SINIRLI
SORUMLU..................................................BÖLGESİ
HAYVANCILIK
KOOPERATİFLERİ BİRLİĞİ
ANA
SÖZLEŞMESİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
KURULUŞ
VE AMAÇ
KURULUŞ,
BİRLİĞİN ADI, SÜRE:
Madde
1 - Bu anasözleşme hükümlerini kabul ederek ortaklığa giren ve girecek olan
aynı çalışma konularına sahip kooperatifler arasında değişir ortaklı, değişir
sermayeli Sınırlı Sorumlu .......................... Bölgesi Hayvancılık
Kooperatifleri Birliği kurulmuştur.
a)
Birliğin merkezi :
....................................................................dir.
b)
Çalışma bölgesi :
.....................................................................dir.
c)
Birliğin süresi 49 yıldır. Bu süre genel kurul kararı ile uzatılabilir.
AMAÇ:
Madde
2 - Birliğin amacı, ortak kooperatiflerin hayvan ve hayvan ürünleri
değerlendirme ve pazarlama konularındaki müşterek menfaatlerini korumak, bu
hususta iktisadi faaliyette bulunmak, faaliyetlerini koordine etmek ve
denetlemek, dış memleketlerle olan münasebetlerini düzenlemek, kooperatifçiliği
geliştirmek ve eğitim yapmaktır.
ÇALIŞMA
KONULARI:
Madde
3 - Birlik aşağıdaki konularda faaliyet gösterir;
a)
Hayvancılık konusunda faaliyet gösteren ortak kooperatiflerin ve bunların
ortaklarının hayvan ve hayvan ürünlerinin verimini artırıcı ve değerlendirici
tesisleri kurmak,
b)
Ortak kooperatiflerin hayvancılık konusunda ihtiyaç duyacakları damızlık
hayvan, ilaç, makine, alet ve ekipmanlarla diğer giderleri imal etmek, üretmek
veya ucuz ve kredili olarak temin etmek,
c)
Ortak kooperatiflerin ürünlerinin iç ve dış pazarlarda tanıtılması ve
pazarlanması için gerekli faaliyetlerde bulunmak,
d)
Hayvancılığın gerektirdiği ithalat ve ihracat işlemlerini yapmak,
e)
Ortak kooperatiflere hukuki mali ve teknik konularda yardımcı olmak, gerektiğinde
bu konularda eğitim ve denetim yapmak,
f)
Kamu kurum ve kuruluşları ile bankalardan sağlanacak kredi işlemlerinde
ortaklarına kefalet etmek, gerektiğinde kredi kullanmak veya kullandırmak,
bunun için gerekli ipotek işlemlerini yapmak, gerçek kişilerce ve resmi
kuruluşlarca yapılacak her nevi yardım ve bağışı kabul etmek.
g)
Çalışma konularıyla ilgili şirket kurmak ve kurulmuş olan şirketlere iştirak
etmek,
h)
Amaç ve çalışma konularında gazete, dergi, kitap çıkarmak ve her türlü yayın
faaliyetlerinde bulunmak ve gerektiğinde seminer, sempozyum, panel, konferans
gibi toplantılar düzenlemek.
ı)
Birliğe bağlı kooperatif ortaklarının sosyal güvenceye kavuşması için gerekli
çalışmaları yapmak, her türlü sigorta hizmetlerinin sağlanmasında aracılık etmek.
i)
Kırsal turizm faaliyetinde bulunmak,
j) Ortakların sosyal, kültürel,
ulaşım ve benzeri konularındaki ihtiyaçlarına yönelik
faaliyette bulunmak, (Birliğe ortak kooperatiflerin ortaklarının birinci derece
yakınları olan anne, baba, eş ve çocukları bu hizmetten yararlanır.)
k) Çevre korumaya yönelik
faaliyetlerde bulunmak,
İKİNCİ
BÖLÜM
ORTAKLIK
İŞLERİ
ORTAK
SAYISI :
Madde
4 - Birliğin ortak sayısı sınırsızdır. Ancak, kuruluşta en az 7 kooperatifin
bir araya gelmesi şarttır.
ORTAKLIK
ŞARTLARI:
Madde
5- Aşağıdaki nitelikleri haiz tarımsal kalkınma kooperatifleri, birliğe ortak
olabilirler.
a)
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca
tespit edilen bölge içinde bulunmak,
b)
Başka bölgelerdeki aynı konularda faaliyet gösteren ve bu ana sözleşme ile
kurulan kooperatifler birliğine ortak olmamak,
c)
Anasözleşmenin 3. maddesindeki konularda fiilen faaliyette bulunmak.
ORTAKLIĞA
KABUL:
Madde
6 - Bir tarımsal kalkınma kooperatifinin, birliğe ortak alınabilmesi için;
a)
Kooperatifin anasözleşmesinde birliğe girilmesine ait
hükmün bulunması ve genel kuruldan birliğe giriş kararının alınmış olması,
b)
Birlik anasözleşmesinde yazılı ortaklık hak ve ödevlerini kuruluşta
anasözleşmeyi imzalayarak, sonradan girişte ise noterden tasdikli bir ortaklık
taahhütnamesini vermek suretiyle kabul etmiş olması,
c)
Kooperatifin mal varlığını gösterir bir bilanço vermiş olması gereklidir.
Ortaklığa
kabul birlik yönetim kurulunun kararı ve taahhüt edilen ortaklık payının en az
1/4’ünün peşin ödenmesi ile tamamlanır.
Ortaklığa
kabulde yönetim kurulunun ret cevabı vermesi halinde, birlik denetçileri
aracılığı ile birlik genel kuruluna başvurulabilir.
Genel
kurulun vereceği karara göre işlem yapılır.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMA:
Madde
7 - Ortak kooperatifler:
Hesap
senesi sonundan en az 6 ay önce birliğe yazılı olarak müracaat etmek şartıyla,
genel kurullarından alacakları karara istinaden kendi istekleri ile ortaklıktan
çıkabilirler. Ortaklıktan çıkma birlik yönetim kurulu kararı ile olur.
ORTAKLIKTAN
ÇIKMANIN SINIRLANDIRILMASI:
Madde
8 - Ortak kooperatifler birliğe girişlerinden itibaren üç yıl içinde birlikten
çıkmak istemeleri halinde, birliğin mevcudiyetini tehlikeye düşürecekleri
gerekçesiyle birlik, çıkan kooperatiflerden uygun bir tazminat talebinde
bulunabilir.
ORTAKLIKTAN
ÇIKARILMA:
Madde 9 - Aşağıdaki hallerde
ortak kooperatifler, birlikten çıkarılabilir.
a)
Kanun ve anasözleşmede yer alan yükümlülüklerini yerine getirmemek,
b)
Birlik aleyhinde faaliyet göstermek,
c)
Birliğin kefaletiyle temin edilmiş kredi ve yardımları birlik talimatı dışında
kullanmış olmak,
d)
5. madde de belirtilen ortaklık şartlarını yitirmiş olmak.
Madde
10 - Ortaklar Anasözleşmede açıkça gösterilmeyen sebeplerle ortaklıktan
çıkarılamazlar.
Ortaklıktan çıkarılma yönetim kurulunun kararıyla
olur. Çıkarılma kararı gerekçeli olarak tutanağa geçirileceği
gibi, ortaklar defterine de yazılır. Kararın onaylı örneği, çıkarılan ortağa
tebliğ edilmek üzere, on gün içinde notere tevdi edilir. Bu ortak tebliğ
tarihinden itibaren üç ay içinde itiraz davası açabilir. Ortak, üç aylık süre
içinde genel kurula da itiraz edebilir. Bu itiraz, ilk toplanacak genel kurula
sunulmak üzere, yönetim kuruluna noter aracılığı ile tebliğ ettirilecek bir
yazı ile yapılır. Genel kurula itiraz edildiği takdirde, yönetim kurulunun
çıkarma kararı aleyhine itiraz davası açılamaz. İtiraz üzerine genel kurulca
verilecek karara karşı itiraz davası hakkı saklıdır.
Üç aylık süre içinde, genel kurula veya
mahkemeye başvurmak suretiyle itiraz edilmeyen çıkarılma kararları kesinleşir.
Haklarındaki çıkarma kararı
kesinleşmeyen ortakların ortaklık hak ve yükümlülükleri, çıkarılma kararı
kesinleşinceye kadar devam eder.
ORTAKLIĞIN
DÜŞMESİ:
Madde
11 - Birlik yönetim kurulu münasip süre ile yapacağı iki ilânla sermaye
yükümlülüklerinden borçlu veya sair ödemelerle yükümlü bulunan ortak
kooperatiflerden bu yükümlerini yerine getirmesini ister. İlk isteğe uymayan ve
ikinci istemeden sonra da bir ay içinde yükümlülüklerini yerine getirmeyenlerin
ortaklığı genel kurul kararına gerek kalmadan kendiliğinden düşer. Ortaklığın
düşmesi anasözleşme veya diğer sebeplerle doğmuş borçların yok olmasını
gerektirmez.
ÇIKAN
VEYA ÇIKARILAN ORTAKLARLA HESAPLAŞMA:
Madde
12 - Anasözleşme gereğince birlikten çıkan veya çıkarılan kooperatifler,
ayrıldıkları senenin bilânço ve netice hesaplarının birlik genel kurulunca
kabulünden bir ay sonra hesaplaşmayı isteyebilir. Hesaplaşmadan sonra bunların,
birliğin yedek akçeleri ve malları üzerinde bir hakları kalmaz. Birlikten hangi
sebeplerle olursa olsun çıkarılanların ortaklık zamanlarına ait zararlarından
dolayı sorumlulukları ayrılmanın tahakkuk ettiği bilânço yılının bitiminden
başlayarak iki yıl devam eder.
BİRLİĞE
TEKRAR GİRME:
Madde
13 - Ortaklıktan çıkmış veya çıkarılmış olan kooperatif, çıkma sebebi ortadan
kalktıktan sonra tekrar birliğe girebilir. Ortaklıktan çıkmış olan
kooperatiflerin, tekrar birliğe girmeleri için genel kurullarından birliğe
girme kararı almaları gerekir. (Çıkarılan ortaklar için bu şart aranmaz).
Ortaklığa kabul birlik yönetim kurulu kararı ile olur. Bu husustaki yönetim kurulu kararlarına karşı
birlik genel kuruluna itiraz hakkı vardır.
ÜÇÜNÇÜ
BÖLÜM
ORTAKLIK
HAK VE ÖDEVLERİ
ORTAKLIK
PAYLARI:
Madde
14 - Bir ortaklık payının değeri 100 Türk lirasıdır. Birliğe giren her ortak
kooperatifin en az 50 ortaklık payı alması şarttır. Önceden
yükümlenilen miktar tamamen ödenmedikçe pay artırımı yapılamaz.
