SINIRLI
SORUMLU..................................................BÖLGESİ
SULAMA KOOPERATİFLERİ
BİRLİĞİ ANA SÖZLEŞMESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
KURULUŞ VE AMAÇ
KURULUŞ,
BİRLİĞİN ADI, SÜRE:
Madde
1 - Bu anasözleşme hükümlerini kabul ederek ortaklığa
giren ve girecek olan aynı çalışma konularına sahip kooperatifler arasında
değişir ortaklı, değişir sermayeli Sınırlı Sorumlu ..........................
Bölgesi Sulama Kooperatifleri Birliği kurulmuştur.
a) Birliğin merkezi :
....................................................................dir.
b) Çalışma bölgesi :
.....................................................................dir.
c) Birliğin süresi 30 yıldır. Bu süre
genel kurul kararı ile uzatılabilir.
AMAÇ:
Madde
2 - Birliğin amacı, ortak kooperatiflerin Sulama,
arazi ıslahı ve toprak muhafazası konularındaki müşterek menfaatlerini korumak,
bu hususta iktisadi faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek ve
denetlemek, dış memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek, kooperatifçiliği
geliştirmek İhtiyaç duyulan hususlarda eğitimlerine yardımcı olmaktır.
ÇALIŞMA
KONULARI:
Madde
3 - Birlik aşağıdaki konularda faaliyet
gösterir;
a) Birlik, ortak kooperatiflerin amacına
uygun yapılacak tesislerin programlanması, planlanması, projelendirilmesi,
inşası, işletilmesi, bakım ve onarım gibi konularda rehberlik ve teknik yardım
yapmak, bu maksatla ilgili kamu ve özel kuruluşlarla işbirliği sağlamak.
b) Sulama kooperatifleri sahasında
toprak muhafaza ve zirai sulama tekniğinin zaruri kıldığı hallerde, ilgili
kuruluşların teknik yardımdan yararlanarak ilgili mevzuata göre arazi tevhidi
(Toplulaştırma) çalışmaları konusunda yardımcı olmak,
c) Ortak kooperatiflerin ve birliğin
amacı ile ilgili her çeşit makine, vasıta, alet, ekipman, yedek parça ve
elektrik enerjisi, akaryakıt gibi ihtiyaç maddelerini daha elverişli şartlarla
temin etmek,
d) Kuruluş amaç ve çalışma konuları ile
ilgili gerekli tesisleri kurmak veya teşekküllere ortak olmak, taşınır ve
taşınmaz mallar edinmek,
e) Kooperatif ortakları ile yönetici ve
memurların yetiştirilmesi ve eğitimine yardımcı olmak, bu maksatla kurs,
seminer ve konferanslar tertip etmek, yayınlarda bulunmak üzere ilgili
kuruluşlarla işbirliği sağlamak,
f)
Ortak Kooperatiflerin hesap ve işlemlerini düzenli şekilde yürütülebilmesi için
gerekli tedbirleri almak,
g) Ortak kooperatifleri denetlemek
h) Gerektiği hallerde ilgili banka ve
teşekküllerden kredi almak, kefalet etmek ve bununla ilgili ipotek vermek,
ı) Çalışma konularıyla ilgili şirket
kurmak ve kurulmuş olan şirketlere
iştirak etmek,
i) Amaç ve çalışma konularında
gazete, dergi, kitap çıkarmak ve her türlü yayın faaliyetlerinde bulunmak ve
gerektiğinde seminer, sempozyum, panel, konferans gibi toplantılar düzenlemek.
j) Birliğe bağlı kooperatif
ortaklarının sosyal güvenceye kavuşması için gerekli çalışmaları yapmak, Her
türlü sigorta hizmetlerinin sağlanmasında aracılık etmek.
k) Kırsal turizm faaliyetinde
bulunmak,
l) Ortakların sosyal, kültürel, ulaşım ve
benzeri konularındaki ihtiyaçlarına yönelik faaliyette bulunmak, (Birliğe ortak
kooperatiflerin ortaklarının birinci derece yakınları olan anne, baba, eş ve
çocukları bu hizmetten yararlanır.)
m)
Çevre korumaya yönelik faaliyetlerde bulunmak,
İKİNCİ
BÖLÜM
ORTAKLIK İŞLERİ
ORTAK
SAYISI :
Madde
4 - Birliğin ortak sayısı sınırsızdır.
Ancak, kuruluşta en az 7 kooperatifin bir araya gelmesi şarttır.
ORTAKLIK
ŞARTLARI:
Madde
5- Aşağıdaki nitelikleri haiz sulama kooperatifleri
ve tüzel kişileri birliğe ortak olabilirler.
a) Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilen bölge içinde
bulunmak,
b) Başka bölgelerdeki aynı konularda
faaliyet gösteren ve bu ana sözleşme ile kurulan kooperatifler birliğine ortak
olmamak,
c) Anasözleşmenin 3. maddesindeki
konularda fiilen faaliyette bulunmak.
ORTAKLIĞA
KABUL:
Madde
6 - Bir sulama kooperatifinin, birliğe ortak
alınabilmesi için;
a) Kooperatifin anasözleşmesinde birliğe
girilmesine ait hükmün bulunması ve genel
kuruldan birliğe giriş kararının alınmış olması,
b) Birlik anasözleşmesinde yazılı
ortaklık hak ve ödevlerini kuruluşta anasözleşmeyi imzalayarak, sonradan
girişte ise noterden tasdikli bir ortaklık taahhütnamesini vermek suretiyle kabul
etmiş olması,
c) Kooperatifin mal varlığını gösterir
bir bilanço vermiş olması gereklidir.
Yönetim kurulu, ortaklığa giriş için
başvuran kooperatiflerin ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırıp,
en çok bir ay içinde müracaatçılara neticeyi bildirmek zorundadır.
Ortaklığa kabul birlik yönetim kurulunun
kararı ve taahhüt edilen ortaklık payının en az 1/4’ünün peşin ödenmesi ile
tamamlanır.
Ortaklığa kabulde yönetim kurulunun ret
cevabı vermesi halinde, birlik denetçileri aracılığı ile birlik genel kuruluna
başvurulabilir.
Genel kurulun vereceği karara göre işlem
yapılır.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMA:
Madde
7 - Ortak kooperatifler:
Hesap senesi sonundan en az 6 ay önce
birliğe yazılı olarak müracaat etmek şartıyla, genel kurullarından alacakları
karara istinaden kendi istekleri ile ortaklıktan çıkabilirler. Ortaklıktan çıkma
birlik yönetim kurulu kararı ile olur.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMANIN SINIRLANDIRILMASI:
Madde
8 - Ortak kooperatifler birliğe
girişlerinden itibaren üç yıl içinde birlikten çıkmak istemeleri halinde,
birliğin mevcudiyetini tehlikeye düşürecekleri gerekçesiyle birlik, çıkan
kooperatiflerden uygun bir tazminat talebinde bulunabilir.
ORTAKLIKTAN
ÇIKARILMA:
Madde
9 - Aşağıdaki hallerde ortak kooperatifler,
birlikten çıkarılabilir.
a) Kanun ve anasözleşmede yer alan
yükümlülüklerini yerine getirmemek,
b) Birlik aleyhinde faaliyet göstermek,
c) Birliğin kefaletiyle temin edilmiş
kredi ve yardımları birlik talimatı dışında kullanmış olmak,
d) 5. madde de belirtilen ortaklık
şartlarını yitirmiş olmak.”
Madd
10- Ortaklar anasözleşmede gösterilmeyen sebeplerle ortaklar ortaklıktan
çıkarılamazlar.
Ortaklıktan çıkarılma yönetim
kurulunun kararıyla olur. Çıkarılma kararı gerekçeli olarak
tutanağa geçirileceği gibi, ortaklar defterine de yazılır. Kararın onaylı
örneği, çıkarılan ortağa tebliğ edilmek üzere, on gün içinde notere tevdi
edilir. Bu ortak tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde itiraz davası
açabilir. Ortak, üç aylık süre içinde genel kurula da itiraz edebilir. Bu
itiraz, ilk toplanacak genel kurula sunulmak üzere, yönetim kuruluna noter
aracılığı ile tebliğ ettirilecek bir yazı ile yapılır. Genel kurula itiraz
edildiği takdirde, yönetim kurulunun çıkarma kararı aleyhine itiraz davası
açılamaz. İtiraz üzerine genel kurulca verilecek karara karşı itiraz davası
hakkı saklıdır.
Üç aylık süre içinde, genel kurula
veya mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmeyen çıkarılma kararları
kesinleşir.
Haklarındaki çıkarma kararı
kesinleşmeyen ortakların ortaklık hak ve yükümlülükleri, çıkarılma kararı
kesinleşinceye kadar devam eder.
ORTAKLIĞIN
DÜŞMESİ:
Madde
11 - Birlik yönetim kurulu münasip süre ile
yapacağı iki ilânla sermaye yükümlülüklerinden borçlu veya sair ödemelerle
yükümlü bulunan ortak kooperatiflerden bu yükümlerini yerine getirmesini ister.
İlk isteğe uymayan ve ikinci istemeden sonra da bir ay içinde yükümlülüklerini
yerine getirmeyenlerin ortaklığı genel kurul kararına gerek kalmadan kendiliğinden düşer. Ortaklığın
düşmesi anasözleşme veya diğer sebeplerle doğmuş borçların yok olmasını
gerektirmez.
ÇIKAN
VEYA ÇIKARILAN ORTAKLARLA HESAPLAŞMA:
Madde
12 - Bu anasözleşme gereğince birlikten
çıkan veya çıkarılan kooperatifler, ayrıldıkları senenin bilânço ve netice
hesaplarının birlik genel kurulunca kabulünden bir ay sonra hesaplaşmayı
isteyebilir. Hesaplaşmadan sonra bunların, birliğin yedek akçeleri ve malları
üzerinde bir hakları kalmaz. Birlikten hangi sebeplerle olursa olsun
çıkarılanların ortaklık zamanlarına ait zararlarından dolayı sorumlulukları
ayrılmanın tahakkuk ettiği bilânço yılının bitiminden başlayarak iki yıl devam
eder.
BİRLİĞE
TEKRAR GİRME:
Madde
13 - Ortaklıktan çıkmış veya çıkarılmış olan
kooperatif, çıkma sebebi ortadan kalktıktan sonra tekrar birliğe girebilir.
Ortaklıktan çıkmış olan kooperatiflerin, tekrar birliğe girmeleri için genel
kurullarından birliğe girme kararı almaları gerekir. (Çıkarılan ortaklar için
bu şart aranmaz). Ortaklığa kabul birlik yönetim kurulu kararı ile olur. Bu husustaki yönetim kurulu kararlarına karşı
birlik genel kuruluna itiraz hakkı vardır.
ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
ORTAKLIK HAK VE
ÖDEVLERİ
ORTAKLIK
PAYLARI:
Madde
14 - Bir ortaklık payının değeri 100 Türk
lirasıdır. Birliğe giren her ortak kooperatifin en az 50 ortaklık payı alması
şarttır.
PAYLARIN
ÖDENME ŞEKLİ:
Madde
15 - Ortakların yüklendikleri nakdi
payların 1/4’ü peşin ödenir. Bakiye pay borcunun ödenme şekli ile müddetini
genel kurul tayin eder. Ancak, bu müddet taahhüt tarihinden itibaren on yılı geçemez.
ORTAKLIK
SENEDİ:
Madde
16 - Her ortağın ortaklık haklarının, ada
yazılı ortaklık senedi ile temsil olunması şarttır. Bu senede birliğin ve
kooperatifin unvanı, merkezi birliğe girdiği tarih yazılır. Bu senet ortak
kooperatif ile birliği temsile yetkili olan kimseler tarafından imzalanır.
Ortak kooperatifin yatırdığı ve çektiği paralar tarih sırasıyla kaydedilir. Bu
paralar ortak kooperatifin ödediği paralara ait ise birlik yetkililerince
imzalanır.
SERMAYE:
Madde
17 - Birliğin sermayesi değişir olup, ortak
kooperatiflerin taahhüt ettikleri paylar toplamından ibarettir. Birlik
sermayesinin en az haddi ........................ Türk Lirasıdır. Sermayenin 1/4’ünün kuruluşta
tamamen ödenmesi şarttır.
Aynı
nevinden sermaye konulması halinde 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 20. 21.
ve 22 nci maddeleri uygulanır.
BORÇ
PARA ALMA:
Madde
18 - Birlik, amaçlarını gerçekleştirmek için
ilgili kuruluşlardan, bağlı olduğu merkez birliğinden ve ortak
kooperatiflerinden borç para alabilir. Resmi ve özel teşekküllerden bağış ve
yardım kabul edebilir.
BİLGİ
EDİNMEK HAKKI:
Madde
19 - Yönetim kurulunun, gelir-gider farklarının
dağıtım şekli hakkındaki tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile
bilanço ve denetçilerin 63. madde hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri
rapor genel kurulun yıllık toplantısından en az 15 gün öncesinden başlayarak
bir yıl süre ile birlik merkezinde ortakların incelenmesine hazır tutulur.
Talep eden ortaklara bilanço ve gelir-gider farkı hesaplarının birer suretinin
verilmesi gerekir. Ortakların bilgi edinmek hakkı birlik organlarından birinin
kararı ile yok edilemez veya sınırlandırılamaz.
SORUMLULUK:
Madde
20-
Birlik, borçlarından dolayı alacaklılarına karşı, mal varlığı ve
ortaklarının sermaye yüklenmesinin on katına kadar sorumludur. Birliğe ortak
kooperatiflerin birliğe karşı sorumluluğu yüklendikleri sermaye miktarının on
katı ve ek ödemeler ile sınırlıdır.
EK
ÖDEME YÜKÜMLERİ:
Madde
21- Genel Kurulca bilanço açıklarını
kapatmada kullanılmak üzere ortak kooperatiflerden ek ödemeler istenebilir. Bu
miktar bilanço açığının ortak kooperatif sayısına bölünmesiyle bulunur.
İFLAS
HALİNDE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde
22- Birliğin iflası halinde, iflas idaresi
ortak kooperatiflerin her birinden payına düşen borcun ödenmesini ister. Tahsil
edilemeyen meblağlar diğer ortaklar arasında bölüşülür. Aktif bakiyesi pay
cetvellerinin kesin olarak tespiti üzerine geri verilir. Ortak kooperatiflerin birbirine
rücu hakları saklıdır. Ortak kooperatiflerin geçici olarak tespit olunan
borçlarıyla pay cetveli aleyhine İcra ve İflas kanunu hükümlerine göre itiraz
hakları vardır.
BİRLİĞE
YENİ GİREN ORTAKLARIN SORUMLULUĞU:
Madde
23- Birliğin mali durumunu bilerek birliğe
yeni ortak olan kooperatif, girişinden önce doğmuş olan birlik borçlarından
diğer ortaklar gibi sorumlu olur. Buna aykırı mukavele hükümleri ile ortaklar
arasındaki anlaşmalar üçüncü şahıslar için hüküm ifade etmez.
SIR
SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde
24 - - Birliğin ticari defterleri ve
haberleşme ile ilgili hususların tetkiki, genel kurulun açık bir müsaadesi veya
yönetim kurulunun kararı ile mümkündür. İncelenmesine müsaade edilen defter ve
vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç olmak üzere hiçbir ortak iş sırlarını
öğrenmeye yetkili değildir. Her ortak ne surette olursa olsun öğrenmiş olduğu
birliğe ait iş sırlarını, sonradan ortaklık hakkını kaybetmiş olsa dahi daima
gizli tutmak zorundadır. Bu mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek zararlardan
birliğe karşı sorumludur.
BİRLİĞİN
DAĞILMASINDAN SONRA SORUMLULUK :
Madde
25- Birliğin dağılması halinde, dağılmanın
ticaret siciline tescilinden başlayarak bir yıl içinde birliğin iflasının
açılmasına karar verildiği takdirde ortaklar ek ödemelerle birlikte
sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
BİRLİĞİN
HESAPLARI
GELİR-GİDER
FARKLARININ DAĞITILMASI :
Madde
26- Birliğin müspet gelir-gider farkı,
ortak kooperatiflerin yaptığı %5 yardımlarla gayri safi hasıladan her nevi
masraflar, vergi, faiz ve amortisman karşılıkları çıktıktan sonra kalan
kısımdır. Bu kısım aşağıdaki nispetler üzerinden bölünür.
a) % 10 Yedek akçe,
b) %5 Fevkalade yedek akçe,
c) %5 Kefalet fonu,
d) %10 Yatırım ve geliştirme fonu,
e)
% 10 Sosyal hizmetler fonu,
f) % 2 Merkez Birliğine yardım fonu,
g) % 58 Risturn (Ortak kooperatiflere
birlikle yaptıkları muamele oranında dağıtılmak üzere) ayrılır.
Müspet gelir-gider farkından, yönetim kurulu başkan ve üyelerine pay
ayrılmayacağı gibi, ortaklara sermaye üzerinden kazanç da verilemez. Ayrılan yedek
akçeler, birliğin çalışma anında veya dağılmasında ortaklara dağıtılamaz.
Birlik münhasıran ortaklarıyla iş yapar.
Bir yıllık çalışma sonucu gelir-gider farkı menfi olduğu takdirde, açık
yedek akçelerden ve bunların yeterli olmaması halinde ek ödemelerle veya ortak
sermaye payları ile karşılanır. Menfi sonuçlar ortadan kaldırılmadıkça gelir-
gider farkı dağıtımı yapılamaz.
YATIRIM
ve GELİŞTİRME FONU :
Madde
27- Yatırım ve geliştirme fonu; sulama
konularında yapılacak yatırımlarda kullanılır. Bu fona ortak kooperatiflerde
iştirak edebilirler.
Ortak olunan merkez birliği, birliğin sulama
konularında yatırım yapıyorsa, genel kurul kararı ile bu fon kısmen veya
tamamen merkez birliğine de devredilebilir.
MERKEZ
BİRLİĞİNE YARDIM FONU:
Madde
28- Bu fona ayrılan miktar merkez birliğine
gönderilir. Merkez birliğine ortak olunmadığı takdirde bu meblağ yatırım ve
geliştirme fonuna eklenir.
SOSYAL
HİZMETLER FONU:
Madde
29- Sosyal hizmetler fonu, 26. maddede
belirtilen oranda müspet gelir-gider farkından ayrılacak orandan meydana gelir.
Madde
30- Sosyal Hizmetler fonu, ortakların
sosyal ve kültürel ihtiyaçları ile birlik memur ve işçileri için ölüm sigorta
veya yardımlaşma maksadıyla kullanılır.
KEFALET
FONU :
Madde
31- Kefalet fonu birlik kanalıyla
ortaklarına temin edilecek aynı ve nakdi kredilerin rizikolarını karşılamak
maksadıyla tesis edilir.
Kefalet fonu aşağıdaki kaynaklardan
meydana gelir:
a) Kamu, gerçek ve tüzel kişilerin
yapmış olduğu yardım ve teberrular,
b) Birliğin müspet gelir-gider farkından
ayıracağı %5 kefalet fonu payı,
c) Yurtiçi ve yurtdışı kooperatif ve üst
birlikleri ile diğer kurumlarca yapılacak yardım ve bağışlar.
Birliğin ortak kooperatifler için
vereceği kefalet miktarı, ortak kooperatiflerin birliğe ödemiş olduğu ayni ve
nakdi sermaye toplamının 20 katını geçemez. Bu miktar ortak kooperatiflerin
genel durumlarına uygun olarak birlik genel kurulunca kararlaştırılır ve bir
program dâhilinde yönetim kurulunca uygulanır.
Birliğin vermiş olduğu kefaletlerden
dolayı bir zarar doğmuş ise bu zararın ilgili kooperatifin kaynaklarından
karşılanmasına çalışılır. Buna rağmen açık kapatılamaz ise sonradan
kooperatiften tahsil edilmek şartı ile kefalet fonu vasıtasıyla kapatma yoluna
gidilir.
YEDEK
AKÇELERİN KULLANILMASI :
Madde
32- Yedek akçeler ortaklara dağıtılmayıp,
bilanço neticesinde ortaya çıkacak menfi fiyat farkının kapatılmasında
kullanılır.
YEDEK
AKÇELERİN DAĞITILMA DURUMU :
Madde
33- Birliğin dağılmasına karar verildiği
takdirde yedek akçelerin, birliğin zararlarının karşılanmasında kullanılan
miktardan artan kısmı birliğin bağlı olduğu merkez birliğine devredilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
BİRLİĞİN
ORGANLARI
ORGANLAR:
Madde
34- Birliğin organları şunlardır:
a) Genel kurul,
b) Yönetim kurulu,
c) Denetçiler.
GENEL KURUL:
Madde 35-. Genel Kurul, ortak
kooperatiflerin temsilcilerinden teşekkül eden en yetkili karar organıdır.
Genel kurul tarihinden en az üç ay evvel birliğe giren kooperatifler genel
kurula temsilci gönderebilirler. Ortak kooperatif genel kurullarında, birlik
genel kurullarına katılmak üzere en fazla 4 yıllığına olmak üzere aşağıda
belirtilen sayılarda temsilci seçilir. Seçilen temsilci sayısı kadar da yedek
temsilci seçilir.
Birlik
genel kuruluna;
a) Ortak
sayısı 50 (50 dahil) ve daha az olan kooperatifler 2 temsilci,
b) Ortak
sayısı 50 – 100 (Yüz dahil) arasında olan kooperatifler 3 temsilci,
c) Ortak
sayısı 100 -200 (iki yüz dahil) arasında olan kooperatifler 4 temsilci,
d) Ortak
sayısı 200 den fazla olan kooperatifler 5 temsilci ile katılırlar.
Birlik genel kurulunda her temsilcinin bir oy hakkı
vardır. Asil temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak birlik genel
kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy kullanma izin
belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi verilir.
GENEL
KURULUN DEVREDİLEMEYEN YETKİLERİ:
Madde
36- Genel kurul yetkilerinden aşağıda
gösterilenleri devir ve terk edemez.
a) Anasözleşmeyi değiştirmek,
b) Yönetim kurulu üyeleri, denetçiler ve
gerektiğinde tasfiye kurulunu seçmek,
c) İşletme hesabıyla bilânço ve
gerektiğinde gelir-gider farkının bölüşülmesi hakkında karar almak,
d) Yönetim kurulu ile denetçiler ve
gerektiğinde tasfiye memurlarını ibra veya azletmek,
e) Kanun veya anasözleşme ile genel
kurula tanınmış olan konular hakkında karar vermek,
f) Gayrimenkul alımında ve satımında
takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami
fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
g)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
GENEL KURULUN
GÖREVLERİ:
Madde 37-
Genel kurulun görevleri şunlardır:
a) Bilânço, gelir-gider farkı hesapları
ve yıllık çalışma raporları hakkında karar almak ve bu konuda yönetim kuruluna
tam yetki vermek,
b) Yönetim kurulu ve denetçiler ile
gereğinde tasfiye kurulu ve ortak kooperatif temsilcileri tarafından yapılan
teklifleri incelemek ve yerine getirilmesi uygun görülenlerin iş programına
alınmasına ve uygulanmasına karar vermek,
c) Yönetim kurulu üyelerini ve
denetçileri, gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ve tasfiye kurulunu seçmek,
hizmetini tamamlayan kurulları ibra etmek veya etmemek,
d) Birlik anasözleşmesinde yapılacak
değişiklikleri kararlaştırmak,
e) Gerektiği takdirde yönetim kurulu ve
denetçiler ile tasfiye kurulu üyelerinin işlerine son vermek,
f) 100. maddede belirtilenler arasındaki
uyuşmazlıkları çözümlemek üzere hakem kurulunu seçmek,
g) Birliğin başka birlikle birleşmesi,
ayrılması, birliğin dağılması, sürenin uzatılması hakkında karar vermek,
h) Amacı ile ilgili kuruluşlara iştirake
karar vermek ve katılma paylarını belli etmek,
ı)
Gayrimenkul alımında ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün
niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını
belirlemek,
j) Ortak kooperatiflerin her türlü
ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve demirbaşlar ile, üretim maddelerinin
temini hususunda karar almak ve bu hususlarda yönetim kuruluna yetki vermek,
k) Ortak kooperatiflere birlik aracılığı
ile sağlanan kredilerin ödenme şekli ve miktarını tespit etmek, bu hususta yönetim kuruluna görev vermek,
l) İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma
usul ve esaslarını belirlemek,
m) Yönetim kurulunun hazırlanmış olduğu iş
programı ve yeni bütçeyi onaylamak,
n) Şubeler, alım ve satım merkezleri
açmak için yönetim kuruluna yetki vermek,
o) Ortak olunduğu takdirde, yatırım ve
geliştirme fonunun kısmen veya tamamen merkez birliğine devri konusunda karar
vermek,
p) Yönetim kurulu tarafından yapılan
ortaklıktan çıkarılan teklifleri hakkında karar vermek,
r) Merkez biriliğine ortak olunmasına ve
ortaklıktan çıkılmasına karar vermek ve temsilci seçmek,
s) Taşınmaz ve taşınır mallar, aynlar
edinmek, yaptırmak veya gerektiğinde satmak, işletmeleri devralmak, birliğin yatırımları
için gerekli tesislerin yapılmasına yetki vermek,
t) Yönetim kurulu üyelerine ve
denetçilere verilecek aylık ücret, huzur hakkı ile yollukları belirlemek,
ayrıca personel kadro ve ücretleriyle yolluklarını tespit etmek,
u) Kamu kuruluşları ve bankalardan temin
edilecek kredi ve yardımlar ile gerçekleştirilecek yatırımların yapılması ve bu
konuda ortaklarla birlikte müteselsilen borçlanmaya karar vermek,
v) Terkini yapılacak canlı ve cansız
demirbaşların terkini hususunda karar alıp bu konuda yönetim kuruluna yetki
vermek,
GENEL
KURUL TOPLANTILARI:
Madde 38-
Genel kurul aşağıdaki şekilde toplanır.
1- Kuruluş genel kurulu,
2- Olağan genel kuru,
3- Olağanüstü genel kurul.
KURULUŞ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
39- Kuruluş genel kurulu, birliğin tescil
ve ilânını müteakip bir ay içinde kurucu ortaklardan birinin daveti üzerine
kurucu ortaklar tarafından yapılır.
Toplantı tarihine kadar kaydedilmiş
bütün ortaklar toplantıya katılma hakkına sahiptir.
OLAĞAN
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
40-
Yönetim kurulunun daveti ile her yıl hesap devresinin sona erdiği günü
izleyen günden itibaren en geç altı ay içinde yapılır.
OLAĞANÜSTÜ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
41- Genel kurul olağanüstü olarak, yönetim
kurulu, denetçiler, ortağı olduğu üst birlik ve tasfiye memurları tarafından
toplantıya çağrılabilir.
Ancak, genel kurul yukarıda belirtildiği
şekilde toplanamadığı takdirde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı genel kurulu toplantıya çağırma
yetkisine sahiptir.
Dört ortaktan az olmamak kaydıyla ortak
sayısının en az onda birinin isteği üzerine genel kurul toplantıya çağrılır.
Toplantı talebinin haklı bir gerekçeye dayanması gerekir.
Yönetim kurulu bu isteği 10 gün içinde
yerine getirmediği takdirde toplantı talebinin haklı bir gerekçeye dayandığının
Bakanlıkça tespiti halinde istek sahiplerinin müracaatı üzerine veya doğrudan
doğruya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı
tarafından genel kurul toplantıya çağrılabilir.
Çağrılmadığı takdirde istek sahipleri
mahalli mahkemeye başvurarak genel kurul’u bizzat toplantıya çağırma izni
alabilir.
ÇAĞRI ŞEKLİ VE GÜNDEM:
Madde 42-
Yönetim kurulu o yıla ait ilk genel kurul toplantısının yapılacağı tarihten 15
gün önce toplantı çağrısını yapar. Çağrıda çoğunluğun sağlanamaması halinde
ikinci toplantının tarihi de belirlenir. Bu süre en az 15, en çok 30 günü
geçemez. Toplantı çağrısını ihtiva eden yazıya gündemi de ekleyerek çağrı
ve toplantı günü hariç 15 gün önceden ortak kooperatiflere taahhütlü bir
mektupla gönderir veya kooperatif yöneticilerine elden imza karşılığı tebliğ
edilir.
Anasözleşmenin değiştirilmesi söz konusu
ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde numaralarının yazılması ile
yetinilir. İlânların bir örneği toplantıdan en az 15 gün evvel Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı mahalli
teşkilatına mülki idare amirliğine gönderilir.
Ayrıca bakanlık temsilcisine ödenmek
üzere bakanlıkça tespit edilecek ücret Maliye veznesine yatırılır.
Dörtten az olmamak üzere, ortakların en
az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından en az yirmi gün önce yazılı
olarak bildirilecek hususların gündeme konulması zorunludur.
Toplantı için bakanlık temsilcisinin
atanması Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yazılı olarak istenir. Bakanlık
temsilcisi toplantıya gelmez ise mahalli idare amirine durum bildirilir.
Temsilci yine gelmez ise bir saat sonra toplantıya başlanır. Bu durum bir
tutanakla tespit edilir.
Gündemde olmayan hususlar
görüşülemez. Ancak birliğe kayıtlı ortakların en az 1/10’u Başkanlık Divanı
oluşumundan sonra gündem
maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce yazılı teklifte bulunmaları halinde,
hesap tetkik komisyonunun seçilmesi, bilânço incelemesinin ve ibranın geriye
bırakılması, çıkan veya çıkarılan ortaklar hakkında karar alınması genel
kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve kanun, anasözleşme ve iyi niyet
esasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu
kararlarının iptali, yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine
yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar, genel kurul’a katılanların yarıdan
bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.
TOPLANTIYA
BAŞLAMA:
Madde
43- Yoklamayı müteakip toplantı, yönetim
kurulu başkanı tarafından açılır. Yönetim kurulu başkanının toplantıda
bulunmaması durumunda yönetim kurulu üyeleri veya genel kurulca gösterilecek
bir temsilci toplantıyı açar. Genel kurulun yapılabilmesi için, oy verme
yetkisine haiz ortakların en az 1/4 ünün temsil edilmiş olması şarttır. İkinci
toplantıda temsil edilen kooperatif sayısı 5 den aşağı olamaz. Kooperatiflerin
temsil edilebilmesi için de temsilcilerinin en az yarısının toplantıya
katılması şarttır.
