SINIRLI
SORUMLU……....................................................BÖLGESİ
TARIM
KOOPERATİFLERİ BİRLİĞİ
ANASÖZLEŞMESİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
KURULUŞ
VE AMAÇ
KURULUŞ, BİRLİĞİN ADI, SÜRE:
Madde
1 - Bu anasözleşme hükümlerini kabul ederek ortaklığa giren ve girecek olan
aynı çalışma konularına sahip kooperatifler arasında değişir ortaklı, değişir
sermayeli Sınırlı Sorumlu ................................. Bölgesi Tarım
Kooperatifleri Birliği kurulmuştur.
a)
Birliğin merkezi :
....................................................................dir.
b)
Çalışma bölgesi :
.....................................................................dir.
c)
Birliğin süresi 49 yıldır. Bu süre genel kurul kararı ile uzatılabilir.
AMAÇ
:
Madde
2 - Birliğin amacı, ortak kooperatiflerin bitki ve bitkisel ürünlerini
değerlendirme ve pazarlama konularındaki müşterek menfaatlerini korumak, bu
hususta iktisadi faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek ve
denetlemek, dış memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek, kooperatifçiliği
geliştirmek ve eğitim yapmaktır.
Bu
birliğe, tarımsal kalkınma kooperatiflerinden, hayvancılık, ormancılık, ev ve
el sanatları konuları dışında faaliyet gösterenler ile su ürünleri, pancar ve
sulama konuları haricinde faaliyette bulunan kooperatifler girebilir.
ÇALIŞMA
KONULARI:
Madde
3 - Birlik aşağıdaki konularda faaliyet gösterir;
a)
Tarımsal konularda faaliyet gösteren ortak kooperatiflerin ve bunların
ortaklarının bitkisel ürünlerinin verimini artırıcı ve değerlendirici imalat,
tasnif, ambalajlama ve depolama tesislerini kurmak veya kurulmuş teşekküllere
ortak olmak, gerekli nakliye ve frigorifik araçları satın almak veya kiralamak,
b)
Ortak kooperatiflerin tarımsal konuda ihtiyaç duyacakları tarım alet makine ve
ekipmanlarıyla, ilaç, gübre, tohumluk, fide ve diğer girdileri imal etmek,
üretmek veya ucuz ve kredili olarak temin etmek,
c)
Ortak kooperatiflerin ürünlerinin iç ve dış pazarlarda tanıtılması ve
pazarlanması için gerekli faaliyetlerde bulunmak,
d)
Tarımsal faaliyetlerin gerektirdiği ithalat ve ihracat işlemlerini yapmak,
e)
Ortak kooperatiflere hukuki, mali ve teknik konularda yardımcı olmak,
gerektiğinde bu konularda eğitim ve denetim yapmak,
f) Kamu kurum ve kuruluşları ile
bankalardan sağlanacak kredi işlemlerinde ortaklarına kefalet etmek,
gerektiğinde kredi kullanmak veya kullandırmak, bunun için gerekli ipotek
işlemlerini yapmak, gerçek kişilerce ve resmi kuruluşlarca yapılacak her nevi
yardım ve bağışı kabul etmek.
g) Çalışma konularıyla ilgili şirket
kurmak ve kurulmuş olan şirketlere iştirak etmek,
h)Amaç ve çalışma konularında
gazete, dergi, kitap çıkarmak ve her türlü yayın faaliyetlerinde bulunmak ve gerektiğinde
seminer, sempozyum, panel, konferans gibi toplantılar düzenlemek.
ı) Birliğe bağlı kooperatif ortaklarının
sosyal güvenceye kavuşması için gerekli çalışmaları yapmak . Her türlü sigorta hizmetlerinin sağlanmasında
aracılık etmek.
j) Kırsal turizm faaliyetinde bulunmak,
k) Ortakların sosyal,
kültürel, ulaşım ve benzeri konularındaki ihtiyaçlarına yönelik faaliyette bulunmak, (Birliğe ortak
kooperatiflerin ortaklarının birinci derece yakınları olan anne, baba, eş ve
çocukları bu hizmetten yararlanır.)
l) Çevre korumaya
yönelik faaliyetlerde bulunmak,
.
İKİNCİ BÖLÜM
ORTAKLIK İŞLERİ
ORTAK
SAYISI :
Madde
4 - Birliğin ortak sayısı sınırsızdır. Ancak, kuruluşta en az 7 kooperatifin
bir araya gelmesi şarttır.
ORTAKLIK
ŞARTLARI:
Madde
5- Aşağıdaki nitelikleri haiz tarımsal kalkınma kooperatifleri, birliğe ortak
olabilirler.
a)
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
tespit edilen bölge içinde bulunmak,
b)
Başka bölgelerdeki aynı konularda faaliyet gösteren ve bu anasözleşme ile
kurulan kooperatifler birliğine ortak olmamak,
c)
Anasözleşmenin 3. maddesindeki konularda fiilen faaliyette bulunmak.
ORTAKLIĞA
KABUL:
Madde
6 - Bir tarımsal kalkınma kooperatifinin, birliğe ortak alınabilmesi için;
a)
Kooperatifin anasözleşmesinde birliğe girilmesine ait hükmün bulunması ve genel
kuruldan birliğe giriş kararının alınmış olması,
b)
Birlik anasözleşmesinde yazılı ortak hak ve ödevlerini kuruluşta anasözleşmeyi
imzalayarak, sonradan girişte ise noterden tasdikli bir ortaklık
taahhütnamesini vermek suretiyle kabul etmiş olması,
c)
Kooperatifin mal varlığını gösterir bir bilanço vermiş olması gereklidir.
Yönetim
kurulu, ortaklığa giriş için başvuran kooperatiflerin ortaklık şartlarını
taşıyıp taşımadıklarını araştırıp, en çok 1 ay içinde müracaatçılara neticeyi
bildirmek zorundadır.
Ortaklığa
kabul birlik yönetim kurulunun kararı ve taahhüt edilen ortaklık payının en az
1/4’ünün peşin ödenmesi ile tamamlanır.
Ortaklığa
kabulde yönetim kurulunun ret cevabı vermesi halinde, birlik denetçileri
aracılığı ile birlik genel kuruluna başvurulabilir.
Genel
kurulun vereceği karara göre işlem yapılır.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMA:
Madde
7 - Ortak kooperatifler:
Hesap
senesi sonundan en az 6 ay önce birliğe yazılı olarak müracaat etmek şartıyla,
genel kurullarından alacakları karara istinaden kendi istekleri ile ortaklıktan
çıkabilirler. Ortaklıktan çıkma birlik yönetim kurulu kararı ile olur.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMANIN SINIRLANDIRILMASI:
Madde
8 - Ortak kooperatifler birliğe girişlerinden itibaren 3 yıl içinde birlikten
çıkmak istemeleri halinde, birliğin mevcudiyetini tehlikeye düşürecekleri
gerekçesiyle birlik, çıkan kooperatiflerden uygun bir tazminat talebinde
bulunabilir.
ORTAKLIKTAN
ÇIKARILMA:
Madde
9 - Aşağıdaki hallerde ortak kooperatifler, birlikten çıkarılabilir.
a)
Kanun ve anasözleşmede yer alan yükümlülüklerini yerine getirmemek,
b)
Birlik aleyhinde faaliyet göstermek,
c)
Birliğin kefaletiyle temin edilmiş kredi ve yardımları birlik talimatı dışında
kullanmış olmak,
d)
5. madde de belirtilen ortaklık şartlarını yitirmiş olmak.
Madde 10 - Anasözleşmede
gösterilmeyen sebeplerle ortaklar ortaklıktan çıkarılamazlar.
Ortaklıktan
çıkarılma yönetim kurulunun kararıyla olur. Çıkarılma kararı
gerekçeli olarak tutanağa geçirileceği gibi, ortaklar defterine de yazılır.
Kararın onaylı örneği, çıkarılan ortağa tebliğ edilmek üzere, on gün içinde
notere tevdi edilir. Bu ortak tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde itiraz
davası açabilir. Ortak, üç aylık süre içinde genel kurula da itiraz edebilir.
Bu itiraz, ilk toplanacak genel kurula sunulmak üzere, yönetim kuruluna noter
aracılığı ile tebliğ ettirilecek bir yazı ile yapılır. Genel kurula itiraz
edildiği takdirde, yönetim kurulunun çıkarma kararı aleyhine itiraz davası
açılamaz. İtiraz üzerine genel kurulca verilecek karara karşı itiraz davası
hakkı saklıdır.
Üç aylık süre içinde, genel kurula
veya mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmiyen çıkarılma kararları
kesinleşir.
Haklarındaki çıkarma kararı
kesinleşmeyen ortakların ortaklık hak ve yükümlülükleri, çıkarılma kararı
kesinleşinceye kadar devam eder.
ORTAKLIĞIN
DÜŞMESİ:
Madde
11-Birlik yönetim kurulu münasip süre ile yapacağı iki ilânla sermaye
yükümlülüklerinden borçlu veya sair ödemelerle yükümlü bulunan ortak
kooperatiflerden bu yükümlerini yerine getirmesini ister. İlk isteğe uymayan ve
ikinci istemeden sonra da 1 ay içinde yükümlülüklerini yerine getirmeyenlerin
ortaklığı genel kurul kararına gerek kalmadan Ortaklığın düşmesi anasözleşme veya
diğer sebeplerle doğmuş borçların yok olmasını gerektirmez.
ÇIKAN
VEYA ÇIKARILAN ORTAKLARLA HESAPLAŞMA:
Madde
12-Bu anasözleşme gereğince birlikten çıkan veya çıkarılan kooperatifler,
ayrıldıkları senenin bilânço ve netice hesaplarının birlik genel kurulunca
kabulünden 1 ay sonra hesaplaşmayı isteyebilir. Hesaplaşmadan sonra bunların,
birliğin yedek akçeleri ve malları üzerinde bir hakları kalmaz. Birlikten hangi
sebeplerle olursa olsun çıkarılanların ortaklık zamanlarına ait zararlarından
dolayı sorumlulukları ayrılmanın tahakkuk ettiği bilânço yılının bitiminden
başlayarak iki yıl devam eder.
