SINIRLI
SORUMLU..................................................BÖLGESİ
SU
ÜRÜNLERİ KOOPERATİFLERİ BİRLİĞİ
ANASÖZLEŞMESİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
KURULUŞ VE AMAÇ
KURULUŞ,
BİRLİĞİN ADI, SÜRE:
Madde1
- Bu anasözleşme hükümlerini kabul ederek ortaklığa giren ve girecek olan aynı
çalışma konularına sahip kooperatifler arasında değişir ortaklı ve değişir
sermayeli Sınırlı Sorumlu ………………………….......................... Bölgesi Su
Ürünleri Kooperatifleri Birliği kurulmuştur.
a) Birliğin merkezi : …………………………………………….dir.
b) Çalışma bölgesi :
.....................................................................dir.
c) Birliğin süresi 49 yıldır. Bu
süre genel kurul kararı ile uzatılabilir.
AMAÇ:
Madde
2 - Birliğin amacı, ortak kooperatiflerin su
ürünlerini değerlendirme ve pazarlama konularındaki müşterek menfaatlerini
korumak, bu hususta iktisadi faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek
ve denetlemek, dış memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek,
kooperatifçiliği geliştirmek İhtiyaç duyulan hususlarda eğitimlerine yardımcı
olmaktır.
ÇALIŞMA
KONULARI:
Madde
3 - Birlik aşağıdaki konularda faaliyet
gösterir;
a) Birlik, ortak kooperatiflerin
amacına uygun yapılacak tesislerin programlanması, planlanması,
projelendirilmesi, inşası, işletilmesi, bakım ve onarım gibi konularda
rehberlik ve teknik yardım yapmak ve yaptırmak, bu maksatla ilgili kamu ve özel
kuruluşlarla işbirliği sağlamak.
b) Su ürünleri istihsalini artırmak
amacıyla ortak kooperatiflerin ihtiyaç duyacakları mesleki, teknik, mali ve
idari konularda ortaklarına yardımcı olmak,
c) Su ürünleri istihsalinin
gerektirdiği her nevi üretim giderlerini toptan ucuza temin etmek ve imal etmek
suretiyle ortaklarına kredili olarak intikal ettirmek,
d) Kuruluş amaç ve çalışma konuları
ile ilgili gerekli tesisleri kurmak veya kurulmuş teşekküllere ortak olmak,
taşınır ve taşınmaz mallar edinmek,
e) Su ürünlerinin pazarlanması ile
ilgili piyasa etütleri yapmak, pazarlamanın gerektirdiği teknik donanımın temin
edilmesi, ürünlerin iç ve dış pazarlarda tanıtılması ve pazarlanması için
faaliyetlerde bulunmak,
f) Kamu kurum ve kuruluşları ile bankalardan
sağlanacak kredi işlemlerinde ortaklarına kefalet etmek, gerektiğinde kredi
kullanmak veya kullandırmak, bunun için gerekli ipotek işlemlerini yapmak,
g) Ortakların projeli olarak
yapacakları su ürünleri istihsaline, ilgili kuruluşlar nezdinde temasa geçerek
ortak kooperatiflerin bilgi ve görgülerini artıracak eğitim faaliyetlerinde
bulunmak,
h) Birliği bağlı kooperatifleri
denetlemek,
ı) Gerektiğinde ortak kooperatiflerin
avlanma sahalarını kiralamak,
j)
Çalışma konularıyla ilgili şirket kurmak ve kurulmuş olan şirketlere iştirak
etmek,
k) Amaç ve çalışma konularında
gazete, dergi, kitap çıkarmak ve her türlü yayın faaliyetlerinde bulunmak ve gerektiğinde
seminer, sempozyum, panel, konferans gibi toplantılar düzenlemek.
l) Birliğe bağlı kooperatif
ortaklarının sosyal güvenceye kavuşması için gerekli çalışmaları yapmak, her
türlü sigorta hizmetlerinin sağlanmasında aracılık etmek.
m)
Kırsal turizm faaliyetinde bulunmak,
n)
Ortakların sosyal, kültürel, ulaşım ve benzeri konularındaki ihtiyaçlarına
yönelik faaliyette bulunmak, (Birliğe ortak kooperatiflerin ortaklarının
birinci derece yakınları olan anne, baba, eş ve çocukları bu hizmetten
yararlanır.)
o)
Çevre korumaya yönelik faaliyetlerde bulunmak,
İKİNCİ BÖLÜM
ORTAKLIK İŞLERİ
ORTAK
SAYISI :
Madde
4 - Birliğin ortak sayısı sınırsızdır.
Ancak, kuruluşta en az 7 kooperatifin bir araya gelmesi şarttır.
ORTAKLIK
ŞARTLARI:
Madde
5- Aşağıdaki nitelikleri haiz su ürünleri
kooperatifleri, birliğe ortak olabilirler.
a) Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilen bölge içinde
bulunmak,
b) Başka bölgelerdeki aynı
konularda faaliyet gösteren ve bu ana sözleşme ile kurulan kooperatifler
birliğine ortak olmamak,
c) Anasözleşmenin 3. maddesindeki
konularda fiilen faaliyette bulunmak.
d) Av yasakları ve su ürünleri
avcılığı konusunda ilgili bakanlıkça çıkarılan tebliğ ve genelgelere uymak.
ORTAKLIĞA
KABUL:
Madde
6 - Bir su ürünleri kooperatifinin, birliğe ortak
alınabilmesi için;
a) Kooperatifin anasözleşmesinde
birliğe girilmesine ait hükmün bulunması ve genel kuruldan birliğe giriş
kararının alınmış olması,
b) Birlik anasözleşmesinde yazılı
ortaklık hak ve ödevlerini kuruluşta anasözleşmeyi imzalayarak, sonradan
girişte ise noterden tasdikli bir ortaklık taahhütnamesini vermek suretiyle kabul
etmiş olması,
c) Kooperatifin mal varlığını
gösterir bir bilanço vermiş olması gereklidir.
Yönetim kurulu, ortaklığa giriş
için başvuran kooperatiflerin ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını
araştırıp, en çok bir ay içinde müracaatçılara neticeyi bildirmek zorundadır.
Ortaklığa kabul birlik yönetim
kurulunun kararı ve taahhüt edilen ortaklık payının en az 1/4’ünün peşin
ödenmesi ile tamamlanır.
Ortaklığa kabulde yönetim kurulunun
ret cevabı vermesi halinde, birlik denetçileri aracılığı ile birlik genel
kuruluna başvurulabilir.
Genel kurulun vereceği karara göre
işlem yapılır.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMA:
Madde
7 - Ortak kooperatifler:
Hesap senesi sonundan en az 6 ay
önce birliğe yazılı olarak müracaat etmek şartıyla, genel kurullarından
alacakları karara istinaden kendi istekleri ile ortaklıktan çıkabilirler.
Ortaklıktan çıkma birlik yönetim kurulu kararı ile olur.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMANIN SINIRLANDIRILMASI:
Madde
8 - Ortak kooperatifler birliğe
girişlerinden itibaren üç yıl içinde birlikten çıkmak istemeleri halinde,
birliğin mevcudiyetini tehlikeye düşürecekleri gerekçesiyle birlik, çıkan kooperatiflerden
uygun bir tazminat talebinde bulunabilir.
ORTAKLIKTAN
ÇIKARILMA:
Madde
9 - Aşağıdaki hallerde ortak kooperatifler,
birlikten çıkarılabilir.
a) Kanun ve anasözleşmede yer alan
yükümlülüklerini yerine getirmemek,
b) Birlik aleyhinde faaliyet göstermek,
c) Birliğin kefaletiyle temin
edilmiş kredi ve yardımları birlik talimatı dışında kullanmış olmak,
d) 5. madde de belirtilen ortaklık
şartlarını yitirmiş olmak.
Madde
10 - Anasözleşmede gösterilmeyen sebeplerle
ortaklar ortaklıktan çıkarılamazlar.
Ortaklıktan çıkarılma yönetim
kurulunun kararıyla olur. Çıkarılma kararı gerekçeli olarak tutanağa
geçirileceği gibi, ortaklar defterine de yazılır. Kararın onaylı örneği,
çıkarılan ortağa tebliğ edilmek üzere, on gün içinde notere tevdi edilir. Bu
ortak tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde itiraz davası açabilir. Ortak, üç
aylık süre içinde genel kurula da itiraz edebilir. Bu itiraz, ilk toplanacak
genel kurula sunulmak üzere, yönetim kuruluna noter aracılığı ile tebliğ
ettirilecek bir yazı ile yapılır. Genel kurula itiraz edildiği takdirde,
yönetim kurulunun çıkarma kararı aleyhine itiraz davası açılamaz. İtiraz
üzerine genel kurulca verilecek karara karşı itiraz davası hakkı saklıdır.
Üç aylık süre içinde, genel kurula
veya mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmeyen çıkarılma kararları
kesinleşir.
Haklarındaki çıkarma kararı
kesinleşmeyen ortakların ortaklık hak ve yükümlülükleri, çıkarılma kararı
kesinleşinceye kadar devam eder.
ORTAKLIĞIN
DÜŞMESİ:
Madde
11 - Birlik yönetim kurulu münasip süre ile
yapacağı iki ilânla sermaye yükümlülüklerinden borçlu veya sair ödemelerle
yükümlü bulunan ortak kooperatiflerden bu yükümlerini yerine getirmesini ister.
İlk isteğe uymayan ve ikinci istemeden sonra da bir ay içinde yükümlülüklerini
yerine getirmeyenlerin ortaklığı genel kurul kararına gerek kalmadan kendiliğinden düşer. Ortaklığın
düşmesi anasözleşme veya diğer sebeplerle doğmuş borçların yok olmasını
gerektirmez.
ÇIKAN
VEYA ÇIKARILAN ORTAKLARLA HESAPLAŞMA:
Madde
12 - Bu anasözleşme gereğince birlikten
çıkan veya çıkarılan kooperatifler, ayrıldıkları senenin bilânço ve netice
hesaplarının birlik genel kurulunca kabulünden bir ay sonra hesaplaşmayı
isteyebilir. Hesaplaşmadan sonra bunların, birliğin yedek akçeleri ve malları
üzerinde bir hakları kalmaz. Birlikten hangi sebeplerle olursa olsun
çıkarılanların ortaklık zamanlarına ait zararlarından dolayı sorumlulukları
ayrılmanın tahakkuk ettiği bilânço yılının bitiminden başlayarak iki yıl devam
eder.