Toplantıda çoğunluğun bulunduğu
anlaşılınca başkanlık divanı seçimine geçilir. Toplantıya katılan kooperatif
temsilcilerinin çoğunluğu ile temsilciler ve üst birlikten genel kurula
katılanlar arasında toplantıyı yönetecek bir başkan, bir başkan vekili, en az
bir kâtip, bir oy ayırımcısı seçilerek başkanlık divanı teşkil edilir ve
gündemin görüşülmesine geçilir. Başkanlık divanına, birlik başkanı, yönetim
kurul üyeleri, denetçilerden ve birlik personelinden herhangi biri seçilemez.
Toplantının açılıp gündem maddelerinin
görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir sebeple toplantının devamına
imkân görülmemesi ve divanın çekilmesi halinde, müteakip gündem maddelerini
görüşmek üzere yönetim kurulu, Merkez Birliği,
Bakanlık veya yetkili mahkemece atanacak yönetici kurul (Kayyum) tarafından
yapılacak çağrı üzerine genel kurul yeniden toplanır.
HAZIR
BULUNANLAR LİSTESİ:
Madde
44- Genel kurul toplantısına katılan ortak
kooperatifler temsilcilerini gösteren “Hazır bulunanlar listesi” düzenlenir. Bu
listeye ortak kooperatiflerin ortaklığa kabul tarihleri, birlikteki taahhüt ve
ödenmiş sermaye miktarları, temsilcilerin adı, soyadı ve imza haneleri yazılır.
Liste toplantıya katılan temsilcilere toplantı başlamadan önce imzalattırılır.
Ayrıca, listenin bakanlık temsilcisi ve genel kurul başkanı tarafından
imzalanması gereklidir.
KARAR
NİSABI:
Madde
45- Kararlar hazır bulunan ortak
kooperatiflerin temsilcilerinin çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği
durumunda tekrar oylama yapılır. Ancak, merkez birliğine girme veya ayrılma,
anasözleşme değişikliği, dağılma, birleşme ve ayrılma konusundaki kararlar için
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu ile ortak kooperatiflerin sorumluluklarının
ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri konusunda alınacak kararlar için
bütün ortakların 3/4’ünün rızası gereklidir. Genel kurulda verilen kararlar,
bulunmayan veya olumlu oy kullanmayan bütün ortaklar içinde geçerlidir.
Ancak, kamu kuruluşlarından kredi
alındığı takdirde kredi miktarının arttırılmasından yararlanmak üzere alınacak
kararlar çoğunlukla verilir.
BÜTÜN
ORTAK KOOPERATİFLERİN HAZIR BULUNMASI:
Madde
46- Birliğin bütün ortakları toplantıda
hazır bulunduğu sürece ve bir itiraz olmadığı takdirde genel kurul
toplantılarına dair diğer hükümler saklı kalmak şartı ile toplantıya çağrı
hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar alınabilir. Bu gibi
kararların, ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği ile seçecekleri
temsilciler tarafından imzalanması gereklidir.
OYA
KATILAMAYACAKLAR:
Madde
47-Birlik işlerinin yürütülmesinde yönetim
kurulunca görevlendirilenler yönetim kurulunun ibrasına ait kararlarda oylamaya
katılamazlar. Bu hüküm denetçiler hakkında uygulanmaz.
YÖNETİM
KURULU ÜYELERİ VE DENETÇİLERİN SEÇİMİ:
Madde
48- Ortak kooperatiflerin temsilcileri
arasında gizli oylamayla yapılan yönetim kurulu ve denetçiler seçimlerinde
birliğin mührünü taşıyan seçim kâğıtları kullanılır. Bunlar “Hazır bulunanlar
listesini” imza eden temsilcilere verilir. Temsilciler oylarını tasnif
kurulunun huzurunda seçim sandığına atarlar. Kullanılan oy sayısı temsilci
sayısı ile kontrol edilir. Fazla çıktığında, oy pusulaları açılmadan
fazlalıklar iptal edilir. Yönetim kurulu üyeleri ve denetçiler seçiminde bir
tek oy sandığı kullanılır. Sandık açılıp oy ayrımı bittikten sonra sonuçlar
tutanağa yazılır.
GENEL
KURUL TOPLANTISINA AİT BELGELERİN RESMİ MAKAMLARA GÖNDERİLMESİ:
Madde
49- Genel
kurul görüşmeleri tutanağa bağlanır. Bakanlık temsilcisi, toplantı başkanı ve
kâtipler tarafından imzalanan bu tutanakta ayrıca, toplantıya katılan
kooperatif sayıları gösterilir. Yeni seçilip göreve başlayan yönetim kurulu
tarafından en geç toplantı gününden itibaren 15 gün içinde gündem, toplantı
çağrısı, duyuru, duyuru tutanağı yönetim kurulu ve denetçiler raporu bilânço,
gelir-gider cetveli, bakanlık temsilcisi tarafından imzalanmış genel kurul
toplantısında hazır bulunanlar listesi ile genel kurul toplantı tutanağının,
Merkez Birliğine Yardım Fonu ödeme
makbuzunun ve bakanlık temsilcisi raporunun her birinden ikişer örnek olmak
üzere hazırlanan belgeler Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına gönderilmek üzere Bakanlık mahalli
teşkilatına verilir. Bu evrakların birer örnekleri aynı zamanda varsa birliğin
bağlı bulunduğu merkez birliğine de gönderilir.
KARARLARIN
BOZULMASI VE ŞARTLARI:
Madde
50- Kanuna, anasözleşme hükümlerine ve iyi
niyet esaslarına aykırı olduğu iddiası ile aşağıda belirtilen kimseler genel
kurul kararları aleyhine, toplantıyı takip eden günden başlamak üzere bir ay
içinde, birlik merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilirler.
1- Toplantıda hazır bulunup ta kararlara
katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa geçirten, oyunu kullanmasına haksız
olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının usulüne uygun yapılmadığını,
gündemin gereği gibi ilân veya teblîğ edilmediğini, genel kurul toplantısına
katılmaya yetkili olmayan kimselerin karara katılmış bulunduklarını iddia eden
ortak kooperatif yetkili temsilcileri,
2- Yönetim kurulu,
3- Kararların yerine getirilmesi yönetim
kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi sorumluluklarını gerektirdiğinde bunların
her biri.
Ayrıca, bozma davasının açıldığı ve
duruşmanın yapılacağı gün, yönetim kurulu tarafından usulen ilan olunur.
Genel kurulda alınan bir kararın mahkeme
tarafından bozulması bütün ortaklar için hüküm ifade eder.
YÖNETİM
KURULU:
Madde
51- Yönetim kurulu, kanun ve anasözleşme
hükümleri içinde birliğin faaliyetlerini yöneten, birliğin kanuni temsilcisi
olan icra organıdır.
ÜYE
SAYISI VE ÜYELİK ŞARTLARI:
Madde
52: Yönetim kurulu üyeleri ve yedekler genel
kurul toplantısında gizli oyla temsilciler arasından en az üç asıl ve üç yedek
olmak üzere genel kurulca belirlenecek
sayıda en az bir, en fazla dört yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir
süre tespiti yapılmaması halinde bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar.
Yönetim kurulu asil ve yedek
üyeliklerinde aynı kooperatiften en fazla birer temsilci bulunabilir.
Herhangi bir sebeple temsilcilerin
kendi kooperatiflerindeki temsilciliklerinin sona ermesi halinde yönetim kurulu
üyeliği sona erer, bu şekilde görevi sona eren veya başka bir nedenle boşalan
asil üyelerin yerine yedek üyeler sırası ile çağrılır.
Yönetim
kurulu üyeliğine seçilebilmek için;
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Aynı türde başka bir birliğin yönetim
kurulu üyesi olmamak,
c) Türk Ceza Kanunundaki zimmet,
ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal, sahtekârlık, hırsızlık,
dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara göre mahkum olmamak,
d) Birbirleriyle üçüncü dereceye kadar
(üçüncü derece dahil) akraba olmamak,
e) Aralarında herhangi bir iş ortaklığı
bulunmamak,
f) Hacir altında bulunmamak,
g) 18 yaşından küçük olmamak,
h) En az İlköğretim veya İlkokul mezunu
olmak şartları aranır.
Üyelik şartları denetçiler tarafından
araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde seçilenleri ile sonradan
kaybedenlerin görevlerine yönetim kurulunca son verilir.
Haklarında yukarıdaki suçlarla ilgili
olarak kamu davası açılmış olanların görevleri ilk genel kurul toplantısına
kadar devam etmekle beraber, yönetim kurulunca bu durumdaki üyelerin genel
kurulca azli veya göreve devamı hakkında karar alınmak üzere yapılacak ilk
genel kurul gündemine madde konulur.
Genel kurulda en çok oy alan ortaklar
yönetim kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilmiş olurlar. Oylar eşit gelirse
kuraya başvurulur. Yönetim kurulundan ayrılan bir üyenin yerine yedek
üyelerden, alınan oy sırasına göre biri geçer.
Herhangi bir sebeple, yönetim kurulu
toplantı nisabını kaybederse, boşalan yönetim kurulu üyeliklerine denetim
kurulu üyeleri tarafından gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye çağrılır.
YÖNETİM
KURULUNUN İŞ BÖLÜMÜ VE ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde
53- İş bölümü; her yıl seçimi müteakip
yönetim kurulu üyeleri arasında gizli oyla yapılır. Aralarından bir başkan ve
bir başkan vekili seçilir. Diğerleri üye sıfatını alırlar. Aynı toplantıda,
yönetim kurulunun yapacağı mutat toplantı tarihlerini ve yerini belirler. Bu
toplantı da ayrıca, lüzumu halinde yapılması zorunlu olan mutat dışı
toplantılara çağrının nasıl ve kimler tarafından yapılacağına dair karar
alınır. Yönetim kurulu üyelerinden biri veya birkaçı birliği temsile yetkili
kılınarak ticaret siciline tescil ettirilir. Murahhas üyelerin seçilmesi
halinde bunların seçilmesi ve değiştirilmesi de ticaret siciline tescil
ettirilir.
Yönetim kurulu kararları ekseriyetle
alınır. Oylar eşit olduğu takdirde Türk Ticaret Kanunun 330 uncu maddesi
esasları çerçevesinde; karara bağlanmayacak olan gündem konusu gelecek
toplantıya ertelenir. Oylarda yine eşitlik halinde konu reddedilmiş sayılır.
Yönetim kurulu toplantılarında üyeler,
vekâlet veya temsil yoluyla oy veremezler. Yönetim kurulu ayda en az bir defa
toplanır. Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç defa toplantıya gelmeyen üye
istifa etmiş sayılır.
Yönetim kurulu kararları, sahifeleri
noterce tasdik edilmiş “bir karar defteri”ne sıra numarası ve tarihi ile kayıt
olunup imzalanır. Verilen karara karşı görüşte olanlar veya çekimser kalanlar
muhalefet veya istinkâf sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak
zorundadırlar. Bunu yapanlar kararın uygulanması sırasında doğacak zararlardan
dolayı diğer üyelerle birlikte sorumlu olmazlar. Kararların muteberliği yazılıp
imza edilmiş olmasına bağlıdır.
Yönetim kurulu üyelerine genel kurulca
belirlenen aylık ücret, huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında başkaca
ödeme yapılamaz. Yönetim kurulu üyeleri ve birliği temsile yetkili şahıslar
genel kurulun devredemeyeceği yetkilerini kullanamazlar.
Yönetim kurulu üyeleri her zaman
üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu
zararın ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren iki yıl ve her halde
zararı doğuran fiilin vukuu tarihinden itibaren ilgililer aleyhinde tazminat
davası açmak hakkı beş yıl geçmekle zaman aşımına uğrar.
Yönetim kurulu üyeleri topluca istifa
ettikleri veyahut mevcut yedekleri istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı
takdirde birlik olağanüstü genel kurul toplantısına giderek yeniden yönetim
kurulu üyelerini seçer. Yeni seçilen üyeler işe başlayıncaya kadar eskileri
göreve devam eder. Yönetim kurulundan bir üye istifa edip de yerine geçecek
yedek üye yoksa yönetim kurulu temsilciler arasından birisini yönetim kurulu
üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk genel kurul’un onayına sunar.
Görevi son bulan eski yönetim kurulu,
yeni yönetim kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde görevini
devretmek zorundadır.
YÖNETİM
KURULUNUN GÖREVLERİ:
Madde 54- Yönetim kurulu’nun
görevleri şunlardır:
a) Birlik işlerini ortak kooperatifler
menfaatine en uygun şekilde yürütmek,
b) Defter ve kayıtların mevzuat
çerçevesinde, doğru olarak tutulmasını sağlamak,
c) Birliğin parası, menkul ve
gayrimenkul bütün varlıklarını gereği gibi kullanmak, işletmek ve korumak,
d) İmkânlarla orantılı olarak alım ve
satım merkezleri açılmasını genel kurula teklif etmek,
e) Ortak kooperatiflere, durumlarına ve
genel kuruldan alınacak kararlara göre bilânço yılı içinde tahsil edilmek üzere
avans vermek,
f) Genel kurulu olağan veya olağanüstü
toplantıya çağırmak,
g) Genel kurulda kabul edilmiş bütçe ve
kadro cetveline uygun olarak atama yapmak,
h) Kanunlara aykırı olarak alınan genel
kurul kararları aleyhine iptal davası açmak,
ı) Lüzumlu defterlerin tutulmasını
sağlamak, genel kurul toplantısından 35 gün önce faaliyet raporu, bilanço,
gelir-gider cetvelini ve bütçe teklifini hazırlayıp denetçilere vermek ve genel
kurul toplantısından 15 gün önce de ortakların incelemesine sunmak,
j) Genel kurulca uygulanmasına karar
verilen Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca desteklenecek yatırım projelerini
hazırlatarak Bakanlığın onayından geçirmek,
k) Birliğin aczi halinde genel kurulu
toplantıya davetle gerekli mercileri keyfiyetten haberdar etmek,
l) Kanun ve anasözleşmedeki vecibelerini
yerine getirmeyen ortaklar hakkında karar alarak durumu genel kurulun onayına
sunmak,
m) Görevlendireceği denetçiler
vasıtasıyla ortak kooperatifleri denetlettirmek,
n) Birliği temsile yetkili şahıslar ile
denetçilerin seçim ve azillerini ticaret sicili’ne tescil ve ilân ettirmek,
o) Kamu kuruluşları, banka ve diğer kuruluşlardan
kredi almak,
p) Eski yönetim kurulu üyeleriyle birlik
memurlarının sonradan tespit edilen yolsuzluklarını ilgili mercilere bildirmek,
r) Birliğin amacına uygun gayrimenkul
alımlarında, tapu devri veya tapuya şerh verdirilerek bir satış vaadi
sözleşmesi yapmak,
s) Tanıtma ve ortak kaydetmek amacıyla
yapılacak ilân, reklam ve açıklamaları eksik ve gerçeğe aykırı olmayacak
şekilde yapmak, bunların yanıltıcı bilgi ve unsurlar taşımamasını sağlamak,
t) Birliğe ait mal, para ve para
hükmündeki kâğıtları ve gizlide olsa bunlarla ilgili defter ve belgeleri
istenildiğinde müfettişlere, kooperatif kontrolörlerine ve kredi kuruluşlarının
denetim görevlilerine göstermek, saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak,
istenilen bilgileri gerçeğe uygun ve eksiksiz olarak vermek ve doğru beyanda
bulunmak,
u) Ortaklar ile ortak olmak için
müracaat edenlerin anasözleşmede gösterilen ortaklık şartlarını taşıyıp
taşımadıklarını araştırmak,
v) Ortakları 9. maddede belirtilen
haller dışındaki sebeplerle ortaklıktan çıkarmamak,
y) Denetim amacıyla denetçilerin 62.
madde doğrultusunda talebi halinde kooperatife ait her türlü defter ve
belgeleri vermek,
z) Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca, yaptırılacak denetim neticesi
verilecek talimatlara uymak.
YÖNETİM
KURULUNUN SORUMLULUKLARI:
Madde
55- Yönetim kurulu üyeleri, birliğe,
ortaklara ve birlik alacaklarına karşı müteselsile sorumludurlar. Müteselsil
mesuliyeti mucip muamelelerden bir kusuru olmadığını ispat eden, özellikle bu
muamelelere muhalif rey vermiş olan keyfiyeti müzakere tutanağına yazdırmakla
beraber denetçilere yazılı olarak bildirilen veya mazeretine binaen o
muamelenin müzakeresinde hazır bulunmayan üye müteselsil mesuliyetten kurtulur.
Görevlerini yapmadıkları anlaşılan yönetim kurulu üyelerini genel kurul her
zaman azledebilir ve haklarında takibat kararı verebilir. Her ortağın,
sorumluluğu olan yöneticiler aleyhine münferiden dava açma hakkı mahfuzdur.
Yönetim kuruluna, aleyhindeki davalar denetçilerce açılır. Yönetim kuruluna
seçilenler kendisi veya başkası namına bizzat veya dolaylı olarak birlikle,
birlik konusuna giren bir ticari muamele yapamaz. Yönetim kurulu üyelerinden
her biri, genel kurulun kararı kendi şahsi mesuliyetini gerektirdiği ahvalde,
karar aleyhine iptal davası açabilir. Yönetim kurulu üyeleri ve birlik memurları
kasıtları bulunsun veya bulunmasın kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan
sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil ve hareketlerinden, özellikle kooperatifin
para ve malları, bilanço, tutanak, rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri
üzerinde işledikleri suçlardan dolayı “Devlet Memurları” gibi ceza görürler.
Yönetim kurulu, tescile tabi hususların
sicil memurunun talebi üzerine yerine getirilmemesi, tescil ve kayıt için
gerçeğe aykırı beyanda bulunması hallerinde cezai bakımdan sorumlu olur.
Kuruluş sırasında kurucu kooperatifler
tarafından resmi mercilere verilen birlik anasözleşmesi, nakdi sermayenin
bankaya yatırıldığını bildiren banka makbuzu, aynı nevinden sermaye ve birlikçe
devralınan işletmeye ait değer biçme raporu gibi vesikaların gerçeğe aykırı
düzenlenmesinden birlik kurucu ortakları sorumludur.
Yönetim veya temsile yetkili şahısların
birliğe ait görevlerini yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri fiillerden
doğan zararlardan birlik sorumludur.
Yönetim kurulu, Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının ve bağlı olduğu
üst kuruluşların denetim amacıyla görevlendireceği memurların isteyecekleri her
türlü malumatı vermek ve onların işlerini kolaylaştırmak mecburiyetindedir.
BİRLİĞİN ACZİ HALİNDE YAPILACAK İŞLER:
Madde 56- Birliğin acz halinde bulunduğunu kabul
ettirecek ciddi sebepler mevcut ise, yönetim kurulu, piyasadaki cari fiyatlar
esas olmak üzere derhal bir ara bilançosu düzenler.
Son yılın bilançosu veya daha sonra
yapılan bir tasfiye bilançosu veyahut yukarıda adı geçen ara bilançosu birlik
mevcudunun borçlarını karşılamayacağı belirtiyorsa, yönetim kurulu Gıda Tarım
ve Hayvancılık Bakanlığına keyfiyeti
bildirir ve genel kurulu hemen olağanüstü toplantıya çağırır. Genel kurul
mevcut sermaye ile yetinmeye birliğin dağılmasına veya mahkemeye müracaatla
birliğin iflasını isteme kararlarından birisini verebilir.
Birliğin son bilançosu varlığının
(öz sermaye, yedek akçeler, gelir-gider farkı) yarısı birlik borçlarını
karşılamıyorsa durum yönetim kurulunca Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile ilgili mercilere ve mahkemeye
bildirilerek genel kurul derhal toplantıya çağrılır. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı veya birliğin üst kuruluşlarının
(Kooperatifler merkez birliği, Türkiye Milli Kooperatifler Birliği yapacağı
denetim sonucu birliğin mali durumunun düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde
yönetim kurulu veya alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın açılması
ertelenebilir. Bu takdirde yönetim kurulu, birliğin durumunu düzeltecek mali
tedbirleri alır. Mevcutlar defterinin tutulması, yönetim memuru atanması gibi
birlik varlığının korunmasına ve devamına yarayan tedbirler ise mahkemece
alınır.
DENETÇİLER:
Madde 57- Denetçiler genel kurul
namına birliğin bütün işlem ve hesaplarını inceler.
SEÇİM:
Madde 58- Denetim kurulu üyeleri
ve yedekleri genel kurul toplantısında gizli oyla temsilciler arasından 3 asıl
ve 3 yedek olmak üzere en az bir, en fazla dört yıl için seçilirler. Genel
kurulca böyle bir süre tespiti yapılamaması halinde bir yıl süreyle seçilmiş
sayılırlar. Denetçilerden bir tanesi ortak kooperatif temsilcilerinden
olmayabilir. Ortak sayasının, organların teşkili için yeterli olmaması halinde
denetçilerin tümü ortaklar dışından olabilir.
Denetçilerin Türk vatandaşı olmaları
ve Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal,
sahtekarlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve
Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara
göre mahkum olmamaları şarttır.
Müddetleri biten denetçilerin tekrar
seçilmeleri mümkündür. Birbiriyle ve yönetim kurulu üyeleriyle üçüncü dereceye kadar
(bu derece dahil) kan ve sıhrî akrabalıkları olanlar denetçiliğe seçilemezler.
Görevi biten yönetim kurulu üyeleri genel kurulca ibra edilmedikçe denetçiliğe seçilemezler.
Görev kusurlarından veya suç teşkil eden
fiillerinden ötürü yönetim kurulu ve denetçilikten uzaklaştırılanlar
denetçiliğe getirilemez.
DENETÇELERİN GÖREVLERİNE SON VERME:
Madde 59- Genel kurul tarafından
denetçilerin görevlerine her zaman son verilebilir.
DENETÇİLERİN SORUMLULUĞU:
Madde 60-
Denetçiler, kanun ve anasözleşme ile kendilerine yükletilen görevleri hiç veya
gereği gibi yapmamalarından doğan zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat
etmedikçe müteselsilen sorumludurlar.
BİR ÜYELİĞİN AÇILMASI VE ÇEKİLME:
Madde 61- Denetçilerden birinin
ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini yapamayacak halde bulunması,
iflas veya hacir altına alınması gibi bir sebeple görevlerinin sona ermesi ve
yüz kızartıcı bir suçtan dolayı, mahkumiyetinin kesinleşmesi halinde diğer
denetçiler, genel kurulun ilk toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine
yedeklerden birini çağırırlar.
Denetçiler her zaman işten çekilebilir.
Ancak toptan çekilme halinde genel kurul, yönetim kurulu tarafından derhal
toplantıya çağrılır ve yeniden denetçiler ve yedeklerini seçer.
Açılan üyeliğe yedek üye getirilir.
Ancak bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye bulunmazsa genel kurul
toplantıya çağrılmadan mevcut denetçiler tarafından bir asıl, bir de yedek üye
seçilir. Bu durumda iki üyenin de ortak kooperatif temsilcilerinin dışından
uzman elemanlardan gösterilmesi caizdir.
İNCELEME YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde 62- Denetçiler, işletme
hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk halinde bulunup bulunmadığını,
defterlerin düzenli bir surette tutulup tutulmadığını ve işletmenin
neticeleriyle mameleki hakkında uyulması gerekli olan hükümlere göre işlem
yapılıp yapılmadığını incelemekle yükümlüdürler. Ortakları şahsen sorumlu veya
ek ödeme ile yükümlü olan birliklerde denetçiler, ortaklar listesinin usulüne
uygun olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.
Yönetim kurulu, bu maksatla denetçilere
defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin istekleri üzerine müfredat
defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği ve istenilen her konu
hakkında bilgi verilir.
Ortaklar gerekli gördükleri hususlarda
denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama yapılmasını istemeye yetkilidirler.
ÇALIŞMA DÜZENİ VE GÖREV:
Madde 63- Denetçiler, yılda en
az dört defa toplanarak birliğin işlemlerini ve hesaplarını denetler, malları
ve kasayı sayar ve görülen noksanlıkları, düzensizlikleri inceleyerek bunları
birer rapora bağlar ve “Denetçiler denetim raporları” dosyasında muhafaza
ederler.
Denetçiler, yıllık genel kurul
toplantısından 35 gün önce bilançoyu, yönetim kurulunun hazırladığı yıllık
çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü işlemleri, hesap ve
mevcutları elden geçirir ve kanaatini açık olarak belirterek yıllık rapor
meydana getirirler. Denetçiler, raporda, yönetim kurulunun çalışma düzenini ve
başarı derecelerini belirtirler.
Denetçilerin görevleri, birliğin iş ve
muamelelerini kontrol etmektir. Denetçiler şu görevleri yapmak zorundadırlar.
a) Birliğin işlem ve hesaplarının
tetkiki sonunda buldukları noksan ve hataların giderilmesi için gerekli
tedbirleri almak ve ilgili makam ve organlara haber vermek,
b) Bilançonun Türk Ticaret Kanunun 74
üncü maddesi esaslarına veya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının kabul ettiği örnek bilançoya göre
hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak,
c) Yönetim kurulu üyelerinin üyelik
şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak, bu şartları taşımadıkları halde
seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine son verilmesi için keyfiyeti
yönetim kuruluna bildirmek,
d) Muhtelif sebeplerle yönetim kurulunun
toplantı nisabını kaybetmesi halinde boşalan yönetim kurulu üyeliklerine
gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye çağırmak,
e) Birlik çalışmaları hakkında bilgi
almak ve lüzumlu kayıtların intizamla tutulmasını sağlamak maksadıyla birliğin
defterlerini incelemek,
f) Üç ayda bir ara denetimi yapmak ve
ansızın birlik veznesini denetlemek, inceleme sonuçları olumsuz çıktığı
takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini yönetim kurulu başkanına vermek,
g) Bütçe ve bilançoyu kontrol etmek,
h) Tasfiye muamelelerine nezaret etmek,
ı) Ortak kooperatifler ve kendileriyle
birlik yöneticileri arasındaki anlaşmazlıkla ilgili konuları genel kurul
gündemine aldırmak ve gerektiğinde olağanüstü olarak genel kurulu toplantıya
çağırmak,
j) Genel kurul toplantılarında hazır
bulunmak,
k) Birlik yönetim kurulu üyelerinin ve
memurlarının cezayı gerektiren fiillerini savcılığa bildirmek,
l) Anasözleşmede ortak kooperatiflerin
genel kurul toplantılarına katılmaları için gerekli şartların yerine getirilip,
getirilmediğini incelemek,
m) Yapılacak denetimler sonucunda
düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit edilen yönetim kurulu ve
memurlar hakkında genel kurul kararına istinaden gerekli hukuk davalarını
açmak.
Denetçilerin yukarıda yazılı kontrol
yetkileri genel kurul kararı ile sınırlandırılamaz. Denetçiler ayrıca birlik
zararlarını kapatmak için genel kurula sunulacak teklifleri hazırlayarak
toplantı gündemine aldırırlar.
TOPLANTI
VE RAPORLAR:
Madde
64- Denetçiler her yıl yazılı bir raporla
beraber tekliflerini genel kurula sunmağa mecburdurlar.
Denetçiler, görevleri esnasında işlerin
yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun veya anasözleşmeye aykırı
hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları organa ve gerekli
hallerde genel kurul’a haber vermekle yükümlüdürler.
Denetçiler, yönetim ve genel kurul
toplantılarına katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy kullanmazlar.
Denetçi raporları üç üye tarafından
imzalanır. Rapora katılmayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak ve münferit rapor
düzenlemek zorundadırlar. Yıllık genel kurul toplantısında “Denetçiler raporu”
okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda karar alınamaz.
SIR
SAKLAMA VE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde
65- Denetçiler görevleri sırasında
öğrendikleri veya ortak kooperatifler için zarar umulan hususları ortaklarına
ve üçüncü şahıslara açıklayamaz.
HESAP
TETKİK KOMİSYONU SEÇİMİ:
Madde
66- Genel kurul bazı konuların incelenmesi
için gereği halinde hesap tetkik komisyonu seçebilir.
Mevcut ortakların dörtten az olmamak
üzere en az 1/10’u son iki yıl içinde birliğin kuruluşa veya idari işlemlerine
dair bir yolsuzluğun olduğunu, kanun yahut anasözleşme hükümlerine önemli bir
şekilde karşı hareket edildiğini iddia ettikleri takdirde veya bilançonun
gerçekliğini soruşturmak için hesap tetkik komisyonu atanmasını genel kuruldan
isteyebilirler. Bu istek kabul edilmediğinde gerekli masrafları peşin ödemek
şartı ile mahkemeye başvurma hakkına sahiptirler.
Soruşturma sonuçlarına göre iddia doğru
görülmediği takdirde veya denetçilerin vereceği raporda bu talebin haklı
sebeplere dayanmadığı anlaşılırsa kötü niyetle hareket ettiği ispat edilen
ortaklar birliğin bu yüzden gördüğü zarardan dolayı ortaklaşa sorumludurlar.
BİRLİK MÜDÜRÜ:
Madde 67- Birlik müdürü, ortak
kooperatif temsilcileri arasından veya dışardan seçilir. Yönetim kurulu kararı
ile belirli bir süre için atanır. Süresi dolunca yeniden atanabilir. Müdür,
kendiliğinden müdürlük görevini devredemez ve yerine vekil bırakamaz. Atama ve
işten el çektirme durumu yönetim kurulunca tescil ve ilan ettirilir.
Yönetim kurulu ayrı bir müdür atanmasını
ön görmezse, yönetim kurulu kendi üyeleri arasından bir veya bir kaçını
murahhas üye olarak görevlendirir. Bu durumda murahhas üye müdürün bağlı olduğu
hükümlere tabidir.
Müdürlük şartları şunlardır;
a) Kooperatifçilik bilgilerine sahip
olmak,
b) Siyasi bir partinin üyesi olmamak,
c) Hukuken memuriyete mani hali
bulunmamak,
d) En az lise mezunu olmak.
Birlik müdürü ve hizmet personelinin
ücretleri genel kurulca kabul edilen bir kadro ve yıllık tahmini bütçeye göre
kararlaştırılır.
MÜDÜRÜN GÖREVLERİ:
Madde 68- Müdürün görevleri
şunlardır;
a) Yönetim kurulu kararlarını,
yıllık çalışma programlarını göz önünde tutarak uygulamak,
b) Birliğin işlerini yürütmek,
işlerin uyumunu ve düzenini sağlamak,
c) Yönetim kurulu toplantılarında oy
kullanmamak şartıyla hazır bulunmak,
İDARİ VE TEKNİK PERSONEL:
Madde 69- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığından yardım alan
birlikler bakanlığın istediği şartlara uygun idari ve teknik personeli atamak
mecburiyetindedir.
MÜDÜRÜN YETKİ VE SORUMLULUĞU:
Madde 70- Birlik müdürü, birlik
hizmet personelinin amiridir. Denetçiler ve yönetim kurulu üyelerinden
başkasına birliğin işleri ile ilgili bilgi veremez. Birlik hizmet personeli
müdüre karşı sorumludur. Birlik müdürü kendine verilen görevleri gereği gibi
veya hiç yerine getirmezse yönetim kuruluna karşı sorumludur.
İŞTEN ÇIKARILMA:
Madde 71- Yönetim kurulu, genel
kuruldan aldığı yetki dahilinde işlerin görülmesiyle görevlendirdiği kimseleri,
atadığı müdürü diğer temsilci ve vekilleriyle hizmet personelini her zaman
işten çıkarabilir. Çıkarılma işlerinde yönetim kurulu kararı gereklidir. İşten
çıkarılan kusursuz kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
DIŞARIYA KARŞI TEMSİL VE İMZA YETKİSİ:
Madde 72- Yönetim kurulu, resmi
dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini müdüre
devredebilir. Ancak, birliği taahhüt altına koyabilecek işlerde müdür, murahhas
üye yönetim kurulu başkanı veya üyelerden birinin birlikte imzaları şarttır.
Yönetim kurulu, birliği temsil ve borç
altına sokan işler dışında memurlara ikinci derecede imza yetkisi verebilir.
İkinci derecede imzaların geçerli olabilmesi için birinci imza ile müşterek
olması gereklidir.
Birliği temsile yetkili kılınan
kimseler, imzalarını ancak birliğin unvanı altına koymak suretiyle birliği
bağlar.
TESCİL:
Madde 73- Yönetim kurulu
düzenlenecek ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak bunu
notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.
Bu
imza örnekleri Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile birliğin bağlı bulunduğu merkez
birliğine ve kredi müesseselerine de gönderilir.
ORTAK KOOPERATİFLERİN DENETİMİ:
Madde 74-
Birlik, ortağı olan kooperatifleri, denetim konusunda ehil kişilerden teşkil
edilen denetim organınca yılda en az bir defa denetler.
Ayrıca merkez birliğine ortak oluncaya
kadar ortak kooperatiflere gerekli eğitim hizmetini de götürür.
ALTINCI BÖLÜM
MERKEZ BİRLİĞİ
İLE İLİŞKİLER
MERKEZ
BİRLİĞİNE GİRİŞ, BAŞVURMA ŞEKLİ VE İTİRAZ:
Madde 75- Genel kurul kararı ile
birlik, birliğin gelişmesi, menfaatlerinin korunması, eğitim ve denetim
konusunda hizmet verilmesi ve kooperatifçilik konularında tavsiyeler alınması
gibi hizmetlerin yerine getirilmesi için kurulmuş veya kurulacak aynı çalışma
konularına sahip merkez birliğine girebilir.
Madde 76- Birlik, merkez birliği
kurar veya kurulmuş merkez birliğine girmeye karar verirse taahhüt edilecek
sermayesinin miktarı ve ödeme şekli genel kurulca belirlenir. Birlik, birden
fazla aynı çalışma konularına sahip merkez birliği kuramaz veya birden fazla
merkez birliğine ortak olamaz.
Çalışma konuları ile ilgili olarak
merkez birliğinin yapacağı tesislere taahhüdü dışında genel kurulca
belirlenecek miktar üzerinden iştirakte bulunabilir.
Madde 77- Birlik, merkez
birliğine girmek için, merkez birliğinin ana sözleşme hükümlerini bütün hak ve
ödevleri ile kabul ettiğini gösteren bir dilekçe ile merkez birliği yönetim
kurulu başkanlığına başvurur. Merkez birliği yönetim kurulunun giriş isteğini
kabul etmesi ile birlik merkez birliğine girmiş olur. Giriş isteği on beş gün
içinde cevaplandırılmadığı veya ret cevabı verildiği takdirde merkez birliği
denetçilerine başvurulur. Merkez birliği denetçileri isteği on beş gün içinde
cevaplandırmaz veya ret cevabı verirse birlik merkez birliğinin üyesi bulunduğu
Türkiye Milli Kooperatifler birliğine de başvurabilir. Buna rağmen ortaklığa
kabul edilmez ise Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na başvurur.
Madde 78- Birlik, merkez birliğine girmekle ortaklarına
bu anasözleşmedeki yükümlülüklerden fazlasını yükleyemez.
Madde 79- Merkez Birliği genel
kurullarında birliği temsil etmek üzere birlik genel kurulunca ortak kooperatif
temsilcileri arasından en fazla beş olmak üzere merkez birliği anasözleşmesinde belirtilen sayıda temsilci seçilir. Temsilcilerin
görev süresi en az bir en fazla 4 yıldır. Genel Kurulca böyle bir süre tespiti
yapılmaması halinde bir yıldır. Seçilen temsilcilerin her birinin merkez
birliği genel kurulunda birliği temsilen bir oy kullanma hakkı vardır. Seçilen
temsilciler kadar yedek üye de seçilir. Temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı
olarak merkez birliği genel kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim
kurulunca verilecek oy kullanma izin belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere
de oy kullanma yetkisi verilir.
DENETİM VE EĞİTİM:
Madde 80- Birlik, bağlı
bulunduğu üst birlikler tarafından eğitilebilir ve denetlenebilir.
Birlik,
üst birliklerince yapılacak denetim ve eğitim hizmetlerine ait giderlere
iştirak eder.
YEDİNCİ BÖLÜM
BİRLİĞİN
DAĞILMASI
DAĞILMA SEBEPLERİ:
Madde 81- Birlik aşağıda
belirtilen sebeplerden dolayı dağılır.
a) Anasözleşmede belirtilen süre genel
kurul kararı ile uzatılmadığı takdirde (bunun için genel kurulda fiilen
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu gereklidir.)
b) Genel kurul kararı ile,
c) İflasın açılması ile,
d) Diğer bir birlikte birleşmesi veya
devralınması suretiyle (Bunun için genel kurulda fiilen kullanılan oyların 2/3
çoğunluğu gereklidir),
e) Ortak adetinin kurucu ortak adedinden
aşağıya düşmesi birlik organlarının kurulamaması, birliğin çalışma konusu
dışında veya amme kanunlarına karşı çalışma göstermesi, kanuni tanımı dışına
çıkması ve kâr peşinde koşan ticari bir şirket hüviyetine girmesi gibi hallerde
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının,
mahkemeden alacağı kararla,
f) Üç yıl olağan genel kurulunu
yapmaması halinde,
g) Amacına ulaşma imkânının
bulunmadığının Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespiti halinde mahkemeden
alacağı kararla,
Madde 82- Mahkemece veya genel
kurulca tasfiye memurları seçilmediği takdirde tasfiye işlerini yönetim kurulu
yapar. Yönetim kurulu tasfiye memurlarını ticaret siciline tescil ve ilan
ettirir.
Tasfiye kurulu üyelerine atamayı yapan
merci tarafından tespit edilecek miktarda ücret ödenir.
TİCARET SİCİLİNE BİLDİRME:
Madde 83- İflasın dışında
birliğin dağılması, yönetim kurulu veya denetçilerce ticaret siciline tescil ve
en çok birer hafta ara ile üç defa ilan ettirilir. İlana birlik alacaklılarının
belgeleri ile beraber bir yıl içinde başvurmaları gereği yazılır. Bu sürenin
başlangıcı üçüncü ilan tarihidir.
TASFİYE MAMELEKİNİN PAYLAŞTIRILMASI:
Madde 84- Tasfiye haline giren
birliğin bütün borçları ödendikten ve ortak pay bedelleri geri verildikten
sonra kalan mallar ortaklar arasında bölüştürülür. Paylaştırma, dağılma anında
kayıtlı ortaklar arasında eşit yapılır.
TASFİYE HALİ:
Madde 85- Birliğin diğer birlik
ile birleşmesi hali hariç olmak üzere dağılan birlik tasfiye haline girer.
Tasfiye haline giren birlik ortaklarla
olan ilişkilerinde dahi tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini korur ve unvanını
(tasfiye halinde) ibaresini eklemek suretiyle kullanmakta devam eder.
Madde 86- Genel kurul kararı ile
atanmış olan tasfiye memurları yahut bu görevi yapan yönetim kurulu üyeleri,
genel kurul tarafından her zaman azil ve yerlerine yenileri atanabilir.
Ortakların birinin isteği ile de
mahkemece haklı sebepler dolayısıyla işlem durdurulur, yürütmeye memur
kimseleri azil ve yerlerine yenileri atanabilir. Bunlar kendilerini tescil ve
ilan ettirirler.
AKTİFLERİ SATMA YETKİSİ:
Madde 87- Genel kurul aksine karar
vermedikçe, tasfiye memurları birliğin aktiflerini pazarlık suretiyle de
satabilirler. Aktiflerin toptan satılabilmesi için genel kurulun kararı
gereklidir. Bu karar genel kurulun 2/3 çoğunluğu ile alınır.
TASFİYE İŞLERİ
İLK ENVANTER VE BİLANÇO:
Madde 88- Tasfiye memurları
görevlerine başlar başlamaz birliğin tasfiyesinin başlangıcındaki hal ve
durumunu inceleyerek buna göre envanter defterleri ile bilançosunu düzenler ve
genel kurulun onayına sunarlar. Tasfiye halinde genel kurul toplantılarında
nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile verilir.
Tasfiye memurları, birlik yönetim kurulu
ve denetçileri davet eder, birliğin mali durumunu gösteren bir envanter ile bir
bilançoyu birlikte düzenler. Bu düzenleme işinde sözü edilen organ üyelerinden
çalışmaya katılmayanlar beklemek zorunda değildirler.
Tasfiye memurları, gerek görürse birlik
mallarına değer biçmek için eksperlere başvurabilirler. Düzenlenen ile bilanço
tasfiye memurlarının huzurunda birlik yönetim kurulu tarafından imzalanır.
Envanter bilançonun imzalanmasından sonra tasfiye memurları dağılma halinde
bulunan birliğin envanteri yazılı bütün malları ile evrak ve defterlerine el
koyarlar.
ALACAKLILARI DAVET VE KORUMA:
Madde 89- Alacaklı oldukları
birlik defterleri ve diğer belgelerden anlaşılan ve ikametgahları bilinen
şahıslar taahhütlü mektupla, diğer alacaklılar ticaret sicil gazetesinde ilan
suretiyle birliğin dağılmasından haberdar edilerek alacaklarını beyana
çağrılırlar.
Alacaklı oldukları belli olanlar beyanda
bulunamazlarsa alacaklarının tutarı notere verilir. Birliğin henüz vadesi
dolmayan borçları ile münazaalı bulunan borçların karşılığı olan para notere
verilir.
DEFTERLERİN SAKLANMASI:
Madde 90- Tasfiyenin sonunda
evrak ve defterler 10 yıl saklanmak üzere notere verilir.
BİRLİK ÜNVANININ TİCARET SİCİLİNDEN ÇIKARILMASI:
Madde 91- Tasfiyenin sona ermesi
üzerine birliğe ait unvanın ticaret sicilinden çıkarılması tasfiye memurları
tarafından sicil memurluğundan talep olunur. Bu talep üzerine sicilden
çıkarılma durumu tescil ve ilân edilir.
TASFİYE KURULUNUN SORUMLULUĞU:
Madde 92- Tasfiye kurulu
üyeleri, tasfiye işlerinin bir an önce bitirilmesinden sorumludur.
Tasfiye
kurulu üyelerinin anasözleşmenin 52. maddesinin a ve c fıkrasındaki niteliklere
haiz olması şarttır. Bunlar hakkında 1163 Sayılı Kanunun 62 nci madde hükmü
uygulanır.
BİRLEŞME SURETİYLE DAĞILMA:
Madde 93- Birlik, bütün pasif ve aktifleri ile diğer
bir birlik tarafından devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde ticaret
sicilinden çıkarma işlemi 1163 Sayılı Kooperatifler kanunun 84 üncü maddesi
uyarınca yapılır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
MALİ HÜKÜMLER
USUL:
Madde 94- Birlik muhasebe
usulünü bilanço esasına göre kurar ve kanunen tutulması gerekli defterleri
tutar ve çalışmalarını iş prensipleri esaslarına uygun olarak düzenler. Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca örnek
muhasebe ve bilanço kabul edildiği takdirde bunun uygulanması sağlanır.
HESAP YILI:
Madde 95- Hesap yılı Ocak ayının
birinci günü başlar. Aralık ayının son gününde biter.
DEFTER TUTMA MÜKELLEFİYETİ:
Madde 96- Birlik, birliğin
ekonomik ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her iş yılı içinde
elde edilen neticeleri belirlemek amacıyla birliğin nitelik ve öneminin
gerektirdiği bütün defterleri (yevmiye defteri, defteri kebir, envanter
defteri, kasa defteri, ortaklık defteri ve karar defteri gibi) tutmaya
mecburdur.
TASDİK ETTİRME VE BEYANNAME VERME MÜKELLEFİYETİ:
Madde 97- 96. maddede belirtilen
defterler yönetim kurulunca kullanılmaya başlanılmadan önce birliğin bulunduğu
yerin noterine tasdik ettirilir.
Birlik tutmaya mecbur olduğu diğer
defterlerle, tutmak istediği defterleri lehine delil olarak kullanabilmek için,
her birinin cins ve durumları ile sahife sayılarını gösteren iki nüsha
beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan önce ticaret sicil memuruna
vermeğe mecburdur. Memur, bunlardan birini tasdik ederek birliğe geri verir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
TARIM VE
KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ
DİĞER GÖREV VE YETKİLERİ
Madde
98- Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın diğer görev ve yetkileri
şunlardır;
a) Birliğin kuruluş ve
organizasyonlarına yardımcı olmak,
b) Gerektiğinde teknik ve mali
yardımda bulunmak,
c) Muhasebe sisteminin uygulanmasına
yardımcı olmak,
d) Birliğin denetimini yapmak,
e) Birlik, yönetim ve denetim kurulu
üyeleri ile memurları hakkında görevlerine ilişkin olarak işledikleri suçlardan
dolayı açılan kamu davalarına müdahale talebinde bulunabilmek.
ONUNCU BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
TİCARET KANUNU
HÜKÜMLERİNE ATIF:
Madde 99-
Bu anasözleşmede aksine açıklama olmayan hususlarda 3476 ve 1163 Sayılı
Kooperatifler Kanunu ile bu kanunun 98 inci maddesine atfen 6762 Sayılı Türk
Ticaret kanunu genel hükümleri ile anonim şirket hükümleri uygulanır.
UYUŞMAZLIK
Madde 100- Ortaklarla
birlik arasında ve ortakların kendi aralarında doğacak uyuşmazlıklar öncelikle
birlik genel kuruluna aksettirilir. Genel kurulca halline imkân bulunamayan
uyuşmazlıklar Kooperatifler Kanunun 95 inci maddesine göre halledilir. Hakem
yolu ile de giderilemeyen uyuşmazlıklar için kazaî mercilere başvurulur. Üçüncü
şahıslarla birlik arasında çıkacak uyuşmazlıklar ise kazaî mercilerce
çözümlendirilir.
BELİRLENEN BÖLGELERDE BİRLİK BULUNMAMA HALİ:
Madde 101- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilen
bir bölgede birlik kurmak üzere aynı çalışma konularına sahip yeterli sayıda
kooperatifin bulunmaması halinde bu gibi kooperatifler, Bakanlıkça belirlenen
en yakın bölgedeki aynı konuda faaliyet gösteren birliğe ortak olabilir. Ancak,
söz konusu bölgede aynı türde birliğin kurulması halinde bu gibi kooperatifler
ortak olduğu diğer bölgedeki birlikten ayrılarak kendi bölgesindeki birliğe
ortak olmak zorundadır.
EVVELCE KURULMUŞ BİRLİKLERE ATIF:
Madde 102- İş bu örnek
anasözleşmenin onay tarihinden önce kurulmuş bulunan birlikler, merkez birliği
kurmak istedikleri takdirde; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca 3476 Sayılı Kanunla değişik 1163
Sayılı Kanunun 72 nci maddesi doğrultusunda belirlenecek bölgelerde aynı
çalışma konularına sahip kooperatiflerin ortağı olabileceği ihtisas
birliklerinin kurulması benimsendiğinden, evvelce kurulmuş birlikler
bünyesindeki aynı çalışma konularına haiz kooperatiflerin yukarıdaki görüş
içerisinde yeni birlikler kurması halinde, kurulacak bu gibi birliklerin ancak
kendi aralarında merkez birliği kurabilmeleri mümkün olabilecektir.
YÜRÜRLÜK:
Madde 103- Bu
anasözleşmeden evvel Sulama konularında çeşitli isimler altında kurulan
birliklerle ilgili anasözleşmeler yürürlükten kaldırılmış olup, bu birlikler
hazırlanmış bulunan Sınırlı Sorumlu Sulama Kooperatifleri Birliği örnek Anasözleşmesini
kullanacaklardır.
Madde 104- Sulama konularında
faaliyet gösterip de birlik kurmak isteyen kooperatifler, bu örnek “Sınırlı
Sorumlu Sulama Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 105- Sınırlı
Sorumlu. Sulama Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesi Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı’nın 29/05/2012
tarih 53 sayılı onayı ile yürürlüğe konulmuştur.
BİRLİĞİN KURUCU
ORTAKLARI:
Kurucu
kooperatiflerin adı, merkezi, temsile yetkili kişilerin adı soyadı ve imzası,
taahhüt edilen ve ödenen sermaye ile yüklenilen ortaklık payı aşağıdadır. Peşin
ödenen paraların tutarı...................................... TL.
S.No
|
Ortak
Kooperatifin
Adı
|
Merkezi
|
Temsile
Yetkilinin
Adı
ve Soyadı
|
Alınan
Ortaklık
Payı
|
Sermaye
|
|
|
Taahhüt
|
Ödenen
|
İmza
|
|||||
1-
|
|
|
|
|
|
|
|
2-
|
|
|
|
|
|
|
|
3-
|
|
|
|
|
|
|
|
4-
|
|
|
|
|
|
|
|
5-
|
|
|
|
|
|
|
|
6-
|
|
|
|
|
|
|
|
7-
|
|
|
|
|
|
|
|
8-
|
|
|
|
|
|
|
|
9-
|
|
|
|
|
|
|
|
10-
|
|
|
|
|
|
|
|
11-
|
|
|
|
|
|
|
|
12-
|
|
|
|
|
|
|
|
13-
|
|
|
|
|
|
|
|
14-
|
|
|
|
|
|
|
|
15-
|
|
|
|
|
|
|
|
GEÇİCİ
YÖNETİM KURULU:
Kooperatif birliğinin kuruluş işleminin tescil ve
ilanı ile kuruluş genel kurul toplantısına kadar görev yapmak üzere kooperatif
temsilcileri arasından seçilen yönetim kuruludur.
1- Geçici Başkan :
2- Geçici Başkan Yardımcısı :
3- Geçici Muhasip Üye :
4-Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :
5-Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :