SINIRLI
SORUMLU.............................................................................BÖLGESİ
ORMANCILIK
KOOPERATİFLERİ BİRLİĞİ
ANA SÖZLEŞMESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
KURULUŞ VE AMAÇ
KURULUŞ,
BİRLİĞİN ADI, SÜRE:
Madde 1
- Bu anasözleşme hükümlerini kabul ederek ortaklığa giren ve girecek olan aynı
çalışma konularına sahip kooperatifler arasında değişir ortaklı, değişir
sermayeli Sınırlı Sorumlu ....................................................................
Bölgesi Ormancılık Kooperatifleri Birliği kurulmuştur.
a)
Birliğin merkezi :
....................................................................dir.
b)
Çalışma bölgesi :
....................................................................................................dir.
c)
Birliğin süresi 49 yıldır. Bu süre genel kurul kararı ile uzatılabilir.
AMAÇ:
Madde 2
- Birliğin amacı, ortak kooperatiflerin orman ürünleri değerlendirme ve
pazarlama konularındaki müşterek menfaatlerini korumak, bu hususta iktisadi
faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek ve denetlemek, dış
memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek, kooperatifçiliği geliştirmek ve
ihtiyaç duyulan hususlarda eğitilmelerine yardımcı olmak.
ÇALIŞMA
KONULARI:
Madde 3 -
Birlik aşağıdaki konularda faaliyet gösterir;
a)
Her çeşit orman ürününün istihsal, imal, nakil, depolama ve istif işlemlerinin
yapılmasında ortaklara yardımcı olmak veya bu işleri yapmak,
b)
Orman teşkilatınca verilecek tali orman mahsulleri ve orman artıklarını
değerlendirmek,
c)
Orman Kanunu, orman işletmesi ve döner sermayesi yönetmeliği hükümlerine göre
ortaklara kredi ve ormanlarda iş sağlamak,
d)
Her nevi sıhhi, fenni ve ekonomik yapı ve ısıtma araç ve gereçlerinin tedariki
ve imali konularında faaliyette bulunmak,
e)
Ortakların Orman Kanunu hükümlerine göre alacakları Pazar satış emvallerini
gayeye en uygun şekilde değerlendirmek veya değerlendirilmesine yardımcı olmak,
f)
Birliğin orman emvalini değerlendirmek için kuracağı tesislere gerekli taşınır
ve taşınmaz mallar edinmek, gerektiğinde yarım kalmış kooperatif tesisleri ile
kamu tarafından yapılmış veya yaptırılmış tesisleri devir alarak işletilecek
hale getirmek.
g)
Ortaklarının faaliyetleri konusunda ihtiyaç duyacakları makine, alet ve
ekipmanlarla diğer girdileri ucuz ve kredili olarak temin etmek,
h) Ortak kooperatiflerin ve birliğin
ürünlerinin iç ve dış Pazarlarda tanıtılması ve pazarlanması için gerekli
faaliyetlerde bulunmak,
i)
Ortakların kanuni haklarının istihsal ve ortaklarına intikalinde yardımcı
olmak,
J)
Ağaçlandırma işlerinin yapılmasında ortaklarına yardımcı olmak, orman
yetiştirmek,
k)
Ormanların korunmasına dair hususlarda orman teşkilatına yardımcı olmak,
l)
Kamu kurum ve kuruluşları ile bankalardan sağlanacak kredi işlemlerinde
ortaklarına kefalet etmek, gerektiğinde kredi kullanmak veya kullandırmak,
bunun için gerekli ipotek işlemlerini yapmak, gerçek kişilerce ve resmi
kuruluşlarca yapılacak her nevi yardım ve bağışı kabul etmek,
m)
Ortaklara hukuki, mali ve teknik konularda yardımcı olmak, gerektiğinde bu konularda
eğitim ve denetim yapmak.
n)
Çalışma konularıyla ilgili şirket kurmak ve kurulmuş olan şirketlere iştirak etmek,
o)
Amaç ve çalışma konularında gazete, dergi, kitap çıkarmak ve her türlü yayın
faaliyetlerinde bulunmak ve gerektiğinde seminer, sempozyum, panel, konferans
gibi toplantılar düzenlemek.
p)
Birliğe bağlı kooperatif ortaklarının sosyal güvenceye kavuşması için gerekli
çalışmaları yapmak, her türlü sigorta hizmetlerinin sağlanmasında aracılık
etmek.
r) Kırsal
turizm faaliyetinde bulunmak,
s) Ortakların sosyal,
kültürel, ulaşım ve benzeri konularındaki ihtiyaçlarına yönelik faaliyette
bulunmak, (Birliğe ortak kooperatiflerin ortaklarının birinci derece yakınları
olan anne, baba, eş ve çocukları bu hizmetten yararlanır.)
ş) Çevre korumaya yönelik faaliyetlerde bulunmak,
İKİNCİ
BÖLÜM
ORTAKLIK İŞLERİ
ORTAK SAYISI
:
Madde 4 -
Birliğin ortak sayısı sınırsızdır. Ancak, kuruluşta en az 7 kooperatifin bir
araya gelmesi şarttır.
ORTAKLIK
ŞARTLARI:
Madde 5-
Aşağıdaki nitelikleri haiz tarımsal kalkınma kooperatifleri, birliğe ortak
olabilirler.
a)
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
tespit edilen bölge içinde bulunmak,
b)
Başka bölgelerdeki aynı konularda faaliyet gösteren ve bu ana sözleşme ile
kurulan kooperatifler birliğine ortak olmamak,
c)
Anasözleşmenin 3. maddesindeki konularda
fiilen faaliyette bulunmak.
ORTAKLIĞA KABUL:
Madde 6
- Bir tarımsal kalkınma kooperatifinin, birliğe ortak alınabilmesi için;
a)
Kooperatifin anasözleşmesinde birliğe girilmesine dair hükmün bulunması ve
genel kuruldan birliğe giriş kararının alınmış olması,
b)
Birlik anasözleşmesinde yazılı ortaklık hak ve ödevlerini kuruluşta
anasözleşmeyi imzalayarak, sonradan girişte ise noterden tasdikli bir ortaklık
taahhütnamesini vermek suretiyle kabul etmiş olması,
c)
Kooperatifin mal varlığını gösterir bir bilanço vermiş olması gereklidir.
Yönetim
kurulu, ortaklığa giriş için başvuran
kooperatiflerin ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırıp, en çok
bir ay içinde müracaatçılara neticeyi bildirmek zorundadır.
Ortaklığa
kabul birlik yönetim kurulunun kararı ve taahhüt edilen ortaklık payının en az
1/4’ünün peşin ödenmesi ile tamamlanır.
Ortaklığa
kabulde yönetim kurulunun ret cevabı vermesi halinde, birlik denetçileri
aracılığı ile birlik genel kuruluna başvurulabilir.
Genel
kurulun vereceği karara göre işlem yapılır.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMA:
Madde 7 -
Ortak kooperatifler:
Hesap
senesi sonundan en az 6 ay önce birliğe yazılı olarak müracaat etmek şartıyla,
genel kurullarından alacakları karara istinaden kendi istekleri ile ortaklıktan
çıkabilirler. Ortaklıktan çıkma birlik yönetim kurulu kararı ile olur.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMANIN SINIRLANDIRILMASI:
Madde 8 -
Ortak kooperatifler birliğe girişlerinden itibaren üç yıl içinde birlikten
çıkmak istemeleri halinde, birliğin mevcudiyetini tehlikeye düşürecekleri
gerekçesiyle birlik, çıkan kooperatiflerden uygun bir tazminat talebinde
bulunabilir.
ORTAKLIKTAN
ÇIKARILMA:
Madde 9 -
Aşağıdaki hallerde ortak kooperatifler, birlikten çıkarılabilir.
a)
Kanun ve anasözleşmede yer alan yükümlülüklerini yerine getirmemek,
b)
Birlik aleyhinde faaliyet göstermek,
c)
Birliğin kefaletiyle temin edilmiş kredi ve yardımları birlik talimatı dışında
kullanmış olmak,
d)
5. madde de belirtilen ortaklık şartlarını yitirmiş olmak.
Madde 10-Ortaklar
anasözleşmede açıkça gösterilmeyen sebeplerle ortaklıktan çıkarılamazlar.
Ortaklıktan
çıkarılma yönetim kurulunun kararıyla olur. Çıkarılma kararı gerekçeli
olarak tutanağa geçirileceği gibi, ortaklar defterine de yazılır. Kararın
onaylı örneği, çıkarılan ortağa tebliğ edilmek üzere, on gün içinde notere
tevdi edilir. Bu ortak tebliğ tarihinden itibaren üç ay içinde itiraz davası
açabilir. Ortak, üç aylık süre içinde genel kurula da itiraz edebilir. Bu
itiraz, ilk toplanacak genel kurula sunulmak üzere, yönetim kuruluna noter
aracılığı ile tebliğ ettirilecek bir yazı ile yapılır. Genel kurula itiraz
edildiği takdirde, yönetim kurulunun çıkarma kararı aleyhine itiraz davası
açılamaz. İtiraz üzerine genel kurulca verilecek karara karşı itiraz davası
hakkı saklıdır.
Üç
aylık süre içinde, genel kurula veya mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmeyen
çıkarılma kararları kesinleşir.
Haklarındaki
çıkarma kararı kesinleşmeyen ortakların ortaklık hak ve yükümlülükleri,
çıkarılma kararı kesinleşinceye kadar devam eder.
ORTAKLIĞIN
DÜŞMESİ:
Madde 11 - Birlik
yönetim kurulu münasip süre ile yapacağı iki ilânla sermaye yükümlülüklerinden
borçlu veya sair ödemelerle yükümlü bulunan ortak kooperatiflerden bu
yükümlerini yerine getirmesini ister. İlk isteğe uymayan ve ikinci istemeden
sonra da bir ay içinde yükümlülüklerini yerine getirmeyenlerin ortaklığı genel
kurul kararına gerek kalmadan kendiliğinden
düşer. Ortaklığın düşmesi anasözleşme veya diğer sebeplerle doğmuş borçların
yok olmasını gerektirmez.