BİRLİĞE
TEKRAR GİRME:
Madde
13 - Ortaklıktan çıkmış veya çıkarılmış olan
kooperatif, çıkma sebebi ortadan kalktıktan sonra tekrar birliğe girebilir.
Ortaklıktan çıkmış olan kooperatiflerin, tekrar birliğe girmeleri için genel
kurullarından birliğe girme kararı almaları gerekir. (Çıkarılan ortaklar için
bu şart aranmaz). Ortaklığa kabul birlik yönetim kurulu kararı ile olur. Bu husustaki yönetim kurulu kararlarına karşı
birlik genel kuruluna itiraz hakkı vardır.
ÜÇÜNÇÜ
BÖLÜM
ORTAKLIK
HAK VE ÖDEVLERİ
ORTAKLIK
PAYLARI:
Madde
14 - Bir ortaklık payının değeri 100 Türk Lirasıdır.
Birliğe giren her ortak kooperatifin en az 50 ortaklık payı alması şarttır. Önceden yükümlenilen miktar tamamen
ödenmedikçe yeniden pay artırımı yapılamaz.
PAYLARIN
ÖDENME ŞEKLİ:
Madde
15 - Ortakların yüklendikleri nakdi payların
1/4’ü peşin ödenir. Bakiye pay borcunun ödenme şekli ile müddetini genel kurul
tayin eder. Ancak, bu müddet taahhüt tarihinden itibaren on yılı geçemez.
ORTAKLIK
SENEDİ:
Madde
16 - Her ortağın ortaklık haklarının, ada
yazılı ortaklık senedi ile temsil olunması şarttır. Bu senede birliğin ve
kooperatifin unvanı, merkezi birliğe girdiği tarih yazılır. Bu senet ortak
kooperatif ile birliği temsile yetkili olan kimseler tarafından imzalanır.
Ortak kooperatifin yatırdığı ve çektiği paralar tarih sırasıyla kaydedilir. Bu
paralar ortak kooperatifin ödediği paralara ait ise birlik yetkililerince
imzalanır.
SERMAYE:
Madde
17 - Birliğin sermayesi değişir olup, ortak
kooperatiflerin taahhüt ettikleri paylar toplamından ibarettir. Birlik
sermayesinin en az haddi ........................ Türk Lirasıdır. Sermayenin
1/4’ünün kuruluşta tamamen ödenmesi şarttır.
Aynı
nevinden sermaye konulması halinde 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 20. 21.
ve 22 nci maddeleri uygulanır.
BORÇ
PARA ALMA:
Madde
18 - Birlik, amaçlarını gerçekleştirmek için
ilgili kuruluşlardan, bağlı olduğu merkez birliğinden ve ortak
kooperatiflerinden borç para alabilir. Resmi ve özel teşekküllerden bağış ve
yardım kabul edebilir.
BİLGİ
EDİNMEK HAKKI:
Madde
19 - Yönetim kurulunun, gelir-gider farklarının
dağıtım şekli hakkındaki tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile
bilanço ve denetçilerin 63. madde hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri
rapor genel kurulun yıllık toplantısından en az 15 gün öncesinden başlayarak
bir yıl süre ile birlik merkezinde ortakların incelenmesine hazır tutulur.
Talep eden ortaklara bilanço ve gelir-gider farkı hesaplarının birer suretinin
verilmesi gerekir. Ortakların bilgi edinmek hakkı birlik organlarından birinin
kararı ile yok edilemez veya sınırlandırılamaz.
SORUMLULUK:
Madde
20-
Birlik, borçlarından dolayı alacaklılarına karşı, mal varlığı ve
ortaklarının sermaye yüklenmesinin on katına kadar sorumludur. Birliğe ortak
kooperatiflerin birliğe karşı sorumluluğu yüklendikleri sermaye miktarının on
katı ve ek ödemeler ile sınırlıdır.
EK
ÖDEME YÜKÜMLERİ:
Madde
21- Genel Kurulca bilanço açıklarını
kapatmada kullanılmak üzere ortak kooperatiflerden ek ödemeler istenebilir. Bu
miktar bilanço açığının ortak kooperatif sayısına bölünmesiyle bulunur.
İFLAS
HALİNDE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde
22- Birliğin iflası halinde, iflas idaresi
ortak kooperatiflerin her birinden payına düşen borcun ödenmesini ister. Tahsil
edilemeyen meblağlar diğer ortaklar arasında bölüşülür. Aktif bakiyesi pay
cetvellerinin kesin olarak tespiti üzerine geri verilir. Ortak kooperatiflerin
birbirine rücu hakları saklıdır. Ortak kooperatiflerin geçici olarak tespit
olunan borçlarıyla pay cetveli aleyhine İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre
itiraz hakları vardır.
BİRLİĞE
YENİ GİREN ORTAKLARIN SORUMLULUĞU:
Madde
23- Birliğin mali durumunu bilerek birliğe
yeni ortak olan kooperatif, girişinden önce doğmuş olan birlik borçlarından
diğer ortaklar gibi sorumlu olur. Buna aykırı mukavele hükümleri ile ortaklar
arasındaki anlaşmalar üçüncü şahıslar için hüküm ifade etmez.
SIR
SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde
24- Birliğin ticari defterleri ve
haberleşme ile ilgili hususların tetkiki, genel kurulun açık bir müsaadesi veya
yönetim kurulunun kararı ile mümkündür. İncelenmesine müsaade edilen defter ve
vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç olmak üzere hiçbir ortak iş sırlarını
öğrenmeye yetkili değildir. Her ortak ne surette olursa olsun öğrenmiş olduğu
birliğe ait iş sırlarını, sonradan ortaklık hakkını kaybetmiş olsa dahi daima
gizli tutmak zorundadır. Bu mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek
zararlardan birliğe karşı sorumludur.
BİRLİĞİN
DAĞILMASINDAN SONRA SORUMLULUK :
Madde
25- Birliğin dağılması halinde, dağılmanın
ticaret siciline tescilinden başlayarak bir yıl içinde birliğin iflasının açılmasına
karar verildiği takdirde ortaklar ek ödemelerle birlikte sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
HESAPLARI
GELİR-GİDER
FARKLARININ DAĞITILMASI :
Madde
26- Birliğin müspet gelir-gider farkı,
ortak kooperatiflerin yaptığı %5 yardımlarla gayri safi hasıladan her nevi
masraflar, vergi, faiz ve amortisman karşılıkları çıktıktan sonra kalan
kısımdır. Bu kısım aşağıdaki nispetler üzerinden bölünür.
a) % 10 Yedek akçe,
b) %5 Fevkalade yedek akçe,
c) %5 Kefalet fonu,
d) %10 Yatırım ve geliştirme fonu,
e) % 10 Sosyal hizmetler fonu,
f) % 2 Merkez Birliğine yardım
fonu,
g) % 58 Risturn (Ortak kooperatiflere,
birlikle yaptıkları muamele oranında dağıtılmak üzere) ayrılır.
Müspet gelir-gider farkından,
yönetim kurulu başkan ve üyelerine pay ayrılmayacağı gibi, ortaklara sermaye
üzerinden kazanç da verilemez. Ayrılan yedek akçeler, birliğin çalışma anında
veya dağılmasında ortaklara dağıtılamaz. Birlik münhasıran ortaklarıyla iş
yapar.
Bir yıllık çalışma sonucu
gelir-gider farkı menfi olduğu takdirde, açık yedek akçelerden ve bunların
yeterli olmaması halinde ek ödemelerle veya ortak sermaye payları ile
karşılanır. Menfi sonuçlar ortadan kaldırılmadıkça gelir-gider farkı dağıtımı
yapılamaz.
YATIRIM
ve GELİŞTİRME FONU :
Madde
27- Yatırım ve geliştirme fonu; üretim ve
pazarlama konularında yapılacak yatırımlarda kullanılır. Bu fona ortak
kooperatiflerde iştirak edebilirler.
Ortak olunan merkez birliği,
birliğin üretim ve pazarlama konularında yatırım yapıyorsa, genel kurul kararı
ile bu fon kısmen veya tamamen merkez birliğine de devredilebilir.
MERKEZ
BİRLİĞİNE YARDIM FONU:
Madde
28- Bu fona ayrılan miktar merkez birliğine
gönderilir. Merkez birliğine ortak olunmadığı takdirde bu meblağ yatırım ve
geliştirme fonuna eklenir.
SOSYAL
HİZMETLER FONU:
Madde
29- Sosyal hizmetler fonu, 26. maddede
belirtilen oranda müspet gelir-gider farkından ayrılacak orandan meydana gelir.
Madde
30- Sosyal Hizmetler fonu, ortakların
sosyal ve kültürel ihtiyaçları ile birlik memur ve işçileri için ölüm, sigorta veya yardımlaşma maksadıyla
kullanılır.
KEFALET
FONU :
Madde
31- Kefalet fonu birlik kanalıyla
ortaklarına temin edilecek ayni ve nakdi kredilerin rizikolarını karşılamak
maksadıyla tesis edilir.
Kefalet fonu aşağıdaki kaynaklardan
meydana gelir :
a) Kamu, gerçek ve tüzel kişilerin
yapmış olduğu yardım ve teberrular,
b) Birliğin müspet gelir-gider
farkından ayıracağı %5 kefalet fonu payı,
c) Yurtiçi ve yurtdışı kooperatif
ve üst birlikleri ile diğer kurumlarca yapılacak yardım ve bağışlar.
Birliğin ortak kooperatifler için
vereceği kefalet miktarı, ortak kooperatiflerin birliğe ödemiş olduğu ayni ve
nakdi sermaye toplamının 20 katını geçemez. Bu miktar ortak kooperatiflerin
genel durumlarına uygun olarak birlik genel kurulunca kararlaştırılır ve bir
program dahilinde yönetim kurulunca uygulanır.
Birliğin vermiş olduğu
kefaletlerden dolayı bir zarar doğmuş ise bu zararın ilgili kooperatifin
kaynaklarından karşılanmasına çalışılır. Buna rağmen açık kapatılamaz ise
sonradan kooperatiften tahsil edilmek şartı ile kefalet fonu vasıtasıyla
kapatma yoluna gidilir.