PAYLARIN
ÖDENME ŞEKLİ:
Madde
15 - Ortakların yüklendikleri nakdi payların 1/4’ü peşin ödenir. Bakiye pay borcunun
ödenme şekli ile müddetini genel kurul tayin eder. Ancak, bu müddet taahhüt
tarihinden itibaren on yılı geçemez.
ORTAKLIK
SENEDİ:
Madde
16 - Her ortağın ortaklık haklarının, ada yazılı ortaklık senedi ile temsil
olunması şarttır. Bu senede birliğin ve kooperatifin unvanı, merkezi birliğe
girdiği tarih yazılır. Bu senet ortak kooperatif ile birliği temsile yetkili
olan kimseler tarafından imzalanır. Ortak kooperatifin yatırdığı ve çektiği
paralar tarih sırasıyla kaydedilir. Bu paralar ortak kooperatifin ödediği
paralara ait ise birlik yetkililerince imzalanır.
SERMAYE:
Madde
17 - Birliğin sermayesi değişir olup, ortak kooperatiflerin taahhüt ettikleri
paylar toplamından ibarettir. Birlik sermayesinin en az haddi
........................ Türk Lirasıdır. Sermayenin 1/4’ünün kuruluşta tamamen
ödenmesi şarttır.
Aynı nevinden sermaye konulması
halinde 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu’nun 20. 21. ve 22 nci maddeleri
uygulanır.
BORÇ
PARA ALMA:
Madde
18 - Birlik, amaçlarını gerçekleştirmek için ilgili kuruluşlardan, bağlı olduğu
merkez birliğinden ve ortak kooperatiflerinden borç para alabilir. Resmi ve
özel teşekküllerden bağış ve yardım kabul edebilir.
BİLGİ
EDİNMEK HAKKI:
Madde
19 - Yönetim kurulunun, gelir-gider farklarının dağıtım şekli hakkındaki
tekliflerini ihtiva eden yıllık çalışma raporu ile bilanço ve denetçilerin 63.
madde hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri rapor genel kurulun yıllık
toplantısından en az 15 gün öncesinden başlayarak bir yıl süre ile birlik
merkezinde ortakların incelenmesine hazır tutulur. Talep eden ortaklara bilanço
ve gelir-gider farkı hesaplarının birer suretinin verilmesi gerekir. Ortakların
bilgi edinmek hakkı birlik organlarından birinin kararı ile yok edilemez veya
sınırlandırılamaz.
SORUMLULUK:
Madde 20- Birlik, borçlarından dolayı alacaklılarına
karşı, mal varlığı ve ortaklarının sermaye yüklenmesinin on katına kadar
sorumludur. Birliğe ortak kooperatiflerin birliğe karşı sorumluluğu
yüklendikleri sermaye miktarının on katı ve ek ödemeler ile sınırlıdır.
EK
ÖDEME YÜKÜMLERİ:
Madde
21- Genel Kurulca bilanço açıklarını kapatmada kullanılmak üzere ortak
kooperatiflerden ek ödemeler istenebilir. Bu miktar bilanço açığının ortak
kooperatif sayısına bölünmesiyle bulunur.
İFLAS
HALİNDE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde
22- Birliğin iflası halinde, iflas idaresi ortak kooperatiflerin her birinden
payına düşen borcun ödenmesini ister. Tahsil edilemeyen meblağlar diğer
ortaklar arasında bölüşülür. Aktif bakiyesi pay cetvellerinin kesin olarak tespiti
üzerine geri verilir. Ortak kooperatiflerin birbirine rücu hakları saklıdır.
Ortak kooperatiflerin geçici olarak tespit olunan borçlarıyla pay cetveli
aleyhine İcra ve İflas Kanunu hükümlerine göre itiraz hakları vardır.
BİRLİĞE
YENİ GİREN ORTAKLARIN SORUMLULUĞU:
Madde
23- Birliğin mali durumunu bilerek birliğe yeni ortak olan kooperatif,
girişinden önce doğmuş olan birlik borçlarından diğer ortaklar gibi sorumlu
olur. Buna aykırı mukavele hükümleri ile ortaklar arasındaki anlaşmalar üçüncü
şahıslar için hüküm ifade etmez.
SIR
SAKLAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde
24- Birliğin ticari defterleri ve haberleşme ile ilgili hususların tetkiki,
genel kurulun açık bir müsaadesi veya yönetim kurulunun kararı ile mümkündür.
İncelenmesine müsaade edilen defter ve vesikalardan öğrenilecek sırlar hariç
olmak üzere hiçbir ortak iş sırlarını öğrenmeye yetkili değildir. Her ortak ne
surette olursa olsun öğrenmiş olduğu birliğe ait iş sırlarını, sonradan
ortaklık hakkını kaybetmiş olsa dahi daima gizli tutmak zorundadır. Bu
mecburiyete uymayan ortak meydana gelecek zararlardan birliğe karşı sorumludur
BİRLİĞİN
DAĞILMASINDAN SONRA SORUMLULUK :
Madde
25- Birliğin dağılması halinde, dağılmanın ticaret siciline tescilinden
başlayarak bir yıl içinde birliğin iflasının açılmasına karar verildiği
takdirde ortaklar ek ödemelerle birlikte sorumludurlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
HESAPLARI
GELİR-GİDER
FARKLARININ DAĞITILMASI :
Madde
26- Birliğin müspet gelir-gider farkı, ortak kooperatiflerin yaptığı %5
yardımlarla gayri safi hasıladan her nevi masraflar, vergi, faiz ve amortisman
karşılıkları çıktıktan sonra kalan kısımdır. Bu kısım aşağıdaki nispetler
üzerinden bölünür.
a)
%10 Yedek akçe,
b)
%5 Fevkalade yedek akçe,
c)
%5 Kefalet fonu,
d)
%10 Yatırım ve geliştirme fonu,
e)
%10 Sosyal hizmetler fonu,
f)
%2 Merkez Birliğine yardım fonu,
g)
%58 Risturn (Ortak kooperatiflere birlikle yaptıkları muamele oranında
dağıtılmak üzere) ayrılır.
Müspet
gelir-gider farkından, yönetim kurulu başkan ve üyelerine pay ayrılmayacağı
gibi, ortaklara sermaye üzerinden kazanç da verilemez. Ayrılan yedek akçeler,
birliğin çalışma anında veya dağılmasında ortaklara dağıtılamaz. Birlik
münhasıran ortaklarıyla iş yapar.
Bir
yıllık çalışma sonucu gelir-gider farkı menfi olduğu takdirde, açık yedek
akçelerden ve bunların yeterli olmaması halinde ek ödemelerle veya ortak
sermaye payları ile karşılanır. Menfi sonuçlar ortadan kaldırılmadıkça
gelir-gider farkı dağıtımı yapılamaz.
YATIRIM
ve GELİŞTİRME FONU :
Madde
27- Yatırım ve geliştirme fonu; üretim ve pazarlama konularında yapılacak
yatırımlarda kullanılır. Bu fona ortak kooperatiflerde iştirak edebilirler.
Ortak olunan merkez birliği,
birliğin üretim ve pazarlama konularında yatırım yapıyorsa, genel kurul kararı
ile bu fon kısmen veya tamamen merkez birliğine devredilebilir.
MERKEZ
BİRLİĞİNE YARDIM FONU:
Madde
28- Bu fona ayrılan miktar merkez birliğine gönderilir. Merkez birliğine ortak
olunmadığı takdirde bu meblağ yatırım ve geliştirme fonuna eklenir.
SOSYAL
HİZMETLER FONU:
Madde
29- Sosyal hizmetler fonu, 26. maddede belirtilen oranda müspet gelir-gider
farkından ayrılacak orandan meydana gelir.
Madde
30- Sosyal Hizmetler fonu, ortakların sosyal ve kültürel ihtiyaçları ile birlik
memur ve işçileri için ölüm sigorta veya yardımlaşma maksadıyla kullanılır.
KEFALET
FONU :
Madde
31- Kefalet fonu birlik kanalıyla ortaklarına temin edilecek aynı ve nakdi
kredilerin rizikolarını karşılamak maksadıyla tesis edilir.
Kefalet fonu aşağıdaki
kaynaklardan meydana gelir :
a)
Kamu, gerçek ve tüzel kişilerin yapmış olduğu yardım ve teberrular,
b)
Birliğin müspet gelir-gider farkından ayıracağı %5 kefalet fonu payı,
c)
Yurtiçi ve yurtdışı kooperatif ve üst birlikleri ile diğer kurumlarca yapılacak
yardım ve bağışlar.
Birliğin
ortak kooperatifler için vereceği kefalet miktarı, ortak kooperatiflerin
birliğe ödemiş olduğu ayni ve nakdi sermaye toplamının 20 katını geçemez. Bu
miktar ortak kooperatiflerin genel durumlarına uygun olarak birlik genel
kurulunca kararlaştırılır ve bir program dahilinde yönetim kurulunca uygulanır.
Birliğin
vermiş olduğu kefaletlerden dolayı bir zarar doğmuş ise bu zararın ilgili
kooperatifin kaynaklarından karşılanmasına çalışılır. Buna rağmen açık
kapatılamaz ise sonradan kooperatiften tahsil edilmek şartı ile kefalet fonu
vasıtasıyla kapatma yoluna gidilir.
YEDEK
AKÇELERİN KULLANILMASI :
Madde
32- Yedek akçeler ortaklara dağıtılmayıp, bilanço neticesinde ortaya çıkacak
menfi fiyat farkının kapatılmasında kullanılır.
YEDEK
AKÇELERİN DAĞITILMA DURUMU :
Madde
33- Birliğin dağılmasına karar verildiği takdirde yedek akçelerin, birliğin
zararlarının karşılanmasında kullanılan miktardan artan kısmı birliğin bağlı
olduğu merkez birliğine devredilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
BİRLİĞİN
ORGANLARI
ORGANLAR:
Madde
34- Birliğin organları şunlardır:
a)
Genel kurul,
b)
Yönetim kurulu,
c)
Denetçiler.
GENEL
KURUL:
Madde
35- Genel Kurul, ortak kooperatiflerin temsilcilerinden teşekkül eden en
yetkili karar organıdır. Genel kurul tarihinden en az üç ay evvel birliğe giren
kooperatifler genel kurula temsilci gönderebilirler. Ortak kooperatif genel
kurullarında, birlik genel kurullarına katılmak üzere en fazla 4 yıllığına
olmak üzere aşağıda belirtilen sayılarda temsilci seçilir. Seçilen temsilci
sayısı kadar da yedek temsilci seçilir.
Birlik genel kuruluna;
a)
Ortak sayısı 50 (50 dahil) ve daha az
olan kooperatifler 2 temsilci,
b)
Ortak sayısı 50 – 100 (Yüz dahil)
arasında olan kooperatifler 3 temsilci,
c)
Ortak sayısı 100 -200 (iki yüz dahil)
arasında olan kooperatifler 4 temsilci,
d)
Ortak sayısı 200 den fazla olan
kooperatifler 5 temsilci ile katılırlar.
Birlik genel kurulunda her temsilcinin bir oy hakkı
vardır. Asil temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak birlik genel
kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy kullanma izin
belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi verilir.
GENEL
KURULUN DEVREDİLEMEYEN YETKİLERİ:
Madde
36- Genel kurul yetkilerinden aşağıda gösterilenleri devir ve terk edemez.
a)
Anasözleşmeyi değiştirmek,
b)
Yönetim kurulu üyeleri, denetçiler ve gerektiğinde tasfiye kurulunu seçmek,
c)
İşletme hesabıyla bilânço ve gerektiğinde gelir-gider farkının bölüşülmesi
hakkında karar almak,
d)
Yönetim kurulu ile denetçiler ve gerektiğinde tasfiye memurlarını ibra veya
azletmek,
e)
Kanun veya anasözleşme ile genel kurula tanınmış olan konular hakkında karar
vermek,
f)
Gayrimenkul alımında ve satımında takip edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün
niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak gayrimenkulün asgari fiyatını
belirlemek,
g)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
GENEL
KURULUN GÖREVLERİ:
Madde
37- Genel kurulun görevleri şunlardır:
a)
Bilânço, gelir-gider farkı hesapları ve
yıllık çalışma raporları hakkında karar almak ve bu konuda yönetim kuruluna tam
yetki vermek,
b)
Yönetim kurulu ve denetçiler ile gereğinde tasfiye kurulu ve ortak kooperatif
temsilcileri tarafından yapılan teklifleri incelemek ve yerine getirilmesi
uygun görülenlerin iş programına alınmasına ve uygulanmasına karar vermek,
c)
Yönetim kurulu üyelerini ve denetçileri, gerektiğinde hesap tetkik komisyonu ve
tasfiye kurulunu seçmek, hizmetini tamamlayan kurulları ibra etmek veya
etmemek,
d)
Birlik anasözleşmesinde yapılacak değişiklikleri kararlaştırmak,
e)
Gerektiği takdirde yönetim kurulu ve denetçiler ile tasfiye kurulu üyelerinin
işlerine son vermek,
f)
100. maddede belirtilenler arasındaki uyuşmazlıkları çözümlemek üzere hakem
kurulunu seçmek,
g)
Birliğin başka birlikle birleşmesi, ayrılması, birliğin dağılması, sürenin
uzatılması hakkında karar vermek,
h)
Amacı ile ilgili kuruluşlara iştirake karar vermek ve katılma paylarını belli
etmek,
ı) Gayrimenkul alımında ve satımında takip
edilecek usul ile alınacak gayrimenkulün niteliğini, yerini ve azami fiyatını, satılacak
gayrimenkulün asgari fiyatını belirlemek,
j)
Ortak kooperatiflerin her türlü ihtiyaçları ile ilgili araç, gereç ve
demirbaşlar ile, üretim maddelerinin temini hususunda karar almak ve bu
hususlarda yönetim kuruluna yetki vermek,
k)
Ortak kooperatiflere birlik aracılığı ile sağlanan kredilerin ödenme şekli ve
miktarını tespit etmek, bu hususta
yönetim kuruluna görev vermek,
l)
İmalât ve inşaat işlerinin yaptırılma usul ve esaslarını belirlemek,
m)
Yönetim kurulunun hazırlanmış olduğu iş programı ve yeni bütçeyi onaylamak,
n)
Şubeler, alım ve satım merkezleri açmak için yönetim kuruluna yetki vermek,
o)
Ortak olunduğu takdirde, yatırım ve geliştirme fonunun kısmen veya tamamen
merkez birliğine devri konusunda karar vermek,
p)
Yönetim kurulu tarafından yapılan ortaklıktan çıkarılan teklifleri hakkında
karar vermek,
r)
Merkez biriliğine ortak olunmasına ve ortaklıktan çıkılmasına karar vermek ve
temsilci seçmek,
s)
Taşınmaz ve taşınır mallar, aynlar edinmek, yaptırmak veya gerektiğinde satmak,
işletmeleri devralmak, birliğin yaptırımları için gerekli tesislerin
yapılmasına yetki vermek,
t)
Yönetim kurulu üyelerine ve denetçilere verilecek aylık ücret, huzur hakkı ile
yollukları belirlemek, ayrıca personel kadro ve ücretleriyle yolluklarını tespit
etmek,
u)
Kamu kuruluşları ve bankalardan temin edilecek kredi ve yardımlar ile
gerçekleştirilecek yatırımların yapılması ve bu konuda ortaklarla birlikte
müteselsilen borçlanmaya karar vermek,
v)
Terkini yapılacak canlı ve cansız demirbaşların terkini hususunda karar alıp bu
konuda yönetim kuruluna yetki vermek,
GENEL
KURUL TOPLANTILARI:
Madde
38- Genel kurul aşağıdaki şekilde toplanır.
1-
Kuruluş genel kurulu,
2-
Olağan genel kurul,
3-
Olağanüstü genel kurul.
KURULUŞ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde 39- Kuruluş genel kurul toplantısı,
birliğin tescil ve ilanını müteakip bir ay içinde kurucu ortaklardan birinin
daveti üzerine kurucu ortaklar tarafından yapılır.
Toplantı
tarihine kadar kaydedilmiş bütün ortaklar toplantıya katılma hakkına sahiptir.
OLAĞAN
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
40- Yönetim kurulunun daveti ile her yıl
hesap devresinin sona erdiği günü izleyen günden itibaren en geç altı ay içinde
yapılır.
OLAĞANÜSTÜ
GENEL KURUL TOPLANTISI:
Madde
41- Genel kurulu olağanüstü olarak, yönetim kurulu, denetçiler, ortağı olduğu
üst birlik ve tasfiye memurları toplantıya çağırma yetkisine sahiptir.
Ancak,
genel kurul yukarıda belirtildiği şekilde toplanamadığı takdirde Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı genel kurulu
toplantıya çağırma yetkisine sahiptir.
Dört
ortaktan az olmamak kaydıyla ortak sayısının en az onda birinin isteği üzerine
genel kurul toplantıya çağrılır. Toplantı talebinin haklı bir gerekçeye
dayanması gerekir.
Yönetim
kurulu bu isteği 10 gün içinde yerine getirmediği takdirde toplantı talebinin haklı
bir gerekçeye dayandığının Bakanlıkça tespiti halinde istek sahiplerinin
müracaatı üzerine veya doğrudan doğruya Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından genel kurul toplantıya
çağrılabilir.
Çağrılmadığı
takdirde istek sahipleri mahalli mahkemeye başvurarak genel kurul’u bizzat
toplantıya çağırma izni alabilir.
ÇAĞRI
ŞEKLİ VE GÜNDEM:
Madde
42- Yönetim kurulu o yıla ait ilk genel kurul toplantısının yapılacağı tarihten
15 gün önce toplantı çağrısını yapar. Çağrıda çoğunluğun sağlanamaması halinde
ikinci toplantının tarihi de belirlenir. Bu süre en az 15, en çok 30 günü
geçemez. Toplantı çağrısını ihtiva eden yazıya gündemi de ekleyerek çağrı ve
toplantı günü hariç 15 gün önceden ortak kooperatiflere taahhütlü bir mektupla
gönderir veya kooperatif yöneticilerine elden imza karşılığı tebliğ edilir.
Anasözleşmenin
değiştirilmesi söz konusu ise yapılacak ilanda değiştirilecek madde
numaralarının yazılması ile yetinilir. İlânların bir örneği toplantıdan en az
15 gün evvel Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı mahalli teşkilatına mülki idare
amirliğine gönderilir.
Ayrıca
bakanlık temsilcisine ödenmek üzere bakanlıkça tespit edilecek ücret Maliye
veznesine yatırılır.
Dörtten
az olmamak üzere, ortakların en az 1/10’u tarafından genel kurul toplantısından
en az yirmi gün önce yazılı olarak bildirilecek hususların gündeme konulması
zorunludur.
Toplantı
için bakanlık temsilcisinin atanması Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından yazılı olarak istenir. Bakanlık
temsilcisi toplantıya gelmez ise mahalli idare amirine durum bildirilir.
Temsilci yine gelmez ise bir saat sonra toplantıya başlanır. Bu durum bir
tutanakla tespit edilir.
Gündemde
olmayan hususlar görüşülemez. Ancak birliğe kayıtlı ortakların en az 1/10’u
Başkanlık Divanı oluşumundan sonra gündem maddelerinin görüşülmesine geçilmeden
önce yazılı teklifte bulunmaları halinde, hesap tetkik komisyonunun seçilmesi,
bilânço incelemesinin ve ibranın geriye bırakılması, çıkan veya çıkarılan
ortaklar hakkında karar alınması genel kurulun yeni bir toplantıya çağrılması
ve kanun, anasözleşme ve iyi niyet esasları ile genel kurul kararlarına aykırı
olduğu ileri sürülen yönetim kurulu kararlarının iptali, yönetim kurulu üyeleri
ile denetçilerin azli ve yerlerine yenilerinin seçilmesi ile ilgili hususlar,
genel kurul’a katılanların yarıdan bir fazlasının kabulü ile gündeme alınır.
TOPLANTIYA
BAŞLAMA:
Madde 43- Yoklamayı müteakip
toplantı, yönetim kurulu başkanı tarafından açılır. Yönetim kurulu başkanının
toplantıda bulunmaması durumunda yönetim kurulu üyeleri veya genel kurulca
gösterilecek bir temsilci toplantıyı açar. Genel kurulun yapılabilmesi için, oy
verme yetkisine haiz ortakların en az 1/4 ünün temsil edilmiş olması şarttır.
İkinci toplantıda temsil edilen kooperatif sayısı 5 den aşağı olamaz. Kooperatiflerin
temsil edilebilmesi için de temsilcilerinin en az yarısının toplantıya
katılması şarttır.
Toplantıda çoğunluğun bulunduğu
anlaşılınca başkanlık divanı seçimine geçilir. Toplantıya katılan kooperatif
temsilcilerinin çoğunluğu ile temsilciler ve üst birlikten genel kurula
katılanlar arasında toplantıyı yönetecek bir başkan, bir başkan vekili, en az
bir kâtip, bir oy ayırımcısı seçilerek başkanlık divanı teşkil edilir ve
gündemin görüşülmesine geçilir. Başkanlık divanına, birlik başkanı, yönetim kurul
üyeleri, denetçilerden ve birlik personelinden herhangi biri seçilemez.
Toplantının
açılıp gündem maddelerinin görüşülmesine başlandıktan sonra herhangi bir
sebeple toplantının devamına imkân görülmemesi ve divanın çekilmesi halinde,
müteakip gündem maddelerini görüşmek üzere yönetim kurulu, Merkez Birliği,
Bakanlık veya yetkili mahkemece atanacak yönetici kurul (Kayyum) tarafından
yapılacak çağrı üzerine genel kurul yeniden toplanır.
HAZIR
BULUNANLAR LİSTESİ:
Madde
44- Genel kurul toplantısına katılan ortak kooperatifler temsilcilerini
gösteren “Hazır bulunanlar listesi” düzenlenir. Bu listeye ortak kooperatiflerin
ortaklığa kabul tarihleri, birlikteki taahhüt ve ödenmiş sermaye miktarları,
temsilcilerin adı, soyadı ve imza haneleri yazılır. Liste toplantıya katılan
temsilcilere toplantı başlamadan önce imzalattırılır. Ayrıca, listenin bakanlık
temsilcisi ve genel kurul başkanı tarafından imzalanması gereklidir.
KARAR
NİSABI:
Madde 45- Kararlar hazır bulunan
ortak kooperatiflerin temsilcilerinin çoğunluğu ile verilir. Oyların eşitliği
durumunda tekrar oylama yapılır. Ancak, merkez birliğine girme veya ayrılma,
anasözleşme değişikliği, dağılma, birleşme ve ayrılma konusundaki kararlar için
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu ile ortak kooperatiflerin sorumluluklarının
ağırlaştırılması veya ek ödeme yükümlülükleri konusunda alınacak kararlar için
bütün ortakların 3/4’ünün rızası gereklidir. Genel kurulda verilen kararlar,
bulunmayan veya olumlu oy kullanmayan bütün ortaklar içinde geçerlidir.
Ancak, kamu kuruluşlarından kredi
alındığı takdirde kredi miktarının arttırılmasından yararlanmak üzere alınacak
kararlar çoğunlukla verilir.
BÜTÜN
ORTAK KOOPERATİFLERİN HAZIR BULUNMASI:
Madde
46- Birliğin bütün ortakları toplantıda hazır bulunduğu sürece ve bir itiraz
olmadığı takdirde genel kurul toplantılarına dair diğer hükümler saklı kalmak
şartı ile toplantıya çağrı hakkındaki hükümlere uyulmamış olsa dahi kararlar
alınabilir. Bu gibi kararların, ortaklar veya ortakların toplantıda oy birliği
ile seçecekleri temsilciler tarafından imzalanması gereklidir.
OYA
KATILAMAYACAKLAR:
Madde
47- Birlik işlerinin yürütülmesinde yönetim kurulunca görevlendirilenler
yönetim kurulunun ibrasına ait kararlarda oylamaya katılamazlar. Bu hüküm
denetçiler hakkında uygulanmaz.
YÖNETİM
KURULU ÜYELERİ VE DENETÇİLERİN SEÇİMİ:
Madde 48- Ortak kooperatiflerin
temsilcileri arasında gizli oylamayla yapılan yönetim kurulu ve denetçiler
seçimlerinde birliğin mührünü taşıyan seçim kâğıtları kullanılır. Bunlar “Hazır
bulunanlar listesini” imza eden temsilcilere verilir. Temsilciler oylarını
tasnif kurulunun huzurunda seçim sandığına atarlar. Kullanılan oy sayısı
temsilci sayısı ile kontrol edilir. Fazla çıktığında, oy pusulaları açılmadan
fazlalıklar iptal edilir. Yönetim kurulu üyeleri ve denetçiler seçiminde bir
tek oy sandığı kullanılır. Sandık açılıp oy ayrımı bittikten sonra sonuçlar
tutanağa yazılır.
GENEL
KURUL TOPLANTISINA AİT BELGELERİN
RESMİ MAKAMLARA GÖNDERİLMESİ:
Madde 49- Genel kurul görüşmeleri tutanağa bağlanır.
Bakanlık temsilcisi, toplantı başkanı ve kâtipler tarafından imzalanan bu
tutanakta ayrıca, toplantıya katılan kooperatif sayıları gösterilir. Yeni
seçilip göreve başlayan yönetim kurulu tarafından en geç toplantı gününden
itibaren 15 gün içinde gündem, toplantı çağrısı, duyuru, duyuru tutanağı
yönetim kurulu ve denetçiler raporu bilânço, gelir-gider cetveli, bakanlık
temsilcisi tarafından imzalanmış genel kurul toplantısında hazır bulunanlar
listesi ile genel kurul toplantı tutanağının, Merkez Birliğine Yardım Fonu
ödeme makbuzunun ve bakanlık temsilcisi raporunun her birinden ikişer örnek
olmak üzere hazırlanan belgeler Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına gönderilmek üzere Bakanlık mahalli
teşkilatına verilir. Bu evrakların birer örnekleri aynı zamanda varsa birliğin
bağlı bulunduğu merkez birliğine de gönderilir.
KARARLARIN
BOZULMASI VE ŞARTLARI:
Madde
50- Kanuna, anasözleşme hükümlerine ve iyi niyet esaslarına aykırı olduğu
iddiası ile aşağıda belirtilen kimseler genel kurul kararları aleyhine, toplantıyı
takip eden günden başlamak üzere bir ay içinde, birlik merkezinin bulunduğu
yerdeki mahkemeye başvurabilirler.
1-
Toplantıda hazır bulunup ta kararlara katılmayarak karşı görüşlerini tutanağa
geçirten, oyunu kullanmasına haksız olarak izin verilmeyen, toplantı çağrısının
usulüne uygun yapılmadığını, gündemin gereği gibi ilân veya tebliğ
edilmediğini, genel kurul toplantısına katılmaya yetkili olmayan kimselerin
karara katılmış bulunduklarını iddia eden ortak kooperatif yetkili
temsilcileri,
2-
Yönetim kurulu,
3-
Kararların yerine getirilmesi yönetim kurulu üyeleri ile denetçilerin şahsi
sorumluluklarını gerektirdiğinde bunların her biri.
Ayrıca,
bozma davasının açıldığı ve duruşmanın yapılacağı gün, yönetim kurulu
tarafından usulen ilan olunur.
Genel
kurulda alınan bir kararın mahkeme tarafından bozulması bütün ortaklar için
hüküm ifade eder.
YÖNETİM
KURULU:
Madde
51- Yönetim kurulu, kanun ve anasözleşme hükümleri içinde birliğin
faaliyetlerini yöneten, birliğin kanuni temsilcisi olan icra organıdır.
ÜYE
SAYISI VE ÜYELİK ŞARTLARI:
Madde 52: Yönetim kurulu üyeleri ve
yedekler genel kurul toplantısında gizli oyla temsilciler arasından en az üç
asıl ve üç yedek olmak üzere genel kurulca belirlenecek sayıda en az bir, en
fazla dört yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir süre tespiti
yapılmaması halinde bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar.
Yönetim kurulu asil ve yedek
üyeliklerinde aynı kooperatiften en fazla birer temsilci bulunabilir.
Herhangi bir sebeple temsilcilerin
kendi kooperatiflerindeki temsilciliklerinin sona ermesi halinde yönetim kurulu
üyeliği sona erer, bu şekilde görevi sona eren veya başka bir nedenle boşalan
asil üyelerin yerine yedek üyeler sırası ile çağrılır.
Yönetim
kurulu üyeliğine seçilebilmek için;
a) Türk vatandaşı olmak,
b) Aynı türde başka bir birliğin
yönetim kurulu üyesi olmamak,
c) Türk Ceza Kanunundaki zimmet,
ihtilas, irtikap, rüşvet, görevi suiistimal, sahtekârlık, hırsızlık,
dolandırıcılık, hileli iflas, emniyeti suiistimal ve Devletin şahsiyetine karşı
işlenen suçlardan veya 1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara göre mahkum olmamak,
d) Birbirleriyle üçüncü dereceye
kadar (üçüncü derece dahil) akraba olmamak,
e) Aralarında herhangi bir iş
ortaklığı bulunmamak,
f) Hacir altında bulunmamak,
g) 18 yaşından küçük olmamak,
h) En az İlköğretim veya İlkokul
mezunu olmak şartları aranır.
Üyelik şartları denetçiler
tarafından araştırılır. Bu şartları taşımadıkları halde seçilenleri ile
sonradan kaybedenlerin görevlerine yönetim kurulunca son verilir.
Haklarında yukarıdaki suçlarla
ilgili olarak kamu davası açılmış olanların görevleri ilk genel kurul
toplantısına kadar devam etmekle beraber, yönetim kurulunca bu durumdaki
üyelerin genel kurulca azli veya göreve devamı hakkında karar alınmak üzere
yapılacak ilk genel kurul gündemine madde konulur.
Genel kurulda en çok oy alan
ortaklar yönetim kurulu asil ve yedek üyeliğine seçilmiş olurlar. Oylar eşit
gelirse kuraya başvurulur. Yönetim kurulundan ayrılan bir üyenin yerine yedek
üyelerden, alınan oy sırasına göre biri geçer.
Herhangi
bir sebeple, yönetim kurulu toplantı nisabını kaybederse, boşalan yönetim
kurulu üyeliklerine denetim kurulu üyeleri tarafından gecikilmeksizin yeteri
kadar yedek üye çağrılır.
YÖNETİM KURULUNUN İŞ BÖLÜMÜ VE
ÇALIŞMA ŞEKLİ:
Madde 53- İş bölümü; her yıl
seçimi müteakip yönetim kurulu üyeleri arasında gizli oyla yapılır. Aralarından
bir başkan ve bir başkan vekili seçilir. Diğerleri üye sıfatını alırlar. Aynı
toplantıda, yönetim kurulunun yapacağı mutat toplantı tarihlerini ve yerini
belirler. Bu toplantı da ayrıca, lüzumu halinde yapılması zorunlu olan mutat
dışı toplantılara çağrının nasıl ve kimler tarafından yapılacağına dair karar
alınır. Yönetim kurulu üyelerinden biri veya birkaçı birliği temsile yetkili
kılınarak ticaret siciline tescil ettirilir. Murahhas üyelerin seçilmesi
halinde bunların seçilmesi ve değiştirilmesi de ticaret siciline tescil
ettirilir.
Yönetim kurulu kararları
ekseriyetle alınır. Oylar eşit olduğu takdirde Türk Ticaret Kanunun 330 uncu
maddesi esasları çerçevesinde; karara bağlanmayacak olan gündem konusu gelecek
toplantıya ertelenir. Oylarda yine eşitlik halinde konu reddedilmiş sayılır.
Yönetim kurulu toplantılarında
üyeler, vekâlet veya temsil yoluyla oy veremezler. Yönetim kurulu ayda en az
bir defa toplanır. Mazeretsiz olarak birbiri ardına üç defa toplantıya gelmeyen
üye istifa etmiş sayılır.
Yönetim kurulu kararları,
sahifeleri noterce tasdik edilmiş “bir karar defteri”ne sıra numarası ve tarihi
ile kayıt olunup imzalanır. Verilen karara karşı görüşte olanlar veya çekimser
kalanlar muhalefet veya istinkâf sebeplerini kararın altına yazarak imzalamak
zorundadırlar. Bunu yapanlar kararın uygulanması sırasında doğacak zararlardan
dolayı diğer üyelerle birlikte sorumlu olmazlar. Kararların muteberliği yazılıp
imza edilmiş olmasına bağlıdır.
Yönetim kurulu üyelerine genel
kurulca belirlenen aylık ücret, huzur hakkı ve yolluk dışında hiçbir ad altında
başkaca ödeme yapılamaz. Yönetim kurulu üyeleri ve birliği temsile yetkili
şahıslar genel kurulun devredemeyeceği yetkilerini kullanamazlar.
Yönetim kurulu üyeleri her zaman
üyelikten ayrılabilirler. Ancak, çekilen üyenin iş gördüğü zamana ait
sorumluluğu zararın ve sorumluluklarının öğrenildiği tarihten itibaren iki yıl
ve her halde zararı doğuran fiilin vukuu tarihinden itibaren ilgililer
aleyhinde tazminat davası açmak hakkı beş yıl geçmekle zaman aşımına uğrar.
Yönetim kurulu üyeleri topluca
istifa ettikleri veyahut mevcut yedekleri istifa eden üyelerin yerini
dolduramadığı takdirde birlik olağanüstü genel kurul toplantısına giderek
yeniden yönetim kurulu üyelerini seçer. Yeni seçilen üyeler işe başlayıncaya
kadar eskileri göreve devam eder. Yönetim kurulundan bir üye istifa edip de
yerine geçecek yedek üye yoksa yönetim kurulu temsilciler arasından birisini
yönetim kurulu üyeliğine seçerek yeni üyeyi toplanacak ilk genel kurul’un
onayına sunar.
Görevi son bulan eski yönetim
kurulu, yeni yönetim kuruluna seçim gününden başlayarak bir hafta içinde
görevini devretmek zorundadır.
YÖNETİM KURULUNUN GÖREVLERİ:
Madde
54- Yönetim kurulu’nun görevleri şunlardır:
a)
Birlik işlerini ortak kooperatifler menfaatine en uygun şekilde yürütmek,
b)
Defter ve kayıtların mevzuat çerçevesinde, doğru olarak tutulmasını sağlamak,
c)
Birliğin parası, menkul ve gayrimenkul bütün varlıklarını gereği gibi
kullanmak, işletmek ve korumak,
d)
İmkânlarla orantılı olarak alım ve satım merkezleri açılmasını genel kurul’a
teklif etmek,
e)
Ortak kooperatiflere, durumlarına ve genel kuruldan alınacak kararlara göre
bilânço yılı içinde tahsil edilmek üzere avans vermek,
f)
Genel kurulu olağan veya olağanüstü toplantıya çağırmak,
g)
Genel kurulda kabul edilmiş bütçe ve kadro cetveline uygun olarak atama yapmak,
h)
Kanunlara aykırı olarak alınan genel kurul kararları aleyhine iptal davası
açmak,
ı)
Lüzumlu defterlerin tutulmasını sağlamak, genel kurul toplantısından 35 gün
önce faaliyet raporu, bilanço, gelir-gider cetvelini ve bütçe teklifini
hazırlayıp denetçilere vermek ve genel kurul toplantısından 15 gün önce de
ortakların incelemesine sunmak,
j)
Genel kurulca uygulanmasına karar verilen Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca desteklenecek yatırım projelerini
hazırlatarak Bakanlığın onayından geçirmek,
k)
Birliğin aczi halinde genel kurulu toplantıya davetle gerekli mercileri
keyfiyetten haberdar etmek,
l)
Kanun ve anasözleşmedeki vecibelerini yerine getirmeyen ortaklar hakkında karar
alarak durumu genel kurulun onayına sunmak,
m)
Görevlendireceği denetçiler vasıtasıyla ortak kooperatifleri denetlettirmek,
n)
Birliği temsile yetkili şahıslar ile denetçilerin seçim ve azillerini ticaret
sicili’ne tescil ve ilân ettirmek,
o)
Kamu kuruluşları, banka ve diğer kuruluşlardan kredi almak,
p)
Eski yönetim kurulu üyeleriyle birlik memurlarının sonradan tespit edilen
yolsuzluklarını ilgili mercilere bildirmek,
r)
Birliğin amacına uygun gayrimenkul alımlarında, tapu devri veya tapuya şerh
verdirilerek bir satış vaadi sözleşmesi yapmak,
s)
Tanıtma ve ortak kaydetmek amacıyla yapılacak ilân, reklam ve açıklamaları
eksik ve gerçeğe aykırı olmayacak şekilde yapmak, bunların yanıltıcı bilgi ve
unsurlar taşımamasını sağlamak,
t)
Birliğe ait mal, para ve para hükmündeki kâğıtları ve gizlide olsa bunlarla
ilgili defter ve belgeleri istenildiğinde müfettişlere, kooperatif
kontrolörlerine ve kredi kuruluşlarının denetim görevlilerine göstermek,
saymasına ve incelemesine yardımda bulunmak, istenilen bilgileri gerçeğe uygun
ve eksiksiz olarak vermek ve doğru beyanda bulunmak,
u)
Ortaklar ile ortak olmak için müracaat edenlerin anasözleşmede gösterilen
ortaklık şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak,
v)
Ortakları 9. maddede belirtilen haller dışındaki sebeplerle ortaklıktan
çıkarmamak,
y)
Denetim amacıyla denetçilerin 62. madde doğrultusunda talebi halinde
kooperatife ait her türlü defter ve belgeleri vermek,
z)
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca,
yaptırılacak denetim neticesi verilecek talimatlara uymak.
YÖNETİM KURULUNUN SORUMLULUKLARI:
Madde 55- Yönetim kurulu üyeleri,
birliğe, ortaklara ve birlik alacaklarına karşı müteselsilen sorumludurlar.
Müteselsil mesuliyeti mucip muamelelerden bir kusuru olmadığını ispat eden,
özellikle bu muamelelere muhalif rey vermiş olan keyfiyeti müzakere tutanağına
yazdırmakla beraber denetçilere yazılı olarak bildirilen veya mazeretine binaen
o muamelenin müzakeresinde hazır bulunmayan üye müteselsil mesuliyetten
kurtulur. Görevlerini yapmadıkları anlaşılan yönetim kurulu üyelerini genel
kurul her zaman azledebilir ve haklarında takibat kararı verebilir. Her
ortağın, sorumluluğu olan yöneticiler aleyhine münferiden dava açma hakkı
mahfuzdur. Yönetim kuruluna, aleyhindeki davalar denetçilerce açılır. Yönetim
kuruluna seçilenler kendisi veya başkası namına bizzat veya dolaylı olarak
birlikle, birlik konusuna giren bir ticari muamele yapamaz. Yönetim kurulu
üyelerinden her biri, genel kurulun kararı kendi şahsi mesuliyetini
gerektirdiği ahvalde, karar aleyhine iptal davası açabilir. Yönetim kurulu
üyeleri ve birlik memurları kasıtları bulunsun veya bulunmasın kendi
kusurlarından ileri gelen zararlardan sorumludurlar. Suç teşkil eden fiil ve
hareketlerinden, özellikle kooperatifin para ve malları, bilanço, tutanak,
rapor ve başka evrak, defter ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı
“Devlet Memurları” gibi ceza görürler.
Yönetim kurulu, tescile tabi
hususların sicil memurunun talebi üzerine yerine getirilmemesi, tescil ve kayıt
için gerçeğe aykırı beyanda bulunması hallerinde cezai bakımdan sorumlu olur.
Kuruluş sırasında kurucu
kooperatifler tarafından resmi mercilere verilen birlik anasözleşmesi, nakdi
sermayenin bankaya yatırıldığını bildiren banka makbuzu, aynı nevinden sermaye
ve birlikçe devralınan işletmeye ait değer biçme raporu gibi vesikaların
gerçeğe aykırı düzenlenmesinden birlik kurucu ortakları sorumludur.
Yönetim veya temsile yetkili
şahısların birliğe ait görevlerini yürütmeleri esnasında meydana getirdikleri
fiillerden doğan zararlardan birlik sorumludur.
Yönetim kurulu, Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının ve bağlı olduğu
üst kuruluşların denetim amacıyla görevlendireceği memurların isteyecekleri her
türlü malumatı vermek ve onların işlerini kolaylaştırmak mecburiyetindedir.
BİRLİĞİN ACZİ HALİNDE YAPILACAK
İŞLER:
Madde 56- Birliğin aczi halinde bulunduğunu kabul
ettirecek ciddi sebepler mevcut ise, yönetim kurulu, piyasadaki cari fiyatlar
esas olmak üzere derhal bir ara bilançosu düzenler.
Son yılın bilançosu veya daha
sonra yapılan bir tasfiye bilançosu veyahut yukarıda adı geçen ara bilançosu
birlik mevcudunun borçlarını karşılayamayacağı belirtiyorsa, yönetim kurulu Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığına
keyfiyeti bildirir ve genel kurulu hemen olağanüstü toplantıya çağırır. Genel
kurul mevcut sermaye ile yetinmeye birliğin dağılmasına veya mahkemeye
müracaatla birliğin iflasını isteme kararlarından birisini verebilir.
Birliğin son bilançosu varlığının
(öz sermaye, yedek akçeler, gelir-gider farkı) yarısı birlik borçlarını
karşılamıyorsa durum yönetim kurulunca Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile ilgili mercilere ve mahkemeye
bildirilerek genel kurul derhal toplantıya çağrılır. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı veya birliğin üst kuruluşlarının
(Kooperatifler merkez birliği, Türkiye Milli Kooperatifler Birliği) yapacağı
denetim sonucu birliğin mali durumunun düzeltilmesinin mümkün görülmesi halinde
yönetim kurulu veya alacaklılardan birinin isteği üzerine iflasın açılması
ertelenebilir. Bu takdirde yönetim kurulu, birliğin durumunu düzeltecek mali
tedbirleri alır. Mevcutlar defterinin tutulması, yönetim memuru atanması gibi
birlik varlığının korunmasına ve devamına yarayan tedbirler ise mahkemece
alınır.
DENETÇİLER:
Madde 57- Denetçiler genel kurul
namına birliğin bütün işlem ve hesaplarını inceler.
SEÇİM:
Madde
58- Denetim kurulu üyeleri ve yedekleri genel kurul toplantısında gizli oyla
temsilciler arasından 3 asıl ve 3 yedek olmak üzere en az bir, en fazla dört
yıl için seçilirler. Genel kurulca böyle bir süre tespiti yapılamaması halinde
bir yıl süreyle seçilmiş sayılırlar. Denetçilerden bir tanesi ortak kooperatif
temsilcilerinden olmayabilir. Ortak sayısının, organların teşkili için yeterli
olmaması halinde denetçilerin tümü ortaklar dışından olabilir.
Denetçilerin
Türk vatandaşı olmaları ve Türk Ceza Kanunundaki zimmet, ihtilas, irtikap,
rüşvet, görevi suiistimal, sahtekarlık, hırsızlık, dolandırıcılık, hileli
iflas, emniyeti suiistimal ve Devletin şahsiyetine karşı işlenen suçlardan veya
1163 ve 3476 Sayılı Kanunlara göre mahkum olmamaları şarttır.
Müddetleri
biten denetçilerin tekrar seçilmeleri mümkündür. Birbiriyle ve yönetim kurulu
üyeleriyle üçüncü dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve sıhrî akrabalıkları
olanlar denetçiliğe seçilemezler. Görevi biten yönetim kurulu üyeleri genel
kurulca ibra edilmedikçe denetçiliğe seçilemezler.
Görev
kusurlarından veya suç teşkil eden fiillerinden ötürü yönetim kurulu ve
denetçilikten uzaklaştırılanlar denetçiliğe getirilemez.
DENETÇELERİN GÖREVLERİNE SON
VERME:
Madde 59- Genel kurul tarafından
denetçilerin görevlerine her zaman son verilebilir.
DENETÇİLERİN SORUMLULUĞU:
Madde 60- Denetçiler, kanun ve
anasözleşme ile kendilerine yükletilen görevleri hiç veya gereği gibi
yapmamalarından doğan zararlardan dolayı kusursuz olduklarını ispat etmedikçe
müteselsilen sorumludurlar.
BİR ÜYELİĞİN AÇILMASI VE ÇEKİLME:
Madde 61- Denetçilerden birinin
ölümü, çekilmesi, bir engelden dolayı görevlerini yapamayacak halde bulunması,
iflas veya hacir altına alınması gibi bir sebeple görevlerinin sona ermesi ve
yüz kızartıcı bir suçtan dolayı, mahkumiyetinin kesinleşmesi halinde diğer
denetçiler, genel kurulun ilk toplantısına kadar görev yapmak üzere yerine
yedeklerden birini çağırırlar.
Denetçiler her zaman işten
çekilebilir. Ancak toptan çekilme halinde genel kurul, yönetim kurulu
tarafından derhal toplantıya çağrılır ve yeniden denetçiler ve yedeklerini
seçer.
Açılan üyeliğe yedek üye
getirilir. Ancak bir üyelik açık kalıp da yerine geçecek üye bulunmazsa genel
kurul toplantıya çağrılmadan mevcut denetçiler tarafından bir asıl, bir de
yedek üye seçilir. Bu durumda iki üyenin de ortak kooperatif temsilcilerinin
dışından uzman elemanlardan gösterilmesi caizdir.
İNCELEME YÜKÜMLÜLÜĞÜ:
Madde 62- Denetçiler, işletme
hesabıyla bilançonun defterlerle uygunluk halinde bulunup bulunmadığını,
defterlerin düzenli bir surette tutulup tutulmadığını ve işletmenin
neticeleriyle mameleki hakkında uyulması gerekli olan hükümlere göre işlem
yapılıp yapılmadığını incelemekle yükümlüdürler. Ortakları şahsen sorumlu veya
ek ödeme ile yükümlü olan birliklerde denetçiler, ortaklar listesinin usulüne
uygun olarak tutulup tutulmadığını da incelemek zorundadırlar.
Yönetim kurulu, bu maksatla
denetçilere defterleri ve belgeleri verirler. Denetçilerin istekleri üzerine
müfredat defteri ve bu defterin hangi esaslara göre düzenlendiği ve istenilen
her konu hakkında bilgi verilir.
Ortaklar gerekli gördükleri
hususlarda denetçilerin dikkatini çekmeye ve açıklama yapılmasını istemeye
yetkilidirler.
ÇALIŞMA
DÜZENİ VE GÖREV:
Madde
63- Denetçiler, yılda en az dört defa toplanarak birliğin işlemlerini ve
hesaplarını denetler, malları ve kasayı sayar ve görülen noksanlıkları,
düzensizlikleri inceleyerek bunları birer rapora bağlar ve “Denetçiler denetim
raporları” dosyasında muhafaza ederler.
Denetçiler,
yıllık genel kurul toplantısından 35 gün önce bilançoyu, yönetim kurulunun
hazırladığı yıllık çalışma raporu ve bütçeyi inceleyerek gerekli gördüğü
işlemleri, hesap ve mevcutları elden geçirir ve kanaatini açık olarak
belirterek yıllık rapor meydana getirirler. Denetçiler, raporda, yönetim
kurulunun çalışma düzenini ve başarı derecelerini belirtirler.
Denetçilerin
görevleri, birliğin iş ve muamelelerini kontrol etmektir. Denetçiler şu
görevleri yapmak zorundadırlar.
a)
Birliğin işlem ve hesaplarının tetkiki sonunda buldukları noksan ve hataların
giderilmesi için gerekli tedbirleri almak ve ilgili makam ve organlara haber
vermek,
b)
Bilançonun Türk Ticaret Kanunun 74 üncü maddesi esaslarına veya Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığının kabul ettiği
örnek bilançoya göre hazırlanıp hazırlanmadığına bakmak,
c)
Yönetim kurulu üyelerinin üyelik şartlarını taşıyıp taşımadıklarını araştırmak,
bu şartları taşımadıkları halde seçilenler ile sonradan kaybedenlerin
görevlerine son verilmesi için keyfiyeti yönetim kuruluna bildirmek,
d)
Muhtelif sebeplerle yönetim kurulunun toplantı nisabını kaybetmesi halinde
boşalan yönetim kurulu üyeliklerine gecikilmeksizin yeteri kadar yedek üye
çağırmak,
e)
Birlik çalışmaları hakkında bilgi almak ve lüzumlu kayıtların intizamla
tutulmasını sağlamak maksadıyla birliğin defterlerini incelemek,
f)
Üç ayda bir ara denetimi yapmak ve ansızın birlik veznesini denetlemek,
inceleme sonuçları olumsuz çıktığı takdirde düzenlenecek raporun birer örneğini
yönetim kurulu başkanına vermek,
g)
Bütçe ve bilançoyu kontrol etmek,
h)
Tasfiye muamelelerine nezaret etmek,
ı)
Ortak kooperatifler ve kendileriyle birlik yöneticileri arasındaki
anlaşmazlıkla ilgili konuları genel kurul gündemine aldırmak ve gerektiğinde
olağanüstü olarak genel kurulu toplantıya çağırmak,
j)
Genel kurul toplantılarında hazır bulunmak,
k)
Birlik yönetim kurulu üyelerinin ve memurlarının cezayı gerektiren fiillerini
savcılığa bildirmek,
l)
Anasözleşmede ortak kooperatiflerin genel kurul toplantılarına katılmaları için
gerekli şartların yerine getirilip, getirilmediğini incelemek,
m)
Yapılacak denetimler sonucunda düzenlenecek rapora göre hukuki sorumluluğu tespit
edilen yönetim kurulu ve memurlar hakkında genel kurul kararına istinaden
gerekli hukuk davalarını açmak.
Denetçilerin
yukarıda yazılı kontrol yetkileri genel kurul kararı ile sınırlandırılamaz.
Denetçiler ayrıca birlik zararlarını kapatmak için genel kurula sunulacak
teklifleri hazırlayarak toplantı gündemine aldırırlar.
TOPLANTI
VE RAPORLAR:
Madde
64- Denetçiler her yıl yazılı bir raporla beraber tekliflerini genel kurula
sunmağa mecburdurlar.
Denetçiler, görevleri esnasında
işlerin yürütülmesinde gördükleri noksanlıkları, kanun veya anasözleşmeye
aykırı hareketleri, bundan sorumlu olanların bağlı bulundukları organa ve
gerekli hallerde genel kurula haber vermekle yükümlüdürler.
Denetçiler, yönetim ve genel
kurul toplantılarına katılırlar. Ancak yönetim kurulunda oy kullanmazlar.
Denetçi raporları üç üye
tarafından imzalanır. Rapora katılmayan üyeler kanaatini belirterek imzalamak
ve münferit rapor düzenlemek zorundadırlar. Yıllık genel kurul toplantısında
“Denetçiler raporu” okunmadan bilanço ve dolayısıyla ibralar konusunda karar
alınamaz.
SIR SAKLAMA VE YÜKÜMLÜLÜK:
Madde 65- Denetçiler görevleri
sırasında öğrendikleri veya ortak kooperatifler için zarar umulan hususları
ortaklarına ve üçüncü şahıslara açıklayamaz.
HESAP TETKİK KOMİSYONU SEÇİMİ:
Madde 66- Genel kurul bazı
konuların incelenmesi için gereği halinde hesap tetkik komisyonu seçebilir.
Mevcut ortakların dörtten az
olmamak üzere en az 1/10’u son iki yıl içinde birliğin kuruluşa veya idari
işlemlerine dair bir yolsuzluğun olduğunu, kanun yahut anasözleşme hükümlerine
önemli bir şekilde karşı hareket edildiğini iddia ettikleri takdirde veya bilançonun
gerçekliğini soruşturmak için hesap tetkik komisyonu atanmasını genel kuruldan
isteyebilirler. Bu istek kabul edilmediğinde gerekli masrafları peşin ödemek
şartı ile mahkemeye başvurma hakkına sahiptirler.
Soruşturma sonuçlarına göre iddia
doğru görülmediği takdirde veya denetçilerin vereceği raporda bu talebin haklı
sebeplere dayanmadığı anlaşılırsa kötü niyetle hareket ettiği ispat edilen
ortaklar birliğin bu yüzden gördüğü zarardan dolayı ortaklaşa sorumludurlar.
BİRLİK MÜDÜRÜ:
Madde 67- Birlik müdürü, ortak
kooperatif temsilcileri arasından veya dışardan seçilir. Yönetim kurulu kararı
ile belirli bir süre için atanır. Süresi dolunca yeniden atanabilir. Müdür,
kendiliğinden müdürlük görevini devredemez ve yerine vekil bırakamaz. Atama ve
işten el çektirme durumu yönetim kurulunca tescil ve ilan ettirilir.
Yönetim kurulu ayrı bir müdür
atanmasını ön görmezse, yönetim kurulu kendi üyeleri arasından bir veya bir
kaçını murahhas üye olarak görevlendirir. Bu durumda murahhas üye müdürün bağlı
olduğu hükümlere tabidir.
Müdürlük şartları şunlardır;
a) Kooperatifçilik bilgilerine
sahip olmak,
b) Siyasi bir partinin üyesi
olmamak,
c) Hukuken memuriyete mani hali
bulunmamak,
d) En az lise mezunu olmak.
Birlik müdürü ve hizmet
personelinin ücretleri genel kurulca kabul edilen bir kadro ve yıllık tahmini
bütçeye göre kararlaştırılır.
MÜDÜRÜN GÖREVLERİ:
Madde 68- Müdürün görevleri
şunlardır;
a) Yönetim kurulu kararlarını,
yıllık çalışma programlarını göz önünde tutarak uygulamak,
b) Birliğin işlerini yürütmek, işlerin
uyumunu ve düzenini sağlamak,
c) Yönetim kurulu toplantılarında
oy kullanmamak şartıyla hazır bulunmak,
İDARİ VE TEKNİK PERSONEL:
MADDE 69- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığından yardım alan
birlikler bakanlığın istediği şartlara uygun idari ve teknik personeli atamak
mecburiyetindedir.
MÜDÜRÜN YETKİ VE SORUMLULUĞU:
Madde 70- Birlik müdürü, birlik
hizmet personelinin amiridir. Denetçiler ve yönetim kurulu üyelerinden
başkasına birliğin işleri ile ilgili bilgi veremez. Birlik hizmet personeli
müdüre karşı sorumludur. Birlik müdürü kendine verilen görevleri gereği gibi
veya hiç yerine getirmezse yönetim kuruluna karşı sorumludur.
İŞTEN ÇIKARILMA:
Madde 71- Yönetim kurulu, genel
kuruldan aldığı yetki dahilinde işlerin görülmesiyle görevlendirdiği kimseleri,
atadığı müdürü diğer temsilci ve vekilleriyle hizmet personelini her zaman
işten çıkarabilir. Çıkarılma işlerinde yönetim kurulu kararı gereklidir. İşten
çıkarılan kusursuz kimselerin tazminat isteme hakları saklıdır.
DIŞARIYA KARŞI TEMSİL VE İMZA
YETKİSİ:
Madde 72- Yönetim kurulu, resmi
dairelerde, mahkemelerde ve üçüncü kişiler nezdinde temsil yetkisini müdüre
devredebilir. Ancak, birliği taahhüt altına koyabilecek işlerde müdür, murahhas
üye yönetim kurulu başkanı veya üyelerden birinin birlikte imzaları şarttır.
Yönetim kurulu, birliği temsil ve
borç altına sokan işler dışında memurlara ikinci derecede imza yetkisi
verebilir. İkinci derecede imzaların geçerli olabilmesi için birinci imza ile
müşterek olması gereklidir.
Birliği temsile yetkili kılınan
kimseler, imzalarını ancak birliğin unvanı altına koymak suretiyle birliği
bağlar.
TESCİL:
Madde 73- Yönetim kurulu
düzenlenecek ilk toplantıda imza yetkileri hakkında bir sirküler yaparak bunu
notere onaylattıktan sonra ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.
Bu imza örnekleri Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı ile birliğin bağlı
bulunduğu merkez birliğine ve kredi müesseselerine de gönderilir.
ORTAK KOOPERATİFLERİN DENETİMİ:
Madde 74- Birlik, ortağı olan kooperatifleri,
denetim konusunda ehil kişilerden teşkil edilen denetim organınca yılda en az
bir defa denetler.
Ayrıca merkez birliğine ortak
oluncaya kadar ortak kooperatiflere gerekli eğitim hizmetini de götürür.
ALTINCI
BÖLÜM
MERKEZ
BİRLİĞİ İLE İLİŞKİLER
MERKEZ BİRLİĞİNE GİRİŞ, BAŞVURMA ŞEKLİ
VE İTİRAZ:
Madde 75- Genel kurul kararı ile
birlik, birliğin gelişmesi, menfaatlerinin korunması, eğitim ve denetim
konusunda hizmet verilmesi ve kooperatifçilik konularında tavsiyeler alınması
gibi hizmetlerin yerine getirilmesi için kurulmuş veya kurulacak aynı çalışma
konularına sahip merkez birliğine girebilir.
Madde 76- Birlik, merkez birliği
kurar veya kurulmuş merkez birliğine girmeye karar verirse taahhüt edilecek
sermayesinin miktarı ve ödeme şekli genel kurulca belirlenir. Birlik, birden fazla
aynı çalışma konularına sahip merkez birliği kuramaz veya birden fazla merkez
birliğine ortak olamaz.
Çalışma konuları ile ilgili
olarak merkez birliğinin yapacağı tesislere taahhüdü dışında genel kurulca
belirlenecek miktar üzerinden iştirakte bulunabilir.
Madde 77- Birlik, merkez
birliğine girmek için, merkez birliğinin ana sözleşme hükümlerini bütün hak ve
ödevleri ile kabul ettiğini gösteren bir dilekçe ile merkez birliği yönetim
kurulu başkanlığına başvurur. Merkez birliği yönetim kurulunun giriş isteğini
kabul etmesi ile birlik merkez birliğine girmiş olur. Giriş isteği on beş gün
içinde cevaplandırılmadığı veya ret cevabı verildiği takdirde merkez birliği
denetçilerine başvurulur. Merkez birliği denetçileri isteği on beş gün içinde
cevaplandırmaz veya ret cevabı verirse birlik merkez birliğinin üyesi bulunduğu
Türkiye Milli Kooperatifler birliğine de başvurabilir. Buna rağmen ortaklığa
kabul edilmez ise Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’na başvurur.
Madde 78- Birlik, merkez birliğine girmekle ortaklarına
bu anasözleşmedeki yükümlülüklerden fazlasını yükleyemez.
Madde 79- Merkez Birliği genel
kurullarında birliği temsil etmek üzere birlik genel kurulunca ortak kooperatif
temsilcileri arasından en fazla beş olmak üzere merkez birliği anasözleşmesinde
belirtilen sayıda temsilci seçilir. Temsilcilerin görev süresi en az bir en
fazla 4 yıldır. Genel Kurulca böyle bir süre tespiti yapılmaması halinde bir
yıldır. Seçilen temsilcilerin her birinin merkez birliği genel kurulunda
birliği temsilen bir oy kullanma hakkı vardır. Seçilen temsilciler kadar yedek
üye de seçilir. Temsilcilerin uygun bir mazerete bağlı olarak merkez birliği
genel kuruluna katılamaması durumunda ve yönetim kurulunca verilecek oy
kullanma izin belgesi karşılığında sırasıyla yedeklere de oy kullanma yetkisi
verilir.
DENETİM VE EĞİTİM:
Madde 80- Birlik, bağlı bulunduğu
üst birlikler tarafından eğitilebilir ve denetlenebilir.
Birlik, üst birliklerince
yapılacak denetim ve eğitim hizmetlerine ait giderlere iştirak eder.
YEDİNCİ
BÖLÜM
BİRLİKLERİN
DAĞILMASI
DAĞILMA SEBEPLERİ:
Madde 81- Birlik aşağıda
belirtilen sebeplerden dolayı dağılır.
a) Anasözleşmede belirtilen süre
genel kurul kararı ile uzatılmadığı takdirde (bunun için genel kurulda fiilen
kullanılan oyların 2/3 çoğunluğu gereklidir.)
b) Genel kurul kararı ile,
c) İflasın açılması ile,
d) Diğer bir birlikte birleşmesi
veya devralınması suretiyle (Bunun için genel kurulda fiilen kullanılan oyların
2/3 çoğunluğu gereklidir),
e) Ortak adedinin kurucu ortak
adedinden aşağıya düşmesi birlik organlarının kurulamaması, birliğin çalışma
konusu dışında veya amme kanunlarına karşı çalışma göstermesi, kanuni tanımı
dışına çıkması ve kâr peşinde koşan ticari bir şirket hüviyetine girmesi gibi
hallerde Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının, mahkemeden alacağı kararla,
f) Üç yıl olağan genel kurulunu
yapmaması halinde,
g) Amacına ulaşma imkânının
bulunmadığının Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca tespiti halinde mahkemeden
alacağı kararla,
Madde 82- Mahkemece veya genel
kurulca tasfiye memurları seçilmediği takdirde tasfiye işlerini yönetim kurulu
yapar. Yönetim kurulu tasfiye memurlarını ticaret siciline tescil ve ilan
ettirir.
Tasfiye kurulu üyelerine atamayı
yapan merci tarafından tespit edilecek miktarda ücret ödenir.
TİCARET SİCİLİNE BİLDİRME:
Madde 83- İflasın dışında
birliğin dağılması, yönetim kurulu veya denetçilerce ticaret siciline tescil ve
en çok birer hafta ara ile üç defa ilan ettirilir. İlana birlik alacaklılarının
belgeleri ile beraber bir yıl içinde başvurmaları gereği yazılır. Bu sürenin
başlangıcı üçüncü ilan tarihidir.
TASFİYE MAMELEKİNİN
PAYLAŞTIRILMASI:
Madde 84- Tasfiye haline giren
birliğin bütün borçları ödendikten ve ortak pay bedelleri geri verildikten
sonra kalan mallar ortaklar arasında bölüştürülür. Paylaştırma, dağılma anında
kayıtlı ortaklar arasında eşit yapılır.
TASFİYE HALİ:
Madde 85- Birliğin diğer birlik
ile birleşmesi hali hariç olmak üzere dağılan birlik tasfiye haline girer.
Tasfiye haline giren birlik
ortaklarla olan ilişkilerinde dahi tasfiye sonuna kadar tüzel kişiliğini korur
ve unvanını (tasfiye halinde) ibaresini eklemek suretiyle kullanmaya devam
eder.
Madde 86- Genel kurul kararı ile
atanmış olan tasfiye memurları yahut bu görevi yapan yönetim kurulu üyeleri,
genel kurul tarafından her zaman azil ve yerlerine yenileri atanabilir.
Ortakların birinin isteği ile de
mahkemece haklı sebepler dolayısıyla işlem durdurulur, yürütmeye memur
kimseleri azil ve yerlerine yenileri atanabilir. Bunlar kendilerini tescil ve
ilan ettirirler.
AKTİFLERİ SATMA YETKİSİ:
Madde 87- Genel kurul aksine
karar vermedikçe, tasfiye memurları birliğin aktiflerini pazarlık suretiyle de
satabilirler. Aktiflerin toptan satılabilmesi için genel kurulun kararı
gereklidir. Bu karar genel kurulun 2/3 çoğunluğu ile alınır.
TASFİYE İŞLERİ
İLK ENVANTER VE BİLANÇO:
Madde 88- Tasfiye memurları
görevlerine başlar başlamaz birliğin tasfiyesinin başlangıcındaki hal ve
durumunu inceleyerek buna göre envanter defterleri ile bilançosunu düzenler ve
genel kurulun onayına sunarlar. Tasfiye halinde genel kurul toplantılarında
nisap aranmaz. Kararlar oy çokluğu ile verilir.
Tasfiye memurları, birlik yönetim
kurulu ve denetçileri davet eder, birliğin mali durumunu gösteren bir envanter
ile bir bilançoyu birlikte düzenler. Bu düzenleme işinde sözü edilen organ
üyelerinden çalışmaya katılmayanlar beklemek zorunda değildirler.
Tasfiye memurları, gerek görürse
birlik mallarına değer biçmek için eksperlere başvurabilirler. Düzenlenen
envanter ile bilanço tasfiye memurlarının huzurunda birlik yönetim kurulu
tarafından imzalanır. Envanter bilançonun imzalanmasından sonra tasfiye
memurları dağılma halinde bulunan birliğin envanteri yazılı bütün malları ile
evrak ve defterlerine el koyarlar.
ALACAKLILARI DAVET VE KORUMA:
Madde 89- Alacaklı oldukları
birlik defterleri ve diğer belgelerden anlaşılan ve ikâmetgahları bilinen
şahıslar taahhütlü mektupla, diğer alacaklılar ticaret sicil gazetesinde ilan
suretiyle birliğin dağılmasından haberdar edilerek alacaklarını beyana
çağrılırlar.
Alacaklı oldukları belli olanlar
beyanda bulunamazlarsa alacaklarının tutarı notere verilir. Birliğin henüz
vadesi dolmayan borçları ile münazaalı bulunan borçların karşılığı olan para
notere verilir.
DEFTERLERİN SAKLANMASI:
Madde 90- Tasfiyenin sonunda
evrak ve defterler 10 yıl saklanmak üzere notere verilir.
BİRLİK ÜNVANININ TİCARET
SİCİLİNDEN ÇIKARILMASI:
Madde 91- Tasfiyenin sona ermesi
üzerine birliğe ait unvanın ticaret sicilinden çıkarılması tasfiye memurları
tarafından sicil memurluğundan talep olunur. Bu talep üzerine sicilden
çıkarılma durumu tescil ve ilân edilir.
TASFİYE KURULUNUN SORUMLULUĞU:
Madde 92- Tasfiye kurulu üyeleri,
tasfiye işlerinin bir an önce bitirilmesinden sorumludur.
Tasfiye kurulu üyelerinin
anasözleşmenin 52. maddesinin a ve c fıkrasındaki niteliklere haiz olması
şarttır. Bunlar hakkında 1163 Sayılı Kanunun 62 nci madde hükmü uygulanır.
BİRLEŞME SURETİYLE DAĞILMA:
Madde 93- Birlik, bütün pasif ve aktifleri ile diğer
bir birlik tarafından devralınmak suretiyle dağıldığı takdirde ticaret sicilinden
çıkarma işlemi 1163 Sayılı Kooperatifler kanunun 84 üncü maddesi uyarınca
yapılır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
MALİ
HÜKÜMLER
USUL:
Madde 94- Birlik muhasebe usulünü
bilanço esasına göre kurar ve kanunen tutulması gerekli defterleri tutar ve
çalışmalarını iş prensipleri esaslarına uygun olarak düzenler. Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca örnek muhasebe
ve bilanço kabul edildiği takdirde bunun uygulanması sağlanır.
HESAP YILI:
Madde 95- Hesap yılı Ocak ayının
birinci günü başlar. Aralık ayının son gününde biter.
DEFTER TUTMA MÜKELLEFİYETİ:
Madde 96- Birlik, birliğin
ekonomik ve mali durumunu, borç ve alacak ilişkilerini ve her iş yılı içinde
elde edilen neticeleri belirlemek amacıyla birliğin nitelik ve öneminin
gerektirdiği bütün defterleri (yevmiye defteri, defteri kebir, envanter
defteri, kasa defteri, ortaklık defteri ve karar defteri gibi) tutmaya
mecburdur.
TASDİK ETTİRME VE BEYANNAME VERME
MÜKELLEFİYETİ:
Madde 97- 96. maddede belirtilen
defterler yönetim kurulunca kullanılmaya başlanılmadan önce birliğin bulunduğu
yerin noterine tasdik ettirilir.
Birlik tutmaya mecbur olduğu
diğer defterlerle, tutmak istediği defterleri lehine delil olarak kullanabilmek
için, her birinin cins ve durumları ile sahife sayılarını gösteren iki nüsha
beyannameyi bu defterleri kullanmaya başlamadan önce ticaret sicil memuruna
vermeğe mecburdur. Memur, bunlardan birini tasdik ederek birliğe geri verir.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
TARIM
VE KÖYİŞLERİ BAKANLIĞININ
DİĞER
GÖREV VE YETKİLERİ
Madde 98- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı’nın diğer görev ve
yetkileri şunlardır;
a) Birliğin kuruluş ve
organizasyonlarına yardımcı olmak,
b) Gerektiğinde teknik ve mali
yardımda bulunmak,
c) Muhasebe sisteminin
uygulanmasına yardımcı olmak,
d) Birliğin denetimini yapmak,
e) Birlik, yönetim ve denetim
kurulu üyeleri ile memurları hakkında görevlerine ilişkin olarak işledikleri
suçlardan dolayı açılan kamu davalarına müdahale talebinde bulunabilmek.
ONUNCU
BÖLÜM
ÇEŞİTLİ
HÜKÜMLER
TİCARET KANUNU HÜKÜMLERİNE ATIF:
Madde 99- Bu anasözleşmede aksine
açıklama olmayan hususlarda 3476 ve 1163 Sayılı Kooperatifler Kanunu ile bu
kanunun 98 inci maddesine atfen 6762 Sayılı Türk Ticaret kanunu genel hükümleri
ile anonim şirket hükümleri uygulanır.
UYUŞMAZLIK
Madde 100- Ortaklarla birlik
arasında ve ortakların kendi aralarında doğacak uyuşmazlıklar öncelikle birlik
genel kuruluna aksettirilir. Genel kurulca halline imkân bulunamayan
uyuşmazlıklar Kooperatifler Kanunun 95 inci maddesine göre halledilir. Hakem
yolu ile de giderilemeyen uyuşmazlıklar için kazaî mercilere başvurulur. Üçüncü
şahıslarla birlik arasında çıkacak uyuşmazlıklar ise kazaî mercilerce
çözümlendirilir.
BELİRLENEN BÖLGELERDE BİRLİK
BULUNMAMA HALİ:
Madde 101- Gıda Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca tespit edilen
bir bölgede birlik kurmak üzere aynı çalışma konularına sahip yeterli sayıda
kooperatifin bulunmaması halinde bu gibi kooperatifler, Bakanlıkça belirlenen
en yakın bölgedeki aynı konuda faaliyet gösteren birliğe ortak olabilir. Ancak,
söz konusu bölgede aynı türde birliğin kurulması halinde bu gibi kooperatifler
ortak olduğu diğer bölgedeki birlikten ayrılarak kendi bölgesindeki birliğe
ortak olmak zorundadır.
BİRDEN FAZLA BİRLİĞE ORTAK OLMAK
HALİ:
Madde 102- Birden fazla konuda
faaliyet gösteren tarımsal kalkınma kooperatifleri bu faaliyetleriyle ilgili
olarak o bölgede kurulmuş birden fazla değişik çalışma konularındaki birliklere
ortak olabilir veya bu nitelikteki birlikleri kurabilir.
EVVELCE KURULMUŞ BİRLİKLERE ATIF:
Madde 103- İş bu örnek
anasözleşmenin onay tarihinden önce kurulmuş bulunan birlikler, merkez birliği
kurmak istedikleri takdirde; Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca 3476 Sayılı Kanunla değişik 1163
Sayılı Kanunun 72 nci maddesi doğrultusunda belirlenecek bölgelerde aynı
çalışma konularına sahip kooperatiflerin ortağı olabileceği ihtisas
birliklerinin kurulması benimsendiğinden, evvelce kurulmuş birlikler
bünyesindeki aynı çalışma konularına haiz kooperatiflerin yukarıdaki görüş
içerisinde yeni birlikler kurması halinde, kurulacak bu gibi birliklerin ancak kendi aralarında
merkez birliği kurabilmeleri mümkün olabilecektir.
YÜRÜRLÜK:
Madde 104- Bu anasözleşmeden
evvel hayvancılık konularında çeşitli isimler altında kurulan birliklerle
ilgili anasözleşmeler yürürlükten kaldırılmış olup, bu birlikler hazırlanmış
bulunan Sınırlı Sorumlu Hayvancılık Kooperatifleri Birliği örnek
Anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 105- Hayvancılık konularında
faaliyet gösterip de birlik kurmak isteyen kooperatifler, bu örnek “Sınırlı
Sorumlu Hayvancılık Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesini kullanacaklardır.
Madde 106- “Sınırlı Sorumlu Hayvancılık
Kooperatifleri Birliği” anasözleşmesi Gıda Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı’nın 29/05/2012 tarih 53 sayılı
onayı ile yürürlüğe konulmuştur.
BİRLİĞİN KURUCU ORTAKLARI:
Kurucu kooperatiflerin adı,
merkezi, temsile yetkili kişilerin adı soyadı ve imzası, taahhüt edilen ve
ödenen sermaye ile yüklenilen ortaklık payı aşağıdadır. Peşin ödenen paraların
tutarı...................................... TL.
S.No
|
Ortak
Kooperatifin Adı
|
Merkezi
|
Temsile
Yetkilinin
Adı ve Soyadı
|
Alınan
Ortaklık Payı
|
Sermaye
|
|
|
Taahhüt
|
Ödenen
|
İmza
|
|||||
1-
|
|
|
|
|
|
|
|
2-
|
|
|
|
|
|
|
|
3-
|
|
|
|
|
|
|
|
4-
|
|
|
|
|
|
|
|
5-
|
|
|
|
|
|
|
|
6-
|
|
|
|
|
|
|
|
7-
|
|
|
|
|
|
|
|
8-
|
|
|
|
|
|
|
|
9-
|
|
|
|
|
|
|
|
10-
|
|
|
|
|
|
|
|
11-
|
|
|
|
|
|
|
|
12-
|
|
|
|
|
|
|
|
13-
|
|
|
|
|
|
|
|
14-
|
|
|
|
|
|
|
|
15-
|
|
|
|
|
|
|
|
GEÇİCİ
YÖNETİM KURULU:
Kooperatif
birliğinin kuruluş işleminin tescil ve ilanı ile kuruluş genel kurul
toplantısına kadar görev yapmak üzere kooperatif temsilcileri arasından seçilen
yönetim kuruludur.
1-
Geçici Başkan :
2-
Geçici Başkan Yardımcısı :
3-
Geçici Muhasip Üye :
4-Geçici
Yönetim Kurulu Üyesi :
5-Geçici
Yönetim Kurulu Üyesi :