BİRLİĞE
TEKRAR GİRME:
Madde
13 - Ortaklıktan çıkmış çıkmış veya çıkarılmış olan kooperatif, çıkma sebebi
ortadan kalktıktan sonra tekrar birliğe girebilir. Ortaklıktan çıkmış olan
kooperatiflerin, tekrar birliğe girmeleri için genel kurullarından birliğe
girme kararı almaları gerekir. (Çıkarılan ortaklar için bu şart aranmaz). Ortaklığa
kabul birlik yönetim kurulu kararı ile olur. Bu husustaki yönetim kurulu
kararlarına karşı birlik genel kuruluna itiraz hakkı vardır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
ORTAKLIK
HAK VE ÖDEVLERİ
ORTAKLIK
PAYLARI:
Madde
14 - Bir ortaklık payının değeri 100 Türk lirasıdır. Birliğe giren her ortak
kooperatifin en az 50 ortaklık payı alması şarttır. Önceden yükümlenilen miktar
tamamen ödenmedikçe yeniden pay artırımı yapılamaz.
PAYLARIN
ÖDENME ŞEKLİ:
Madde
15 - Ortakların yüklendikleri nakdi payların 1/4’ü peşin ödenir. Bakiye pay
borcunun ödenme şekli ile müddetini genel kurul tayin eder. Ancak, bu müddet taahhüt
tarihinden itibaren on yılı geçemez.
ORTAKLIK
SENEDİ:
Madde
16 - Her ortağın ortaklık haklarının, ada yazılı ortaklık senedi ile temsil
olunması şarttır. Bu senede birliğin ve kooperatifin unvanı, merkezi birliğe
girdiği tarih yazılır. Bu senet ortak kooperatif ile
birliği temsile yetkili olan kimseler tarafından imzalanır. Ortak
kooperatifin yatırdığı ve çektiği paralar tarih sırasıyla kaydedilir. Bu
paralar ortak kooperatifin ödediği paralara ait ise birlik yetkililerince
imzalanır.
SERMAYE:
Madde
17 - Birliğin sermayesi değişir olup, ortak kooperatiflerin taahhüt ettikleri
paylar toplamından ibarettir. Birlik sermayesinin en az haddi
........................ Türk Lirasıdır. Sermayenin 1/4’ünün kuruluşta tamamen
ödenmesi şarttır.
Aynı
nevinden sermaye konulması halinde 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 20. 21.
ve 22 nci maddeleri uygulanır.
BORÇ
PARA ALMA:
Madde
18 - Birlik, amaçlarını gerçekleştirmek için ilgili kuruluşlardan, bağlı olduğu
merkez birliğinden ve ortak kooperatiflerinden borç para alabilir. Resmi ve
özel teşekküllerden bağış ve yardım kabul edebilir.
BİLGİ
EDİNME HAKKI:
Madde
19 - Yönetim kurulunun, gelir-gider farklarının dağıtım şekli hakkındaki
tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile bilanço ve denetçilerin 63.
madde hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri rapor genel kurulun yıllık
toplantısından en az 15 gün öncesinden başlayarak bir yıl süre ile birlik
merkezinde ortakların incelenmesine hazır tutulur. Talep eden ortaklara bilanço
ve gelir-gider farkı hesaplarının birer suretinin verilmesi gerekir. Ortakların
bilgi edinme hakkı birlik organlarından birinin kararı ile yok edilemez veya
sınırlandırılamaz.
SORUMLULUK:
Madde
20- Birlik, borçlarından dolayı
alacaklılarına karşı, mal varlığı ve ortaklarının sermaye yüklenmesinin 10
katına kadar sorumludur. Birliğe ortak kooperatiflerin birliğe karşı
sorumluluğu yüklendikleri sermaye miktarının 10 katı ve ek ödemeler ile sınırlıdır.
EK
ÖDEME YÜKÜMLERİ:
Madde
21- Genel Kurulca bilanço açıklarını kapatmada kullanılmak üzere ortak
kooperatiflerden ek ödemeler istenebilir. Bu miktar bilanço açığının ortak
kooperatif sayısına bölünmesiyle bulunur.
İFLAS
HALİNDE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde
22- Birliğin iflası halinde, iflas idaresi ortak kooperatiflerin her birinden
payına düşen borcun ödenmesini ister. Tahsil edilemeyen meblağlar diğer
ortaklar arasında bölüşülür. Aktif bakiyesi pay cetvellerinin kesin olarak tespiti
üzerine geri verilir. Ortak kooperatiflerin birbirine rücu hakları saklıdır.
Ortak kooperatiflerin geçici olarak tespit olunan borçlarıyla pay cetveli
aleyhine İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itiraz hakları vardır.
BİRLİĞE
YENİ GİREN ORTAKLARIN SORUMLULUĞU:
Madde
23- Birliğin mali durumunu bilerek birliğe yeni ortak olan kooperatif,
girişinden önce doğmuş olan birlik borçlarından diğer ortaklar gibi sorumlu
olur. Buna aykırı mukavele hükümleri ile ortaklar arasındaki anlaşmalar üçüncü
şahıslar için hüküm ifade etmez.
SIR
SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde
24- Birliğin ticari defterleri ve haberleşme ile ilgili hususların tetkiki,
genel kurulun açık bir müsaadesi veya yönetim kurulunun kararı ile mümkündür.
İncelenmesine müsaade edilen defter ve vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç
olmak üzere hiçbir ortak iş sırlarını öğrenmeye yetkili değildir. Her ortak ne
surette olursa olsun öğrenmiş olduğu birliğe ait iş sırlarını, sonradan
ortaklık hakkını kaybetmiş olsa dahi daima gizli tutmak zorundadır. Bu
mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek zararlardan birliğe karşı sorumludur.
BİRLİĞİN
DAĞILMASINDAN SONRA SORUMLULUK :
Madde
25- Birliğin dağılması halinde, dağılmanın ticaret siciline tescilinden
başlayarak bir yıl içinde birliğin iflasının açılmasına karar verildiği
takdirde ortaklar ek ödemelerle birlikte sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
HESAPLARI
GELİR-GİDER
FARKLARININ DAĞITILMASI :
Madde
26- Birliğin müspet gelir-gider farkı, ortak kooperatiflerin yaptığı %5
yardımlarla gayri safi hasıladan her nevi masraflar, vergi, faiz ve amortisman
karşılıkları çıktıktan sonra kalan kısımdır. Bu kısım aşağıdaki nispetler
üzerinden bölünür.
a)
% 10 Yedek akçe,
b)
%5 Fevkalade yedek akçe,
c)
%5 Kefalet fonu,
d)
%10 Yatırım ve geliştirme fonu,
e)
% 10 Sosyal hizmetler fonu,
f)
% 2 Merkez Birliğine yardım fonu,
g)
% 58 Risturn (Ortak kooperatiflere birlikle
yaptıkları muamele oranında dağıtılmak üzere) ayrılır.
Müspet
gelir-gider farkından, yönetim kurulu başkan ve üyelerine pay ayrılmayacağı
gibi, ortaklara sermaye üzerinden kazanç da verilemez. Ayrılan yedek akçeler,
birliğin çalışma anında veya dağılmasında ortaklara dağıtılamaz. Birlik
münhasıran ortaklarıyla iş yapar.
Bir
yıllık çalışma sonucu gelir-gider farkı menfi olduğu takdirde, açık yedek
akçelerden ve bunların yeterli olmaması halinde ek ödemelerle veya ortak
sermaye payları ile karşılanır. Menfi sonuçlar ortadan kaldırılmadıkça
gelir-gider farkı dağıtımı yapılamaz.
YATIRIM
ve GELİŞTİRME FONU :
Madde
27- Yatırım ve geliştirme fonu; üretim ve pazarlama konularında yapılacak yatırımlarda
kullanılır. Bu fona ortak kooperatiflerde iştirak edebilirler.
Ortak
olunan merkez birliği, birliğin üretim ve pazarlama konularında yatırım
yapıyorsa, genel kurul kararı ile bu fon kısmen veya tamamen merkez birliğine
devredilebilir.
MERKEZ
BİRLİĞİNE YARDIM FONU:
Madde
28- Bu fona ayrılan miktar merkez birliğine gönderilir. Merkez birliğine ortak
olunmadığı takdirde bu meblağ yatırım ve geliştirme fonuna eklenir.
SOSYAL
HİZMETLER FONU:
Madde
29- Sosyal hizmetler fonu, 26. maddede belirtilen oranda müspet gelir-gider
farkından ayrılacak orandan meydana gelir.
Madde
30- Sosyal Hizmetler fonu, ortakların sosyal ve kültürel ihtiyaçları ile birlik
memur ve işçileri için ölüm sigorta veya yardımlaşma maksadıyla kullanılır.
KEFALET
FONU :
Madde
31- Kefalet fonu birlik kanalıyla ortaklarına temin edilecek ayni ve nakdi
kredilerin rizikolarını karşılamak maksadıyla tesis edilir.
Kefalet
fonu aşağıdaki kaynaklardan meydana gelir :
a)
Kamu, gerçek ve tüzel kişilerin yapmış olduğu yardım ve teberrular,
b)
Birliğin müspet gelir-gider farkından ayıracağı %5 kefalet fonu payı,
c)
Yurtiçi ve yurtdışı kooperatif ve üst birlikleri ile diğer kurumlarca yapılacak
yardım ve bağışlar,
Birliğin
ortak kooperatifler için vereceği kefalet miktarı, ortak kooperatiflerin birliğe
ödemiş olduğu ayni ve nakdi sermaye toplamının 20 katını geçemez. Bu miktar
ortak kooperatiflerin genel durumlarına uygun olarak birlik genel kurulunca
kararlaştırılır ve bir program dahilinde yönetim kurulunca uygulanır.
Birliğin
vermiş olduğu kefaletlerden dolayı bir zarar doğmuş ise bu zararın ilgili
kooperatifin kaynaklarından karşılanmasına çalışılır. Buna rağmen açık
kapatılamaz ise sonradan kooperatiften tahsil edilmek şartı ile kefalet fonu
vasıtasıyla kapatma yoluna gidilir.
YEDEK
AKÇELERİN KULLANILMASI :
Madde
32- Yedek akçeler ortaklara dağıtılmayıp, bilanço neticesinde ortaya çıkacak
menfi fiyat farkının kapatılmasında kullanılır.
YEDEK
AKÇELERİN DAĞITILMA DURUMU :
Madde
33- Birliğin dağılmasına karar verildiği takdirde yedek akçelerin, birliğin
zararlarının karşılanmasında kullanılan miktardan artan kısmı birliğin bağlı
olduğu merkez birliğine devredilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
ORGANLARI
ORGANLAR:
Madde
34- Birliğin organları şunlardır:
a)
Genel kurul,
b)
Yönetim kurulu,
c)
Denetçiler.
GENEL
KURUL:
Madde 35- Genel Kurul, ortak
kooperatiflerin temsilcilerinden teşekkül eden en yetkili karar organdır.
Birliğe, genel kurul tarihinden en az üç ay evvel giren kooperatifler genel
kurula temsilci gönderebilirler
Ortak kooperatif genel kurullarında, birlik
genel kurullarına katılmak üzere en fazla 4 yıllığına olmak üzere aşağıda
belirtilen sayılarda temsilci seçilir. Seçilen temsilci sayısı kadar da yedek
temsilci seçilir.
Birlik
genel kuruluna;
a)
Ortak sayısı 50 (50
dahil) ve daha az olan kooperatifler 2 temsilci,
b)
Ortak sayısı 50 – 100
(Yüz dahil) arasında olan kooperatifler 3 temsilci,
c)
Ortak sayısı 100
-200(iki yüz dahil) arasında olan kooperatifler 4 temsilci,
d)
Ortak sayısı 200 den
fazla olan kooperatifler 5 temsilci ile katılırlar.
Birlik genel
kurulunda her temsilcinin bir oy hakkı vardır. Asil temsilcilerin uygun bir
mazerete bağlı olarak birlik genel kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim
kurulunca verilecek oy kullanma izin belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere
de oy kullanma yetkisi verilir.
GENEL
KURULUN DEVREDİLEMEYEN YETKİLERİ:
Madde
36- Genel kurul yetkilerinden
aşağıda gösterilenleri devir ve terk edemez.
a)
Anasözleşmeyi değiştirmek,
b)
Yönetim kurulu üyeleri, denetçiler ve
gerektiğinde tasfiye kurulunu seçmek,
c)
İşletme hesabıyla bilânço ve gerektiğinde gelir-gider farkının bölüşülmesi
hakkında karar almak,
d)
Yönetim kurulu ile denetçiler ve gerektiğinde tasfiye memurlarını ibra veya
azletmek,
e)
Kanun veya anasözleşme ile genel kurula tanınmış olan konular hakkında karar
vermek,
f)
Gayrimenkul alımında ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün
niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını
belirlemek,
g)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
GENEL
KURULUN GÖREVLERİ:
Madde
37- Genel kurulun görevleri şunlardır:
a)
Bilânço, gelir-gider farkı hesapları ve
yıllık çalışma raporları hakkında karar almak ve bu konuda yönetim kuruluna tam
yetki vermek,
b)
Yönetim kurulu ve denetçiler ile gereğinde tasfiye kurulu ve ortak kooperatif
temsilcileri tarafından yapılan teklifleri incelemek ve yerine getirilmesi
uygun görülenlerin iş programına alınmasına ve uygulanmasına karar vermek,
c)
Yönetim kurulu üyelerini ve denetçileri, gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ve
tasfiye kurulunu seçmek, hizmetini tamamlayan kurulları ibra etmek veya
etmemek,
d)
Birlik anasözleşmesinde yapılacak değişiklikleri kararlaştırmak,
e)
Gerektiği takdirde yönetim kurulu ve denetçiler ile tasfiye kurulu üyelerinin
işlerine son vermek,
f) 100. maddede belirtilenler arasındaki uyuşmazlıkları çözümlemek
üzere hakem kurulunu seçmek,
g)
Birliğin başka birlikle birleşmesi, ayrılması, birliğin dağılması, sürenin
uzatılması hakkında karar vermek,
h)
Amacı ile ilgili kuruluşlara iştirake karar vermek ve katılma paylarını belli
etmek,
ı) Gayrimenkul alımında ve satımında takip
edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
j)
Ortak kooperatiflerin her türlü ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve
demirbaşlar ile, üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu
hususlarda yönetim kuruluna yetki vermek,
k)
Ortak kooperatiflere birlik aracılığı ile sağlanan kredilerin ödenme şekli ve
miktarını tespit etmek, bu hususta
yönetim kuruluna görev vermek,
l)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
m)
Yönetim kurulunun hazırlanmış olduğu iş programı ve yeni bütçeyi onaylamak,
n)
Şubeler, alım ve satım merkezleri açmak için yönetim kuruluna yetki vermek,
o)
Ortak olunduğu takdirde, yatırım ve geliştirme fonunun kısmen veya tamamen
merkez birliğine devri konusunda karar vermek,
p)
Yönetim kurulu tarafından yapılan ortaklıktan çıkarılan teklifleri hakkında
karar vermek,
r)
Merkez birliğine ortak olunmasına ve ortaklıktan çıkılmasına karar vermek ve
temsilcileri seçmek,
s)
Taşınmaz ve taşınır mallar, aynlar edinmek, yaptırmak veya gerektiğinde satmak,
işletmeleri devralmak, birliğin yatırımları için gerekli tesislerin yapılmasına
yetki vermek,
t)
Yönetim kurulu üyelerine ve denetçilere verilecek aylık ücret, huzur hakkı ile
yollukları belirlemek, ayrıca personel kadro ve ücretleriyle yolluklarını tespit
etmek,
u)
Kamu kuruluşları ve bankalardan temin edilecek kredi ve yardımlar ile gerçekleştirilecek
yatırımların yapılması ve bu konuda ortaklarla birlikte müteselsilen
borçlanmaya karar vermek,
v)
Terkini yapılacak canlı ve cansız demirbaşların terkini hususunda karar alıp bu
konuda yönetim kuruluna yetki vermek,
GENEL
KURUL TOPLANTILARI:
Madde
38- Genel kurul aşağıdaki şekilde toplanır.
1-
Kuruluş genel kurulu,
2-
Olağan genel kurul,
3-
Olağanüstü genel kurul.
KURULUŞ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
39- Kuruluş genel kurulu, birliğin tescil ve ilânını müteakip bir ay içinde
kurucu ortaklardan birinin daveti üzerine kurucu ortaklar tarafından yapılır.
Toplantı
tarihine kadar kaydedilmiş bütün ortaklar toplantıya katılma hakkına sahiptir.
OLAĞAN
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
40- Yönetim kurulunun daveti ile her yıl
hesap devresinin sona erdiği günü izleyen günden itibaren en geç altı ay içinde
yapılır.
OLAĞANÜSTÜ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
41- Genel kurulu olağanüstü olarak, yönetim kurulu, denetçiler, ortağı olduğu
üst birlik ve tasfiye memurları toplantıya çağırma yetkisine sahiptir.
Ancak,
genel kurul yukarıda belirtildiği şekilde toplanamadığı takdirde Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı genel kurulu
toplantıya çağırma yetkisine sahiptir.
4
ortaktan az olmamak kaydıyla ortak
sayısının en az 1/10’nin isteği üzerine genel kurul toplantıya çağrılır.
Toplantı talebinin haklı bir gerekçeye dayanması gerekir.
Yönetim
kurulu bu isteği 10 gün içinde yerine getirmediği takdirde toplantı talebinin
haklı bir gerekçeye dayandığının Bakanlıkça tespiti halinde istek sahiplerinin
müracaatı üzerine veya doğrudan doğruya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından genel kurul toplantıya
çağrılabilir.
Çağrılmadığı
takdirde istek sahipleri mahalli mahkemeye başvurarak genel kurul’u bizzat
toplantıya çağırma izni alabilir.
ÇAĞRI
ŞEKLİ VE GÜNDEM:
Madde
42- Yönetim kurulu o yıla ait ilk genel kurul toplantısının yapılacağı tarihten
15 gün önce toplantı çağrısını yapar.Çağrıda çoğunluğun sağlanamaması halinde
ikinci toplantının tarihi de belirlenir. Bu süre en az 15, en çok 30 günü
geçemez. Toplantı çağrısını ihtiva eden yazıya gündemi de ekleyerek çağrı ve
toplantı günü hariç 15 gün önceden ortak kooperatiflere taahhütlü bir mektupla gönderir.
veya kooperatif yöneticilerine elden imza karşılığı tebliğ edilir.
Anasözleşmenin
değiştirilmesi söz konusu ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde
numaralarının yazılması ile yetinilir. İlânların bir örneği toplantıdan en az
15 gün evvel Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı mahalli teşkilatına mülki idare
amirliğine gönderilir.
Ayrıca
bakanlık temsilcisine ödenmek üzere bakanlıkça tespit edilecek ücret Maliye
veznesine yatırılır.
Dörtten
az olmamak üzere, ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından
en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme konulması
zorunludur.
Toplantı
için bakanlık temsilcisinin atanması Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yazılı olarak istenir. Bakanlık
temsilcisi toplantıya gelmez ise mahalli idare amirine durum bildirilir.
Temsilci yine gelmez ise bir saat sonra
toplantıya başlanır. Bu durum bir tutanakla tespit edilir.
Gündemde
olmayan hususlar görüşülemez. Ancak birliğe kayıtlı ortakların en az 1/10’u Başkanlık
Divanı oluşumundan sonra gündem maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce
yazılı teklifte bulunmaları halinde, hesap tetkik komisyonunun seçilmesi,
bilânço incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması, çıkan veya çıkarılan
ortaklar hakkında karar alınması , genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması
ve kanun, anasözleşme ve iyiniyet esasları ile genel kurul kararlarına aykırı
olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali, yönetim kurulu üyeleri
ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar,
genel kurul’a katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.
TOPLANTIYA
BAŞLAMA:
Madde
43- Yoklamayı müteakip toplantı, yönetim kurulu başkanı tarafından açılır.
Yönetim kurulu başkanının toplantıda bulunmaması durumunda yönetim kurulu
üyeleri veya genel kurulca gösterilecek bir temsilci toplantıyı açar. Genel
kurulun yapılabilmesi için, oy verme yetkisine haiz ortakların en az 1/4 ünün yarıdan
bir fazlasının temsil edilmiş olması şarttır. İkinci toplantıda temsil edilen
kooperatif sayısı 5 den aşağı olamaz. Kooperatiflerin temsil edilebilmesi için
de temsilcilerinin en az yarısının toplantıya katılması şarttır.
Toplantıda
çoğunluğun bulunduğu anlaşılınca başkanlık divanı seçimine geçilir. Toplantıya
katılan kooperatif temsilcilerinin çoğunluğu ile temsilciler ve üst birlikten
genel kurula katılanlar arasında toplantıyı yönetecek bir başkan, bir başkan
vekili, en az bir kâtip, bir oy ayırımcısı seçilerek başkanlık divanı teşkil edilir
ve gündemin görüşülmesine geçilir. Başkanlık divanına, birlik başkanı, yönetim
kurul üyeleri, denetçilerden ve birlik personelinden herhangi biri seçilemez.
Toplantının
açılıp gündem maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir
sebeple toplantının devamına imkân görülmemesi ve divanın çekilmesi halinde,
müteakip gündem maddelerini görüşmek üzere yönetim kurulu, Merkez Birliği Bakanlık
veya yetkili mahkemece atanacak yönetici kurul (Kayyum) tarafından yapılacak
çağrı üzerine genel kurul yeniden toplanır.
HAZIR
BULUNANLAR LİSTESİ:
Madde
44-Genel kurul toplantısına katılan ortak kooperatifler temsilcilerini gösteren
“Hazır bulunanlar listesi” düzenlenir. Bu listeye ortak kooperatiflerin ortaklığa kabul tarihleri
,birlikteki taahhüt ve ödenmiş sermaye miktarları oy yetkisine haiz
temsilcilerin adı, soyadı ve imza haneleri yazılır. Ayrıca ortağı bulunduğu
kooperatifi birlik genel kurulunda temsil edip oy kullanmaya yetkisi olan
temsilcinin kimliği belirlenir. Liste toplantıya katılan temsilcilere toplantı
başlamadan önce imzalattırılır. Ayrıca, listenin bakanlık temsilcisi ve genel
kurul başkanı tarafından imzalanması gereklidir.
KARAR
NİSABI:
Madde
45- Kararlar hazır bulunan ortak kooperatiflerin yetkili temsilcilerinin
çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği durumunda tekrar oylama yapılır. Ancak,
merkez birliğine girme veya ayrılma, anasözleşme değişikliği, dağılma, birleşme
ve ayrılma konusundaki kararlar için kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu ile ortak
kooperatiflerin sorumluluklarının ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri
konusunda alınacak kararlar için bütün ortakların 3/4’ünün rızası gereklidir.
Genel kurulda verilen kararlar, bulunmayan veya olumlu oy kullanmayan bütün
ortaklar içinde geçerlidir.
Ancak,
kamu kuruluşlarından kredi alındığı takdirde kredi miktarının arttırılmasından
yararlanmak üzere alınacak kararlar çoğunlukla verilir.
BÜTÜN
ORTAK KOOPERATİFLERİN HAZIR BULUNMASI:
Madde
46- Birliğin bütün ortakları toplantıda hazır bulunduğu sürece ve bir itiraz
olmadığı takdirde genel kurul toplantılarına dair diğer hükümler saklı kalmak
şartı ile toplantıya çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar
alınabilir. Bu gibi kararların, ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği
ile seçecekleri temsilciler tarafından imzalanması gereklidir.
OYA
KATILAMAYACAKLAR:
Madde47-Birlik işlerinin
yürütülmesinde yönetim kurulunca görevlendirilenler yönetim kurulunun ibrasına
ait kararlarda oylamaya katılamazlar. Bu hüküm denetçiler hakkında uygulanmaz.
YÖNETİM
KURULU ÜYELERİ VE DENETÇİLERİN SEÇİMİ:
Madde
48- Ortak kooperatiflerin temsilcileri arasında gizli oylamayla yapılan yönetim
kurulu ve denetçiler seçimlerinde birliğin mührünü taşıyan seçim kâğıtları
kullanılır. Bunlar “Hazır bulunanlar listesini” imza eden temsilcilere verilir.
Temsilciler oylarını tasnif kurulunun huzurunda seçim sandığına atarlar.
Kullanılan oy sayısı temsilci sayısı ile kontrol edilir. Fazla çıktığında, oy
pusulaları açılmadan fazlalıklar iptal edilir. Yönetim kurulu üyeleri ve
denetçiler seçiminde bir tek oy sandığı kullanılır. Sandık açılıp oy ayrımı
bittikten sonra sonuçlar tutanağa yazılır.
GENEL KURUL TOPLANTISINA AİT BELGELERİN RESMİ
MAKAMLARA GÖNDERİLMESİ:
Madde
49- Genel kurul görüşmeleri tutanağa
bağlanır. Bakanlık temsilcisi, toplantı başkanı ve kâtipler tarafından
imzalanan bu tutanakta ayrıca, toplantıya katılan kooperatif sayıları
gösterilir. Yeni seçilip göreve başlayan yönetim kurulu tarafından en geç
toplantı gününden itibaren 15 gün içinde gündem, toplantı çağrısı, duyuru,
duyuru tutanağı yönetim kurulu ve denetçiler raporu bilânço, gelir-gider
cetveli, bakanlık temsilcisi tarafından imzalanmış genel kurul toplantısında
hazır bulunanlar listesi ile genel kurul toplantı tutanağının, Merkez Birliğine
Yardım Fonu ödeme makbuzunun ve bakanlık temsilcisi raporunun her birinden
ikişer örnek olmak üzere hazırlanan belgeler Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına gönderilmek üzere Bakanlık mahalli
teşkilatına verilir. Bu evrakların birer örnekleri aynı zamanda varsa birliğin
bağlı bulunduğu merkez birliğine de gönderilir.
KARARLARIN
BOZULMASI VE ŞARTLARI:
Madde
50- Kanuna, anasözleşme hükümlerine ve iyi niyet esaslarına aykırı olduğu
iddiası ile aşağıda belirtilen kimseler genel kurul kararları aleyhine,
toplantıyı takip eden günden başlamak üzere bir ay içinde, birlik merkezinin
bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilirler.
1-
Toplantıda hazır bulunupta kararlara katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa
geçirten, oyunu kullanmasına haksız olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının
usulüne uygun yapılmadığını, gündemin gereği gibi ilân veya teblîğ
edilmediğini, genel kurul toplantısına katılmaya yetkili olmayan kimselerin
karara katılmış bulunduklarını iddia eden ortak kooperatif yetkili
temsilcileri,
2-
Yönetim kurulu,
3-
Kararların yerine getirilmesi yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi
sorumluluklarını gerektirdiğinde bunların her biri.
Ayrıca,
bozma davasının açıldığı ve duruşmanın yapılacağı gün, yönetim kurulu
tarafından usulen ilan olunur.
Genel
kurulda alınan bir kararın mahkeme tarafından bozulması bütün ortaklar için
hüküm ifade eder.
YÖNETİM
KURULU:
Madde
51- Yönetim kurulu, kanun ve anasözleşme hükümleri içinde birliğin faaliyetlerini
yöneten, birliğin kanuni temsilcisi olan icra organıdır.
ÜYE
SAYISI VE ÜYELİK ŞARTLARI:
Madde
52: Yönetim kurulu üyeleri ve yedekler genel kurul toplantısında gizli oyla temsilciler
arasından en az üç asıl ve üç yedek olmak üzere genel kurulca belirlenecek
sayıda en az bir, en fazla dört yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir
süre tespiti yapılmaması halinde bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar.
Yönetim kurulu asil ve yedek
üyeliklerinde aynı kooperatiften en fazla birer temsilci bulunabilir.
Herhangi bir sebeple temsilcilerin
kendi kooperatiflerindeki temsilciliklerinin sona ermesi halinde yönetim kurulu
üyeliği sona erer, bu şekilde görevi sona eren veya başka bir nedenle boşalan
asil üyelerin yerine yedek üyeler sırası ile çağrılır.
Yönetim
kurulu üyeliğine seçilebilmek için;
a)
Türk vatandaşı olmak,
b)
Aynı türde başka bir birliğin yönetim kurulu üyesi olmamak,
c)
Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal,
sahtekârlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve
Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara
göre mahkum olmamak,
d)
Birbirleriyle 3. dereceye kadar (üçüncü derece dahil) akraba olmamak,
e)
Aralarında herhangi bir iş ortaklığı bulunmamak,
f)
Hacir altında bulunmamak,
g)
18 yaşından küçük olmamak,
h)
En az İlköğretim veya İlkokul mezunu olmak şartları aranır.
Üyelik
şartları denetçiler tarafından araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde
seçilenleri ile sonradan kaybedenlerin görevlerine yönetim kurulunca son
verilir.
Haklarında
yukarıdaki suçlarla ilgili olarak kamu davası açılmış olanların görevleri ilk
genel kurul toplantısına kadar devam etmekle beraber, yönetim kurulunca bu
durumdaki üyelerin genel kurulca azli veya göreve devamı hakkında karar alınmak
üzere yapılacak ilk genel kurul gündemine madde konulur.
Genel
kurulda en çok oy alan ortaklar yönetim kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilmiş
olurlar. Oylar eşit gelirse kuraya başvurulur. Yönetim kurulundan ayrılan bir
üyenin yerine yedek üyelerden, alınan oy sırasına göre biri geçer.
Herhangi
bir sebeple, yönetim kurulu toplantı nisabını kaybederse, boşalan yönetim
kurulu üyeliklerine denetim kurulu üyeleri tarafından gecikilmeksizin yeteri
kadar yedek üye çağrılır.
YÖNETİM
KURULUNUN İŞ BÖLÜMÜ VE ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde
53- İş bölümü; her yıl seçimi müteakip yönetim kurulu üyeleri arasında gizli
oyla yapılır. Aralarından bir başkan ve bir başkan vekili seçilir. Diğerleri
üye sıfatını alırlar. Aynı toplantıda, yönetim kurulunun yapacağı mutat
toplantı tarihlerini ve yerini belirler. Bu toplantı da ayrıca, lüzumu halinde
yapılması zorunlu olan mutat dışı toplantılara çağrının nasıl ve kimler
tarafından yapılacağına dair karar alınır. Yönetim kurulu üyelerinden biri veya
birkaçı birliği temsile yetkili kılınarak ticaret siciline tescil
ettirilir.Murahhas üyelerin seçilmesi halinde bunların seçilmesi ve
değiştirilmesi de ticaret siciline tescil ettirilir.
Yönetim
kurulu kararları ekseriyetle alınır. Oylar eşit olduğu takdirde Türk Ticaret
Kanunun 330. maddesi esasları çerçevesinde; karara bağlanmayacak olan gündem
konusu gelecek toplantıya ertelenir. Oylarda yine eşitlik halinde konu
reddedilmiş sayılır.
Yönetim
kurulu toplantılarında üyeler, vekâlet veya temsil yoluyla oy veremezler.
Yönetim kurulu ayda en az bir defa toplanır. Mazeretsiz olarak birbiri ardına
üç defa toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır.
Yönetim
kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik edilmiş “bir karar defteri”ne sıra
numarası ve tarihi ile kayıt olunup imzalanır. Verilen karara karşı görüşte
olanlar veya çekimser kalanlar muhalefet veya istinkâf sebeplerini kararın
altına yazarak imzalamak zorundadırlar. Bunu yapanlar kararın uygulanması
sırasında doğacak zararlardan dolayı diğer üyelerle birlikte sorumlu olmazlar.
Kararların muteberliği yazılıp imza edilmiş olmasına bağlıdır.
Yönetim
kurulu üyelerine genel kurulca belirlenen aylık ücret, huzur hakkı ve yolluk
dışında hiçbir ad altında başkaca ödeme yapılamaz. Yönetim kurulu üyeleri ve
birliği temsile yetkili şahıslar genel kurulun devredemeyeceği yetkilerini
kullanamazlar.
Yönetim
kurulu üyeleri her zaman üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş
gördüğü zamana ait sorumluluğu zararın ve sorumluluklarının öğrenildiği
tarihten itibaren iki yıl ve her halde zararı doğuran fiilin vukuu tarihinden
itibaren ilgililer aleyhinde tazminat davası açmak hakkı beş yıl geçmekle zaman
aşımına uğrar.
Yönetim
kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veyahut mevcut yedekleri istifa eden
üyelerin yerini dolduramadığı takdirde birlik olağanüstü genel kurul
toplantısına giderek yeniden yönetim kurulu üyelerini seçer. Yeni seçilen
üyeler işe başlayıncaya kadar eskileri göreve devam eder. Yönetim kurulundan
bir üye istifa edip de yerine geçecek yedek üye yoksa yönetim kurulu
temsilciler arasından birisini yönetim kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi
toplanacak ilk genel kurul’un onayına sunar.
Görevi
son bulan eski yönetim kurulu, yeni yönetim kuruluna seçim gününden başlayarak
bir hafta içinde görevini devretmek zorundadır.
YÖNETİM
KURULUNUN GÖREVLERİ:
Madde 54- Yönetim kurulu’nun
görevleri şunlardır:
a)
Birlik işlerini ortak kooperatifler menfaatine en uygun şekilde yürütmek,
b)
Defter ve kayıtların mevzuat çerçevesinde, doğru olarak tutulmasını sağlamak,
c)
Birliğin parası, menkul ve gayrimenkul bütün varlıklarını gereği gibi
kullanmak, işletmek ve korumak,
d)
İmkânlarla orantılı olarak alım ve satım merkezleri açılmasını genel kurul’a
teklif etmek,
e)
Ortak kooperatiflere, durumlarına ve genel kuruldan alınacak kararlara göre
bilânço yılı içinde tahsil edilmek üzere avans vermek,
f)
Genel kurulu olağan veya olağanüstü toplantıya çağırmak,
g)
Genel kurulda kabul edilmiş bütçe ve kadro cetveline uygun olarak atama yapmak,
h)
Kanunlara aykırı olarak alınan genel kurul kararları aleyhine iptal davası
açmak,
ı)
Lüzumlu defterlerin tutulmasını sağlamak, genel kurul toplantısından 35 gün
önce faaliyet raporu, bilanço, gelir-gider cetvelini ve bütçe teklifini
hazırlayıp denetçilere vermek ve genel kurul toplantısından 15 gün önce de
ortakların incelemesine sunmak,
j)
Genel kurulca uygulanmasına karar verilen Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca desteklenecek yatırım projelerini
hazırlatarak Bakanlığın onayından geçirmek,
k)Birliğin
aczi halinde genel kurulu toplantıya davetle gerekli mercileri keyfiyetten
haberdar etmek,
l)
Kanun ve anasözleşmedeki vecibelerini yerine getirmeyen ortaklar hakkında karar
alarak durumu genel kurulun onayına sunmak,
m)
Görevlendireceği denetçiler vasıtasıyla ortak kooperatifleri denetlettirmek,
n)
Birliği temsile yetkili şahıslar ile denetçilerin seçim ve azillerini ticaret
sicili’ne tescil ve ilân ettirmek,
o)
Kamu kuruluşları, banka ve diğer kuruluşlardan kredi almak,
p)
Eski yönetim kurulu üyeleriyle birlik memurlarının sonradan tespit edilen
yolsuzluklarını ilgili mercilere bildirmek,
r)
Birliğin amacına uygun gayrimenkul alımlarında, tapu devri veya tapuya şerh
verdirilerek bir satış vaadi sözleşmesi yapmak,
s)
Tanıtma ve ortak kaydetmek amacıyla yapılacak ilân, reklam ve açıklamaları
eksik ve gerçeğe aykırı olmayacak şekilde yapmak, bunların yanıltıcı bilgi
ve unsurlar taşımamasını sağlamak,
t)
Birliğe ait mal, para ve para hükmündeki kâğıtları ve gizlide olsa bunlarla
ilgili defter ve belgeleri istenildiğinde müfettişlere, kooperatif
kontrolörlerine ve kredi kuruluşlarının denetim görevlilerine göstermek,
saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak, istenilen bilgileri gerçeğe uygun
ve eksiksiz olarak vermek ve doğru beyanda bulunmak,
u)
Ortaklar ile ortak olmak için müracaat edenlerin anasözleşmede gösterilen
ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak,
v)
Ortakları 9.maddede belirtilen haller dışındaki sebeplerle ortaklıktan
çıkarmamak,
y)
Denetim amacıyla denetçilerin 62. madde doğrultusunda talebi halinde
kooperatife ait her türlü defter ve belgeleri vermek,
z)
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca,
yaptırılacak denetim neticesi verilecek talimatlara uymak.
YÖNETİM
KURULUNUN SORUMLULUKLARI :
Madde
55- Yönetim kurulu üyeleri, birliğe, ortaklara ve birlik alacaklarına karşı
müteselsilen sorumludurlar. Müteselsil mesuliyeti mucip muamelelerden bir
kusuru olmadığını ispat eden, özellikle bu muamelelere muhalif rey vermiş olan
keyfiyeti müzakere tutanağına yazdırmakla beraber denetçilere yazılı olarak
bildirilen veya mazeretine binaen o muamelenin müzakeresinde hazır bulunmayan
üye müteselsil mesuliyetten kurtulur. Görevlerini yapmadıkları anlaşılan
yönetim kurulu üyelerini genel kurul her zaman azledebilir ve haklarında
takibat kararı verebilir. Her ortağın, sorumluluğu olan yöneticiler aleyhine
münferiden dava açma hakkı mahfuzdur. Yönetim kuruluna, aleyhindeki davalar
denetçilerce açılır. Yönetim kuruluna seçilenler kendisi veya başkası namına
bizzat veya dolaylı olarak birlikle, birlik konusuna giren bir ticari muamele
yapamaz. Yönetim kurulu üyelerinden her biri, genel kurulun kararı kendi şahsi
mesuliyetini gerektirdiği ahvalde, karar aleyhine iptal davası açabilir.
Yönetim kurulu üyeleri ve birlik memurları kasıtları bulunsun veya bulunmasın
kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil
ve hareketlerinden, özellikle kooperatifin para ve malları, bilanço, tutanak,
rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı
“Devlet Memurları” gibi ceza görürler.
Yönetim
kurulu, tescile tabi hususların sicil memurunun talebi üzerine yerine
getirilmemesi, tescil ve kayıt için gerçeğe aykırı beyanda bulunması hallerinde
cezai bakımdan sorumlu olur.
Kuruluş
sırasında kurucu kooperatifler tarafından resmi mercilere verilen birlik
anasözleşmesi, nakdi sermayenin bankaya yatırıldığını bildiren banka makbuzu,
aynı nevinden sermaye ve birlikçe devralınan işletmeye ait değer biçme raporu
gibi vesikaların gerçeğe aykırı düzenlenmesinden birlik kurucu ortakları
sorumludur.
Yönetim
veya temsile yetkili şahısların birliğe ait görevlerini yürütmeleri esnasında
meydana getirdikleri fiillerden doğan zararlardan birlik sorumludur.
Yönetim
kurulu, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının ve bağlı olduğu üst kuruluşların
denetim amacıyla görevlendireceği memurların isteyecekleri her türlü malumatı
vermek ve onların işlerini kolaylaştırmak mecburiyetindedir.
BİRLİĞİN
ACZİ HALİNDE YAPILACAK İŞLER:
Madde
56- Birliğin aczi halinde bulunduğunu
kabul ettirecek ciddi sebepler mevcut ise, yönetim kurulu, piyasadaki cari
fiyatlar esas olmak üzere derhal bir ara bilançosu düzenler.
Son
yılın bilançosu veya daha sonra yapılan bir tasfiye bilançosu veyahut yukarıda
adı geçen ara bilançosu birlik mevcudunun borçlarını karşılamayacağı
belirtiyorsa, yönetim kurulu Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına keyfiyeti bildirir ve genel kurulu
hemen olağanüstü toplantıya çağırır. Genel kurul mevcut sermaye ile yetinmeye
birliğin dağılmasına veya mahkemeye müracaatla birliğin iflasını isteme
kararlarından birisini verebilir.
Birliğin
son bilançosu varlığının (öz sermaye, yedek akçeler, gelir-gider farkı) yarısı
birlik borçlarını karşılamıyorsa durum yönetim kurulunca Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı ile ilgili
mercilere ve mahkemeye bildirilerek genel kurul derhal toplantıya çağrılır. Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı veya
birliğin üst kuruluşlarının (Kooperatifler merkez birliği, Türkiye Milli
Kooperatifler Birliği yapacağı denetim sonucu birliğin mali durumunun
düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde yönetim kurulu veya alacaklılardan
birinin isteği üzerine iflasın açılması ertelenebilir. Bu takdirde yönetim
kurulu, birliğin durumunu düzeltecek mali tedbirleri alır. Mevcutlar defterinin
tutulması, yönetim memuru atanması gibi birlik varlığının korunmasına ve
devamına yarayan tedbirler ise mahkemece alınır.
DENETÇİLER:
Madde
57- Denetçiler genel kurul namına birliğin bütün işlem ve hesaplarını inceler.
SEÇİM:
Madde
58- Denetim kurulu üyeleri ve yedekleri genel kurul toplantısında gizli oyla
temsilciler arasından 3 asıl ve 3 yedek olmak üzere en az bir, en fazla dört
yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir süre tespiti yapılamaması halinde
bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar. Denetçilerden bir tanesi ortak kooperatif temsilcilerinden
olmayabilir. Ortak sayasının, organların teşkili için yeterli olmaması halinde
denetçilerin tümü ortaklar dışından olabilir.
Denetçilerin
Türk vatandaşı olmaları ve Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap,
rüşvet, görevi suiistimal, sahtekarlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli
iflas, emniyeti suiistimal ve Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya
1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara göre mahkum olmamaları şarttır.
Müddetleri
biten denetçilerin tekrar seçilmeleri mümkündür. Birbiriyle ve yönetim kurulu
üyeleriyle 3. dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve sıhrî akrabalıkları
olanlar denetçiliğe seçilemezler. Görevi biten yönetim kurulu üyeleri genel
kurulca ibra edilmedikçe denetçiliğe seçilemezler.
Görev
kusurlarından veya suç teşkil eden fiillerinden ötürü yönetim kurulu ve
denetçilikten uzaklaştırılanlar denetçiliğe getirilemez.
DENETÇİLERİN
GÖREVLERİNE SON VERME :
Madde
59- Genel kurul tarafından denetçilerin görevlerine her zaman son verilebilir.
DENETÇİLERİN
SORUMLULUĞU :
Madde 60- Denetçiler, kanun ve
anasözleşme ile kendilerine yükletilen görevleri hiç veya gereği gibi
yapmamalarından doğan zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat etmedikçe
müteselsilen sorumludurlar.
BİR
ÜYELİĞİN AÇILMASI VE ÇEKİLME :
Madde
61- Denetçilerden birinin ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini
yapamayacak halde bulunması, iflas veya hacir altına alınması gibi bir sebeple
görevlerinin sona ermesi ve yüz
kızartıcı bir suçtan dolayı, mahkumiyetinin kesinleşmesi halinde diğer
denetçiler, genel kurulun ilk toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine
yedeklerden birini çağırırlar.
Denetçiler
her zaman işten çekilebilir. Ancak toptan çekilme halinde genel kurul, yönetim
kurulu tarafından derhal toplantıya çağrılır ve yeniden denetçiler ve
yedeklerini seçer.
Açılan
üyeliğe yedek üye getirilir. Ancak bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye
bulunmazsa genel kurul toplantıya çağrılmadan mevcut denetçiler tarafından bir
asıl, bir de yedek üye seçilir. Bu durumda iki üyenin de ortak kooperatif
temsilcilerinin dışından uzman elemanlardan gösterilmesi caizdir.
İNCELEME
YÜKÜMLÜLÜĞÜ :
Madde
62- Denetçiler, işletme hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk halinde
bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette tutulup tutulmadığını ve
işletmenin neticeleriyle mameleki hakkında uyulması gerekli olan hükümlere göre
işlem yapılıp yapılmadığını incelemekle yükümlüdürler. Ortakları şahsen sorumlu
veya ek ödeme ile yükümlü olan birliklerde denetçiler, ortaklar listesinin
usulüne uygun olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.
Yönetim
kurulu, bu maksatla denetçilere defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin
istekleri üzerine müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre
düzenlendiği ve istenilen her konu hakkında bilgi verilir.
Ortaklar
gerekli gördükleri hususlarda denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama
yapılmasını istemeye yetkilidirler.
ÇALIŞMA
DÜZENİ VE GÖREV:
Madde 63- Denetçiler, yılda en az 4
defa toplanarak birliğin işlemlerini ve hesaplarını denetler, malları ve kasayı
sayar ve görülen noksanlıkları, düzensizlikleri inceleyerek bunları birer
rapora bağlar ve “Denetçiler denetim raporları” dosyasında muhafaza ederler.
Denetçiler,
yıllık genel kurul toplantısından 35 gün önce bilançoyu, yönetim kurulunun
hazırladığı yıllık çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü
işlemleri, hesap ve mevcutları elden geçirir ve kanaatini açık olarak
belirterek yıllık rapor meydana getirirler. Denetçiler, raporda, yönetim
kurulunun çalışma düzenini ve başarı derecelerini belirtirler.
Denetçilerin görevleri, birliğin
iş ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetçiler şu görevleri yapmak
zorundadırlar.
a) Birliğin işlem ve
hesaplarının tetkiki sonunda buldukları noksan ve hataların giderilmesi için
gerekli tedbirleri almak ve ilgili makam ve organlara haber vermek,
b) Bilançonun Türk Ticaret
Kanunu’nun 74 üncü maddesi esaslarına veya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının kabul ettiği örnek bilançoya göre
hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak,
c) Yönetim kurulu üyelerinin
üyelik şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak, bu şartları taşımadıkları
halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine son verilmesi için
keyfiyeti yönetim kuruluna bildirmek,
d) Muhtelif sebeplerle yönetim kurulunun
toplantı nisabını kaybetmesi halinde boşalan yönetim kurulu üyeliklerine
gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye çağırmak,
e) Birlik çalışmaları hakkında bilgi almak ve
lüzumlu kayıtların intizamla tutulmasını sağlamak maksadıyla birliğin
defterlerini incelemek,
f) 3 ayda bir ara denetimi yapmak ve ansızın
birlik veznesini denetlemek, inceleme sonuçları olumsuz çıktığı takdirde
düzenlenecek raporun birer örneğini yönetim kurulu başkanına vermek,
g) Bütçe ve bilançoyu kontrol
etmek,
h) Tasfiye muamelelerine nezaret
etmek,
ı)Ortak kooperatifler ve kendileriyle birlik
yöneticileri arasındaki anlaşmazlıkla ilgili konuları genel kurul gündemine
aldırmak ve gerektiğinde olağanüstü olarak genel kurulu toplantıya çağırmak,
j) Genel kurul toplantılarında
hazır bulunmak,
k) Birlik yönetim kurulu
üyelerinin ve memurlarının cezayı gerektiren fiillerini savcılığa bildirmek,
l) Anasözleşmede ortak
kooperatiflerin genel kurul toplantılarına katılmaları için gerekli şartların
yerine getirilip, getirilmediğini incelemek,
m) Yapılacak denetimler sonucunda
düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit edilen yönetim kurulu ve
memurlar hakkında genel kurul kararına istinaden gerekli hukuk davalarını
açmak.
Denetçilerin
yukarıda yazılı kontrol yetkileri genel kurul kararı ile sınırlandırılamaz.
Denetçiler ayrıca birlik zararlarını kapatmak için genel kurula sunulacak
teklifleri hazırlayarak toplantı gündemine aldırırlar.
TOPLANTI VE RAPORLAR:
Madde 64- Denetçiler her yıl yazılı
bir raporla beraber tekliflerini genel kurula sunmağa mecburdurlar.
Denetçiler,
görevleri esnasında işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun veya
anasözleşmeye aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları
organa ve gerekli hallerde genel kurul’a haber vermekle yükümlüdürler.
Denetçiler,
yönetim ve genel kurul toplantılarına katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy
kullanamazlar.
Denetçi
raporları üç üye tarafından imzalanır. Rapora katılmayan üyeler kanaatini
belirterek imzalamak ve münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Yıllık genel
kurul toplantısında “Denetçiler raporu” okunmadan bilanço ve dolayısıyla
ibralar konusunda karar alınamaz.
SIR SAKLAMA VE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde 65-Denetçiler görevleri sırasında
öğrendikleri veya ortak kooperatifler için zarar umulan hususları ortaklarına
ve üçüncü şahıslara açıklayamaz.
HESAP TETKİK KOMİSYONU SEÇİMİ:
Madde 66- Genel kurul bazı
konuların incelenmesi için gereği halinde hesap tetkik komisyonu seçebilir.
Mevcut
ortakların dörtten az olmamak üzere en az 1/10’u son iki yıl içinde birliğin
kuruluşa veya idari işlemlerine dair bir yolsuzluğun olduğunu, kanun yahut
anasözleşme hükümlerine önemli bir şekilde karşı hareket edildiğini iddia
ettikleri takdirde veya bilançonun gerçekliğini soruşturmak için hesap tetkik
komisyonu atanmasını genel kuruldan isteyebilirler. Bu istek kabul
edilmediğinde gerekli masrafları peşin ödemek şartı ile mahkemeye başvurma
hakkına sahiptirler.
Soruşturma
sonuçlarına göre iddia doğru görülmediği takdirde veya denetçilerin vereceği
raporda bu talebin haklı sebeplere dayanmadığı anlaşılırsa kötü niyetle hareket
ettiği ispat edilen ortaklar birliğin bu yüzden gördüğü zarardan dolayı
ortaklaşa sorumludurlar.
BİRLİK MÜDÜRÜ:
Madde 67- Birlik müdürü, ortak
kooperatif temsilcileri arasından veya dışardan seçilir. Yönetim kurulu kararı
ile belirli bir süre için atanır. Süresi dolunca yeniden atanabilir. Müdür,
kendiliğinden müdürlük görevini devredemez ve yerine vekil bırakamaz. Atama ve
işten el çektirme durumu yönetim kurulunca tescil ve ilan ettirilir.
Yönetim kurulu ayrı bir müdür atanmasını
öngörmezse, yönetim kurulu kendi üyeleri arasından bir veya bir kaçını murahhas
üye olarak görevlendirir. Bu durumda murahhas üye müdürün bağlı olduğu
hükümlere tabidir.
Müdürlük şartları şunlardır;
a) Kooperatifçilik bilgilerine
sahip olmak,
b) Siyasi bir partinin üyesi olmamak,
c) Hukuken memuriyete mani hali
bulunmamak,
d) En az lise mezunu olmak.
Birlik müdürü ve hizmet personelinin
ücretleri genel kurulca kabul edilen bir kadro ve yıllık tahmini bütçeye göre
kararlaştırılır.
MÜDÜRÜN GÖREVLERİ:
Madde 68- Müdürün görevleri
şunlardır;
a) Yönetim kurulu kararlarını,
yıllık çalışma programlarını göz önünde tutarak uygulamak,
b) Birliğin işlerini yürütmek,
işlerin uyumunu ve düzenini sağlamak,
c) Yönetim kurulu
toplantılarında oy kullanmamak şartıyla hazır bulunmak,
İDARİ VE TEKNİK PERSONEL:
MADDE 69- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığından yardım alan
birlikler bakanlığın istediği şartlara uygun idari ve teknik personeli atamak
mecburiyetindedir.
MÜDÜRÜN YETKİ VE SORUMLULUĞU:
Madde 70- Birlik müdürü, birlik
hizmet personelinin amiridir. Denetçiler ve yönetim kurulu üyelerinden
başkasına birliğin işleri ile ilgili bilgi veremez. Birlik hizmet personeli
müdüre karşı sorumludur. Birlik müdürü kendine verilen görevleri gereği gibi
veya hiç yerine getirmezse yönetim kuruluna karşı sorumludur.
İŞTEN ÇIKARILMA:
Madde 71- Yönetim kurulu, genel
kuruldan aldığı yetki dahilinde işlerin görülmesiyle görevlendirdiği kimseleri,
atadığı müdürü diğer temsilci ve vekilleriyle hizmet personelini her zaman
işten çıkarabilir. Çıkarılma işlerinde yönetim kurulu kararı gereklidir. İşten
çıkarılan kusursuz kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
DIŞARIYA KARŞI TEMSİL VE İMZA
YETKİSİ:
Madde 72- Yönetim kurulu, resmi
dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini müdüre
devredebilir. Ancak, birliği taahhüt altına koyabilecek işlerde müdür, murahhas
üye yönetim kurulu başkanı veya üyelerden birinin birlikte imzaları şarttır.
Yönetim
kurulu, birliği temsil ve borç altına sokan işler dışında memurlara ikinci
derecede imza yetkisi verebilir. İkinci derecede imzaların geçerli olabilmesi
için birinci imza ile müşterek olması gereklidir.
Birliği
temsile yetkili kılınan kimseler, imzalarını ancak birliğin unvanı altına
koymak suretiyle birliği bağlar.
TESCİL:
Madde 73- Yönetim kurulu düzenlenecek
ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak bunu notere
onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.
Bu
imza örnekleri Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile birliğin bağlı bulunduğu merkez
birliğine ve kredi müesseselerine de gönderilir.
ORTAK KOOPERATİFLERİN DENETİMİ:
Madde 74- Birlik, ortağı olan kooperatifleri, denetim konusunda ehil
kişilerden teşkil edilen denetim organınca yılda en az bir defa denetler.
Ayrıca merkez birliğine ortak oluncaya kadar
ortak kooperatiflere gerekli eğitim hizmetini de götürür.
ALTINCI
BÖLÜM
MERKEZ
BİRLİĞİ İLE İLİŞKİLER
MERKEZ BİRLİĞİNE GİRİŞ,
BAŞVURMA ŞEKLİ VE İTİRAZ:
Madde 75- Genel kurul kararı ile birlik,
birliğin gelişmesi, menfaatlerinin korunması, eğitim ve denetim konusunda
hizmet verilmesi ve kooperatifçilik konularında tavsiyeler alınması gibi
hizmetlerin yerine getirilmesi için kurulmuş veya kurulacak aynı çalışma
konularına sahip merkez birliğine girebilir.
Madde 76- Birlik, merkez birliği
kurar veya kurulmuş merkez birliğine girmeye karar verirse taahhüt edilecek
sermayesinin miktarı ve ödeme şekli genel kurulca belirlenir. Birlik, birden
fazla aynı çalışma konularına sahip merkez birliği kuramaz veya birden fazla
merkez birliğine ortak olamaz.
Çalışma konuları ile ilgili olarak merkez
birliğinin yapacağı tesislere taahhüdü dışında genel kurulca belirlenecek
miktar üzerinden iştirakte bulunabilir.
Madde 77- Birlik, merkez
birliğine girmek için, merkez birliğinin ana- sözleşme hükümlerini bütün hak ve
ödevleri ile kabul ettiğini gösteren bir dilekçe ile merkez birliği yönetim
kurulu başkanlığına başvurur. Merkez birliği yönetim kurulunun giriş isteğini
kabul etmesi ile birlik merkez birliğine girmiş olur. Giriş isteği 15 gün
içinde cevaplandırılmadığı veya ret cevabı verildiği takdirde merkez birliği
denetçilerine başvurulur. Merkez birliği denetçileri isteği 15 gün içinde
cevaplandırmaz veya ret cevabı verirse birlik merkez birliğinin üyesi bulunduğu
Türkiye Milli Kooperatifler birliğine de başvurabilir. Buna rağmen ortaklığa
kabul edilmez ise Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na başvurur.
Madde 78- Birlik, merkez
birliğine girmekle ortaklarına bu anasözleşmedeki yükümlülüklerden fazlasını
yükleyemez.
Madde 79- Merkez Birliği genel
kurullarında birliği temsil etmek üzere birlik genel kurulunca ortak kooperatif
temsilcileri arasından en fazla beş olmak üzere merkez birliği anasözleşmesinde
belirtilen sayıda temsilci seçilir. Temsilcilerin görev süresi en az bir en
fazla 4 yıldır. Genel Kurulca böyle bir süre tespiti yapılmaması halinde bir
yıldır. Seçilen temsilcilerin her birinin merkez birliği genel kurulunda
birliği temsilen bir oy kullanma hakkı vardır. Seçilen temsilciler kadar yedek
üye de seçilir. Temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak merkez birliği
genel kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy
kullanma izin belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi
verilir.
DENETİM VE EĞİTİM :
Madde 80- Birlik, bağlı bulunduğu üst
birlikler tarafından eğitilebilir ve denetlenebilir.
Birlik, üst birliklerince yapılacak
denetim ve eğitim hizmetlerine ait giderlere iştirak eder.
YEDİNCİ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
DAĞILMASI
DAĞILMA SEBEPLERİ:
Madde 81- Birlik aşağıda
belirtilen sebeplerden dolayı dağılır.
a) Anasözleşmede belirtilen süre
genel kurul kararı ile uzatılmadığı takdirde (bunun için genel kurulda fiilen
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu gereklidir.)
b) Genel kurul kararı ile,
c) İflasın açılması ile,
d) Diğer bir birlikte birleşmesi
veya devralınması suretiyle (Bunun için genel kurulda fiilen kullanılan oyların
2/3 çoğunluğu gereklidir),
e) Ortak adedinin kurucu ortak
adedinden aşağıya düşmesi birlik organlarının kurulamaması, birliğin çalışma
konusu dışında veya amme kanunlarına karşı çalışma göstermesi, kanuni tanımı
dışına çıkması ve kâr peşinde koşan ticari bir şirket hüviyetine girmesi gibi
hallerde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının, mahkemeden alacağı kararla,
f) 3 yıl olağan genel kurulunu
yapmaması halinde,
g) Amacına ulaşma imkânının bulunmadığının
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
tespiti halinde mahkemeden alacağı kararla,
Madde 82- Mahkemece veya genel
kurulca tasfiye memurları seçilmediği takdirde tasfiye işlerini yönetim kurulu
yapar. Yönetim kurulu tasfiye memurlarını ticaret siciline tescil ve ilan
ettirir.
Tasfiye
kurulu üyelerine atamayı yapan merci tarafından tespit edilecek miktarda ücret
ödenir.
TİCARET SİCİLİNE BİLDİRME:
Madde 83-İflasın dışında birliğin
dağılması, yönetim kurulu veya denetçilerce ticaret siciline tescil ve en çok
birer hafta ara ile üç defa ilan ettirilir. İlana birlik alacaklılarının
belgeleri ile beraber bir yıl içinde başvurmaları gereği yazılır. Bu sürenin
başlangıcı üçüncü ilan tarihidir.
TASFİYE MAMELEKİNİN
PAYLAŞTIRILMASI:
Madde 84- Tasfiye haline giren birliğin bütün
borçları ödendikten ve ortak pay bedelleri geri verildikten sonra kalan mallar
ortaklar arasında bölüştürülür. Paylaştırma, dağılma anında kayıtlı ortaklar
arasında eşit yapılır.
TASFİYE HALİ:
Madde 85- Birliğin diğer birlik ile birleşmesi
hali hariç olmak üzere dağılan birlik tasfiye haline girer.
Tasfiye haline giren birlik ortaklarla olan
ilişkilerinde dahi tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini korur ve unvanını
(tasfiye halinde) ibaresini eklemek suretiyle kullanmakta devam eder.
Madde 86- Genel kurul kararı ile
atanmış olan tasfiye memurları yahut bu görevi yapan yönetim kurulu üyeleri,
genel kurul tarafından her zaman azil ve yerlerine yenileri atanabilir.
Ortakların birinin isteği ile de mahkemece
haklı sebepler dolayısıyla işlem durdurulur, yürütmeye memur kimseleri azil ve
yerlerine yenileri atanabilir. Bunlar kendilerini tescil ve ilan ettirirler.
AKTİFLERİ SATMA YETKİSİ:
Madde 87-
Genel kurul aksine karar vermedikçe, tasfiye memurları birliğin aktiflerini
pazarlık suretiyle de satabilirler. Aktiflerin toptan satılabilmesi için genel
kurulun kararı gereklidir. Bu karar genel kurulun 2/3 çoğunluğu ile alınır.
TASFİYE İŞLERİ
İLK ENVANTER VE BİLANÇO:
Madde 88- Tasfiye memurları
görevlerine başlar başlamaz birliğin tasfiyesinin başlangıcındaki hal ve
durumunu inceleyerek buna göre envanter defterleri ile bilançosunu düzenler ve
genel kurulun onayına sunarlar. Tasfiye halinde genel kurul toplantılarında
nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile verilir.
Tasfiye memurları, birlik yönetim kurulu ve
denetçileri davet eder, birliğin mali durumunu gösteren bir envanter ile bir
bilançoyu birlikte düzenler. Bu düzenleme işinde sözü edilen organ üyelerinden
çalışmaya katılmayanlar beklemek zorunda değildirler.
Tasfiye memurları, gerek görürse birlik
mallarına değer biçmek için eksperlere başvurabilirler. Düzenlenen envanter ile
bilanço tasfiye memurlarının huzurunda birlik yönetim kurulu tarafından
imzalanır. Envanter bilançonun imzalanmasından sonra tasfiye memurları dağılma
halinde bulunan birliğin envanteri yazılı bütün malları ile evrak ve defterlerine
el koyarlar.
ALACAKLILARI DAVET VE KORUMA:
Madde 89- Alacaklı oldukları
birlik defterleri ve diğer belgelerden anlaşılan ve ikametgahları bilinen
şahıslar taahhütlü mektupla, diğer alacaklılar ticaret sicil gazetesinde ilan
suretiyle birliğin dağılmasından haberdar edilerek alacaklarını beyana
çağrılırlar.
Alacaklı oldukları belli olanlar beyanda
bulunamazlarsa alacaklarının tutarı notere verilir. Birliğin henüz vadesi
dolmayan borçları ile münazaalı bulunan borçların karşılığı olan para notere
verilir.
DEFTERLERİN SAKLANMASI:
Madde 90- Tasfiyenin sonunda
evrak ve defterler 10 yıl saklanmak üzere notere verilir.
BİRLİK ÜNVANININ TİCARET
SİCİLİNDEN ÇIKARILMASI:
Madde 91- Tasfiyenin sona ermesi
üzerine birliğe ait unvanın ticaret sicilinden çıkarılması tasfiye memurları
tarafından sicil memurluğundan talep olunur. Bu talep üzerine sicilden
çıkarılma durumu tescil ve ilân edilir.
TASFİYE KURULUNUN SORUMLULUĞU:
Madde 92- Tasfiye kurulu
üyeleri, tasfiye işlerinin bir an önce bitirilmesinden sorumludur.
Tasfiye kurulu üyelerinin
anasözleşmenin 52. maddesinin a ve c fıkrasındaki niteliklere haiz olması
şarttır. Bunlar hakkında 1163 Sayılı Kanunun 62 nci madde hükmü uygulanır.
BİRLEŞME SURETİYLE DAĞILMA:
Madde 93- Birlik, bütün pasif ve aktifleri ile diğer
bir birlik tarafından devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde ticaret
sicilinden çıkarma işlemi 1163 Sayılı Kooperatifler kanunun 84. maddesi
uyarınca yapılır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
MALİ
HÜKÜMLER
USUL:
Madde 94- Birlik muhasebe usulünü
bilanço esasına göre kurar ve kanunen tutulması gerekli defterleri tutar ve
çalışmalarını iş prensipleri esaslarına uygun olarak düzenler. Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca örnek muhasebe
ve bilanço kabul edildiği takdirde bunun uygulanması sağlanır.
HESAP YILI:
Madde 95- Hesap yılı ocak ayının
birinci günü başlar. Aralık ayının son gününde biter.
DEFTER TUTMA MÜKELLEFİYETİ:
Madde 96- Birlik, birliğin ekonomik ve mali
durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her iş yılı içinde elde edilen
neticeleri belirlemek amacıyla birliğin nitelik ve öneminin gerektirdiği bütün
defterleri (yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, kasa defteri,
ortaklık defteri ve karar defteri gibi) tutmaya mecburdur.
TASDİK ETTİRME VE BEYANNAME VERME
MÜKELLEFİYETİ:
Madde 97- 96. maddede belirtilen
defterler yönetim kurulunca kullanılmaya başlanılmadan önce birliğin bulunduğu
yerin noterine tasdik ettirilir.
Birlik
tutmaya mecbur olduğu diğer defterlerle, tutmak istediği defterleri lehine
delil olarak kullanabilmek için, her birinin cins ve durumları ile sahife
sayılarını gösteren iki nüsha beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan
önce ticaret sicil memuruna vermeğe mecburdur. Memur, bunlardan birini tasdik
ederek birliğe geri verir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
TARIM
VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ
DİĞER GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 98- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı’nın diğer görev ve
yetkileri şunlardır;
a) Birliğin kuruluş ve
organizasyonlarına yardımcı olmak,
b) Gerektiğinde teknik ve mali
yardımda bulunmak,
c) Muhasebe sisteminin
uygulanmasına yardımcı olmak,
d) Birliğin denetimini yapmak,
e) Birlik, yönetim ve denetim
kurulu üyeleri ile memurları hakkında görevlerine ilişkin olarak işledikleri
suçlardan dolayı açılan kamu davalarına müdahale talebinde bulunabilmek.
ONUNCU
BÖLÜM
ÇEŞİTLİ
HÜKÜMLER
TİCARET KANUNU HÜKÜMLERİNE ATIF:
Madde 99- Bu anasözleşmede aksine
açıklama olmayan hususlarda 3476 ve 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu ile bu
kanunun 98 inci maddesine atfen 6762 Sayılı Türk Ticaret kanunu genel hükümleri
ile anonim şirket hükümleri uygulanır.
UYUŞMAZLIK
Madde 100- Ortaklarla birlik
arasında ve ortakların kendi aralarında doğacak uyuşmazlıklar öncelikle birlik
genel kuruluna aksettirilir. Genel kurulca halline imkân bulunamayan
uyuşmazlıklar Kooperatifler Kanunu’nun 95 inci maddesine göre halledilir. Hakem
yolu ile de giderilemeyen uyuşmazlıklar için kazaî mercilere başvurulur. Üçüncü
şahıslarla birlik arasında çıkacak uyuşmazlıklar ise kazaî mercilerce
çözümlendirilir.
BELİRLENEN BÖLGELERDE BİRLİK
BULUNMAMA HALİ:
Madde 101- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilen
bir bölgede birlik kurmak üzere aynı çalışma konularına sahip yeterli sayıda
kooperatifin bulunmaması halinde bu gibi kooperatifler, Bakanlıkça belirlenen
en yakın bölgedeki aynı konuda faaliyet gösteren birliğe ortak olabilir. Ancak,
söz konusu bölgede aynı türde birliğin kurulması halinde bu gibi kooperatifler
ortak olduğu diğer bölgedeki birlikten ayrılarak kendi bölgesindeki birliğe
ortak olmak zorundadır.
BİRDEN FAZLA BİRLİĞE ORTAK OLMA
HALİ:
Madde 102- Birden fazla konuda
faaliyet gösteren tarımsal kalkınma kooperatifleri bu faaliyetleriyle ilgili
olarak o bölgede kurulmuş birden fazla değişik çalışma konularındaki birliklere
ortak olabilir veya bu nitelikteki birlikleri kurabilir.
EVVELCE KURULMUŞ BİRLİKLERE
ATIF:
Madde 103- İş bu örnek anasözleşmenin
onay tarihinden önce kurulmuş bulunan birlikler, merkez birliği kurmak
istedikleri takdirde; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca 3476 Sayılı Kanunla değişik 1163
Sayılı Kanunun 72 nci maddesi doğrultusunda belirlenecek bölgelerde aynı
çalışma konularına sahip kooperatiflerin ortağı olabileceği ihtisas
birliklerinin kurulması benimsendiğinden, evvelce kurulmuş birlikler
bünyesindeki aynı çalışma konularına haiz kooperatiflerin yukarıdaki görüş
içerisinde yeni birlikler kurması halinde, kurulacak bu gibi birliklerin ancak
kendi aralarında merkez birliği kurabilmeleri mümkün olabilecektir.
YÜRÜRLÜK:
Madde 104- Bu anasözleşmeden
evvel Tarımsal konularda çeşitli isimler altında kurulan birliklerle ilgili
anasözleşmeler yürürlükten kaldırılmış olup, bu birlikler hazırlanmış
bulunan Sınırlı Sorumlu Tarım
Kooperatifleri Birliği örnek Anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 105- Tarımsal konularda
faaliyet gösterip de birlik kurmak isteyen kooperatifler,bu örnek “Sınırlı
Sorumlu Tarım Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 106- “Sınırlı Sorumlu Tarım
Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesi Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı’nın 29/05/2012 tarih 53 sayılı
onayı ile yürürlüğe konulmuştur.
BİRLİĞİN KURUCU ORTAKLARI:
Kurucu kooperatiflerin adı, merkezi,
temsile yetkili kişilerin adı soyadı ve imzası, taahhüt edilen ve ödenen
sermaye ile yüklenilen ortaklık payı aşağıdadır. Peşin ödenen paraların
tutarı...................................... TL.
S.No
|
Ortak
Kooperatifin
Adı
|
Merkezi
|
Temsile
Yetkilinin
Adı
ve Soyadı
|
Alınan
Ortaklık
Payı
|
Sermaye
|
|
|
Taahhüt
|
Ödenen
|
İmza
|
|||||
1-
|
|
|
|
|
|
|
|
2-
|
|
|
|
|
|
|
|
3-
|
|
|
|
|
|
|
|
4-
|
|
|
|
|
|
|
|
5-
|
|
|
|
|
|
|
|
6-
|
|
|
|
|
|
|
|
7-
|
|
|
|
|
|
|
|
8-
|
|
|
|
|
|
|
|
9-
|
|
|
|
|
|
|
|
10-
|
|
|
|
|
|
|
|
11-
|
|
|
|
|
|
|
|
12-
|
|
|
|
|
|
|
|
13-
|
|
|
|
|
|
|
|
14-
|
|
|
|
|
|
|
|
15-
|
|
|
|
|
|
|
|
GEÇİCİ YÖNETİM KURULU:
Kooperatif birliğinin kuruluş işleminin tescil ve
ilanı ile kuruluş genel kurul toplantısına kadar görev yapmak üzere kooperatif
temsilcileri arasından seçilen yönetim kuruludur.
1- Geçici Başkan :
2- Geçici Başkan Yardımcısı :
3- Geçici Muhasip Üye :
4-Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :
5-Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :