak ücretler,
d) Borsa ve benzerinden elde edilecek gelirler,
e) Yetiştirici elindeki damızlıkların satışlarından
alınacak komisyon,
f) Suni tohumlama ve sigortalama hizmetleri,
g) Sergilerden ve benzeri faaliyetlerden sağlanan
gelirler,
ğ) Tasdik ücreti,
h) Yurt içi ve yurt dışı bağışlar ve yardımlar,
ı) Eğitim, yayın ve tanıtım gelirleri,
i) Danışmanlık hizmet geliri,
j) Proje hazırlama hizmeti karşılığı elde edilen
gelirler,
k) Damızlık, genetik materyal, koloni, kovan gibi her
türlü ürün satışından elde edilen gelirler,
l) İthal edilen ve ıslah faaliyetlerinde kullanılacak
her türlü genetik materyalin kayıt sistemine kaydedilmesinde sağlanan gelirler,
m) Diğer gelirler.
Birliğin Hesapları
Gelir Gider Farklarının
Dağıtılması
MADDE 78-(1) Merkez
birliğin müspet gelir-gider farkı üyelerinin giriş aidatı, bağışlar ve
yardımlar haricinde diğer birlik gelirlerinin toplamından her nevi masraflar,
vergi, faiz ve amortisman karşılıkları çıktıktan sonra kalan kısımdır. Bu kısım
aşağıdaki nispetler üzerinden bölünür:
a) % 15 Yedek akçe,
b) % 65 Yatırım ve geliştirme payı,
c) % 10 Sosyal hizmetler payı,
ç) % 5 Kefalet payı,
d) % 5 Olağanüstü yedek akçe.
(2)Müspet gelir-gider farkından Yönetim Kurulu Başkan
ve üyelerine pay ayrılmayacağı gibi, üyelerine sermaye üzerinden kazanç da
verilemez. Ayrıca, yedek akçeler birliğin çalışma anında veya dağılmasında
üyelere dağıtılmaz, birlik münhasıran üyelerine iş yapar.
(3)Bir yıllık çalışma sonucu gelir-gider farkı menfi
olduğu takdirde açık, yedek akçelerden ve bunların yeterli olmaması halinde ek
ödemelerle veya sağlanacak bağış ve yardımlarla kapatılır.
Yatırım Ve Geliştirme Payı
MADDE 79-(1) Yatırım ve geliştirme payı üretim, araştırma ve
pazarlama konularında yapılacak yatırımlarda kullanılır. Merkez Birliği
birliklerin yatırım ve geliştirme paylarına katkıda bulunabilir. Merkez Birliği
yapmış olduğu katkı oranında, birlik Genel Kurul kararı ile hak sahibi
olabilir.
(2)Yatırım ve geliştirme payının kullanımında veya
birlik imkânları ile yapılacak diğer yatırımlardan yararlanmak için üyelik
şartı aranır.
Birliğin Katılacağı Yatırımlardaki Durumu
MADDE 80-(1) Yatırım ve Geliştirme Payından veya Merkez Birliği
imkanlarıyla yapılacak yatırımlarda üyelik şartı aranır.
Devlet Yardımı
MADDE 81-(1)Bakanlık birliklere teknik hizmetler, sağlık
hizmetleri ve eğitim konusunda gerektiğinde ayni ve nakdi destek verebilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Yaptırımlar
MADDE 82-İlgili Yasa, Yönetmelik ve kuruluş belgesi kapsamında Merkez Birliğince belirlenen teknik, sağlık, idari ve mali kurallara ve diğer uygulamalara aykırı davranan birlikler kuruluş belgesinde belirtildiği şekilde üyelikten çıkarılır.Kayıt defterleri, sertifikalar ve soykütüğünün diğer belgeleri resmi belgelerdir. Herhangi bir kişi bu belgeleri çalar, değiştirir, taklit eder veya amacı dışında kullanırsa gerekli yasal işlemlere başvurulur.
MADDE 82-İlgili Yasa, Yönetmelik ve kuruluş belgesi kapsamında Merkez Birliğince belirlenen teknik, sağlık, idari ve mali kurallara ve diğer uygulamalara aykırı davranan birlikler kuruluş belgesinde belirtildiği şekilde üyelikten çıkarılır.Kayıt defterleri, sertifikalar ve soykütüğünün diğer belgeleri resmi belgelerdir. Herhangi bir kişi bu belgeleri çalar, değiştirir, taklit eder veya amacı dışında kullanırsa gerekli yasal işlemlere başvurulur.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Denetim
MADDE 83-(1) Birlik ve
Merkez Birliği, Kanun ve bu Yönetmelikle kendilerine verilen görevlerle ilgili
olarak Bakanlığın gözetim ve denetimine tabidir. Bakanlık, birlik ve merkez
birliğinin idari, mali, hukuki, teknik ve hayvan sağlığı yönünden denetimini
Bakanlık Teftiş Kurulu veya kontrolörler vasıtasıyla yerine getirir. Birlikler
ve merkez birliği bu denetimler esnasında kendilerinden istenen her türlü bilgi
ve belgeyi vermekle yükümlüdürler.
(2)Ayrıca; merkez birliği Yönetim ve Denetleme Kurulu,
merkez birliği ve birliklerin denetimlerini bağımsız denetim kuruluşlarına
yaptırabilirler.
Vergi Ve Hüküm
Bulunmayan Haller
MADDE 84-(1) Bu
kuruluş belgesinde hüküm bulunmayan hallerde ve vergi mevzuatı açısından
24/4/1969 tarihli ve 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu uygulanır.
Uyuşmazlık
MADDE 85-(1) Üye birliklerle Merkez Birliği arasında ve birliklerin
kendi aralarında doğacak uyuşmazlıklar, öncelikle Merkez Birliği yönetim kurulu
yolu ile, üçüncü şahıslarla birlik arasında çıkacak uyuşmazlıklar ise karar
mercilerince çözümlendirilir.
Merkez Birliğinin Kuruluş Yasal
Dayanağı
MADDE 86-(1) Merkez Birliğinin
kuruluşu, 13/6/2010 tarih ve 27610 Sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 5996 Sayılı
Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ve Bu Kanunu'na
istinaden 8/4/2011 tarih 27899 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmış olan
"Islah Amaçlı Hayvan Yetiştirici Birliklerinin Kurulması ve Hizmetleri
Hakkında Yönetmeliğe" göre düzenlenmiştir.
(2)Kuruluş
belgesinde belirtilmeyen hususlar ile çelişen hükümlerde yönetmelik hükümleri
geçerlidir.