ÇIKAN VEYA ÇIKARILAN
ORTAKLARLA HESAPLAŞMA:
Madde 12 -
Bu anasözleşme gereğince birlikten çıkan veya çıkarılan kooperatifler,
ayrıldıkları senenin bilânço ve netice hesaplarının birlik genel kurulunca
kabulünden bir ay sonra hesaplaşmayı isteyebilir. Hesaplaşmadan sonra bunların,
birliğin yedek akçeleri ve malları üzerinde bir hakları kalmaz. Birlikten hangi
sebeplerle olursa olsun çıkarılanların ortaklık zamanlarına ait zararlarından
dolayı sorumlulukları ayrılmanın tahakkuk ettiği bilânço yılının bitiminden
başlayarak iki yıl devam eder.
BİRLİĞE TEKRAR GİRME:
Madde 13 -
Ortaklıktan çıkmış veya çıkarılmış olan kooperatif, çıkma sebebi ortadan
kalktıktan sonra tekrar birliğe girebilir. Ortaklıktan çıkmış olan
kooperatiflerin, tekrar birliğe girmeleri için genel kurullarından birliğe girme
kararı almaları gerekir. (Çıkarılan ortaklar için bu şart aranmaz). Ortaklığa
kabul birlik yönetim kurulu kararı ile olur.
Bu husustaki yönetim kurulu kararlarına karşı birlik genel kuruluna
itiraz hakkı vardır.
ÜÇÜNÇÜ BÖLÜM
ORTAKLIK HAK VE
ÖDEVLERİ
ORTAKLIK PAYLARI:
Madde 14 -
- Bir ortaklık payının değeri 100
Türk lirasıdır. Birliğe giren her ortak kooperatifin en az 50 ortaklık payı
alması şarttır. Önceden yükümlenilen miktar
tamamen ödenmedikçe pay artırımı yapılamaz.
PAYLARIN ÖDENME
ŞEKLİ:
Madde 15
- Ortakların yüklendikleri nakdi payların 1/4’ü peşin ödenir. Bakiye pay
borcunun ödenme şekli ile müddetini genel kurul tayin eder. Ancak, bu müddet taahhüt tarihinden itibaren on
yılı geçemez.
ORTAKLIK SENEDİ:
Madde 16 -
Her ortağın ortaklık haklarının, ada yazılı ortaklık senedi ile temsil olunması
şarttır. Bu senede birliğin ve kooperatifin unvanı, merkezi birliğe girdiği
tarih yazılır. Bu senet ortak kooperatif ile birliği temsile yetkili olan
kimseler tarafından imzalanır. Ortak kooperatifin yatırdığı ve çektiği paralar
tarih sırasıyla kaydedilir. Bu paralar ortak kooperatifin ödediği paralara ait
ise birlik yetkililerince imzalanır.
SERMAYE:
Madde 17 -
Birliğin sermayesi değişir olup, ortak kooperatiflerin taahhüt ettikleri paylar
toplamından ibarettir. Birlik sermayesinin en az haddi ........................
Türk Lirasıdır. Sermayenin 1/4’ünün kuruluşta tamamen ödenmesi şarttır.
Ayn
nevinden sermaye konulması halinde 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 20. 21.
ve 22 nci maddeleri uygulanır.
BORÇ PARA ALMA:
Madde 18 -
Birlik, amaçlarını gerçekleştirmek için ilgili kuruluşlardan, bağlı olduğu merkez birliğinden ve ortak
kooperatiflerinden borç para alabilir. Resmi ve özel teşekküllerden bağış ve
yardım kabul edebilir.
BİLGİ EDİNMEK
HAKKI:
Madde 19
- Yönetim kurulunun, gelir-gider farklarının dağıtım şekli hakkındaki
tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile bilanço
ve denetçilerin 63. madde hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri rapor genel
kurulun bilanço yıllık toplantısından en az 15 gün öncesinden başlayarak bir
yıl süre ile birlik merkezinde ortakların incelenmesine hazır tutulur. Talep
eden ortaklara bilanço ve gelir-gider farkı hesaplarının birer suretinin
verilmesi gerekir. Ortakların bilgi edinme hakkı birlik organlarından birinin
kararı ile yok edilemez veya sınırlandırılamaz.
SORUMLULUK:
Madde 20- Birlik, borçlarından dolayı alacaklılarına
karşı, mal varlığı ve ortaklarının sermaye yüklenmesinin on katına kadar
sorumludur. Birliğe ortak kooperatiflerin birliğe karşı sorumluluğu
yüklendikleri sermaye miktarının on katı ve ek ödemeler ile sınırlıdır.
EK ÖDEME
YÜKÜMLERİ:
Madde 21-
Genel Kurulca bilanço açıklarını kapatmada kullanılmak üzere ortak
kooperatiflerden ek ödemeler istenebilir. Bu miktar bilanço açığının ortak
kooperatif sayısına bölünmesiyle bulunur.
İFLAS HALİNDE
YÜKÜMLÜLÜK:
Madde 22-
Birliğin iflası halinde, iflas idaresi ortak kooperatiflerin her birinden
payına düşen borcun ödenmesini ister. Tahsil edilemeyen meblağlar diğer
ortaklar arasında bölüşülür. Aktif bakiyesi pay cetvellerinin kesin olarak tespiti
üzerine geri verilir. Ortak kooperatiflerin birbirine rücu hakları saklıdır.
Ortak kooperatiflerin geçici olarak tespit olunan borçlarıyla pay cetveli
aleyhine İcra ve İflas kanunu hükümlerine göre itiraz hakları vardır.
BİRLİĞE YENİ
GİREN ORTAKLARIN SORUMLULUĞU:
Madde 23-
Birliğin mali durumunu bilerek birliğe yeni ortak olan kooperatif, girişinden
önce doğmuş olan birlik borçlarından diğer ortaklar gibi sorumlu olur. Buna
aykırı mukavele hükümleri ile ortaklar arasındaki anlaşmalar üçüncü şahıslar
için hüküm ifade etmez.
SIR SAKLAMA
YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde 24-
Birliğin ticari defterleri ve haberleşme ile ilgili hususların tetkiki, genel
kurulun açık bir müsaadesi veya yönetim kurulunun kararı ile mümkündür.
İncelenmesine müsaade edilen defter ve vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç
olmak üzere hiçbir ortak iş sırlarını öğrenmeye yetkili değildir. Her ortak ne
surette olursa olsun öğrenmiş olduğu birliğe ait iş sırlarını, sonradan
ortaklık hakkını kaybetmiş olsa dahi daima gizli tutmak zorundadır. Bu
mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek zararlardan birliğe karşı sorumludur.
BİRLİĞİN
DAĞILMASINDAN SONRA SORUMLULUK :
Madde 25-
Birliğin dağılması halinde, dağılmanın ticaret siciline tescilinden başlayarak
bir yıl içinde birliğin iflasının açılmasına karar verildiği takdirde ortaklar
ek ödemelerle birlikte sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
BİRLİ ĞİN HESAPLARI
GELİR-GİDER
FARKLARININ DAĞITILMASI :
Madde 26-
Birliğin müspet gelir-gider farkı, ortak kooperatiflerin yaptığı %5 yardımlarla
gayri safi hasıladan her nevi masraflar, vergi, faiz ve amortisman karşılıkları
çıktıktan sonra kalan kısımdır. Bu kısım aşağıdaki nispetler üzerinden bölünür.
a)
% 10 Yedek akçe,
b)
%5 Fevkalade yedek akçe,
c)
%5 Kefalet fonu,
d)
%10 Yatırım ve geliştirme fonu,
e)
% 10 Sosyal hizmetler fonu,
f)
% 2 Merkez Birliğine yardım fonu,
g)
% 58 Risturn (Ortak kooperatiflere birlikle yaptıkları muamele oranında
dağıtılmak üzere) ayrılır.
Müspet
gelir-gider farkından, yönetim kurulu başkan ve üyelerine pay ayrılmayacağı
gibi, ortaklara sermaye üzerinden kazanç da verilemez. Ayrılan yedek akçeler,
birliğin çalışma anında veya dağılmasında ortaklara dağıtılamaz. Birlik
münhasıran ortaklarıyla iş yapar.
Bir
yıllık çalışma sonucu gelir-gider farkı menfi olduğu takdirde, açık yedek
akçelerden ve bunların yeterli olmaması halinde ek ödemelerle veya ortak
sermaye payları ile karşılanır. Menfi sonuçlar ortadan kaldırılmadıkça
gelir-gider farkı dağıtımı yapılamaz.
YATIRIM ve
GELİŞTİRME FONU :
Madde 27- Yatırım
ve geliştirme fonu; üretim ve pazarlama konularında yapılacak yatırımlarda
kullanılır. Bu fona ortak kooperatiflerde iştirak edebilirler.
Ortak
olunan merkez birliği, birliğin üretim ve pazarlama konularında yatırım
yapıyorsa, genel kurul kararı ile bu fon kısmen veya tamamen merkez birliğine
devredilebilir.
MERKEZ BİRLİĞİNE
YARDIM FONU:
Madde 28-
Bu fona ayrılan miktar merkez birliğine gönderilir. Merkez birliğine ortak
olunmadığı takdirde bu meblağ yatırım ve geliştirme fonuna eklenir.
SOSYAL HİZMETLER
FONU:
Madde 29-
Sosyal hizmetler fonu, 26. maddede belirtilen oranda müspet gelir-gider
farkından ayrılacak orandan meydana gelir.
Madde 30-
Sosyal Hizmetler fonu, ortakların sosyal ve kültürel ihtiyaçları ile birlik
memur ve işçileri için ölüm sigorta veya yardımlaşma maksadıyla kullanılır.
KEFALET FONU :
Madde 31-
Kefalet fonu birlik kanalıyla ortaklarına temin edilecek aynı ve nakdi
kredilerin rizikolarını karşılamak maksadıyla tesis edilir.
Kefalet
fonu aşağıdaki kaynaklardan meydana gelir :
a)
Kamu , gerçek ve tüzel kişilerin yapmış olduğu yardım ve teberrular,
b)
Birliğin müspet gelir-gider farkından ayıracağı %5 kefalet fonu payı,
c)
Yurtiçi ve yurtdışı kooperatif ve üst birlikleri ile diğer kurumlarca yapılacak
yardım ve bağışlar.
Birliğin
ortak kooperatifler için vereceği kefalet miktarı, ortak kooperatiflerin
birliğe ödemiş olduğu ayni ve nakdi sermaye toplamının 20 katını geçemez. Bu
miktar ortak kooperatiflerin genel durumlarına uygun olarak birlik genel
kurulunca kararlaştırılır ve bir program dahilinde yönetim kurulunca uygulanır.
Birliğin
vermiş olduğu kefaletlerden dolayı bir zarar doğmuş ise bu zararın ilgili
kooperatifin kaynaklarından karşılanmasına çalışılır. Buna rağmen açık
kapatılamaz ise sonradan kooperatiften tahsil edilmek şartı ile kefalet fonu
vasıtasıyla kapatma yoluna gidilir.
YEDEK AKÇELERİN
KULLANILMASI :
Madde 32-
Yedek akçeler ortaklara dağıtılmayıp, bilanço neticesinde ortaya çıkacak menfi
fiyat farkının kapatılmasında kullanılır.
YEDEK AKÇELERİN
DAĞITILMA DURUMU :
Madde 33-
Birliğin dağılmasına karar verildiği takdirde yedek akçelerin, birliğin
zararlarının karşılanmasında kullanılan miktardan artan kısmı birliğin bağlı
olduğu merkez birliğine devredilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
BİRLİĞİN ORGANLARI
ORGANLAR:
Madde 34-
Birliğin organları şunlardır:
a)
Genel kurul,
b)
Yönetim kurulu,
c)
Denetçiler.
GENEL KURUL:
Madde 35- Genel Kurul,
ortak kooperatiflerin temsilcilerinden teşekkül eden en yetkili karar
organıdır. Genel kurul tarihinden en az üç ay evvel birliğe giren kooperatifler
genel kurula temsilci gönderebilirler. Ortak kooperatif genel kurullarında,
birlik genel kurullarına katılmak üzere en fazla 4 yıllığına olmak üzere
aşağıda belirtilen sayılarda temsilci seçilir. Seçilen temsilci sayısı
kadar da yedek temsilci seçilir.
Birlik
genel kuruluna;
a)
Ortak sayısı 50 (50 dahil) ve daha az olan kooperatifler 2 temsilci,
b)
Ortak sayısı 50 -100 (Yüz dahil) arasında olan kooperatifler 3 temsilci,
c)
Ortak sayısı 100-200 (iki yüz dahil) arasında olan kooperatifler 4 temsilci,
d)
Ortak sayısı 200 den fazla olan kooperatifler 5 temsilci ile katılırlar.
Birlik genel kurulunda her temsilcinin bir oy hakkı
vardır. Asil temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak birlik genel
kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy kullanma izin
belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi verilir.
GENEL KURULUN
DEVREDİLEMEYEN YETKİLERİ:
Madde 36-
Genel kurul yetkilerinden aşağıda gösterilenleri devir ve terk edemez.
a)
Anasözleşmeyi değiştirmek,
b)
Yönetim kurulu üyeleri, denetçiler ve gerektiğinde tasfiye kurulunu seçmek,
c)
İşletme hesabıyla bilânço ve gerektiğinde gelir-gider farkının bölüşülmesi
hakkında karar almak,
d)
Yönetim kurulu ile denetçiler ve gerektiğinde tasfiye memurlarını ibra veya
azletmek,
e)
Kanun veya anasözleşme ile genel kurula tanınmış olan konular hakkında karar
vermek,
f)
Gayrimenkul alımında ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün
niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını
belirlemek,
g)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
GENEL KURULUN
GÖREVLERİ:
Madde 37-
Genel kurulun görevleri şunlardır:
a)
Bilânço, gelir-gider farkı hesapları ve yıllık çalışma raporları hakkında karar
almak ve bu konuda yönetim kuruluna tam yetki vermek,
b)
Yönetim kurulu ve denetçiler ile gereğinde tasfiye kurulu ve ortak kooperatif
temsilcileri tarafından yapılan teklifleri incelemek ve yerine getirilmesi
uygun görülenlerin iş programına alınmasına ve uygulanmasına karar vermek,
c)
Yönetim kurulu üyelerini ve denetçileri, gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ve
tasfiye kurulunu seçmek, hizmetini tamamlayan kurulları ibra etmek veya
etmemek,
d)
Birlik anasözleşmesinde yapılacak değişiklikleri kararlaştırmak,
e)
Gerektiği takdirde yönetim kurulu ve denetçiler ile tasfiye kurulu üyelerinin
işlerine son vermek,
f)
100. maddede belirtilenler arasındaki uyuşmazlıkları çözümlemek üzere hakem
kurulunu seçmek,
g)
Birliğin başka birlikle birleşmesi, ayrılması, birliğin dağılması, sürenin
uzatılması hakkında karar vermek,
h)
Amacı ile ilgili kuruluşlara iştirake
karar vermek ve katılma paylarını belli etmek,
ı) Gayrimenkul alımında ve satımında takip
edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
j)
Ortak kooperatiflerin her türlü ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve
demirbaşlar ile, üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu
hususlarda yönetim kuruluna yetki vermek,
k)
Ortak kooperatiflere birlik aracılığı ile sağlanan kredilerin ödenme şekli ve miktarını tespit etmek,bu hususta yönetim kuruluna görev vermek,
l)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma
usul ve esaslarını belirlemek,
m)
Yönetim kurulunun hazırlanmış olduğu iş programı ve yeni bütçeyi onaylamak,
n)
Şubeler, alım ve satım merkezleri açmak için yönetim kuruluna yetki vermek,
o)
Ortak olunduğu takdirde, yatırım ve geliştirme fonunun kısmen veya tamamen
merkez birliğine devri konusunda karar vermek,
p)
Yönetim kurulu tarafından yapılan ortaklıktan çıkarılma
teklifleri hakkında karar vermek,
r)
Merkez biriliğine ortak olunmasına ve ortaklıktan çıkılmasına karar vermek ve
temsilci seçmek,
s)
Ortakların müşterek menfaatlerini ilgilendiren ve
yönetim kurulunun yetkisi dışında olan her konuda karar vermek,
t)
Yönetim kurulu üyelerine ve denetçilere verilecek aylık ücret, huzur hakkı ile
yollukları belirlemek, ayrıca personel kadro ve ücretleriyle yolluklarını tespit
etmek,
u)
Kamu kuruluşları ve bankalardan temin edilecek kredi ve yardımlar ile
gerçekleştirilecek yatırımların yapılması ve bu konuda ortaklarla birlikte
müteselsilen borçlanmaya karar vermek,
v)
Terkini yapılacak canlı ve cansız demirbaşların terkini hususunda karar alıp bu
konuda yönetim kuruluna yetki vermek,
GENEL KURUL
TOPLANTILARI:
Madde 38-
Genel kurul aşağıdaki şekilde toplanır.
1-
Kuruluş genel kurulu,
2-
Olağan genel kurul,
3-
Olağanüstü genel kurul.
KURULUŞ GENEL
KURUL TOPLANTISI:
Madde 39-
Kuruluş genel kurulu, birliğin tescil ve ilânını müteakip bir ay içinde kurucu
ortaklardan birinin daveti üzerine kurucu ortaklar tarafından yapılır.
Toplantı
tarihine kadar kaydedilmiş bütün ortaklar toplantıya katılma hakkına sahiptir.
OLAĞAN GENEL
KURUL TOPLANTISI:
Madde 40- Yönetim kurulunun daveti ile her yıl hesap
devresinin sona erdiği günü izleyen günden itibaren en geç altı ay içinde
yapılır.
OLAĞANÜSTÜ GENEL
KURUL TOPLANTISI:
Madde 41-
Genel kurulu olağanüstü olarak, yönetim
kurulu, denetçiler, ortağı olduğu üst birlik ve tasfiye memurları toplantıya
çağırma yetkisine sahiptir.
Ancak,
genel kurul yukarıda belirtildiği şekilde toplanamadığı takdirde Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı genel kurulu
toplantıya çağırma yetkisine sahiptir.
Dört
ortaktan az olmamak kaydıyla ortak
sayısının en az onda birinin isteği üzerine genel kurul toplantıya çağrılır.
Toplantı talebinin haklı bir gerekçeye dayanması gerekir.
Yönetim
kurulu bu isteği 10 gün içinde yerine getirmediği takdirde toplantı talebinin
haklı bir gerekçeye dayandığının Bakanlıkça tespiti halinde istek sahiplerinin
müracaatı üzerine veya doğrudan doğruya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından genel kurul toplantıya
çağrılabilir.
Çağrılmadığı
takdirde istek sahipleri mahalli mahkemeye başvurarak genel kurul’u bizzat
toplantıya çağırma izni alabilir.
ÇAĞRI ŞEKLİ VE
GÜNDEM:
Madde 42-
Yönetim kurulu o yıla ait ilk genel kurul toplantısının yapılacağı tarihten 15
gün önce toplantı çağrısını yapar. Çağrıda çoğunluğun sağlanamaması halinde
ikinci toplantının tarihi de belirlenir. Bu süre en az 15, en çok 30 günü
geçemez. Toplantı çağrısını ihtiva eden yazıya gündemi de ekleyerek çağrı ve
toplantı günü hariç 15 gün önceden ortak kooperatiflere taahhütlü bir mektupla
gönderir veya kooperatif yöneticilerine elden imza karşılığı tebliğ edilir.
Anasözleşmenin
değiştirilmesi söz konusu ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde
numaralarının yazılması ile yetinilir. İlânların bir örneği toplantıdan en az
15 gün evvel Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı mahalli teşkilatına mülki idare
amirliğine gönderilir.
Ayrıca
bakanlık temsilcisine ödenmek üzere bakanlıkça tespit edilecek ücret Maliye
veznesine yatırılır.
Dörtten
az olmamak üzere, ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından
en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme konulması
zorunludur.
Toplantı
için bakanlık temsilcisinin atanması Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yazılı olarak istenir. Bakanlık
temsilcisi toplantıya gelmez ise mahalli idare amirine durum bildirilir.
Temsilci yine gelmez ise bir saat sonra
toplantıya başlanır. Bu durum bir tutanakla tespit edilir.
Gündemde
olmayan hususlar görüşülemez. Ancak birliğe kayıtlı ortakların en az 1/10’u Başkanlık
Divanı oluşumundan sonra gündem
maddelerinin görüşülmesine geçilmeden önce yazılı teklifte bulunmaları halinde,
hesap tetkik komisyonunun seçilmesi, bilânço incelemesinin ve ibranın geriye
bırakılması, çıkan veya çıkarılan ortaklar hakkında karar alınması genel
kurulun yeni bir
toplantıya
çağrılması ve kanun, anasözleşme ve iyi niyet esasları ile genel kurul
kararlarına aykırı olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali,
yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi
ile ilgili hususlar, genel kurula katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü ile
gündeme alınır.
TOPLANTIYA
BAŞLAMA:
Madde 43-
Yoklamayı müteakip toplantı, yönetim kurulu başkanı tarafından açılır. Yönetim
kurulu başkanının toplantıda bulunmaması durumunda yönetim kurulu üyeleri veya
genel kurulca gösterilecek bir temsilci toplantıyı açar. Genel kurulun
yapılabilmesi için, oy verme yetkisine haiz ortakların en az 1/4 ünün temsil
edilmiş olması şarttır. İkinci toplantıda temsil edilen kooperatif sayısı 5 den aşağı olamaz. Kooperatiflerin temsil
edilebilmesi için de temsilcilerinin en az
yarısının toplantıya katılması şarttır.
Toplantıda
çoğunluğun bulunduğu anlaşılınca başkanlık divanı seçimine geçilir. Toplantıya
katılan kooperatif temsilcilerinin çoğunluğu ile temsilciler ve üst birlikten
genel kurula katılanlar arasında toplantıyı yönetecek bir başkan, bir başkan
vekili, en az bir kâtip, bir oy ayırımcısı seçilerek başkanlık divanı teşkil
edilir ve gündemin görüşülmesine geçilir. Başkanlık divanına, birlik başkanı,
yönetim kurul üyeleri, denetçilerden ve birlik personelinden herhangi biri
seçilemez.
Toplantının
açılıp gündem maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir
sebeple toplantının devamına imkân görülmemesi ve divanın çekilmesi halinde,
müteakip gündem maddelerini görüşmek üzere yönetim kurulu, Merkez Birliği,
Bakanlık veya yetkili mahkemece atanacak yönetici kurul (Kayyum) tarafından
yapılacak çağrı üzerine genel kurul yeniden toplanır.
HAZIR BULUNANLAR
LİSTESİ:
Madde 44-
Genel kurul toplantısına katılan ortak kooperatifler temsilcilerini gösteren
“Hazır bulunanlar listesi” düzenlenir. Bu listeye ortak kooperatiflerin
ortaklığa kabul tarihleri, birlikteki taahhüt ve ödenmiş sermaye miktarları,
temsilcilerin adı, soyadı ve imza haneleri yazılır. Liste toplantıya katılan
temsilcilere toplantı başlamadan önce imzalattırılır. Ayrıca, listenin bakanlık
temsilcisi ve genel kurul başkanı tarafından imzalanması gereklidir
KARAR NİSABI:
Madde 45-
Kararlar hazır bulunan ortak kooperatiflerin temsilcilerinin çoğunluğu ile
verilir. Oyların eşitliği durumunda tekrar oylama yapılır. Ancak, merkez
birliğine girme veya ayrılma, anasözleşme değişikliği, dağılma, birleşme ve
ayrılma konusundaki kararlar için kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu ile; ortak
kooperatiflerin sorumluluklarının ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri
konusunda alınacak kararlar için bütün ortakların 3/4’ünün rızası gereklidir.
Genel kurulda verilen kararlar, bulunmayan veya olumlu oy kullanmayan bütün
ortaklar içinde geçerlidir.
Ancak,
kamu kuruluşlarından kredi alındığı takdirde kredi miktarının arttırılmasından
yararlanmak üzere alınacak kararlar çoğunlukla verilir.
BÜTÜN ORTAK
KOOPERATİFLERİN HAZIR BULUNMASI:
Madde 46-
Birliğin bütün ortakları toplantıda hazır bulunduğu sürece ve bir itiraz
olmadığı takdirde genel kurul toplantılarına dair diğer hükümler saklı kalmak
şartı ile toplantıya çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar
alınabilir. Bu gibi kararların, ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği
ile seçecekleri temsilciler tarafından imzalanması gereklidir.
OYA
KATILAMAYACAKLAR:
Madde 47- Birlik
işlerinin yürütülmesinde yönetim kurulunca görevlendirilenler yönetim kurulunun
ibrasına ait kararlarda oylamaya katılamazlar. Bu hüküm denetçiler hakkında
uygulanmaz.
YÖNETİM KURULU
ÜYELERİ VE DENETÇİLERİN SEÇİMİ:
Madde 48-
Ortak kooperatiflerin temsilcileri arasında gizli oylamayla yapılan yönetim
kurulu ve denetçiler seçimlerinde birliğin mührünü taşıyan seçim kâğıtları
kullanılır. Bunlar “Hazır bulunanlar listesini” imza eden temsilcilere verilir.
Temsilciler oylarını tasnif kurulunun huzurunda seçim sandığına atarlar.
Kullanılan oy sayısı temsilci sayısı ile kontrol edilir. Fazla çıktığında, oy
pusulaları açılmadan fazlalıklar iptal edilir. Yönetim kurulu üyeleri ve
denetçiler seçiminde bir tek oy sandığı kullanılır. Sandık açılıp oy ayrımı
bittikten sonra sonuçlar tutanağa yazılır.
GENEL
KURUL TOPLANTISINA AİT BELGELERİN RESMİ MAKAMLARA GÖNDERİLMESİ:
Madde 49- Genel kurul görüşmeleri tutanağa bağlanır.
Bakanlık temsilcisi, toplantı başkanı ve kâtipler tarafından imzalanan bu
tutanakta ayrıca, toplantıya katılan kooperatif sayıları gösterilir. Yeni
seçilip göreve başlayan yönetim kurulu tarafından en geç toplantı gününden
itibaren 15 gün içinde gündem, toplantı çağrısı, duyuru, duyuru tutanağı
yönetim kurulu ve denetçiler raporu bilânço, gelir-gider cetveli, bakanlık
temsilcisi tarafından imzalanmış genel kurul toplantısında hazır bulunanlar
listesi ile genel kurul toplantı tutanağının, Merkez Birliğine Yardım Fonu ödeme makbuzunun ve
bakanlık temsilcisi raporunun her birinden ikişer örnek olmak üzere hazırlanan
belgeler Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına gönderilmek üzere Bakanlık mahalli
teşkilatına verilir. Bu evrakların birer örnekleri aynı zamanda varsa birliğin
bağlı bulunduğu merkez birliğine de gönderilir.
KARARLARIN
BOZULMASI VE ŞARTLARI:
Madde 50-
Kanuna, anasözleşme hükümlerine ve iyi niyet esaslarına aykırı olduğu iddiası
ile aşağıda belirtilen kimseler genel kurul kararları aleyhine, toplantıyı
takip eden günden başlamak üzere bir ay içinde, birlik merkezinin bulunduğu
yerdeki mahkemeye başvurabilirler.
1-
Toplantıda hazır bulunup ta kararlara katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa
geçirten, oyunu kullanmasına haksız olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının
usulüne uygun yapılmadığını, gündemin gereği gibi ilân veya teblîğ edilmediğini,
genel kurul toplantısına katılmaya yetkili olmayan kimselerin karara katılmış
bulunduklarını iddia eden ortak kooperatif yetkili temsilcileri,
2-
Yönetim kurulu,
3-Kararların
yerine getirilmesi yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi sorumluluklarını
gerektirdiğinde bunların her biri.
Ayrıca,
bozma davasının açıldığı ve duruşmanın yapılacağı gün, yönetim kurulu
tarafından usulen ilan olunur.
Genel
kurulda alınan bir kararın mahkeme tarafından bozulması bütün ortaklar için
hüküm ifade eder.
YÖNETİM KURULU:
Madde 51-
Yönetim kurulu, kanun ve anasözleşme hükümleri içinde birliğin faaliyetlerini
yöneten, birliğin kanuni temsilcisi olan icra organıdır.
ÜYE SAYISI VE
ÜYELİK ŞARTLARI:
Madde 52: Yönetim
kurulu üyeleri ve yedekler genel kurul toplantısında gizli oyla temsilciler
arasından en az üç asıl ve üç yedek olmak üzere genel kurulca belirlenecek
sayıda en az bir, en fazla dört yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir
süre tespiti yapılmaması halinde bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar.
Yönetim kurulu asil ve yedek üyeliklerinde
aynı kooperatiften en fazla birer temsilci bulunabilir.
Herhangi bir sebeple temsilcilerin
kendi kooperatiflerindeki temsilciliklerinin sona ermesi halinde yönetim kurulu
üyeliği sona erer, bu şekilde görevi sona eren veya başka bir nedenle boşalan
asil üyelerin yerine yedek üyeler sırası ile çağrılır.
Yönetim
kurulu üyeliğine seçilebilmek için;
a)
Türk vatandaşı olmak,
b)
Aynı türde başka bir birliğin yönetim kurulu üyesi olmamak,
c)
Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal,
sahtekârlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve
Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara
göre mahkum olmamak,
d)
Birbirleriyle üçüncü dereceye kadar (üçüncü derece dahil) akraba olmamak,
e)
Aralarında herhangi bir iş ortaklığı bulunmamak,
f)
Hacir altında bulunmamak,
g)
18 yaşından küçük olmamak,
h)
En az İlköğretim veya İlkokul mezunu olmak şartları aranır.
Üyelik
şartları denetçiler tarafından araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde
seçilenleri ile sonradan kaybedenlerin görevlerine yönetim kurulunca son
verilir.
Haklarında
yukarıdaki suçlarla ilgili olarak kamu davası açılmış olanların görevleri ilk
genel kurul toplantısına kadar devam etmekle beraber, yönetim kurulunca bu
durumdaki üyelerin genel kurulca azli veya göreve devamı hakkında karar alınmak
üzere yapılacak ilk genel kurul gündemine madde konulur.
Genel
kurulda en çok oy alan ortaklar yönetim kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilmiş
olurlar. Oylar eşit gelirse kuraya başvurulur. Yönetim kurulundan ayrılan bir
üyenin yerine yedek üyelerden, alınan oy sırasına göre biri geçer.
Herhangi
bir sebeple, yönetim kurulu toplantı nisabını kaybederse, boşalan yönetim
kurulu üyeliklerine denetim kurulu üyeleri tarafından gecikilmeksizin yeteri
kadar yedek üye çağrılır.
YÖNETİM
KURULUNUN İŞ BÖLÜMÜ VE ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde 53-
İş bölümü; her yıl seçimi müteakip yönetim kurulu üyeleri arasında gizli oyla
yapılır. Aralarından bir başkan ve bir başkan vekili seçilir. Diğerleri üye
sıfatını alırlar. Aynı toplantıda, yönetim kurulunun yapacağı mutat toplantı
tarihlerini ve yerini belirler. Bu toplantı da ayrıca, lüzumu halinde yapılması
zorunlu olan mutat dışı toplantılara çağrının nasıl ve kimler tarafından
yapılacağına dair karar alınır. Yönetim kurulu üyelerinden biri veya birkaçı
birliği temsile yetkili kılınarak ticaret siciline tescil ettirilir. Murahhas
üyelerin seçilmesi halinde bunların seçilmesi ve değiştirilmesi de ticaret
siciline tescil ettirilir.
Yönetim
kurulu kararları ekseriyetle alınır. Oylar eşit olduğu takdirde Türk Ticaret
Kanunun 330 uncu maddesi esasları çerçevesinde; karara bağlanmayacak olan
gündem konusu gelecek toplantıya ertelenir. Oylarda yine eşitlik halinde konu
reddedilmiş sayılır.
Yönetim
kurulu toplantılarında üyeler, vekâlet veya temsil yoluyla oy veremezler.
Yönetim kurulu ayda en az bir defa toplanır. Mazeretsiz olarak birbiri ardına
üç defa toplantıya gelmeyen üye istifa etmiş sayılır.
Yönetim
kurulu kararları, sahifeleri noterce tasdik edilmiş “bir karar defteri”ne sıra
numarası ve tarihi ile kayıt olunup imzalanır. Verilen karara karşı görüşte
olanlar veya çekimser kalanlar muhalefet veya istinkâf sebeplerini kararın
altına yazarak imzalamak zorundadırlar. Bunu yapanlar kararın uygulanması sırasında
doğacak zararlardan dolayı diğer üyelerle birlikte sorumlu olmazlar. Kararların
muteberliği yazılıp imza edilmiş olmasına bağlıdır.
Yönetim
kurulu üyelerine genel kurulca belirlenen aylık ücret, huzur hakkı ve yolluk
dışında hiçbir ad altında başkaca ödeme yapılamaz. Yönetim kurulu üyeleri ve
birliği temsile yetkili şahıslar genel kurulun devredemeyeceği yetkilerini
kullanamazlar.
Yönetim
kurulu üyeleri her zaman üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait sorumluluğu zararın ve
sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren iki yıl ve her halde zararı
doğuran fiilin vukuu tarihinden itibaren ilgililer aleyhinde tazminat davası
açmak hakkı beş yıl geçmekle zaman aşımına uğrar.
Yönetim
kurulu üyeleri topluca istifa ettikleri veyahut mevcut yedekleri istifa eden
üyelerin yerini dolduramadığı takdirde birlik olağanüstü genel kurul
toplantısına giderek yeniden yönetim kurulu üyelerini seçer. Yeni seçilen
üyeler işe başlayıncaya kadar eskileri göreve devam eder. Yönetim kurulundan bir
üye istifa edip de yerine geçecek yedek üye yoksa yönetim kurulu temsilciler
arasından birisini yönetim kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk
genel kurul’un onayına sunar.
Görevi
son bulan eski yönetim kurulu, yeni yönetim kuruluna seçim gününden başlayarak
bir hafta içinde görevini devretmek zorundadır.
YÖNETİM
KURULUNUN GÖREVLERİ:
Madde 54-
Yönetim kurulu’nun görevleri şunlardır:
a)
Birlik işlerini ortak kooperatifler menfaatine en uygun şekilde yürütmek,
b)
Defter ve kayıtların mevzuat çerçevesinde, doğru olarak tutulmasını sağlamak,
c)
Birliğin parası, menkul ve gayrimenkul bütün varlıklarını gereği gibi
kullanmak, işletmek ve korumak,
d)
İmkânlarla orantılı olarak alım ve satım merkezleri açılmasını genel kurul’a
teklif etmek,
e)
Ortak kooperatiflere, durumlarına ve genel kuruldan alınacak kararlara göre
bilânço yılı içinde tahsil edilmek üzere avans vermek,
f)
Genel kurulu olağan veya olağanüstü toplantıya çağırmak,
g)
Genel kurulda kabul edilmiş bütçe ve kadro cetveline uygun olarak atama
yapmak,
h)
Kanunlara aykırı olarak alınan genel kurul kararları aleyhine iptal davası
açmak,
ı)
Lüzumlu defterlerin tutulmasını sağlamak, genel kurul toplantısından 35 gün
önce faaliyet raporu, bilanço, gelir-gider cetvelini ve bütçe teklifini
hazırlayıp denetçilere vermek ve genel kurul toplantısından 15 gün önce de
ortakların incelemesine sunmak,
j)
Genel kurulca uygulanmasına karar verilen Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca desteklenecek yatırım projelerini
hazırlatarak Bakanlığın onayından geçirmek,
k)
Birliğin aczi halinde genel kurulu toplantıya davetle gerekli mercileri
keyfiyetten haberdar etmek,
l)
Kanun ve anasözleşmedeki vecibelerini yerine getirmeyen ortaklar hakkında karar
alarak durumu genel kurulun onayına sunmak,
m)
Görevlendireceği denetçiler vasıtasıyla ortak kooperatifleri denetlettirmek,
n)
Birliği temsile yetkili şahıslar ile denetçilerin seçim ve azillerini ticaret
sicili’ne tescil ve ilân ettirmek,
o)
Kamu kuruluşları, banka ve diğer kuruluşlardan kredi almak,
p)Eski
yönetim kurulu üyeleriyle birlik memurlarının sonradan tespit edilen
yolsuzluklarını ilgili mercilere bildirmek,
r)
Birliğin amacına uygun gayrimenkul alımlarında, tapu devri veya tapuya şerh
verdirilerek bir satış vaadi sözleşmesi yapmak,
s)
Tanıtma ve ortak kaydetmek amacıyla yapılacak ilân, reklam ve açıklamaları
eksik ve gerçeğe aykırı olmayacak şekilde yapmak, bunların yanıltıcı bilgi ve
unsurlar taşımamasını sağlamak,
t)
Birliğe ait mal, para ve para hükmündeki kâğıtları ve gizlide olsa bunlarla
ilgili defter ve belgeleri istenildiğinde müfettişlere, kooperatif
kontrolörlerine ve kredi kuruluşlarının denetim görevlilerine göstermek,
saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak, istenilen bilgileri gerçeğe uygun
ve eksiksiz olarak vermek ve doğru beyanda bulunmak,
u)
Ortaklar ile ortak olmak için müracaat edenlerin anasözleşmede gösterilen
ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak,
v)
Ortakları 9. maddede belirtilen haller dışındaki sebeplerle ortaklıktan
çıkarmamak,
y)
Denetim amacıyla denetçilerin 62. madde doğrultusunda talebi halinde
kooperatife ait her türlü defter ve belgeleri vermek,
z)
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca,
yaptırılacak denetim neticesi verilecek talimatlara uymak.
YÖNETİM
KURULUNUN SORUMLULUKLARI:
Madde 55-
Yönetim kurulu üyeleri, birliğe, ortaklara ve birlik alacaklarına karşı
müteselsilen sorumludurlar. Müteselsil mesuliyeti mucip muamelelerden bir
kusuru olmadığını ispat eden, özellikle bu muamelelere muhalif rey vermiş olan
keyfiyeti müzakere tutanağına yazdırmakla beraber denetçilere yazılı olarak
bildirilen veya mazeretine binaen o muamelenin müzakeresinde hazır bulunmayan
üye müteselsil mesuliyetten kurtulur. Görevlerini yapmadıkları anlaşılan
yönetim kurulu üyelerini genel kurul her zaman azledebilir ve haklarında
takibat kararı verebilir. Her ortağın, sorumluluğu olan yöneticiler aleyhine
münferiden dava açma hakkı mahfuzdur. Yönetim kuruluna, aleyhindeki davalar
denetçilerce açılır. Yönetim kuruluna seçilenler kendisi veya başkası namına
bizzat veya dolaylı olarak birlikle, birlik konusuna giren bir ticari muamele
yapamaz. Yönetim kurulu üyelerinden her biri, genel kurulun kararı kendi şahsi
mesuliyetini gerektirdiği ahvalde, karar aleyhine iptal davası açabilir.
Yönetim kurulu üyeleri ve birlik memurları kasıtları bulunsun veya bulunmasın
kendi kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil
ve hareketlerinden, özellikle kooperatifin para ve malları, bilanço, tutanak,
rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı
“Devlet Memurları” gibi ceza görürler.
Yönetim
kurulu, tescile tabi hususların sicil memurunun talebi üzerine yerine
getirilmemesi, tescil ve kayıt için gerçeğe aykırı beyanda bulunması hallerinde
cezai bakımdan sorumlu olur.
Kuruluş
sırasında kurucu kooperatifler tarafından resmi mercilere verilen birlik
anasözleşmesi, nakdi sermayenin bankaya yatırıldığını bildiren banka makbuzu,
aynı nevinden sermaye ve birlikçe devralınan işletmeye ait değer biçme raporu
gibi vesikaların gerçeğe aykırı düzenlenmesinden birlik kurucu ortakları
sorumludur.
Yönetim
veya temsile yetkili şahısların birliğe ait görevlerini yürütmeleri esnasında
meydana getirdikleri fiillerden doğan zararlardan birlik sorumludur.
Yönetim kurulu, Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığının ve bağlı olduğu üst
kuruluşların denetim amacıyla görevlendireceği memurların isteyecekleri her
türlü malumatı vermek ve onların işlerini kolaylaştırmak mecburiyetindedir.
BİRLİĞİN ACZİ
HALİNDE YAPILACAK İŞLER:
Madde 56- Birliğin acz halinde bulunduğunu kabul
ettirecek ciddi sebepler mevcut ise, yönetim kurulu, piyasadaki cari fiyatlar
esas olmak üzere derhal bir ara bilançosu düzenler.
Son
yılın bilançosu veya daha sonra yapılan bir tasfiye bilançosu veyahut yukarıda
adı geçen ara bilançosu birlik mevcudunun borçlarını karşılayamayacağı
belirtiyorsa, yönetim kurulu Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına keyfiyeti bildirir ve genel kurulu
hemen olağanüstü toplantıya çağırır. Genel kurul mevcut sermaye ile yetinmeye
birliğin dağılmasına veya mahkemeye müracaatla birliğin iflasını isteme
kararlarından birisini verebilir.
Birliğin son bilançosu varlığının (öz sermaye, yedek
akçeler, gelir-gider farkı) yarısı birlik borçlarını karşılamıyorsa durum
yönetim kurulunca Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile ilgili mercilere ve mahkemeye
bildirilerek genel kurul derhal toplantıya çağrılır. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı veya birliğin üst kuruluşlarının
(Kooperatifler merkez birliği, Türkiye Milli Kooperatifler Birliği yapacağı
denetim sonucu birliğin mali durumunun düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde
yönetim kurulu veya alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın açılması
ertelenebilir. Bu takdirde yönetim kurulu, birliğin durumunu düzeltecek mali
tedbirleri alır. Mevcutlar defterinin tutulması, yönetim memuru atanması gibi
birlik varlığının korunmasına ve devamına yarayan tedbirler ise mahkemece
alınır.
DENETÇİLER:
Madde 57-
Denetçiler genel kurul namına birliğin bütün işlem ve hesaplarını inceler.
SEÇİM:
Madde 58-
Denetim kurulu üyeleri ve yedekleri genel kurul toplantısında gizli oyla
temsilciler arasından 3 asıl ve 3 yedek olmak üzere en az bir, en fazla dört
yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir süre tespiti yapılamaması halinde
bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar. Denetçilerden bir tanesi ortak kooperatif
temsilcilerinden olmayabilir. Ortak sayasının, organların teşkili için yeterli
olmaması halinde denetçilerin tümü ortaklar dışından olabilir.
Denetçilerin
Türk vatandaşı olmaları ve Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap,
rüşvet, görevi suiistimal, sahtekarlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli
iflas, emniyeti suiistimal ve Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya
1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara göre mahkum olmamaları şarttır.
Müddetleri
biten denetçilerin tekrar seçilmeleri mümkündür. Birbiriyle ve yönetim kurulu
üyeleriyle üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve sıhrî akrabalıkları
olanlar denetçiliğe seçilemezler. Görevi biten yönetim kurulu üyeleri genel
kurulca ibra edilmedikçe denetçiliğe seçilemezler.
Görev
kusurlarından veya suç teşkil eden fiillerinden ötürü yönetim kurulu ve
denetçilikten uzaklaştırılanlar denetçiliğe getirilemez.
DENETÇELERİN
GÖREVLERİNE SON VERME:
Madde 59-
Genel kurul tarafından denetçilerin görevlerine her zaman son verilebilir.
DENETÇİLERİN
SORUMLULUĞU:
Madde 60-
Denetçiler, kanun ve anasözleşme ile kendilerine yükletilen görevleri hiç veya
gereği gibi yapmamalarından doğan zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat
etmedikçe müteselsilen sorumludurlar.
BİR ÜYELİĞİN
AÇILMASI VE ÇEKİLME:
Madde 61-
Denetçilerden birinin ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini
yapamayacak halde bulunması, iflas veya hacir altına alınması gibi bir sebeple
görevlerinin sona ermesi ve yüz kızartıcı bir suçtan dolayı, mahkumiyetinin
kesinleşmesi halinde diğer denetçiler, genel kurulun ilk toplantısına kadar
görev yapmak üzere yerine yedeklerden birini çağırırlar.
Denetçiler
her zaman işten çekilebilir. Ancak toptan çekilme halinde genel kurul, yönetim
kurulu tarafından derhal toplantıya çağrılır ve yeniden denetçiler ve
yedeklerini seçer.
Açılan
üyeliğe yedek üye getirilir. Ancak bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye
bulunmazsa genel kurul toplantıya çağrılmadan mevcut denetçiler tarafından bir
asıl, bir de yedek üye seçilir. Bu durumda iki üyenin de ortak kooperatif
temsilcilerinin dışından uzman elemanlardan gösterilmesi caizdir.
İNCELEME
YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde 62-
Denetçiler, işletme hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk halinde bulunup
bulunmadığını, defterlerin düzenli bir surette tutulup tutulmadığını ve
işletmenin neticeleriyle mameleki hakkında uyulması gerekli olan hükümlere göre
işlem yapılıp yapılmadığını incelemekle yükümlüdürler. Ortakları şahsen sorumlu
veya ek ödeme ile yükümlü olan birliklerde denetçiler, ortaklar listesinin
usulüne uygun olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.
Yönetim
kurulu, bu maksatla denetçilere defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin
istekleri üzerine müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği
ve istenilen her konu hakkında bilgi verilir.
Ortaklar
gerekli gördükleri hususlarda denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama
yapılmasını istemeye yetkilidirler.
ÇALIŞMA DÜZENİ
VE GÖREV:
Madde 63-
Denetçiler, yılda en az dört defa toplanarak birliğin işlemlerini ve
hesaplarını denetler, malları ve kasayı sayar ve görülen noksanlıkları,
düzensizlikleri inceleyerek bunları birer rapora bağlar ve “Denetçiler denetim
raporları” dosyasında muhafaza ederler.
Denetçiler,
yıllık genel kurul toplantısından 35 gün önce bilançoyu, yönetim kurulunun
hazırladığı yıllık çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü
işlemleri, hesap ve mevcutları elden geçirir ve kanaatini açık olarak
belirterek yıllık rapor meydana getirirler. Denetçiler, raporda, yönetim
kurulunun çalışma düzenini ve başarı derecelerini belirtirler.
Denetçilerin
görevleri, birliğin iş ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetçiler şu
görevleri yapmak zorundadırlar.
a)
Birliğin işlem ve hesaplarının tetkiki sonunda buldukları noksan ve hataların
giderilmesi için gerekli tedbirleri almak ve ilgili makam ve organlara haber
vermek,
b)
Bilançonun Türk Ticaret Kanunun 74 üncü maddesi esaslarına veya Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının kabul ettiği
örnek bilançoya göre hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak,
c)
Yönetim kurulu üyelerinin üyelik şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak,
bu şartları taşımadıkları halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin
görevlerine son verilmesi için keyfiyeti yönetim kuruluna bildirmek,
d)
Muhtelif sebeplerle yönetim kurulunun toplantı nisabını kaybetmesi halinde
boşalan yönetim kurulu üyeliklerine gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye
çağırmak,
e)
Birlik çalışmaları hakkında bilgi almak ve lüzumlu kayıtların intizamla
tutulmasını sağlamak maksadıyla birliğin defterlerini incelemek,
f)
Üç ayda bir ara denetimi yapmak ve ansızın birlik veznesini denetlemek,
inceleme sonuçları olumsuz çıktığı takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini
yönetim kurulu başkanına vermek,
g)
Bütçe ve bilançoyu kontrol etmek,
h)
Tasfiye muamelelerine nezaret etmek,
ı)
Ortak kooperatifler ve kendileriyle birlik yöneticileri arasındaki
anlaşmazlıkla ilgili konuları genel kurul gündemine aldırmak ve gerektiğinde
olağanüstü olarak genel kurulu toplantıya çağırmak,
j)
Genel kurul toplantılarında hazır bulunmak,
k)
Birlik yönetim kurulu üyelerinin ve memurlarının cezayı gerektiren fiillerini
savcılığa bildirmek,
l)
Anasözleşmede ortak kooperatiflerin genel kurul toplantılarına katılmaları için
gerekli şartların yerine getirilip, getirilmediğini incelemek,
m)
Yapılacak denetimler sonucunda düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit
edilen yönetim kurulu ve memurlar hakkında genel kurul kararına istinaden
gerekli hukuk davalarını açmak.
Denetçilerin
yukarıda yazılı kontrol yetkileri genel kurul kararı ile sınırlandırılamaz.
Denetçiler ayrıca birlik zararlarını kapatmak için genel kurula sunulacak
teklifleri hazırlayarak toplantı gündemine aldırırlar.
TOPLANTI VE
RAPORLAR:
Madde 64-
Denetçiler her yıl yazılı bir raporla beraber tekliflerini genel kurula sunmağa
mecburdurlar.
Denetçiler,
görevleri esnasında işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun veya
anasözleşmeye aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları
organa ve gerekli hallerde genel kurul’a haber vermekle yükümlüdürler.
Denetçiler,
yönetim ve genel kurul toplantılarına katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy
kullanmazlar.
Denetçi
raporları üç üye tarafından imzalanır. Rapora katılmayan üyeler kanaatini
belirterek imzalamak ve münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Yıllık genel
kurul toplantısında “Denetçiler raporu” okunmadan bilanço ve dolayısıyla
ibralar konusunda karar alınamaz.
SIR SAKLAMA VE
YÜKÜMLÜLÜK:
Madde 65-
Denetçiler görevleri sırasında öğrendikleri veya ortak kooperatifler için zarar
umulan hususları ortaklarına ve üçüncü şahıslara açıklayamaz.
HESAP TETKİK
KOMİSYONU SEÇİMİ:
Madde 66-
Genel kurul bazı konuların incelenmesi için gereği halinde hesap tetkik
komisyonu seçebilir.
Mevcut
ortakların dörtten az olmamak üzere en az 1/10’u son iki yıl içinde birliğin
kuruluşa veya idari işlemlerine dair bir yolsuzluğun olduğunu, kanun yahut
anasözleşme hükümlerine önemli bir şekilde karşı hareket edildiğini iddia
ettikleri takdirde veya bilançonun gerçekliğini soruşturmak için hesap tetkik
komisyonu atanmasını genel kuruldan isteyebilirler. Bu istek kabul
edilmediğinde gerekli masrafları peşin ödemek şartı ile mahkemeye başvurma
hakkına sahiptirler.
Soruşturma
sonuçlarına göre iddia doğru görülmediği takdirde veya denetçilerin vereceği
raporda bu talebin haklı sebeplere dayanmadığı anlaşılırsa kötü niyetle hareket
ettiği ispat edilen ortaklar birliğin bu yüzden gördüğü zarardan dolayı
ortaklaşa sorumludurlar.
BİRLİK MÜDÜRÜ:
Madde 67-
Birlik müdürü, ortak kooperatif temsilcileri arasından veya dışardan seçilir.
Yönetim kurulu kararı ile belirli bir süre için atanır. Süresi dolunca yeniden
atanabilir. Müdür, kendiliğinden müdürlük görevini devredemez ve yerine vekil
bırakamaz. Atama ve işten el çektirme durumu yönetim kurulunca tescil ve ilan ettirilir.
Yönetim
kurulu ayrı bir müdür atanmasını ön görmezse, yönetim kurulu kendi üyeleri
arasından bir veya bir kaçını murahhas üye olarak görevlendirir. Bu durumda
murahhas üye müdürün bağlı olduğu hükümlere tabidir.
Müdürlük
şartları şunlardır;
a)
Kooperatifçilik bilgilerine sahip olmak,
b)
Siyasi bir partinin üyesi olmamak,
c)
Hukuken memuriyete mani hali bulunmamak,
d)
En az lise mezunu olmak.
Birlik
müdürü ve hizmet personelinin ücretleri genel kurulca kabul edilen bir kadro ve
yıllık tahmini bütçeye göre kararlaştırılır.
MÜDÜRÜN
GÖREVLERİ:
Madde 68-
Müdürün görevleri şunlardır;
a)
Yönetim kurulu kararlarını, yıllık çalışma programlarını göz önünde tutarak
uygulamak,
b)
Birliğin işlerini yürütmek, işlerin uyumunu ve düzenini sağlamak,
c)
Yönetim kurulu toplantılarında oy kullanmamak şartıyla hazır bulunmak,
İDARİ VE TEKNİK
PERSONEL:
MADDE 69-
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından
yardım alan birlikler bakanlığın istediği şartlara uygun idari ve teknik
personeli atamak mecburiyetindedir.
MÜDÜRÜN YETKİ VE
SORUMLULUĞU:
Madde 70-
Birlik müdürü, birlik hizmet personelinin amiridir. Denetçiler ve yönetim
kurulu üyelerinden başkasına birliğin işleri ile ilgili bilgi veremez. Birlik
hizmet personeli müdüre karşı sorumludur. Birlik müdürü kendine verilen görevleri
gereği gibi veya hiç yerine getirmezse yönetim kuruluna karşı sorumludur
İŞTEN ÇIKARILMA:
Madde 71-
Yönetim kurulu, genel kuruldan aldığı yetki dahilinde işlerin görülmesiyle
görevlendirdiği kimseleri, atadığı müdürü diğer temsilci ve vekilleriyle hizmet
personelini her zaman işten çıkarabilir. Çıkarılma işlerinde yönetim kurulu
kararı gereklidir. İşten çıkarılan kusursuz kimselerin tazminat isteme hakları
saklıdır.
DIŞARIYA KARŞI
TEMSİL VE İMZA YETKİSİ:
Madde 72-
Yönetim kurulu, resmi dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde
temsil yetkisini müdüre devredebilir. Ancak, birliği taahhüt altına koyabilecek
işlerde müdür, murahhas üye yönetim kurulu başkanı veya üyelerden birinin
birlikte imzaları şarttır.
Yönetim
kurulu, birliği temsil ve borç altına sokan işler dışında memurlara ikinci
derecede imza yetkisi verebilir. İkinci derecede imzaların geçerli olabilmesi
için birinci imza ile müşterek olması gereklidir.
Birliği
temsile yetkili kılınan kimseler, imzalarını ancak birliğin unvanı altına
koymak suretiyle birliği bağlar.
TESCİL:
Madde 73-
Yönetim kurulu düzenlenecek ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler
yaparak bunu notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan
ettirir.
Bu
imza örnekleri Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile birliğin bağlı bulunduğu merkez
birliğine ve kredi müesseselerine de gönderilir.
ORTAK
KOOPERATİFLERİN DENETİMİ:
Madde 74-
Birlik, ortağı olan kooperatifleri, denetim konusunda ehil kişilerden teşkil
edilen denetim organınca yılda en az bir defa denetler.
Ayrıca
merkez birliğine ortak oluncaya kadar ortak kooperatiflere gerekli eğitim
hizmetini de götürür.
ALTINCI BÖLÜM
MERKEZ BİRLİĞİ İLE
İLİŞKİLER
MERKEZ BİRLİĞİNE
GİRİŞ, BAŞVURMA ŞEKLİ VE İTİRAZ:
Madde 75-
Genel kurul kararı ile birlik, birliğin gelişmesi, menfaatlerinin korunması,
eğitim ve denetim konusunda hizmet verilmesi ve kooperatifçilik konularında
tavsiyeler alınması gibi hizmetlerin yerine getirilmesi için kurulmuş veya
kurulacak aynı çalışma konularına sahip merkez birliğine girebilir.
Madde 76-
Birlik, merkez birliği kurar veya kurulmuş merkez birliğine girmeye karar
verirse taahhüt edilecek sermayesinin miktarı ve ödeme şekli genel kurulca
belirlenir. Birlik, birden fazla aynı çalışma konularına sahip merkez birliği
kuramaz veya birden fazla merkez birliğine ortak olamaz.
Çalışma
konuları ile ilgili olarak merkez birliğinin yapacağı tesislere taahhüdü
dışında genel kurulca belirlenecek miktar üzerinden iştirakte bulunabilir.
Madde 77-
Birlik, merkez birliğine girmek için, merkez birliğinin ana sözleşme
hükümlerini bütün hak ve ödevleri ile kabul ettiğini gösteren bir dilekçe ile
merkez birliği yönetim kurulu başkanlığına başvurur. Merkez birliği yönetim
kurulunun giriş isteğini kabul etmesi ile birlik merkez birliğine girmiş olur.
Giriş isteği on beş gün içinde cevaplandırılmadığı veya ret cevabı verildiği
takdirde merkez birliği denetçilerine başvurulur. Merkez birliği denetçileri
isteği on beş gün içinde cevaplandırmaz veya ret cevabı verirse birlik merkez
birliğinin üyesi bulunduğu Türkiye Milli Kooperatifler birliğine de
başvurabilir. Buna rağmen ortaklığa kabul edilmez ise Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı’na başvurur.
Madde 78- Birlik,
merkez birliğine girmekle ortaklarına bu anasözleşmedeki yükümlülüklerden
fazlasını yükleyemez.
Madde 79-
Merkez Birliği genel kurullarında birliği temsil etmek üzere birlik genel
kurulunca ortak kooperatif temsilcileri arasından en fazla beş olmak üzere
merkez birliği anasözleşmesinde belirtilen sayıda temsilci seçilir. Temsilcilerin görev süresi en az bir en fazla 4
yıldır. Genel Kurulca böyle bir süre tespiti yapılmaması halinde bir yıldır.
Seçilen temsilcilerin her birinin merkez birliği genel kurulunda birliği
temsilen bir oy kullanma hakkı vardır. Seçilen temsilciler kadar yedek üye de
seçilir. Temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak merkez birliği genel
kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy kullanma izin
belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi verilir.
DENETİM VE
EĞİTİM:
Madde 80-
Birlik, bağlı bulunduğu üst birlikler tarafından eğitilebilir ve
denetlenebilir.
Birlik,
üst birliklerince yapılacak denetim ve eğitim hizmetlerine ait giderlere
iştirak eder.
YEDİNCİ BÖLÜM
BİRLİĞİN DAĞILMASI
DAĞILMA
SEBEPLERİ:
Madde 81-
Birlik aşağıda belirtilen sebeplerden dolayı dağılır.
a)
Anasözleşmede belirtilen süre genel kurul kararı ile uzatılmadığı takdirde
(bunun için genel kurulda fiilen kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu gereklidir.)
b)
Genel kurul kararı ile,
c)
İflasın açılması ile,
d)
Diğer bir birlikte birleşmesi veya devralınması suretiyle (Bunun için genel
kurulda fiilen kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu gereklidir),
e)
Ortak adedinin kurucu ortak adedinden aşağıya düşmesi birlik organlarının
kurulamaması, birliğin çalışma konusu dışında veya amme kanunlarına karşı
çalışma göstermesi, kanuni tanımı dışına çıkması ve kâr peşinde koşan ticari
bir şirket hüviyetine girmesi gibi hallerde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının, mahkemeden alacağı kararla,
f)
Üç yıl olağan genel kurulunu yapmaması halinde,
g)
Amacına ulaşma imkânının bulunmadığının Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespiti halinde mahkemeden
alacağı kararla,
Madde 82-
Mahkemece veya genel kurulca tasfiye memurları seçilmediği takdirde tasfiye
işlerini yönetim kurulu yapar. Yönetim kurulu tasfiye memurlarını ticaret
siciline tescil ve ilan ettirir.
Tasfiye
kurulu üyelerine atamayı yapan merci tarafından tespit edilecek miktarda ücret
ödenir.
TİCARET SİCİLİNE
BİLDİRME:
Madde 83-
İflasın dışında birliğin dağılması, yönetim kurulu veya denetçilerce ticaret
siciline tescil ve en çok birer hafta ara ile üç defa ilan ettirilir. İlana
birlik alacaklılarının belgeleri ile beraber bir yıl içinde başvurmaları gereği
yazılır. Bu sürenin başlangıcı üçüncü ilan tarihidir.TASFİYE MAMELEKİNİN PAYLAŞTIRILMASI:
Madde 84-
Tasfiye haline giren birliğin bütün borçları ödendikten ve ortak pay bedelleri
geri verildikten sonra kalan mallar ortaklar arasında bölüştürülür.
Paylaştırma, dağılma anında kayıtlı ortaklar arasında eşit yapılır.
TASFİYE HALİ:
Madde 85-
Birliğin diğer birlik ile birleşmesi hali hariç olmak üzere dağılan birlik
tasfiye haline girer.
Tasfiye
haline giren birlik ortaklarla olan ilişkilerinde dahi tasfiye sonuna kadar
tüzel kişiliğini korur ve unvanını (tasfiye halinde) ibaresini eklemek
suretiyle kullanmakta devam eder.
Madde 86-
Genel kurul kararı ile atanmış olan tasfiye memurları yahut bu görevi yapan
yönetim kurulu üyeleri, genel kurul tarafından her zaman azil ve yerlerine
yenileri atanabilir.
Ortakların
birinin isteği ile de mahkemece haklı sebepler dolayısıyla işlem durdurulur,
yürütmeye memur kimseleri azil ve yerlerine yenileri atanabilir. Bunlar
kendilerini tescil ve ilan ettirirler.
AKTİFLERİ SATMA
YETKİSİ:
Madde 87-
Genel kurul aksine karar vermedikçe, tasfiye memurları birliğin aktiflerini
pazarlık suretiyle de satabilirler. Aktiflerin toptan satılabilmesi için genel
kurulun kararı gereklidir. Bu karar genel kurulun 2/3 çoğunluğu ile alınır.
TASFİYE İŞLERİ
İLK ENVANTER VE
BİLANÇO:
Madde 88-
Tasfiye memurları görevlerine başlar başlamaz birliğin tasfiyesinin
başlangıcındaki hal ve durumunu inceleyerek buna göre envanter defterleri ile
bilançosunu düzenler ve genel kurulun onayına sunarlar. Tasfiye halinde genel
kurul toplantılarında nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile verilir.
Tasfiye
memurları, birlik yönetim kurulu ve denetçileri davet eder, birliğin mali
durumunu gösteren bir envanter ile bir bilançoyu birlikte düzenler. Bu
düzenleme işinde sözü edilen organ üyelerinden çalışmaya katılmayanlar beklemek
zorunda değildirler.
Tasfiye
memurları, gerek görürse birlik mallarına değer biçmek için eksperlere
başvurabilirler. Düzenlenen envanter ile bilanço tasfiye memurlarının huzurunda
birlik yönetim kurulu tarafından imzalanır. Envanter bilançonun imzalanmasından
sonra tasfiye memurları dağılma halinde bulunan birliğin envanteri yazılı bütün
malları ile evrak ve defterlerine el koyarlar.
ALACAKLILARI
DAVET VE KORUMA:
Madde 89-
Alacaklı oldukları birlik defterleri ve diğer belgelerden anlaşılan ve ikametgahları
bilinen şahıslar taahhütlü mektupla, diğer alacaklılar ticaret sicil
gazetesinde ilan suretiyle birliğin dağılmasından haberdar edilerek
alacaklarını beyana çağrılırlar.
Alacaklı
oldukları belli olanlar beyanda bulunamazlarsa alacaklarının tutarı notere
verilir. Birliğin henüz vadesi dolmayan borçları ile münazaalı bulunan
borçların karşılığı olan para notere verilir.
DEFTERLERİN
SAKLANMASI:
Madde 90-
Tasfiyenin sonunda evrak ve defterler 10 yıl saklanmak üzere notere verilir.
BİRLİK ÜNVANININ
TİCARET SİCİLİNDEN ÇIKARILMASI:
Madde 91-
Tasfiyenin sona ermesi üzerine birliğe ait unvanın ticaret sicilinden
çıkarılması tasfiye memurları tarafından sicil memurluğundan talep olunur. Bu
talep üzerine sicilden çıkarılma durumu tescil ve ilân edilir.
TASFİYE
KURULUNUN SORUMLULUĞU:
Madde 92-
Tasfiye kurulu üyeleri, tasfiye işlerinin bir an önce bitirilmesinden
sorumludur.
Tasfiye
kurulu üyelerinin anasözleşmenin 52. maddesinin a ve c fıkrasındaki niteliklere
haiz olması şarttır. Bunlar hakkında 1163 Sayılı Kanunun 62 nci madde hükmü
uygulanır.
BİRLEŞME
SURETİYLE DAĞILMA:
Madde 93- Birlik, bütün pasif ve aktifleri ile diğer
bir birlik tarafından devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde ticaret
sicilinden çıkarma işlemi 1163 Sayılı Kooperatifler kanunun 84 üncü maddesi
uyarınca yapılır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
MALİ HÜKÜMLER
USUL:
Madde 94-
Birlik muhasebe usulünü bilanço esasına göre kurar ve kanunen tutulması gerekli
defterleri tutar ve çalışmalarını iş prensipleri esaslarına uygun olarak
düzenler. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca örnek muhasebe ve bilanço kabul
edildiği takdirde bunun uygulanması sağlanır.
HESAP YILI:
Madde 95-
Hesap yılı Ocak ayının birinci günü başlar. Aralık ayının son gününde biter.
DEFTER TUTMA
MÜKELLEFİYETİ:
Madde 96-
Birlik, birliğin ekonomik ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her
iş yılı içinde elde edilen neticeleri belirlemek amacıyla birliğin nitelik ve
öneminin gerektirdiği bütün defterleri (yevmiye defteri, defteri kebir,
envanter defteri, kasa defteri, ortaklık defteri ve karar defteri gibi) tutmaya
mecburdur.
TASDİK ETTİRME VE BEYANNAME VERME
MÜKELLEFİYETİ:
Madde 97-
96. maddede belirtilen defterler yönetim kurulunca kullanılmaya başlanılmadan
önce birliğin bulunduğu yerin noterine tasdik ettirilir.
Birlik
tutmaya mecbur olduğu diğer defterlerle, tutmak istediği defterleri lehine
delil olarak kullanabilmek için, her birinin cins ve durumları ile sahife
sayılarını gösteren iki nüsha beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan
önce ticaret sicil memuruna vermeğe mecburdur. Memur, bunlardan birini tasdik
ederek birliğe geri verir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
TARIM VE KÖYİŞLERİ
BAKANLIĞININ
DİĞER GÖREV VE
YETKİLERİ
Madde 98-
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın
diğer görev ve yetkileri şunlardır;
a)
Birliğin kuruluş ve organizasyonlarına yardımcı olmak,
b)
Gerektiğinde teknik ve mali yardımda
bulunmak,
c)
Muhasebe sisteminin uygulanmasına yardımcı olmak,
d)
Birliğin denetimini yapmak,
e)
Birlik, yönetim ve denetim kurulu üyeleri ile memurları hakkında görevlerine
ilişkin olarak işledikleri suçlardan dolayı açılan kamu davalarına müdahale
talebinde bulunabilmek.
ONUNCU BÖLÜM
ÇEŞİTLİ HÜKÜMLER
TİCARET KANUNU
HÜKÜMLERİNE ATIF:
Madde 99-
Bu Anasözleşmede aksine açıklama olmayan hususlarda 3476 ve 1163 Sayılı Kooperatifler
Kanunu ile bu kanunun 98 inci maddesine atfen 6762 Sayılı Türk Ticaret kanunu
genel hükümleri ile anonim şirket hükümleri uygulanır.
UYUŞMAZLIK
Madde 100-
Ortaklarla birlik arasında ve ortakların kendi aralarında doğacak uyuşmazlıklar
öncelikle birlik genel kuruluna aksettirilir. Genel kurulca halline imkân
bulunamayan uyuşmazlıklar Kooperatifler Kanunun 95 inci maddesine göre
halledilir. Hakem yolu ile de giderilemeyen uyuşmazlıklar için kazaî mercilere
başvurulur. Üçüncü şahıslarla birlik arasında çıkacak uyuşmazlıklar ise kazaî
mercilerce çözümlendirilir.
BELİRLENEN
BÖLGELERDE BİRLİK BULUNMAMA HALİ:
Madde 101- Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespit
edilen bir bölgede birlik kurmak üzere aynı çalışma konularına sahip yeterli
sayıda kooperatifin bulunmaması halinde bu gibi kooperatifler, Bakanlıkça
belirlenen en yakın bölgedeki aynı konuda faaliyet gösteren birliğe ortak
olabilir. Ancak, söz konusu bölgede aynı türde birliğin kurulması halinde bu
gibi kooperatifler ortak olduğu diğer bölgedeki birlikten ayrılarak kendi
bölgesindeki birliğe ortak olmak zorundadır.
BİRDEN FAZLA
BİRLİĞE ORTAK OLMAK HALİ:
Madde 102-
Birden fazla konuda faaliyet gösteren tarımsal kalkınma kooperatifleri bu
faaliyetleriyle ilgili olarak o bölgede kurulmuş birden fazla değişik çalışma
konularındaki birliklere ortak olabilir veya bu nitelikteki birlikleri
kurabilir.
EVVELCE KURULMUŞ
BİRLİKLERE ATIF:
Madde 103-
İş bu örnek anasözleşmenin onay tarihinden önce kurulmuş bulunan birlikler,
merkez birliği kurmak istedikleri takdirde; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca 3476 Sayılı Kanunla değişik 1163
Sayılı Kanunun 72 nci maddesi
doğrultusunda belirlenecek bölgelerde aynı çalışma konularına sahip
kooperatiflerin ortağı olabileceği ihtisas birliklerinin kurulması
benimsendiğinden, evvelce kurulmuş birlikler bünyesindeki aynı çalışma
konularına haiz kooperatiflerin yukarıdaki görüş içerisinde yeni birlikler
kurması halinde, kurulacak bu gibi birliklerin ancak kendi aralarında merkez
birliği kurabilmeleri mümkün olabilecektir.
YÜRÜRLÜK:
Madde 104-
Bu anasözleşmeden evvel ormancılık konularında çeşitli isimler altında kurulan
birliklerle ilgili anasözleşmeler yürürlükten kaldırılmış olup, bu birlikler
hazırlanmış bulunan “Sınırlı Sorumlu Ormancılık
Kooperatifleri Birliği” örnek anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 105-
Ormancılık konularında faaliyet gösterip de birlik kurmak isteyen
kooperatifler, bu örnek “Sınırlı Sorumlu Ormancılık Kooperatifleri Birliği”
anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 106- “Sınırlı Sorumlu Ormancılık Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesi Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın
29/05/2012 tarih 53 sayılı onayı ile yürürlüğe konulmuştur.
BİRLİĞİN KURUCU
ORTAKLARI:
Kurucu
kooperatiflerin adı, merkezi, temsile yetkili kişilerin adı soyadı ve imzası,
taahhüt edilen ve ödenen sermaye ile yüklenilen ortaklık payı aşağıdadır. Peşin
ödenen paraların tutarı...................................... TL.
No
|
Ortak
Kooperatifin
Adı
|
Merkezi
|
Temsile
Yetkilinin
Adı
ve Soyadı
|
Alınan
Ortaklık
Payı
|
Sermaye
|
|
|
Taahhüt
|
Ödenen
|
İmza
|
|||||
1-
|
|
|
|
|
|
|
|
2-
|
|
|
|
|
|
|
|
3-
|
|
|
|
|
|
|
|
4-
|
|
|
|
|
|
|
|
5-
|
|
|
|
|
|
|
|
6-
|
|
|
|
|
|
|
|
7-
|
|
|
|
|
|
|
|
8-
|
|
|
|
|
|
|
|
9-
|
|
|
|
|
|
|
|
10-
|
|
|
|
|
|
|
|
11-
|
|
|
|
|
|
|
|
12-
|
|
|
|
|
|
|
|
13-
|
|
|
|
|
|
|
|
14-
|
|
|
|
|
|
|
|
15-
|
|
|
|
|
|
|
|
GEÇİCİ
YÖNETİM KURULU:
Kooperatif birliğinin kuruluş işleminin tescil ve
ilanı ile kuruluş genel kurul toplantısına kadar görev yapmak üzere kooperatif
temsilcileri arasından seçilen yönetim kuruludur.
1- Geçici Başkan :
2- Geçici Başkan Yardımcısı :
3- Geçici Muhasip Üye :
4- Geçici Yönetim Kurulu Üyesi :
5- Geçici
Yönetim Kurulu Üyesi :