YEDEK
AKÇELERİN KULLANILMASI :
Madde
32- Yedek akçeler ortaklara dağıtılmayıp,
bilanço neticesinde ortaya çıkacak menfi fiyat farkının kapatılmasında
kullanılır.
YEDEK
AKÇELERİN DAĞITILMA DURUMU :
Madde
33- Birliğin dağılmasına karar verildiği
takdirde yedek akçelerin, birliğin zararlarının karşılanmasında kullanılan
miktardan artan kısmı birliğin bağlı olduğu merkez birliğine devredilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
ORGANLARI
ORGANLAR:
Madde
34- Birliğin organları şunlardır:
a) Genel kurul,
b) Yönetim kurulu,
c) Denetçiler.
GENEL
KURUL:
Madde
35- Genel Kurul, ortak kooperatiflerin
temsilcilerinden teşekkül eden en yetkili karar organıdır. Genel kurul
tarihinden en az üç ay evvel birliğe giren kooperatifler genel kurula temsilci
gönderebilirler. Ortak kooperatif genel kurullarında, birlik genel kurullarına
katılmak üzere en fazla 4 yıllığına olmak üzere aşağıda belirtilen sayılarda
temsilci seçilir. Seçilen temsilci sayısı kadar da yedek temsilci seçilir.
Birlik
genel kuruluna;
a) Ortak
sayısı 50 (50 dahil) ve daha az olan kooperatifler 2 temsilci,
b) Ortak
sayısı 50 – 100 (Yüz dahil) arasında olan kooperatifler 3 temsilci,
c) Ortak
sayısı 100 -200 (iki yüz dahil) arasında olan kooperatifler 4 temsilci,
d) Ortak
sayısı 200 den fazla olan kooperatifler 5 temsilci ile katılırlar.
Birlik genel
kurulunda her temsilcinin bir oy hakkı vardır. Asil temsilcilerin uygun bir
mazerete bağlı olarak birlik genel kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim
kurulunca verilecek oy kullanma izin belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere
de oy kullanma yetkisi verilir.
GENEL
KURULUN DEVREDİLEMEYEN YETKİLERİ:
Madde
36- Genel kurul yetkilerinden aşağıda
gösterilenleri devir ve terk edemez.
a) Anasözleşmeyi değiştirmek,
b) Yönetim kurulu üyeleri, denetçiler
ve gerektiğinde tasfiye kurulunu seçmek,
c) İşletme hesabıyla bilânço ve
gerektiğinde gelir-gider farkının bölüşülmesi hakkında karar almak,
d) Yönetim kurulu ile denetçiler ve
gerektiğinde tasfiye memurlarını ibra veya azletmek,
e) Kanun veya anasözleşme ile genel
kurula tanınmış olan konular hakkında karar vermek,
f) Gayrimenkul alımında ve
satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve
azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
g) İmalât ve inşaat işlerinin
yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
GENEL
KURULUN GÖREVLERİ:
Madde
37- Genel kurulun görevleri şunlardır:
a) Bilânço, gelir-gider farkı hesapları
ve yıllık çalışma raporları hakkında karar almak ve bu konuda yönetim kuruluna
tam yetki vermek,
b) Yönetim kurulu ve denetçiler ile
gereğinde tasfiye kurulu ve ortak kooperatif temsilcileri tarafından yapılan
teklifleri incelemek ve yerine getirilmesi uygun görülenlerin iş programına
alınmasına ve uygulanmasına karar vermek,
c) Yönetim kurulu üyelerini ve
denetçileri, gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ve tasfiye kurulunu seçmek,
hizmetini tamamlayan kurulları ibra etmek veya etmemek,
d) Birlik anasözleşmesinde
yapılacak değişiklikleri kararlaştırmak,
e) Gerektiği takdirde yönetim
kurulu ve denetçiler ile tasfiye kurulu üyelerinin işlerine son vermek,
f) 100. maddede belirtilenler
arasındaki uyuşmazlıkları çözümlemek üzere hakem kurulunu seçmek,
g) Birliğin başka birlikle
birleşmesi, ayrılması, birliğin dağılması, sürenin uzatılması hakkında karar
vermek,
h) Amacı ile ilgili kuruluşlara
iştirake karar vermek ve katılma paylarını belli etmek,
ı) Gayrimenkul alımında ve satımında takip
edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
j) Ortak kooperatiflerin her türlü
ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve demirbaşlar ile, üretim maddelerinin
temini hususunda karar almak ve bu hususlarda yönetim kuruluna yetki vermek,
k) Ortak kooperatiflere birlik
aracılığı ile sağlanan kredilerin ödenme şekli ve miktarını tespit etmek, bu
hususta yönetim kuruluna görev vermek,
l) İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve
esaslarını belirlemek,
m) Yönetim kurulunun hazırlanmış
olduğu iş programı ve yeni bütçeyi onaylamak,
n) Şubeler, alım ve satım
merkezleri açmak için yönetim kuruluna yetki vermek,
o) Ortak olunduğu takdirde, yatırım
ve geliştirme fonunun kısmen veya tamamen merkez birliğine devri konusunda
karar vermek,
p) Yönetim kurulu tarafından
yapılan ortaklıktan çıkarılan teklifleri hakkında karar vermek,
r) Merkez birliğine ortak
olunmasına ve ortaklıktan çıkılmasına karar vermek ve temsilci seçmek,
s) Taşınmaz ve taşınır mallar,
aynlar edinmek, yaptırmak veya gerektiğinde satmak, işletmeleri devralmak,
birliğin yaptırımları için gerekli tesislerin yapılmasına yetki vermek,
t) Yönetim kurulu üyelerine ve
denetçilere verilecek aylık ücret, huzur hakkı ile yollukları belirlemek,
ayrıca personel kadro ve ücretleriyle yolluklarını tespit etmek,
u) Kamu kuruluşları ve bankalardan
temin edilecek kredi ve yardımlar ile gerçekleştirilecek yatırımların yapılması
ve bu konuda ortaklarla birlikte müteselsilen borçlanmaya karar vermek,
v)Terkini yapılacak canlı ve cansız
demirbaşların terkini hususunda karar alıp bu konuda yönetim kuruluna yetki
vermek.
GENEL
KURUL TOPLANTILARI:
Madde
38- Genel kurul aşağıdaki şekilde toplanır.
1- Kuruluş genel kurulu,
2- Olağan genel kurul,
3- Olağanüstü genel kurul.
KURULUŞ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
39- Kuruluş genel kurulu, birliğin tescil
ve ilânını müteakip bir ay içinde kurucu ortaklardan birinin daveti üzerine
kurucu ortaklar tarafından yapılır.
Toplantı tarihine kadar kaydedilmiş
bütün ortaklar toplantıya katılma hakkına sahiptir.
OLAĞAN
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
40-
Yönetim kurulunun daveti ile her yıl hesap devresinin sona erdiği günü
izleyen günden itibaren en geç altı ay içinde yapılır.
OLAĞANÜSTÜ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
41- Genel kurulu olağanüstü olarak, yönetim
kurulu, denetçiler, ortağı olduğu üst birlik ve tasfiye memurları toplantıya
çağırma yetkisine sahiptir.
Ancak, genel kurul yukarıda
belirtildiği şekilde toplanamadığı takdirde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı genel kurulu toplantıya çağırma
yetkisine sahiptir.
Dört ortaktan az olmamak kaydıyla
ortak sayısının en az onda birinin isteği üzerine genel kurul toplantıya
çağrılır. Toplantı talebinin haklı bir gerekçeye dayanması gerekir.
Yönetim kurulu bu isteği 10 gün
içinde yerine getirmediği takdirde toplantı talebinin haklı bir gerekçeye
dayandığının Bakanlıkça tesbiti halinde istek sahiplerinin müracaatı üzerine
veya doğrudan doğruya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından genel kurul toplantıya
çağrılabilir.
Çağrılmadığı takdirde istek
sahipleri mahalli mahkemeye başvurarak genel kurul’u bizzat toplantıya çağırma
izni alabilir.
ÇAĞRI
ŞEKLİ VE GÜNDEM:
Madde
42- Yönetim kurulu o yıla ait ilk genel
kurul toplantısının yapılacağı tarihten 15 gün önce toplantı çağrısını yapar.
Çağrıda çoğunluğun sağlanamaması halinde ikinci toplantının tarihi de belirlenir.
Bu süre en az 15, en çok 30 günü geçemez. Toplantı çağrısını ihtiva eden yazıya
gündemi de ekleyerek çağrı ve toplantı günü hariç 15 gün önceden ortak
kooperatiflere taahhütlü bir mektupla gönderir veya kooperatif yöneticilerine
elden imza karşılığı tebliğ edilir.
Anasözleşmenin değiştirilmesi söz
konusu ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde numaralarının yazılması ile
yetinilir. İlânların bir örneği toplantıdan en az 15 gün evvel Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı mahalli
teşkilatına mülki idare amirliğine gönderilir.
Ayrıca bakanlık temsilcisine
ödenmek üzere bakanlıkça tespit edilecek ücret Maliye veznesine yatırılır.
Dörtten az olmamak üzere,
ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından en az yirmi gün
önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme konulması zorunludur.
Toplantı için bakanlık
temsilcisinin atanması Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yazılı olarak istenir. Bakanlık
temsilcisi toplantıya gelmez ise mahalli idare amirine durum bildirilir.
Temsilci yine gelmez ise bir saat sonra
toplantıya başlanır. Bu durum bir tutanakla tespit edilir.
Gündemde olmayan hususlar
görüşülemez. Ancak birliğe kayıtlı ortakların en az 1/10’u Başkanlık Divanı
oluşumundan sonra gündem
maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce yazılı teklifte bulunmaları halinde,
hesap tetkik komisyonunun seçilmesi, bilânço incelemesinin ve ibranın geriye
bırakılması, çıkan veya çıkarılan ortaklar hakkında karar alınması genel
kurulun yeni bir toplantıya çağrılması ve kanun, anasözleşme ve iyi niyet
esasları ile genel kurul kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu
kararlarının iptali, yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine
yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar, genel kurula katılanların yarıdan
bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.
TOPLANTIYA
BAŞLAMA:
Madde
43- Yoklamayı müteakip toplantı, yönetim
kurulu başkanı tarafından açılır. Yönetim kurulu başkanının toplantıda
bulunmaması durumunda yönetim kurulu üyeleri veya genel kurulca gösterilecek
bir temsilci toplantıyı açar. Genel kurulun yapılabilmesi için, oy verme
yetkisine haiz ortakların en az 1/4 ünün temsil edilmiş olması şarttır. İkinci
toplantıda temsil edilen kooperatif sayısı 5 den aşağı olamaz. Kooperatiflerin
temsil edilebilmesi için de temsilcilerinin en az yarısının toplantıya
katılması şarttır.
Toplantıda çoğunluğun bulunduğu
anlaşılınca başkanlık divanı seçimine geçilir. Toplantıya katılan kooperatif
temsilcilerinin çoğunluğu ile temsilciler ve üst birlikten genel kurula
katılanlar arasında toplantıyı yönetecek bir başkan, bir başkan vekili, en az
bir kâtip, bir oy ayırımcısı seçilerek başkanlık divanı teşkil edilir ve
gündemin görüşülmesine geçilir. Başkanlık divanına, birlik başkanı, yönetim
kurul üyeleri, denetçilerden ve birlik personelinden herhangi biri seçilemez.
Toplantının açılıp gündem
maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir sebeple toplantının
devamına imkân görülmemesi ve divanın çekilmesi halinde, müteakip gündem
maddelerini görüşmek üzere yönetim kurulu, Merkez Birliği Bakanlık veya yetkili
mahkemece atanacak yönetici kurul (Kayyum) tarafından yapılacak çağrı üzerine
genel kurul yeniden toplanır.
HAZIR
BULUNANLAR LİSTESİ:
Madde
44- Genel kurul toplantısına katılan ortak
kooperatifler temsilcilerini gösteren “Hazır bulunanlar listesi” düzenlenir. Bu
listeye ortak kooperatiflerin ortaklığa
kabul tarihleri ,birlikteki taahhüt ve ödenmiş sermaye miktarları oy yetkisine
haiz temsilcilerin adı, soyadı ve imza haneleri yazılır. Ayrıca ortağı
bulunduğu kooperatifi birlik genel kurulunda temsil edip oy kullanmaya yetkisi
olan temsilcinin kimliği belirlenir. Liste toplantıya katılan temsilcilere
toplantı başlamadan önce imzalattırılır. Ayrıca, listenin bakanlık temsilcisi
ve genel kurul başkanı tarafından imzalanması gereklidir.
KARAR
NİSABI:
Madde
45- Kararlar hazır bulunan ortak
kooperatiflerin temsilcilerinin çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği
durumunda tekrar oylama yapılır. Ancak, merkez birliğine girme veya ayrılma,
anasözleşme değişikliği, dağılma, birleşme ve ayrılma konusundaki kararlar için
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu ile ortak kooperatiflerin sorumluluklarının
ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri konusunda alınacak kararlar için
bütün ortakların 3/4’ünün rızası gereklidir. Genel kurulda verilen kararlar,
bulunmayan veya olumlu oy kullanmayan bütün ortaklar içinde geçerlidir.
Ancak, kamu kuruluşlarından kredi
alındığı takdirde kredi miktarının arttırılmasından yararlanmak üzere alınacak
kararlar çoğunlukla verilir.
BÜTÜN
ORTAK KOOPERATİFLERİN HAZIR BULUNMASI:
Madde
46- Birliğin bütün ortakları toplantıda
hazır bulunduğu sürece ve bir itiraz olmadığı takdirde genel kurul
toplantılarına dair diğer hükümler saklı kalmak şartı ile toplantıya çağrı
hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar alınabilir. Bu gibi
kararların, ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği ile seçecekleri
temsilciler tarafından imzalanması gereklidir.
OYA
KATILAMAYACAKLAR:
Madde
47-Birlik işlerinin yürütülmesinde yönetim
kurulunca görevlendirilenler yönetim kurulunun ibrasına ait kararlarda oylamaya
katılamazlar. Bu hüküm denetçiler hakkında uygulanmaz.
YÖNETİM
KURULU ÜYELERİ VE DENETÇİLERİN SEÇİMİ:
Madde
48- Ortak kooperatiflerin temsilcileri
arasında gizli oylamayla yapılan yönetim kurulu ve denetçiler seçimlerinde birliğin
mührünü taşıyan seçim kâğıtları kullanılır. Bunlar “Hazır bulunanlar listesini”
imza eden temsilcilere verilir. Temsilciler oylarını tasnif kurulunun huzurunda
seçim sandığına atarlar. Kullanılan oy sayısı temsilci sayısı ile kontrol edilir.
Fazla çıktığında, oy pusulaları açılmadan fazlalıklar iptal edilir. Yönetim
kurulu üyeleri ve denetçiler seçiminde bir tek oy sandığı kullanılır. Sandık
açılıp oy ayrımı bittikten sonra sonuçlar tutanağa yazılır.
GENEL
KURUL TOPLANTISINA AİT BELGELERİN
RESMİ MAKAMLARA GÖNDERİLMESİ:
Madde
49-
Genel kurul görüşmeleri tutanağa bağlanır. Bakanlık temsilcisi, toplantı
başkanı ve kâtipler tarafından imzalanan bu tutanakta ayrıca, toplantıya
katılan kooperatif sayıları gösterilir. Yeni seçilip göreve başlayan yönetim
kurulu tarafından en geç toplantı gününden itibaren 15 gün içinde gündem,
toplantı çağrısı, duyuru, duyuru tutanağı yönetim kurulu ve denetçiler raporu
bilânço, gelir-gider cetveli, bakanlık temsilcisi tarafından imzalanmış genel
kurul toplantısında hazır bulunanlar listesi ile genel kurul toplantı
tutanağının, Merkez Birliğine Yardım Fonu ödeme makbuzunun bakanlık temsilcisi
raporunun her birinden ikişer örnek olmak üzere hazırlanan belgeler Gıda Tarım
ve Hayvancılık Bakanlığına gönderilmek
üzere Bakanlık mahalli teşkilatına verilir. Bu evrakların birer örnekleri aynı
zamanda varsa birliğin bağlı bulunduğu merkez birliğine de gönderilir.
KARARLARIN
BOZULMASI VE ŞARTLARI:
Madde
50- Kanuna, anasözleşme hükümlerine ve iyi
niyet esaslarına aykırı olduğu iddiası ile aşağıda belirtilen kimseler genel
kurul kararları aleyhine, toplantıyı takip eden günden başlamak üzere bir ay
içinde, birlik merkezinin bulunduğu yerdeki mahkemeye başvurabilirler.
1- Toplantıda hazır bulunupta
kararlara katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa geçirten, oyunu kullanmasına
haksız olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının usulüne uygun yapılmadığını,
gündemin gereği gibi ilân veya teblîğ edilmediğini, genel kurul toplantısına
katılmaya yetkili olmayan kimselerin karara katılmış bulunduklarını iddia eden
ortak kooperatif yetkili temsilcileri,
2- Yönetim kurulu,
3- Kararların yerine getirilmesi
yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi sorumluluklarını gerektirdiğinde
bunların her biri.
Ayrıca, bozma davasının açıldığı ve
duruşmanın yapılacağı gün, yönetim kurulu tarafından usulen ilan olunur.
Genel kurulda alınan bir kararın
mahkeme tarafından bozulması bütün ortaklar için hüküm ifade eder.
YÖNETİM
KURULU:
Madde
51- Yönetim kurulu, kanun ve anasözleşme
hükümleri içinde birliğin faaliyetlerini yöneten, birliğin kanuni temsilcisi
olan icra organıdır.
ÜYE
SAYISI VE ÜYELİK ŞARTLARI:
Madde
52: Yönetim kurulu üyeleri ve yedekler
genel kurul toplantısında gizli oyla temsilciler arasından en az üç asıl ve üç
yedek olmak üzere genel kurulca belirlenecek sayıda en az bir, en fazla dört
yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir süre tespiti yapılmaması halinde
bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar.
Yönetim kurulu asil ve yedek
üyeliklerinde aynı kooperatiften en fazla birer temsilci bulunabilir.
Herhangi bir sebeple temsilcilerin
kendi kooperatiflerindeki temsilciliklerinin sona ermesi halinde yönetim kurulu
üyeliği sona erer, bu şekilde görevi sona eren veya başka bir nedenle boşalan
asil üyelerin yerine yedek üyeler sırası ile çağrılır.
Yönetim
kurulu üyeliğine seçilebilmek için;
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Aynı türde başka bir birliğin
yönetim kurulu üyesi olmamak,
c) Türk Ceza Kanunundaki zimmet,
ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal, sahtekârlık, hırsızlık,
dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara göre mahkum olmamak,
d) Birbirleriyle üçüncü dereceye
kadar (üçüncü derece dahil) akraba olmamak,
e) Aralarında herhangi bir iş
ortaklığı bulunmamak,
f) Hacir altında bulunmamak,
g) 18 yaşından küçük olmamak,
h) En az İlköğretim ve İlkokul
mezunu olmak şartları aranır.
Üyelik şartları denetçiler
tarafından araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde seçilenleri ile
sonradan kaybedenlerin görevlerine yönetim kurulunca son verilir.
Haklarında yukarıdaki suçlarla
ilgili olarak kamu davası açılmış olanların görevleri ilk genel kurul
toplantısına kadar devam etmekle beraber, yönetim kurulunca bu durumdaki
üyelerin genel kurulca azli veya göreve devamı hakkında karar alınmak üzere
yapılacak ilk genel kurul gündemine madde konulur.
Genel kurulda en çok oy alan
ortaklar yönetim kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilmiş olurlar. Oylar eşit
gelirse kuraya başvurulur. Yönetim kurulundan ayrılan bir üyenin yerine yedek
üyelerden, alınan oy sırasına göre biri geçer.
Herhangi bir sebeple, yönetim
kurulu toplantı nisabını kaybederse, boşalan yönetim kurulu üyeliklerine
denetim kurulu üyeleri tarafından gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye
çağrılır.
YÖNETİM
KURULUNUN İŞ BÖLÜMÜ VE ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde
53- İş bölümü; her yıl seçimi müteakip
yönetim kurulu üyeleri arasında gizli oyla yapılır. Aralarından bir başkan ve
bir başkan vekili seçilir. Diğerleri üye sıfatını alırlar. Aynı toplantıda,
yönetim kurulunun yapacağı mutat toplantı tarihlerini ve yerini belirler. Bu
toplantı da ayrıca, lüzumu halinde yapılması zorunlu olan mutat dışı
toplantılara çağrının nasıl ve kimler tarafından yapılacağına dair karar
alınır. Yönetim kurulu üyelerinden biri veya birkaçı birliği temsile yetkili
kılınarak ticaret siciline tescil ettirilir. Murahhas üyelerin seçilmesi
halinde bunların seçilmesi ve değiştirilmesi de ticaret siciline tescil
ettirilir.
Yönetim kurulu kararları
ekseriyetle alınır. Oylar eşit olduğu takdirde Türk Ticaret Kanunun 330.
maddesi esasları çerçevesinde; karara bağlanmayacak olan gündem konusu gelecek
toplantıya ertelenir. Oylarda yine eşitlik halinde konu reddedilmiş sayılır.
Yönetim kurulu toplantılarında
üyeler, vekâlet veya temsil yoluyla oy veremezler. Yönetim kurulu ayda en az
bir defa toplanır. Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç defa toplantıya gelmeyen
üye istifa etmiş sayılır.
Yönetim kurulu kararları,
sahifeleri noterce tasdik edilmiş “bir karar defteri”ne sıra numarası ve tarihi
ile kayıt olunup imzalanır. Verilen karara karşı görüşte olanlar veya çekimser
kalanlar muhalefet veya istinkâf sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak
zorundadırlar. Bunu yapanlar kararın uygulanması sırasında doğacak zararlardan
dolayı diğer üyelerle birlikte sorumlu olmazlar. Kararların muteberliği yazılıp
imza edilmiş olmasına bağlıdır.
Yönetim kurulu üyelerine genel
kurulca belirlenen aylık ücret, huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında
başkaca ödeme yapılamaz. Yönetim kurulu üyeleri ve birliği temsile yetkili
şahıslar genel kurulun devredemeyeceği yetkilerini kullanamazlar.
Yönetim kurulu üyeleri her zaman
üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu
zararın ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren iki yıl ve her halde
zararı doğuran fiilin vukuu tarihinden itibaren ilgililer aleyhinde tazminat
davası açmak hakkı beş yıl geçmekle zaman aşımına uğrar.
Yönetim kurulu üyeleri topluca istifa
ettikleri veyahut mevcut yedekleri istifa eden üyelerin yerini dolduramadığı
takdirde birlik olağanüstü genel kurul toplantısına giderek yeniden yönetim
kurulu üyelerini seçer. Yeni seçilen üyeler işe başlayıncaya kadar eskileri
göreve devam eder. Yönetim kurulundan bir üye istifa edip de yerine geçecek
yedek üye yoksa yönetim kurulu temsilciler arasından birisini yönetim kurulu
üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk genel kurulun onayına sunar.
Görevi son bulan eski yönetim
kurulu, yeni yönetim kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde
görevini devretmek zorundadır.
YÖNETİM
KURULUNUN GÖREVLERİ:
Madde
54- Yönetim kurulunun görevleri şunlardır:
a) Birlik işlerini ortak
kooperatifler menfaatine en uygun şekilde yürütmek,
b) Defter ve kayıtların mevzuat
çerçevesinde, doğru olarak tutulmasını sağlamak,
c) Birliğin parası, menkul ve
gayrimenkul bütün varlıklarını gereği gibi kullanmak, işletmek ve korumak,
d) İmkânlarla orantılı olarak alım
ve satım merkezleri açılmasını genel kurula teklif etmek,
e) Ortak kooperatiflere,
durumlarına ve genel kuruldan alınacak kararlara göre bilânço yılı içinde
tahsil edilmek üzere avans vermek,
f) Genel kurulu olağan veya
olağanüstü toplantıya çağırmak,
g) Genel kurulda kabul edilmiş
bütçe ve kadro cetveline uygun olarak atama yapmak,
h) Kanunlara aykırı olarak alınan
genel kurul kararları aleyhine iptal davası açmak,
ı) Lüzumlu defterlerin tutulmasını
sağlamak, genel kurul toplantısından 35 gün önce faaliyet raporu, bilanço,
gelir-gider cetvelini ve bütçe teklifini hazırlayıp denetçilere vermek ve genel
kurul toplantısından 15 gün önce de ortakların incelemesine sunmak,
j) Genel kurulca uygulanmasına
karar verilen Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca desteklenecek yatırım projelerini
hazırlatarak Bakanlığın onayından geçirmek,
k) Birliğin aczi halinde genel
kurulu toplantıya davetle gerekli mercileri keyfiyetten haberdar etmek,
l) Kanun ve anasözleşmedeki
vecibelerini yerine getirmeyen ortaklar hakkında karar alarak durumu genel
kurulun onayına sunmak,
m) Görevlendireceği denetçiler
vasıtasıyla ortak kooperatifleri denetlettirmek,
n) Birliği temsile yetkili şahıslar
ile denetçilerin seçim ve azillerini ticaret siciline tescil ve ilân ettirmek,
o) Kamu kuruluşları, banka ve diğer
kuruluşlardan kredi almak,
p) Eski yönetim kurulu üyeleriyle
birlik memurlarının sonradan tespit edilen yolsuzluklarını ilgili mercilere
bildirmek,
r) Birliğin amacına uygun
gayrimenkul alımlarında, tapu devri veya tapuya şerh verdirilerek bir satış
vaadi sözleşmesi yapmak,
s) Tanıtma ve ortak kaydetmek
amacıyla yapılacak ilân, reklam ve açıklamaları eksik ve gerçeğe aykırı
olmayacak şekilde yapmak, bunların yanıltıcı bilgi ve unsurlar taşımamasını
sağlamak,
t) Birliğe ait mal, para ve para
hükmündeki kâğıtları ve gizlide olsa bunlarla ilgili defter ve belgeleri
istenildiğinde müfettişlere, kooperatif kontrolörlerine ve kredi kuruluşlarının
denetim görevlilerine göstermek, saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak,
istenilen bilgileri gerçeğe uygun ve eksiksiz olarak vermek ve doğru beyanda
bulunmak,
u) Ortaklar ile ortak olmak için
müracaat edenlerin anasözleşmede gösterilen ortaklık şartlarını taşıyıp
taşımadıklarını araştırmak,
v) Ortakları 9. maddede belirtilen
haller dışındaki sebeplerle ortaklıktan çıkarmamak,
y) Denetim amacıyla denetçilerin 62.
madde doğrultusunda talebi halinde kooperatife ait her türlü defter ve
belgeleri vermek,
z) Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca, yaptırılacak denetim neticesi
verilecek talimatlara uymak.
YÖNETİM
KURULUNUN SORUMLULUKLARI:
Madde
55- Yönetim kurulu üyeleri, birliğe,
ortaklara ve birlik alacaklarına karşı müteselsilen sorumludurlar. Müteselsil
mesuliyeti mucip muamelelerden bir kusuru olmadığını ispat eden, özellikle bu
muamelelere muhalif rey vermiş olan keyfiyeti müzakere tutanağına yazdırmakla
beraber denetçilere yazılı olarak bildirilen veya mazeretine binaen o
muamelenin müzakeresinde hazır bulunmayan üye müteselsil mesuliyetten kurtulur.
Görevlerini yapmadıkları anlaşılan yönetim kurulu üyelerini genel kurul her
zaman azledebilir ve haklarında takibat kararı verebilir. Her ortağın,
sorumluluğu olan yöneticiler aleyhine münferiden dava açma hakkı mahfuzdur.
Yönetim kuruluna, aleyhindeki davalar denetçilerce açılır. Yönetim kuruluna
seçilenler kendisi veya başkası namına bizzat veya dolaylı olarak birlikle,
birlik konusuna giren bir ticari muamele yapamaz. Yönetim kurulu üyelerinden
her biri, genel kurulun kararı kendi şahsi mesuliyetini gerektirdiği ahvalde,
karar aleyhine iptal davası açabilir. Yönetim kurulu üyeleri ve birlik memurları
kasıtları bulunsun veya bulunmasın kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan
sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil ve hareketlerinden, özellikle kooperatifin
para ve malları, bilanço, tutanak, rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri
üzerinde işledikleri suçlardan dolayı “Devlet Memurları” gibi ceza görürler.
Yönetim kurulu, tescile tabi
hususların sicil memurunun talebi üzerine yerine getirilmemesi, tescil ve kayıt
için gerçeğe aykırı beyanda bulunması hallerinde cezai bakımdan sorumlu olur.
Kuruluş sırasında kurucu
kooperatifler tarafından resmi mercilere verilen birlik anasözleşmesi, nakdi
sermayenin bankaya yatırıldığını bildiren banka makbuzu, aynı nevinden sermaye
ve birlikçe devralınan işletmeye ait değer biçme raporu gibi vesikaların gerçeğe
aykırı düzenlenmesinden birlik kurucu ortakları sorumludur.
Yönetim veya temsile yetkili
şahısların birliğe ait görevlerini yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri
fiillerden doğan zararlardan birlik sorumludur.
Yönetim kurulu, Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığının ve bağlı olduğu üst
kuruluşların denetim amacıyla görevlendireceği memurların isteyecekleri her
türlü malumatı vermek ve onların işlerini kolaylaştırmak mecburiyetindedir.
BİRLİĞİN
ACZİ HALİNDE YAPILACAK İŞLER:
Madde
56-
Birliğin acz halinde bulunduğunu kabul ettirecek ciddi sebepler mevcut
ise, yönetim kurulu, piyasadaki cari fiyatlar esas olmak üzere derhal bir ara
bilançosu düzenler.
Son yılın bilançosu veya daha sonra
yapılan bir tasfiye bilançosu veyahut yukarıda adı geçen ara bilançosu birlik
mevcudunun borçlarını karşılamayacağı belirtiyorsa, yönetim kurulu Gıda Tarım
ve Hayvancılık Bakanlığına keyfiyeti
bildirir ve genel kurulu hemen olağanüstü toplantıya çağırır. Genel kurul
mevcut sermaye ile yetinmeye birliğin dağılmasına veya mahkemeye müracaatla
birliğin iflasını isteme kararlarından birisini verebilir.
Birliğin son bilançosu varlığının
(öz sermaye, yedek akçeler, gelir-gider farkı) yarısı birlik borçlarını
karşılamıyorsa durum yönetim kurulunca Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile ilgili mercilere ve mahkemeye
bildirilerek genel kurul derhal toplantıya çağrılır. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı veya birliğin üst kuruluşlarının
(Kooperatifler Merkez Birliği, Türkiye Milli Kooperatifler Birliği) yapacağı
denetim sonucu birliğin mali durumunun düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde
yönetim kurulu veya alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın açılması
ertelenebilir. Bu takdirde yönetim kurulu, birliğin durumunu düzeltecek mali
tedbirleri alır. Mevcutlar defterinin tutulması, yönetim memuru atanması gibi
birlik varlığının korunmasına ve devamına yarayan tedbirler ise mahkemece
alınır.
DENETÇİLER:
Madde
57- Denetçiler genel kurul namına birliğin
bütün işlem ve hesaplarını inceler.
SEÇİM:
Madde
58- Denetim kurulu üyeleri ve yedeklere
genel kurul toplantısında gizli oyla temsilciler arasından 3 asıl ve 3 yedek
olmak üzere en az bir, en fazla dört yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle
bir süre tespiti yapılamaması halinde bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar. Denetçilerden
bir tanesi ortak kooperatif temsilcilerinden olmayabilir. Ortak sayasının,
organların teşkili için yeterli olmaması halinde denetçilerin tümü ortaklar
dışından olabilir.
Denetçilerin Türk vatandaşı
olmaları ve Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal,
sahtekarlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve
Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara
göre mahkum olmamaları şarttır.
Müddetleri biten denetçilerin
tekrar seçilmeleri mümkündür. Birbiriyle ve yönetim kurulu üyeleriyle üçüncü
dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve sıhrî akrabalıkları olanlar denetçiliğe
seçilemezler. Görevi biten yönetim kurulu üyeleri genel kurulca ibra
edilmedikçe denetçiliğe seçilemezler.
Görev kusurlarından veya suç teşkil
eden fiillerinden ötürü yönetim kurulu ve denetçilikten uzaklaştırılanlar
denetçiliğe getirilemez.
DENETÇELERİN
GÖREVLERİNE SON VERME:
Madde
59- Genel kurul tarafından denetçilerin
görevlerine her zaman son verilebilir.
DENETÇİLERİN
SORUMLULUĞU:
Madde
60- Denetçiler, kanun ve anasözleşme ile
kendilerine yükletilen görevleri hiç veya gereği gibi yapmamalarından doğan
zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat etmedikçe müteselsilen
sorumludurlar.
BİR
ÜYELİĞİN AÇILMASI VE ÇEKİLME:
Madde
61- Denetçilerden birinin ölümü,
çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini yapamayacak halde bulunması, iflas
veya hacir altına alınması gibi bir sebeple görevlerinin sona ermesi ve yüz
kızartıcı bir suçtan dolayı, mahkumiyetinin kesinleşmesi halinde diğer
denetçiler, genel kurulun ilk toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine
yedeklerden birini çağırırlar.
Denetçiler her zaman işten
çekilebilir. Ancak toptan çekilme halinde genel kurul, yönetim kurulu
tarafından derhal toplantıya çağrılır ve yeniden denetçiler ve yedeklerini
seçer.
Açılan üyeliğe yedek üye getirilir.
Ancak bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye bulunmazsa genel kurul
toplantıya çağrılmadan mevcut denetçiler tarafından bir asıl, bir de yedek üye seçilir.
Bu durumda iki üyenin de ortak kooperatif temsilcilerinin dışından uzman
elemanlardan gösterilmesi caizdir.
İNCELEME
YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde
62- Denetçiler, işletme hesabıyla
bilançonun defterlerle uygunluk halinde bulunup bulunmadığını, defterlerin düzenli
bir surette tutulup tutulmadığını ve işletmenin neticeleriyle mameleki hakkında
uyulması gerekli olan hükümlere göre işlem yapılıp yapılmadığını incelemekle
yükümlüdürler. Ortakları şahsen sorumlu veya ek ödeme ile yükümlü olan
birliklerde denetçiler, ortaklar listesinin usulüne uygun olarak tutulup
tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.
Yönetim kurulu, bu maksatla
denetçilere defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin istekleri üzerine
müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği ve istenilen
her konu hakkında bilgi verilir.
Ortaklar gerekli gördükleri
hususlarda denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama yapılmasını istemeye
yetkilidirler.
ÇALIŞMA
DÜZENİ VE GÖREV:
Madde
63- Denetçiler, yılda en az dört defa
toplanarak birliğin işlemlerini ve hesaplarını denetler, malları ve kasayı
sayar ve görülen noksanlıkları, düzensizlikleri inceleyerek bunları birer
rapora bağlar ve “Denetçiler denetim raporları” dosyasında muhafaza ederler.
Denetçiler, yıllık genel kurul
toplantısından 35 gün önce bilançoyu, yönetim kurulunun hazırladığı yıllık
çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü işlemleri, hesap ve
mevcutları elden geçirir ve kanaatini açık olarak belirterek yıllık rapor
meydana getirirler. Denetçiler, raporda, yönetim kurulunun çalışma düzenini ve
başarı derecelerini belirtirler.
Denetçilerin görevleri,
birliğin iş ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetçiler şu görevleri yapmak
zorundadırlar.
a) Birliğin işlem ve hesaplarının
tetkiki sonunda buldukları noksan ve hataların giderilmesi için gerekli
tedbirleri almak ve ilgili makam ve organlara haber vermek,
b) Bilançonun Türk Ticaret Kanunun
74 inci maddesi esaslarına veya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının kabul ettiği örnek bilançoya göre
hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak,
c) Yönetim kurulu üyelerinin üyelik
şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak, bu şartları taşımadıkları halde
seçilenler ile sonradan kaybedenlerin görevlerine son verilmesi için keyfiyeti
yönetim kuruluna bildirmek,
d) Muhtelif sebeplerle yönetim
kurulunun toplantı nisabını kaybetmesi halinde boşalan yönetim kurulu
üyeliklerine gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye çağırmak,
e) Birlik çalışmaları hakkında
bilgi almak ve lüzumlu kayıtların intizamla tutulmasını sağlamak maksadıyla
birliğin defterlerini incelemek,
f) Üç ayda bir ara denetimi yapmak
ve ansızın birlik veznesini denetlemek, inceleme sonuçları olumsuz çıktığı
takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini yönetim kurulu başkanına vermek,
g) Bütçe ve bilançoyu kontrol
etmek,
h) Tasfiye muamelelerine nezaret
etmek,
ı) Ortak kooperatifler ve
kendileriyle birlik yöneticileri arasındaki anlaşmazlıkla ilgili konuları genel
kurul gündemine aldırmak ve gerektiğinde olağanüstü olarak genel kurulu
toplantıya çağırmak,
j) Genel kurul toplantılarında
hazır bulunmak,
k) Birlik yönetim kurulu üyelerinin
ve memurlarının cezayı gerektiren fiillerini savcılığa bildirmek,
l) Anasözleşmede ortak
kooperatiflerin genel kurul toplantılarına katılmaları için gerekli şartların
yerine getirilip, getirilmediğini incelemek,
m) Yapılacak denetimler sonucunda
düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit edilen yönetim kurulu ve
memurlar hakkında genel kurul kararına istinaden gerekli hukuk davalarını
açmak.
Denetçilerin yukarıda yazılı
kontrol yetkileri genel kurul kararı ile sınırlandırılamaz. Denetçiler ayrıca
birlik zararlarını kapatmak için genel kurula sunulacak teklifleri hazırlayarak
toplantı gündemine aldırırlar.
TOPLANTI
VE RAPORLAR:
Madde
64- Denetçiler her yıl yazılı bir raporla
beraber tekliflerini genel kurula sunmağa mecburdurlar.
Denetçiler, görevleri esnasında
işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun veya anasözleşmeye
aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları organa ve
gerekli hallerde genel kurula haber vermekle yükümlüdürler.
Denetçiler, yönetim ve genel kurul
toplantılarına katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy kullanamazlar.
Denetçi raporları üç üye tarafından
imzalanır. Rapora katılmayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak ve münferit
rapor düzenlemek zorundadırlar. Yıllık genel kurul toplantısında “Denetçiler
raporu” okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda karar alınamaz.
SIR
SAKLAMA VE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde
65- Denetçiler görevleri sırasında
öğrendikleri veya ortak kooperatifler için zarar umulan hususları ortaklarına
ve üçüncü şahıslara açıklayamaz.
KOMİSYONU
SEÇİMİ: HESAP TETKİK
Madde
66- Genel kurul bazı konuların incelenmesi
için gereği halinde hesap tetkik komisyonu seçebilir.
Mevcut ortakların dörtten az
olmamak üzere en az 1/10’u son iki yıl içinde birliğin kuruluşa veya idari
işlemlerine dair bir yolsuzluğun olduğunu, kanun yahut anasözleşme hükümlerine
önemli bir şekilde karşı hareket edildiğini iddia ettikleri takdirde veya
bilançonun gerçekliğini soruşturmak için hesap tetkik komisyonu atanmasını
genel kuruldan isteyebilirler. Bu istek kabul edilmediğinde gerekli masrafları
peşin ödemek şartı ile mahkemeye başvurma hakkına sahiptirler.
Soruşturma sonuçlarına göre iddia
doğru görülmediği takdirde veya denetçilerin vereceği raporda bu talebin haklı
sebeplere dayanmadığı anlaşılırsa kötü niyetle hareket ettiği ispat edilen
ortaklar birliğin bu yüzden gördüğü zarardan dolayı ortaklaşa sorumludurlar.
BİRLİK
MÜDÜRÜ:
Madde
67- Birlik müdürü, ortak kooperatif
temsilcileri arasından veya dışardan seçilir. Yönetim kurulu kararı ile belirli
bir süre için atanır. Süresi dolunca yeniden atanabilir. Müdür, kendiliğinden
müdürlük görevini devredemez ve yerine vekil bırakamaz. Atama ve işten el çektirme
durumu yönetim kurulunca tescil ve ilan ettirilir.
Yönetim kurulu ayrı bir müdür
atanmasını ön görmezse, yönetim kurulu kendi üyeleri arasından bir veya bir
kaçını murahhas üye olarak görevlendirir. Bu durumda murahhas üye müdürün bağlı
olduğu hükümlere tabidir.
Müdürlük şartları şunlardır;
a) Kooperatifçilik bilgilerine
sahip olmak,
b) Siyasi bir partinin üyesi
olmamak,
c) Hukuken memuriyete mani hali
bulunmamak,
d) En az lise mezunu olmak.
Birlik müdürü ve hizmet
personelinin ücretleri genel kurulca kabul edilen bir kadro ve yıllık tahmini
bütçeye göre kararlaştırılır.
MÜDÜRÜN
GÖREVLERİ:
Madde
68- Müdürün görevleri şunlardır;
a) Yönetim kurulu kararlarını,
yıllık çalışma programlarını göz önünde tutarak uygulamak,
b) Birliğin işlerini yürütmek,
işlerin uyumunu ve düzenini sağlamak,
c) Yönetim kurulu toplantılarında
oy kullanmamak şartıyla hazır bulunmak,
İDARİ
VE TEKNİK PERSONEL:
MADDE
69- Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yardım alan birlikler Bakanlığın
istediği şartlara uygun idari ve teknik personeli atamak mecburiyetindedir.
MÜDÜRÜN
YETKİ VE SORUMLULUĞU:
Madde
70- Birlik müdürü, birlik hizmet
personelinin amiridir. Denetçiler ve yönetim kurulu üyelerinden başkasına
birliğin işleri ile ilgili bilgi veremez. Birlik hizmet personeli müdüre karşı
sorumludur. Birlik müdürü kendine verilen görevleri gereği gibi veya hiç yerine
getirmezse yönetim kuruluna karşı sorumludur.
İŞTEN
ÇIKARILMA:
Madde
71- Yönetim kurulu, genel kuruldan aldığı
yetki dahilinde işlerin görülmesiyle görevlendirdiği kimseleri, atadığı müdürü
diğer temsilci ve vekilleriyle hizmet personelini her zaman işten çıkarabilir.
Çıkarılma işlerinde yönetim kurulu kararı gereklidir. İşten çıkarılan kusursuz
kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
DIŞARIYA
KARŞI TEMSİL VE İMZA YETKİSİ:
Madde
72- Yönetim kurulu, resmi dairelerde,
mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini müdüre devredebilir.
Ancak, birliği taahhüt altına koyabilecek işlerde müdür, murahhas üye yönetim
kurulu başkanı veya üyelerden birinin birlikte imzaları şarttır.
Yönetim kurulu, birliği temsil ve
borç altına sokan işler dışında memurlara ikinci derecede imza yetkisi
verebilir. İkinci derecede imzaların geçerli olabilmesi için birinci imza ile
müşterek olması gereklidir.
Birliği temsile yetkili kılınan
kimseler, imzalarını ancak birliğin unvanı altına koymak suretiyle birliği
bağlar.
TESCİL:
Madde
73- Yönetim kurulu düzenlenecek ilk
toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak bunu notere
onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.
Bu imza örnekleri Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı ile birliğin bağlı
bulunduğu merkez birliğine ve kredi müesseselerine de gönderilir.
ORTAK
KOOPERATİFLERİN DENETİMİ:
Madde 74- Birlik, ortağı olan
kooperatifleri, denetim konusunda ehil kişilerden teşkil edilen denetim
organınca yılda en az bir defa denetler.
Ayrıca merkez birliğine ortak
oluncaya kadar ortak kooperatiflere gerekli eğitim hizmetini de götürür.
ALTINCI
BÖLÜM
MERKEZ
BİRLİĞİ İLE İLİŞKİLER
MERKEZ
BİRLİĞİNE GİRİŞ, BAŞVURMA ŞEKLİ VE İTİRAZ:
Madde
75- Genel kurul kararı ile birlik, birliğin
gelişmesi, menfaatlerinin korunması, eğitim ve denetim konusunda hizmet
verilmesi ve kooperatifçilik konularında tavsiyeler alınması gibi hizmetlerin
yerine getirilmesi için kurulmuş veya kurulacak aynı çalışma konularına sahip
merkez birliğine girebilir.
Madde
76- Birlik, merkez birliği kurar veya
kurulmuş merkez birliğine girmeye karar verirse taahhüt edilecek sermayesinin
miktarı ve ödeme şekli genel kurulca belirlenir. Birlik, birden fazla aynı
çalışma konularına sahip merkez birliği kuramaz veya birden fazla merkez
birliğine ortak olamaz.
Çalışma konuları ile ilgili olarak
merkez birliğinin yapacağı tesislere taahhüdü dışında genel kurulca
belirlenecek miktar üzerinden iştirakte bulunabilir.
Madde
77- Birlik, merkez birliğine girmek için,
merkez birliğinin ana sözleşme hükümlerini bütün hak ve ödevleri ile kabul
ettiğini gösteren bir dilekçe ile merkez birliği yönetim kurulu başkanlığına
başvurur. Merkez birliği yönetim kurulunun giriş isteğini kabul etmesi ile
birlik merkez birliğine girmiş olur. Giriş isteği on beş gün içinde
cevaplandırılmadığı veya ret cevabı verildiği takdirde merkez birliği
denetçilerine başvurulur. Merkez birliği denetçileri isteği on beş gün içinde
cevaplandırmaz veya ret cevabı verirse birlik merkez birliğinin üyesi bulunduğu
Türkiye Milli Kooperatifler Birliğine de başvurabilir. Buna rağmen ortaklığa
kabul edilmez ise Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na başvurur.
Madde
78-
Birlik, merkez birliğine girmekle ortaklarına bu anasözleşmedeki
yükümlülüklerden fazlasını yükleyemez.
Madde
79- Merkez Birliği genel kurullarında
birliği temsil etmek üzere birlik genel kurulunca ortak kooperatif temsilcileri
arasından en fazla beş olmak üzere merkez birliği anasözleşmesinde belirtilen
sayıda temsilci seçilir.
Temsilcilerin görev süresi en az bir
en fazla 4 yıldır. Genel Kurulca böyle bir süre tespiti yapılmaması halinde bir
yıldır. Seçilen temsilcilerin her birinin merkez birliği genel kurulunda
birliği temsilen bir oy kullanma hakkı vardır. Seçilen temsilciler kadar yedek
üye de seçilir. Temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak merkez birliği
genel kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy
kullanma izin belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi
verilir.
DENETİM
VE EĞİTİM:
Madde
80- Birlik, bağlı bulunduğu üst birlikler
tarafından eğitilebilir ve denetlenebilir.
Birlik, üst birliklerince yapılacak
denetim ve eğitim hizmetlerine ait giderlere iştirak eder.
YEDİNCİ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
DAĞILMASI
DAĞILMA
SEBEPLERİ:
Madde
81- Birlik aşağıda belirtilen sebeplerden
dolayı dağılır.
a) Anasözleşmede belirtilen süre
genel kurul kararı ile uzatılmadığı takdirde (bunun için genel kurulda fiilen
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu gereklidir.)
b) Genel kurul kararı ile,
c) İflasın açılması ile,
d) Diğer bir birlikte birleşmesi
veya devralınması suretiyle (Bunun için genel kurulda fiilen kullanılan oyların
2/3 çoğunluğu gereklidir),
e) Ortak adedinin kurucu ortak adedinden
aşağıya düşmesi birlik organlarının kurulamaması, birliğin çalışma konusu
dışında veya amme kanunlarına karşı çalışma göstermesi, kanuni tanımı dışına
çıkması ve kâr peşinde koşan ticari bir şirket hüviyetine girmesi gibi hallerde
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının,
mahkemeden alacağı kararla,
f) Üç yıl olağan genel kurulunu
yapmaması halinde,
g) Amacına ulaşma imkânının
bulunmadığının Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tesbiti halinde mahkemeden
alacağı kararla,
Madde
82- Mahkemece veya genel kurulca
tasfiye memurları seçilmediği takdirde tasfiye işlerini yönetim kurulu yapar.
Yönetim kurulu tasfiye memurlarını ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.
Tasfiye kurulu üyelerine atamayı
yapan merci tarafından tespit edilecek miktarda ücret ödenir.
TİCARET
SİCİLİNE BİLDİRME:
Madde
83- İflasın dışında birliğin dağılması,
yönetim kurulu veya denetçilerce ticaret siciline tescil ve en çok birer hafta
ara ile üç defa ilan ettirilir. İlana birlik alacaklılarının belgeleri ile
beraber bir yıl içinde başvurmaları gereği yazılır. Bu sürenin başlangıcı
üçüncü ilan tarihidir.
TASFİYE
MAMELEKİNİN PAYLAŞTIRILMASI:
Madde
84- Tasfiye haline giren birliğin bütün
borçları ödendikten ve ortak pay bedelleri geri verildikten sonra kalan mallar
ortaklar arasında bölüştürülür. Paylaştırma, dağılma anında kayıtlı ortaklar
arasında eşit yapılır.
TASFİYE
HALİ:
Madde
85- Birliğin diğer birlik ile birleşmesi
hali hariç olmak üzere dağılan birlik tasfiye haline girer.
Tasfiye haline giren birlik
ortaklarla olan ilişkilerinde dahi tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini korur
ve unvanını (tasfiye halinde) ibaresini eklemek suretiyle kullanmakta devam
eder.
Madde
86- Genel kurul kararı ile atanmış olan
tasfiye memurları yahut bu görevi yapan yönetim krulu üyeleri, genel kurul
tarafından her zaman azil ve yerlerine yenileri atanabilir.
Ortakların birinin isteği ile de
mahkemece haklı sebepler dolayısıyla işlem durdurulur, yürütmeye memur
kimseleri azil ve yerlerine yenileri atanabilir. Bunlar kendilerini tescil ve
ilan ettirirler.
AKTİFLERİ
SATMA YETKİSİ:
Madde
87- Genel kurul aksine karar vermedikçe,
tasfiye memurları birliğin aktiflerini pazarlık suretiyle de satabilirler.
Aktiflerin toptan satılabilmesi için genel kurulun kararı gereklidir. Bu karar
genel kurulun 2/3 çoğunluğu ile alınır.
TASFİYE İŞLERİ
İLK
ENVANTER VE BİLANÇO:
Madde
88- Tasfiye memurları görevlerine başlar
başlamaz birliğin tasfiyesinin başlangıcındaki hal ve durumunu inceleyerek buna
göre envanter defterleri ile bilançosunu düzenler ve genel kurulun onayına
sunarlar. Tasfiye halinde genel kurul toplantılarında nisap aranmaz. Kararlar
oy çokluğu ile verilir.
Tasfiye memurları, birlik yönetim
kurulu ve denetçileri davet eder, birliğin mali durumunu gösteren bir envanter
ile bir bilançoyu birlikte düzenler. Bu düzenleme işinde sözü edilen organ
üyelerinden çalışmaya katılmayanlar beklemek zorunda değildirler.
Tasfiye memurları, gerek görürse
birlik mallarına değer biçmek için eksperlere başvurabilirler. Düzenlenen
envanter ile bilanço tasfiye memurlarının huzurunda birlik yönetim kurulu
tarafından imzalanır. Envanter bilançonun imzalanmasından sonra tasfiye
memurları dağılma halinde bulunan birliğin envanteri yazılı bütün malları ile
evrak ve defterlerine el koyarlar.
ALACAKLILARI
DAVET VE KORUMA:
Madde
89- Alacaklı oldukları birlik defterleri
ve diğer belgelerden anlaşılan ve ikâmetgahları bilinen şahıslar taahhütlü
mektupla, diğer alacaklılar ticaret sicil gazetesinde ilan suretiyle birliğin
dağılmasından haberdar edilerek alacaklarını beyana çağrılırlar.
Alacaklı oldukları belli olanlar
beyanda bulunamazlarsa alacaklarının tutarı notere verilir. Birliğin henüz
vadesi dolmayan borçları ile münazaalı bulunan borçların karşılığı olan para
notere verilir.
DEFTERLERİN
SAKLANMASI:
Madde
90- Tasfiyenin sonunda evrak ve defterler
10 yıl saklanmak üzere notere verilir.
BİRLİK
ÜNVANININ TİCARET SİCİLİNDEN ÇIKARILMASI:
Madde
91- Tasfiyenin sona ermesi üzerine birliğe
ait unvanın ticaret sicilinden çıkarılması tasfiye memurları tarafından sicil
memurluğundan talep olunur. Bu talep üzerine sicilden çıkarılma durumu tescil
ve ilân edilir.
TASFİYE
KURULUNUN SORUMLULUĞU:
Madde
92- Tasfiye kurulu üyeleri, tasfiye
işlerinin bir an önce bitirilmesinden sorumludur.
Tasfiye kurulu üyelerinin
anasözleşmenin 52. maddesinin a ve c fıkrasındaki niteliklere haiz olması
şarttır. Bunlar hakkında 1163 Sayılı Kanunun 62 nci madde hükmü uygulanır.
BİRLEŞME
SURETİYLE DAĞILMA:
Madde
93-
Birlik, bütün pasif ve aktifleri ile diğer bir birlik tarafından
devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde ticaret sicilinden çıkarma işlemi 1163
Sayılı Kooperatifler Kanunun 84. maddesi uyarınca yapılır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
MALİ
HÜKÜMLER
USUL:
Madde
94- Birlik muhasebe usulünü bilanço
esasına göre kurar ve kanunen tutulması gerekli defterleri tutar ve
çalışmalarını iş prensipleri esaslarına uygun olarak düzenler. Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca örnek muhasebe
ve bilanço kabul edildiği takdirde bunun uygulanması sağlanır.
HESAP
YILI:
Madde
95- Hesap yılı ocak ayının birinci günü başlar.
Aralık ayının son gününde biter.
DEFTER
TUTMA MÜKELLEFİYETİ:
Madde
96- Birlik, birliğin ekonomik ve mali
durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her iş yılı içinde elde edilen
neticeleri belirlemek amacıyla birliğin nitelik ve öneminin gerektirdiği bütün
defterleri (yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, kasa defteri,
ortaklık defteri ve karar defteri gibi) tutmaya mecburdur.
TASDİK
ETTİRME VE BEYANNAME VERME MÜKELLEFİYETİ:
Madde
97- 96. maddede belirtilen defterler yönetim
kurulunca kullanılmaya başlanılmadan önce birliğin bulunduğu yerin noterine
tasdik ettirilir.
Birlik tutmaya mecbur olduğu diğer
defterlerle, tutmak istediği defterleri lehine delil olarak kullanabilmek için,
her birinin cins ve durumları ile sahife sayılarını gösteren iki nüsha
beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan önce ticaret sicil memuruna
vermeğe mecburdur. Memur, bunlardan birini tasdik ederek birliğe geri verir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
TARIM
VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ
DİĞER
GÖREV VE YETKİLERİ
Madde
98- Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın diğer görev ve yetkileri
şunlardır;
a) Birliğin kuruluş ve
organizasyonlarına yardımcı olmak,
b) Gerektiğinde teknik ve mali
yardımda bulunmak,
c) Muhasebe sisteminin
uygulanmasına yardımcı olmak,
d) Birliğin denetimini yapmak,
e) Birlik, yönetim ve denetim
kurulu üyeleri ile memurları hakkında görevlerine ilişkin olarak işledikleri
suçlardan dolayı açılan kamu davalarına müdahale talebinde bulunabilmek.
ONUNCU
BÖLÜM
ÇEŞİTLİ
HÜKÜMLER
TİCARET
KANUNU HÜKÜMLERİNE ATIF:
Madde
99- Bu anasözleşmede aksine açıklama
olmayan hususlarda 3476 ve 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu ile bu Kanunun 98
inci maddesine atfen 6762 Sayılı Türk Ticaret Kanunu genel hükümleri ile anonim
şirket hükümleri uygulanır.
UYUŞMAZLIK
Madde
100- Ortaklarla birlik arasında ve
ortakların kendi aralarında doğacak uyuşmazlıklar öncelikle birlik genel
kuruluna aksettirilir. Genel kurulca halline imkân bulunamayan uyuşmazlıklar
Kooperatifler Kanunun 95 inci maddesine
göre halledilir. Hakem yolu ile de giderilemeyen uyuşmazlıklar için kazaî
mercilere başvurulur. Üçüncü şahıslarla birlik arasında çıkacak uyuşmazlıklar
ise kazaî mercilerce çözümlendirilir.
BELİRLENEN
BÖLGELERDE BİRLİK BULUNMAMA HALİ:
Madde
101- Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilen bir bölgede birlik
kurmak üzere aynı çalışma konularına sahip yeterli sayıda kooperatifin
bulunmaması halinde bu gibi kooperatifler, Bakanlıkça belirlenen en yakın
bölgedeki aynı konuda faaliyet gösteren birliğe ortak olabilir. Ancak, söz
konusu bölgede aynı türde birliğin kurulması halinde bu gibi kooperatifler
ortak olduğu diğer bölgedeki birlikten ayrılarak kendi bölgesindeki birliğe
ortak olmak zorundadır.
BİRDEN
FAZLA BİRLİĞE ORTAK OLMAK HALİ:
Madde
102- Birden fazla konuda faaliyet gösteren
tarımsal kalkınma kooperatifleri bu faaliyetleriyle ilgili olarak o bölgede
kurulmuş birden fazla değişik çalışma konularındaki birliklere ortak olabilir
veya bu nitelikteki birlikleri kurabilir.
EVVELCE
KURULMUŞ BİRLİKLERE ATIF:
Madde
103- İş bu örnek anasözleşmenin onay
tarihinden önce kurulmuş bulunan birlikler, merkez birliği kurmak istedikleri
takdirde; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca 3476 Sayılı Kanunla değişik 1163
Sayılı Kanunun 72 nci maddesi doğrultusunda belirlenecek bölgelerde aynı
çalışma konularına sahip kooperatiflerin ortağı olabileceği ihtisas
birliklerinin kurulması benimsendiğinden, evvelce kurulmuş birlikler
bünyesindeki aynı çalışma konularına haiz kooperatiflerin yukarıdaki görüş
içerisinde yeni birlikler kurması halinde, kurulacak bu gibi birliklerin ancak
kendi aralarında merkez birliği kurabilmeleri mümkün olabilecektir.
YÜRÜRLÜK:
Madde
104- Bu anasözleşmeden evvel su ürünleri konularında çeşitli isimler altında kurulan
birliklerle ilgili anasözleşmeler yürürlükten kaldırılmış olup, bu birlikler
hazırlanmış bulunan Sınırlı Sorumlu Su
Ürünleri Kooperatifleri Birliği örnek
Anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde
105- Su Ürünlerini değerlendirme ve
pazarlama konularında faaliyet gösterip de birlik kurmak isteyen kooperatifler,
bu örnek “Sınırlı Sorumlu Su Ürünleri Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesini
kullanacaklardır.
Madde
106-
“Sınırlı Sorumlu Su Ürünleri Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesi Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın
29/05/2012 tarih 53 sayılı onayı ile yürürlüğe konulmuştur.
BİRLİĞİN
KURUCU ORTAKLARI:
Kurucu
kooperatiflerin adı, merkezi, temsile yetkili kişilerin adı soyadı ve imzası,
taahhüt edilen ve ödenen sermaye ile yüklenilen ortaklık payı aşağıdadır. Peşin
ödenen paraların tutarı......................................TL.
S.No
|
Ortak
Kooperatifin Adı
|
Merkezi
|
Temsile
Yetkilinin
Adı ve Soyadı
|
Alınan
Ortaklık Payı
|
Sermaye
|
|
|
Taahhüt
|
Ödenen
|
İmza
|
|||||
1-
|
|
|
|
|
|
|
|
2-
|
|
|
|
|
|
|
|
3-
|
|
|
|
|
|
|
|
4-
|
|
|
|
|
|
|
|
5-
|
|
|
|
|
|
|
|
6-
|
|
|
|
|
|
|
|
7-
|
|
|
|
|
|
|
|
8-
|
|
|
|
|
|
|
|
9-
|
|
|
|
|
|
|
|
10-
|
|
|
|
|
|
|
|
11-
|
|
|
|
|
|
|
|
12-
|
|
|
|
|
|
|
|
13-
|
|
|
|
|
|
|
|
14-
|
|
|
|
|
|
|
|
15-
|
|
|
|
|
|
|
|
GEÇİCİ YÖNETİM KURULU:
Kooperatif birliğinin kuruluş işleminin tescil ve
ilanı ile kuruluş genel kurul toplantısına kadar görev yapmak üzere kooperatif
temsilcileri arasından seçilen yönetim kuruludur.
1- Geçici Başkan :
2- Geçici Başkan Yardımcısı :
3- Geçici Muhasip Üye :
4-Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :
5-Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :